مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر امروز با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه دیدار کرد.(عکس‌ها از ایسنا و ایرنا)

در این دیدارها  سعید جلیلی از ظرفیت بزرگ فتوای رهبر معظم انقلاب برای خلع سلاح هسته ای یاد کرد و  مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با جلیلی قول داد که موضوع درز اطلاعات از این آژانس را پیگیری کند.
آنگونه که مهر نوشته است؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در این دیدار درباره طیف متنوعی از موضوعات از جمله خلع سلاح هسته ای، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، تقویت آژانس و روند آینده اقداماتمان گفتگو کردیم.
یوکیا آمانو پس از دیداری که بیش از دو ساعت به طول انجامید در جمع خبرنگاران اضافه کرد: ما موضوع رویکرد ساختارمند را بررسی کردیم.؛ کارهایی باقی مانده است اما اینها مانع پیشرفت گفتگوها نخواهد بود.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره فضای مذاکرات گفت: ما مذاکرات گسترده و فشرده ای را در جو خوبی برگزار کردیم. قطعاً پیشرفت گفتگوها اثر مثبتی بر مذاکرات1+5 و ایران خواهد گذاشت. البته اینها دو موضوع متفاوت از هم هستند اما می توانند یکدیگر را تقویت کنند. من متعهد به حل و فصل موضوع از طریق گفتگو هستم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره این که چگونه اطلاعات مربوط به مسأله هسته ای ایران که منجر به ترور برخی دانشمندان هسته ای ایران شد، به دست برخی آژانس های اطلاعاتی افتاد؟ گفت: آژانس وظیفه مشخصی برای حفاظت از اطلاعات دارد و من هر چه در توانم است برای حفاظت از اطلاعات محرمانه انجام می دهم. درباره قضیه ترورهایی که شما مطرح کردید، احساس من، همدردی با اشخاص و انسان هاست؛ آژانس اصلاً درگیر در این ترورها نیست. من مخالف خشونت هستم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آژانس چرا دنبال مدالیته ای نیست که به صورت یکباره به حل مسأله هسته ای ایران بپردازد و هر بار موضوعی خاص مطرح نشود؟ گفت: من وارد جزئیات نمی شوم اما آژانس دیدگاه هایی دارد و ایران هم دیدگاه هایی خاص خود.
همچنین ایرنا به نقل از دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی نوشت: سعید جلیلی با اشاره به ظرفیت بزرگ فتوای رهبر معظم انقلاب برای خلع سلاح هسته ای، اظهار داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با سلاح های هسته ای، یک ظرفیت مهم برای آژانس است و ایران برای خلع سلاح، مقابله با سلاح های کشتار جمعی و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای با آژانس همکاری فعال خواهد داشت.
وی در این دیدار با اشاره به اینکه آژانس باید یک نهاد بین المللی باشد که اعضا برای حفظ حقوق به آن مراجعه کنند تاکید کرد: ایران در زمینه حقوق و تکالیف اعضای آژانس رویکرد فعال داشته و آماده کمک به ارتقاء جایگاه آژانس است. وی دفاع از حقوق اعضا را موجب ارتقاء جایگاه آژانس دانست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: چارچوب همکاری ها با آژانس باید بر یک مبنای منطقی و در دفاع از حقوق اعضاء باشد و جمهوری اسلامی ایران در این راستا از تلاش برای استقلال و تقویت آژانس حمایت می کند و استقلال و تقویت آن را موجب جلوگیری از تضییع حقوق اعضا می داند.
جلیلی در این زمینه اظهار داشت مخالفت آژانس با ادعای دروغ آمریکا در عراق، موجب ارتقاء جایگاه آژانس شد و سبب گردید آژانس در رسوایی دولتمردان آمریکا شریک نشود. مجرمین هیروشیما که هنوز به تولید و انباشت سلاح هسته ای ادامه می دهند، نمی توانند مدعی مبارزه باسلاح هسته ای باشند.
یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار با اشاره به سابقه تمدنی و پیشرفت های تحسین برانگیز ایران در عرصه های مختلف علمی و فناوری از رویکرد مثبت و سازنده ایران در همکاری با آژانس استقبال و اظهار امیدواری کرد در آینده از ظرفیت ها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف آژانس بیش از پیش استفاده شود.
جلیلی پس از این گفت‌وگو برای ادامه مذاکرات با 1+5، راهی بغداد شد.
از مذاکرات آمانو با صالحی خبری منتشر نشده است.
/29212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =