درآمد دولت های نهم و دهم ، تنها ازمحل صادرات نفت خام، مالیات، خصوصی سازی و اوراق قرضه بالغ بر 720 میلیارد دلار بوده است.

علی پاکزاد: شاید یکی از اصلی ترین شاخص های میزان درآمد دولتها در ایران میزان درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام باشد والبته به شهادت آمارها می توان دولتهای نهم و دهم را پردرآمدترین دولت های طول تاریخ معاصر بدانیم.
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و وزارت نفت میزان درآمد صادرات نفت خام در دولت نهم معادل 279 میلیارد دلار بوده است و در دو سال ونیمی که از فعالیت دولت دهم می گذرد از همین محل معادل 192 میلیارد دلار درآمد کسب شده است و اگر پیش بینی نود میلیارد دلاری درآمد نفتی سال جاری (با احتساب متوسط 114 دلاری قیمت هر بشکه نفت طی نیمه اول امسال) محقق شود دولت نهم در سه سال فعالیت خود معادل 226 میلیارد دلار درآمد کسب می کند و در مقایسه با دولت نهم تنها از همین محل با رشد 14 درصدی درآمدها مواجه خواهد شد و در پایان سال 90 کل درآمد صادرات نفت خام دو دولت به 505 میلیارد دلار می رسد.
یادمان نرود کل درآمد نفتی دولتهای اول تا هشتم(سالهای 1360 تا 1383) معادل 433 میلیارد دلار بوده است.
 
فروش شرکتهای دولتی
یکی دیگر از منابع درآمدی دولتهای نهم ودهم به واگذاری شرکتهای دولتی باز می گردد.کل درآمد حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی (از سال 81 تا پایان آبان ماه سال 1390) معادل 87 هزارمیلیارد تومان است که بالغ 85 هزار میلیارد تومان آن از سال 84 تا پایان آبان ماه سال 90 محقق شده است. بر اساس نرخ دلار در سال های مورد اشاره می توان گفت دولت های نهم و دهم تنها از محل واگذاری شرکتهای دولتی معادل 86.6 میلیارد دلار درآمد حاصل شده است.
 
درآمدهای مالیاتی
درآمدهای مالیاتی دولت به عنوان یکی از مهم ترین منابع محسوب می شود. در دولتهای نهم و دهم شاهد رشد درآمدهای مالیاتی بودیم، البته افزایش این درآمدها بخشی به انجام بسیاری از تعهدات شرکتهای دولتی در سالهای قبل باز می گردد و بخش دیگر نیز به برنامه های اصلاح نظام مالیاتی و گسترش پایه های مالیاتی و تلاش برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی که در غالب خود اظهاری ها شکل گرفته است (بخش عمده ای از این برنامه در دولتهای قبل تدوین و در دولت نهم ودهم اجرا شد).
البته با توجه به رشد درآمدهای نفتی کشور، افزایش پیش آمده در بخش مالیاتی دور از ذهن نبوده ولی به هر شکل می توان گفت در سالهای 84 تا نیمه نخست سال 90 شاهد رشد درآمدهای مالیاتی و افزایش درصد تحقق پیش بینی شده در بودجه های سالانه هستیم؛ در این دوره کل مالیات وصول شده 135.6 هزار میلیارد تومان می رسد که معادل 137.5 میلیارد دلار می شود.
 
اوراق مشارکت
بر اساس آمارهای بانک مرکزی کل اوراق مشارکت منتشر شده توسط دولت ها طی سالهای 73 تا 83 معادل5.3هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که طی سالهای 84 تا 89 در دولت های نهم و دهم معادل 24 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده است. این میزان معادل 24 میلیارد دلار است که یکی دیگر از اقلام مهم درآمدی دولت های نهم و دهم محسوب می شود و البته این منبع درآمدی یک تفاوت عمده با سه مورد بالا دارد. اوراق مشارکت در واقع نوعی اوراق قرضه محسوب می شود و با توجه به اینکه عمده این اوراق توسط دولت تضمین شده می توان گفت که این اوراق مشارکت همان اوراق قرضه ملی محسوب می شوند.
سر جمع درآمدهای دولت از محل چهار منبع فوق الذکرمعادل 719.89میلیارد دلار بوده، حال سئوال اینجاست که چرا دولتهای نهم و دهم که بیشترین درآمدها را حداقل طی سه دهه اخیر داشته اند دست با استقراضی تا به این حد گسترده زده اند؟
 
استقراض پنهان
در کنار اوراق قرضه ملی یا همان اوراق مشارکت باید گفت روش های دیگری از استقراض وجود دارد؛ از جمله استقراض از منابع بانکی و البته تسهیلات تکلیفی است که دولت بر عهده سیستم بانکی قرار می دهد. این ارقام در سال های اخیر رشد داشته است هر چند رقمی از تعهدات ناشی از تسهیلات تکلیفی در دست نیست ولی بر اساس آمارها میزان بدهی مستقیم دولت و شرکتهای دولتی به سیستم بانکی از 12.3 هزار میلیارد تومان در سال 84 به 21هزار میلیارد تومان در پایان سال 89 رسیده است. یعنی رشدی حدود 9 هزار میلیارد تومانی.
اما به نظر می رسد دولت دهم تنها به این ارقام اکتفا نکرده و با توجه هزینه های روز افزونی که دارد به دنبال درآمدی دیگر است، ایجاد بازارهای سلف سکه، نفت، گاز و به تازگی دلار (در غالب فروش مدت دار دلار به وارد کنندگان) نشان از روش های جدید استقراضی دارد که دولت برای تامین منابع ریالی به آن روی آور شده است.
البته استقراض ملی کاری ناپسند نیست و شاید دولت بتواند از محل این نوع استقراضات مشکلات کوتاه مدت خود را برطرف کند ولی سئوال اینجاست آیا تمامی هزینه های دولت به قدری قابل دفاع هستند که بتوان آن را به عنوان تعهدات ملی بر عهده دولت های بعدی قرار داد و از آن دفاع کرد؟
پیش فروش های موعد دار نفت و گاز که امروز برای تامین منابع لازم جهت سرمایه گذاری در این صنایع شکل می گیرد و توسط وزارت نفت در بورس کالا پیشنهاد می شود، به طور حتم اگر رفتاری معقول تر با منابع بی مثال درآمدی (که در بالا به آنها اشاره شد) انجام می گرفت، لازم نبود.
همچنین تامین منابع ریالی از محل فروش ارز و سکه در صورتی که رشد اقتصادی طی سالهای گذشته تا به این حد پایین نیامده بود و دولت انضباط مالی بیشتری داشت به طور حتم به یک روش الزامی تبدیل نمی شد.
به هر شکل باید توجه داشت آنچه امروز توسط دولت به صورت آشکار و پنهان استقراض می شود به فهرست تعهدات دولتهای بعدی اضافه می شود. این موضوع در صورتی ناپسند است که  منابع به درستی استفاده نشود در غیر اینصورت با بی مبالاتی امروز، می توان آینده اقتصادی کشور را تباه کرد. بنابراین دست اندرکاران قوای سه گانه باید با نگاهی بلند مدت به این روش اداره منابع کشور نگاه کنند و با نظارت دقیق تر نحوه عملکرد دولت در قبال این منابع را مورد سنجش قرار دهند.
/222/39
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    9 132
    خبر هوا پیمای جاسوسی که هنوز در راس خبر هاست تو خبرهای شما گم شد!!!! تمام خبرهاتون شده دربی!!! اظهار نظرهای ورزشی !!! گران شدن احتمالی سکه!!! دیر شدن یارانه!!! قطع احتمالی یارانه ها در دی ماه!!! او.....حالا هم استقراض پر درامدترین دولت!!! ببینم شما اهل کجا هستید ؟
    • بدون نام IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      6 6
      یعنی میفرمایید همه مملکتو تعطیل کنیم یه چندماهی بپردازیم به این خبر؟ آخه برادر یا خواهر بزرگوار روزنامه کیهان هم اینقدر روی این موضوع مانور نداد که مد نظر شماست اونا که از سوال کجایی بودن مبرا هستن.
    • :( IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      35 2
      اهل ایرانم روزگارم بد نیست تکه نانی یک دل خوش... خبر از روز حسابت نیست برادر؟؟
    • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      13 4
      داداش شما اهل کجا هستی که فلاکت مردم رو نمیبینی؟
    • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      6 1
      اهل ایرانیم و برای کشورمان و وضع مردم نگرانتر از شما
    • من IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      11 3
      این خبر همچین خبر کمی نیست شما باید بگی اهل کجایی اینها واقعیت جامعه است مثل اون هواپیما که واقعیت جامعه است...انتقادتو قبول دارم اما شمام زیادی میخای بری کوچه ی علی چپ
    • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      28 3
      فعلا مردم دغدغه نان دارند و اخبار اقتصادي براشون مهمتره!!ميشه هواپيماي جاسويس رو فروخت و خرج مردم كرد؟
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      22 3
      شما برات هواپیما مهم تره یا اینکه کشورت بدهکار باشه؟
    • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      11 2
      گران شدن احتمالی سکه ، دیر شدن یارانه ، قطع احتمالی یارانه ها در دی ماه ارتباط مستقیم با معیشت مردم داره . طبعا ما هم به عنوان مردم اولن گران اوضاع اقتصادی زندگی خانوادهامون هستیم و بعد اگر فراغ بالی ایجاد شد به فکر سایر خبرهای سیاسی که قطعا در بلندمدت بی تاثیر بر معیشت و نفس های ما نخواهند بود
    • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      4 10
      عزيزي كه گفتي اهل ايراني . من فكر ميكنم يا اهل ايران نيستي . يا فكر ميكني روزگارت بد نيست . مگه اين كه شما هم بله !!!
  • زوکربرگ IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    99 2
    مرسی از شما . بررسی مفیدی بود . پس باید گفت خدا بداد دولت بعدی برسه و صد البته مردم
  • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    31 2
    واقعاً جای تعجب داره ای کاش یکی بپرسه اینا کجا خرج می شن؟ باور کنید منظوری ندارم ولی ما که چیزی نمی بینیم نه یه خدماتی نه اصلاح زیر ساختی و ....
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    29 1
    مگه مملكت صاحب نداره كه از يك طرف دولت پردرآمدترين دولته از طرف ديگر مقروضترين دولت ؟ فقط با اين حرفها دل مردمو مي سوزونيد
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    36 1
    میگم اونوقت این همه پول کجا رفته؟ پس چرا وضعیت مردم روز به روز بدتره و چرا یارانه مردم با مدتها تاخیر پرداخت میشه و این در حالیه که رو قبوض برق و گاز تلفن و ... ن.شته در صورت تاخیر جریمه میشین ، راستی دولت نمیخواد جریمه تاخیر در پرداخت رو بده؟ تازه تلفن تا پرداختش دیر میشه قطعش میکنن پس چرا دولت دیر پرداخت میکنه خبری نیست؟
  • عباس IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    2 48
    چرا شما از عملکرد خوب دولت نهم و دهم بدتون میاد آخه دولت داره باهمه ی سختی ها و تحریمها کار میکنه به جای کمک به دولت مردمی که باشجاعت جلوی مستکبرین داخلی وخارجی ایستاده هرروز دنبال بهانه هستید سعدی میگه چشم بد اندیش که برکنده باد عیب نماید هنرش در نظر
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    27 0
    اهل ایرانم روزگارم بد نیست تکه نانی یک دل خوش... خبر از روز حسابت نیست برادر؟؟
  • مهرداد NL ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    2 44
    متاسفانه بعضی از مردم ایران فراموشکارند هر چی وضعشون بهتر بشه ناشکریشون بیشتر میشه یادشون رفته اقایون خانمها برگردید به ده ساله پیش یه پیکان چراغ بنزی؟سوار میشدید و موبایل و دست دیگران میدید و حسرت میخوردید کپسول گاز و تلویزیون 14 اینچ سیاه و سفید و نشستن رو فرش و پشتی و.... چه بلایی سر ما اورده فراموشکاری و چشم وهمچشمی؟ فقط یه نظر به فرزندانتون بندازید که شما چه امکاناتی داشتید و فرزندانتون چه امکاناتی دارند ...بابا انصافم خوب چیزیه!!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      22 0
      والا ما 10 سال پیش هم تلوزیون رنگی داشتیم ولی موبایل نداشتیم خونمون گازکشی داشت و هنوز هم رو فرش و پشتی میشینیم و تکیه میکنیم ماشین هم نداشتیم و نداریم چه بنزشو چه چراغ بنزیشو نه برادر تو خارج نشستی تلوزیون رنگی و موبایل رو خیلی یه چشمت میاد ما اون موقع به اندازه نصف الان دغدغه نداشتیم اگه درآمد کمی داشتیم با همون هم راحت بودیم پیکان اگه رفته چی جاش اومد پراید که افتضاحتره اگه فکر میکنید که یارانه میدن خوب تورم بی حساب و کتاب چند صد درصدی اومده بعدش چقدر اشتغالزایی شده مگه اونایی که شاغلند چقدر درآمد دارند چقدر امنیت شغلی دارند ضمنا پیکان زمان آقای خاتمی از رده خارج شد شاید بعضیا فکر میکنند همه امکانات با احمدی نژاد اومده و اگه اینطور پیش برن میگن اصلا احمدی نژاد انقلاب کرد و ..انصاف هم خوبه
    • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      2 0
      اگه اینجوری بخوای حساب کنی که خیلی چیزهارو باید بگی. مثلا قبل از رضاخان هیچ راه آهنی در کشور نبود. قحطی بود، همه از بیماری و گرسنگی می مردن، دانشگاه نبود و .... نه عزیز من، این امکانات امروزی نتیجه کار خوب دولت نیست. اینها امکاناتی هستند که مرور زمان باعث میشه هر روز به زندگی انسانها اضافه بشن.
    • بدون نام US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
      0 0
      آقايي كه الان و با 10 سال پيش مقايسه ميكني توجه كن كه الان بايد پيشرفت كني ما هميشه درجا ميزنيم - اگه به نظرت 10 سال پيشرفت كرديم علم و تكنولوژي 100 سال پيشرفت كرده پس ما 90 سال عقب افتاديم . به چه چيز مون بنازيم !!!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    4 0
    خدمت دوستانی که از عملکرد دولت نهم و دهم با یادآوری 10-15 سال گذشته دفاع میکنند باید بگم قیاس زمانی شرایط داخلی نه تنها معیار مناسبی نیست بلکه کاملا اشتباه است. قیاس ما باید با جهان اطراف انجام بشه، حالا نه کشوری مثله آمریکا، بلکه کشورهای توسعه یافته جهان سوم. در همین 6 سال عمر دولت نهم و دهم ، ببینید که کشور ترکیه، برزیل،مالزی چه پیشرفت شگرفی کردن.در ضمن با توجه به مقاله بالا، نسبت بیشترین درآمد نفتی و ... با کمترین میزان رشد اقتصادی، خودش گویای شرایط است.
  • یک روزی نفتمان تمام میشود IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    3 0
    جالب اینجاست همه درآمدها حداقا 4 برابر شده ولی زیرساختها . تامین اجتماعی . بیمه و خدمات درمانی خدمات شهری . تغییری نکرده بلکه هر روز با تبصره و ماده هزینه ها را به دوش مردم می اندازند . امروز عوارضی و مالیاتی که شهرداری و ادارات آب برق گاز و مخابرات از یک سازنده مسکن میگیرند نصبت به چهار سال پیش هشت برابر شده . همه مصالح و دستمزدها و بیمه ها گران شده آنوقت همه جا تبلیغ میکنند قیمت مسکن کاهش میابد . بدانید وقتی صنعت های مادر مملکت راکد باشد یعنی بازار مملکت تعطیل است چون از بغل یک ساختمان 40 نفر مستقیم و 100 نفر غیر مستقیم نان میخورند صنف حمل و نقل . آیا دولت پول نفت را برای حمایت و سرمایه گذاری در صنعتهای مادر اختصاص داده ؟ پس چه کرده ؟
  • جواب مهرداد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    2 1
    اقا مهرداد یادم میاد ده سال پسش هر هفته یا مهمون بودیم یا مهمون داشتیم اما الان یادم نمیاد اخرین باری که شام و ناهار جایی بودیم کی بود.دیروز یه خط موبایل 500 000 تومن بود الان با 5000 یه خط می خری.و خیلی چیزای دیگه
  • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 0
    واي بروزي كه برويم پاي ميزان وبخواهيم جواب حق الناس را بدهيم