نماینده تهران با بیان اینکه رهبری و مجلس می​توانند جلوی استبداد را بگیرند،گفت: در این میان مجلس باید سپر بالای رهبری شود نه برعکس که نشان دهنده عافیت طلبی مجلس خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری در دفاع از استعفایش از مجلس از اینکه سوال از رئیس​جمهور به اینجا ختم شده و وقت مجلس به بررسی استعفای وی اختصاص یافته، ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه راهی جز استعفا باقی​نماینده چون نمی​توانم پاسخ سوالات مردم را بدهم.
گزیده نطق وی از این قرار است:
·         یکی می گفت در بیداری اسلامی صلاح نیست از رئیس​جمهور سوال شود یا چون از خاتمی سوال نشد یا چون در تحریم هستیم، سوال به صلاح نیست. اما من هیچ ارتباط منطقی بین آنها نیافتم و یاد این شعر بی مربوط افتادم که می گفت: «کلنگ از آسمان افتاد و نشکست؛ وگرنه من کجا و بی وفایی»!!
·         با این استدلال ها باید نمایندگی را ببوسیم و برویم. همیشه نظام مشکل داشته و دارد و بی بی سی و صدای آمریکا هم علیه ما مطالبی منتشر می​کنند.
·         فشار خارجی ازطریق تحریم​ها همیشه هست و انتها ندارد. اما می​توان نتیجه گرفت که از اصلاح امور داخلی بگذریم و چشم بر تخلفات ببندیم؟ اتفاقا برای اینکه تحریم ها نتیجه ندهد باید مشکلات داخلی را مرتفع کنیم. کما اینکه مشی حضرت علی نیز چنین بود.
·         باسوال از رئیس جمهور چه اتفاقی قرار بود بیفتد که هیات رئیسه و معاونان دولتنمایندگان سوال کننده را همچون دو تیغه قیچی تحت فشار قرار دادند تا این سوال را پس بگیرند.
·         قرار بود سوالی بدون کسب رای برگزار شود. چنین کاری حتی اگر تهران زیر بمب باران هم بود، خطری برای کشور نداشت. این روش باعث حسن تفاهم میان دولت و مجلس است؟
·         ما رئیس​جمهور را دوست خود دانسته و با سوال از او قصد تحقیرش را نداشتیم بلکه موجبات پیشرفت وی را فراهم می​آوردیم.
·         به یاد دارم که با پدرم خدمت امام خمینی (ره) رسیدم و ایشان از یکی از برنامه​های تلویزیون گفتند و گریستند که برخی می​خواهند مطهری نباشد، اما نمی دانند که مطهری آنقدر بزرگ است که با این حرف ها وجهه وی از بین نمی رود. بلاتشبیه باید گفت که خراب کردن آقای احمدی نژاد با یک سوال، هم اشتباه در برداشت است. ایشان خدمات زیادی داشتند و اشتباهات زیادی
·         باید کتاب خدمت های و اشتباهات احمدی نژاد به جای احمدی نژاد معجزه هزاره سوم نوشته می شد
·         لاریجانی داماد ما است ولی داماد ناخلفی است چون در طرح سوال همراهی نکرد. {لاریجانی هم به شوخی گفت مراقب خودتان و هم شیره تان باشید} اما بدانید که حتی اگر آقای لاریجانی هم رئیس جمهور بود ما این سوال را پیگیری می​کردیم.
·         از همه نمایندگان امضا کننده متشکرم و اگر عده ای از نمایندگان هم امضایشان را پس گرفته​اند حتما به تشویق اعضای هیات رئیسه بوده که تصور کرده​اند یک خطر ملی در میان است. اما اگر 5 تیر هیات رئیسه این طرح را به جریان می انداخت مساله کم کردن امضاها پیش نمی آمد.
·         به جاست از مرحوم اسلامی به عنوان یکی از امضا کنندگان این سوال یادی کنیم و علو درجات را برای او مسالت داریم.
·         در این چند دقیقه باید دلایل استعفایم را مطرح کنم و احیانا مخالفان استعفا ان را رد می کنند و نهایتا نمایندگان تصمیم می​گیرند.
·         اولین جرقه سوال زمانیزده شد که آقای رئیس جمهور گفتند قانون اعطای تسهیلات مترو را اجرا نیم​کند و بعد هم گفت مجلس رادر راس امور نمی​داند. ما در طرح سوال راسخ تر شدیم تا اینکه بر خلاف نظر علما گفت که قانون عفاف و حجاب را رعایت نمی​ کند و بر موضعش هم تاکید نمود. مساله دیگر این بود که قانون هدفمند کردن یارانه ها باید پنج ساله اجرا می​شد اما دولت اجرای کمتر از سه ساله ان را در دستور خود قرار داد و قانون مجلس به درستی اجرا نشد.
·         نظریه ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام که از سوی مشایی مطرح شده و با عتاب مراجع مواجه شود از سوی رئیس​جمهور تایید شد. عوامل دیگر در سوال از رئیس​جمهور، نحوه برکناری متکی و تشکیل وزارت ورزش پس از 5 ماه تاخیر و مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب بودند.
·         دو منطق وجود دارد. یکی اینکه بگوییم گذشته ها گذشته و با تساهل بگذریم. منطق دوم این است که نباید در برابر استبداد دولت سکوت کرد. قدرت دولت سرکش و طغیان اور است که از نظارت متواری است و مجلس باید از حقوق خود دفاع کند نه اینکه ثناگوی دولت باشد.
·         چقدر اشتباه است سخنان کسانی که می گویند ما رهبری داریم و اگر لازم باشد ایشان وارد عمل می​شوند. اظهارات ایشان در کرمانشاه برای چندمین بار بر این موضوع خط بطلان کشید. این منطق که اگر لازم باشد رهبری ورود می یابند مرا یاد فروش تراکم در شهرداری اسبق تهران می اندازد که برخی می گفتند اگر این کار اشکال داشت، رهبری یا رئیس جمهور تذکر می دادند.
·         برخی تصور می کنند که ولایت فقیه هر کاری را از گردن ما باز می​کند. در حالیکه اینگونه نیست.
·         سوال از رئیس​جمهور تهیه شد ولی به احترام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها برای به جریان انداختنش صبر کردیم. بعد هم به دلیل درخواست هیات داوری فراکسیون اصولگرایان، صبر کردیم. در این میان نامه​ای هم برای مقام معظم رهبری نوشتم که در آن درخصوص این سوال توضیح دادم و گفتم که این اقدام موجب تفاهم بیشتر دولت و مجلس می​شود و دست کم رئیس جمهور در می یابد که به سادگی نمی تواند بگوید که قانونی را اجرا نمی​کند. ما هم معتقدیم که دولت باید این چهار سال را در مسیر ریل گذاری مجلس طی کند.
·          ظن قوی دارم که بیانات رهبر انقلاب در استان کرمانشاه پاسخی به این نامه است که فرمودند رهبری نه می تواند و نه حق دارد که در امور مجلس دخالت کند. بنابراین خودداری هیات رئیسه در طرح این سوال ربطی به نظر رهبری ندارد. مگر آنکه نگران باشند اظهاراتی نظیر آنچه در مناظره های انتخاباتی مطرح شد از تریبون مجلس مطرح شود.
·         مجلس قادر به انجام کارهای بزرگ و اساسی نیست و حقیقت فدای برخی مصلحت​ها می شود. مجلس با 50 درصد ظرفیت خود کار می​کند که می​خواهیم آن را به 90 تا 100 درصد برسانیم.
·         فرضا اگر سوال از رئیس جمهور آثار سوئی داشته باشد هم این کار سبب می​شود که نمایندگان در آینده با دقت بیشتری این کار را بکنند. اما اگر هیات رئیسه مدام مانع شود، مجلس هیچگاه رشد نمی​کند. اقتدار مجلس منجر به پیشرفت دولت نیز خواهد باشد.
·         به دوستان اصولگرا گفتم اگر در آینده یک رئیس جمهور اصلاح طلب بود و گفت که قانونی را اجرا نمی کند، نمی توانید از او سوال کنید.
·         مجلس و رهبری دو عامل مبارزه با استبداد هستند. در این میان مجلس باید سپر رهبری شود نه رهبری سپر مجلس. چرا که این عافیت طلبی است. اینکه برخی می​گویند که آقا بگوید تا سوال کنیم، بی دلیل است. چون در آن صورت سوال رهبری است نه سوال مجلس.
·         متاسفانه مشغول بت سازی هستیم و یک فرد را آنقدر بالا می​بریم که حتی نمی توان از او سوال کرد. چه آنکه می گوید کابینه خط قرمز من است تا کسی از مفسدین دولت سوال نکند.
·         روحیه رودربایستی و رفیق بازی در برخی ما متولیان امور کشور وجود دارد. با مصالحه اوامر الهی برپا نمی​شود.
·         استعفای اینجانب آخرین دستگیره ای است که یک نماینده می تواند به آن متمسک شود و پاسخی است به مردم که سوال از رئیس جمهور به کجا انجامید. پاسخم به مردم این است: اکنون که قادر به استیفای بخشی از حقوق شما نیستم، چون سوگند خورده​ام که به حفظ حقوق شما باشم، از این سمت استعفا می​دهم.
·         رای نمایندگان هر چه باشد می پذیرم. چه رفتن و چه ماندن. در این سه سال و نیم اگر حق کسی را در مجلس ضایع کرده​ام، حلالیت می​طلبم.
·         روز یکشنبه هیات رئیسه گفت سوال را به کمیسوین​ها می فرستد اما چننی نشد و برای همین به استعفایم اصرار کردم و این استعفا عامل منتفی شدن طرح سوال از رئیس​جمهور نیست و اگر سوال کنندگان بخواهند می توانند این سوال را ادامه دهند.
·         /2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    4 0
    به اين ميگن نماينده باعث افتخار است نه نمايندگاني كه معلوم نيست چرا امضا كردن و چرا امضا را پس گرفتن
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 3
    حالا که دیگه عمر مجلس داره تمام میشه اقای مطهری هم فرصت پیدا کرده قبل چرا این کار نمیکردید ؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    26 3
    اشتباهات بیشتر از خدماتش بود
  • محمد علی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    7 0
    استبداد از همینجا شروع می شود که دولت هزار کار کند و مجلس نتواند یک سوال از او کند و آسمان ریسمان را بهم ببافند تا اینکار انجام نشود یاد کیومرث صابری بخیر.هرچه می کشیم از استکبار جهانی است
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    12 0
    درود بر شما درود بر شما درود بر شما و خدا رحمت کند مرحوم پدر بزرگوارتان را و مرگ بر عافیت جویان
  • شمسعلی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 5
    آقای مطهری ، از قدیم گفته اند :مرد و قولش و حرفش و عهد و پیمانش . استعفا دادی تمام شد دیگر این خیمه شب بازی برای چیست !؟ شما فکر می کنی فقط جنابعالی و آقای دککککککتر توکلی ! می توانید پژوهش کنید و از دراکه بالایی برخوردار هستید !؟ بابا مابیش از 240نماینده در خانه ملت داریم ، شما معتقدید همه آنها از شما کمتر دلشان به حال این مملکت و ملت میسوزد ، جمعش کن بابا برو به سلامت با این کارت داری نام و جایگاه پدر بزرگوارت را هم زیر سوال می بری
  • معین IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    2 0
    درود بر علی مطهری