چهارمین «سیمنار بررسی مسائل مطبوعات ایران چالش‌های و چشم‌اندازها» روز سه شنبه 2 خرداد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در اولین روز این سمینار سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی او سخن گفتند.
این سمینار دو روزه که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود،چهارشنبه 3 خرداد به کارش خاتمه می‌دهد.
چهارمین «سیمنار بررسی مسائل مطبوعات ایران؛ چالش‌های و چشم‌اندازها» حاشیه‌هایی جذابی هم داشت، مثل اظهار نظر وزیر ارشاد درباره انحلال خانه سینما و بررسی شکایت ایران از گوگل به خاطر حذف نام خلیج فارس.
بخشی از حرف‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سمینار را به نقل از مهر می‌خوانید:
-          رسانه‌ها نباید به بهانه این که کار فرهنگی انجام می‌دهند از حدود اخلاقی خارج شوند و خدایی ناکرده مرتکب انحراف و اعوجاج شوند.
-          ما پیگیر موضوع شکایت ایران از گوگل درباره موضوع حذف نام خلیج فارس از روی نقشه موتور جستجو هستیم و این موضوع در وزارت امور خارجه دنبال می‌شود، این‌بار هم خواسته ‌ ما این است که مردم منتظر تصمیم ادارات دولتی نمانند و در ارتباط با این موضوع چه ایرانیان داخل و چه ایرانیان خارج کشور از خود واکنش نشان دهند.
-          مدیر مسوول رویترز برای انجام مذاکراتی به ایران آمده است و به هرحال این افراد می‌آیند و مذاکراتی صورت می‌گیرد.
-          لازم است تمام این رسانه‌ها در خدمت وفاق و همدلی بیشتر کمک کنند. اگر مطبوعات بخواهند در زمینه‌ی تنش‌زایی گام بردارند، اتفاقات خوبی نخواهد افتاد.
-           حمایت ما در زمینه‌ کاغذ به این شکل است که وارد‌کنندگان این کالا بتوانند با بهره‌گیری از ارز مرجع به واردات کاغذ بپردازند که قطعا اگر واردات کاغذ با نرخ ارز مرجع صورت گیرد، دیگر نمی‌توان در داخل کشور این کالا را با قیمت بالا به فروش رساند.
-          تنها در دولت دهم 1300 مجوز نشریه صادر شده است؛ از فصلنامه تخصصی بگیرید تا نشریات محلی. این در حالی است که بعضی‌ها با صدور مجوز برای نشریات مخالف بودند و می‌گفتند باید به همین تعداد و همین افراد فعلی محدود و منحصر باشد.
-          در حال حاضر بیش از 4 هزار نشریه مجوز دارند. دیگر رشد کمی مطبوعات دغدغه ما نیست و الان بحث، بحث کیفیت آنهاست.
-          همانطور که دشمنان ما برای اقشار مختلف جامعه ده‌ها رسانه و بنگاه خبرپراکنی ایجاد می‌کنند ما هم باید این گونه عمل کنیم و بر توان خود در زمینه مطبوعات بیفزاییم.
 اما محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در این سمینار از ابلاغ آیین‌نامه کار حرفه‌ای خبرنگاران در آینده نزدیک خبر داد.
گزیده‌ای از سخنان او بدین شرح است: 
-          مطبوعات ایران اسلامی در عصر فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌های تفرقه‌انداز غربی، جایگاهی چشمگیر در آگاهی‌بخشی و تقویت بنیه‌های فرهنگ ایرانی اسلامی در مواجهه با فرهنگ‌های بیگانه دارد.
-          گرچه بر این باوریم که شمارگان مطبوعات متناسب با جمعیت و نیاز کشور نیست اما قصد داریم راه‌های توسعه کیفی مطبوعات را بیش از پیش فراهم کنیم.
-           ما به آینده‌ای چشم دوخته‌ایم که صاحبان برترین بنگاه تولید خبر در عرصه رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی باشیم.
-          ما با تدوین شاخص‌های کمی و کیفی در رتبه بندی مطبوعات و تعیین ضرایب حمایتی با در نظر گرفتن سیاست‌های فرهنگی کشور بر اساس شاخصه های کمی به میزان 70 درصد و شاخص‌های کیفی به میزان 30 درصد گام‌های مهمی در مسیر توسعه کیفی مطبوعات و رسانه ها برداشته‌ایم.
-          تا 50 درصد از بهای پشت جلد به مشترکان ماهنامه‌ها، دوماهنامه‌ها و فصلنامه ها از محل 10 درصد اعتبار یارانه مطبوعات به استناد ماده 12 آیین نامه نحوه پرداخت یارانه نشر و مطبوعات تخصیص داده می شود.
-          آیین‌نامه کار حرفه‌ای خبرنگاران به زودی ابلاغ می‌شود، مشاغل حوزه خبر تعریف شده است.
-         رسانه‌ها از فضای سیاست‌زدگی پرهیز کنند.
-          اهل مطبوعات با رعایت اخلاق حرفه‌ای اعتماد را کسب می کنند اما این اعتماد در سایه تخصص و دانش رسانه‌ای تکمیل می شود روزنامه نگار عصر ما باید به دانش روز مجهز باشد.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    0 0
    زنده باد خلیج همیشه فارس
  • بدون نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    0 0
    الان این که نوشتی زنده باد خلیج همیشه فارس یعنی چی چه ربطی داشت به موضوع