تفکیک جنسیتی، این بار از رشته ها دانشگاهی شروع شده است.

امید کریمی: مانند همه تابستان های هفت-هشت سال گذشته، دوباره بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، شروع شده است. بحثی چالش برانگیز برای رسانه ها که البته در هیاهوی رسانه های، هر سال در یکی دو دانشگاه اجرا می شود.

اما امسال موضوع کمی جزئی تر و فراگیرتر از سال های گذشته است؛ تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، این بار از رشته های دانشگاهی شروع شده. (اینجا) چیزی که البته درسال های پیش از این هم وجود داشت، اما برای رشته های خاصی اعمال می شد.

زنانه-مردانه شدن رشته های دانشگاهی، از زمانی شروع شد که تعادلی میان بازار کار و تحصیل کرده های چند رشته بهم خورد؛ مثل پزشکی، پرستاری، برخی رشته های فنی و ... . پس سازمان سنجش به درخواست دانشگاه ها که البته گفته شد با هماهنگی و نیازسنجی وزارت علوم بوده است، در دفترچه های کنکور تعداد مورد نیاز دانشجوی دختر و پسر را کم و زیاد اعلام می کرد؛ دختر، 70 تا- پسر 30 تا و برعکس. موردی تاکنون پیش نیامده بود که رشته ای کاملا پسرانه یا دخترانه شود. هرچند در دانشگاه آزاد و برای رشته ای مانند عمران، تا همین یکی دو سال پیش، هیچ دانشجوی دختری پذیرفته نمی شد.

اما اکنون اتفاق دیگری افتاده است؛ در دفترچه راهنمای انتخاب رشته سال 91، (اینجا) بسیاری از رشته ها را دختران نمی توانند انتخاب کنند و بسیاری را پسران. (اینجا) به عنوان مثال، دانشگاه تهران در رشته های مهندسی معدن و مهندسی منابع طبیعی، گرایش جنگلداری دانشجوی دختر نمی پذیرد. یا دانشگاه صنعی اصفهان، در رشته های مهندسی معدن. مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها.مهندسی کشاورزی گرایش آب. مهندسی کشاورزی علوم دامی. مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری دانشجوی دختر نمی پدیرد.

اما شاید اگر این محدودیت برای رشته های فنی ذاتا مردانه ای بود، کمتر کسی اعتراض می کند. ولی برخی دانشگاه ها، عملا در رشته های دو جنسی که حتی بیشتر می تواند زنانه هم باشد را امسال فقط دانشجوی پسر پذیرش می کنند. مثلا دانشگاه اراک علاوه بر رشته های مهندسی عمران. مهندسی مکانیک. مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها. مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی. که فقط دانشجوی پسر می گیرد، در رشته های شیمی محض، زبان و ادبیات انگلیسی. علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی. علوم کامپیوتر. مهندسی شیمی. مهندسی صنایع هم اعلام کرده نیازی به دانشجوی دختر ندارد.

دانشگاه اصفهان هم همین شرایط را دارد. (اینجا) اعلام شده این دانشگاه علاوه بر رشته های  مدیریت صنعتی. مهندسی برق گرایش قدرت. مهندسی عمران. مهندسی مکانیک. مهندسی راه آهن، در رشته های مترجمی زبان انگلیسی علوم سیاسی. حسابداری. مدیریت بازرگانی. مدیریت دولتی هم فقط دانشجوی پسر پذیرش می کند.
و در بسیاری از دانشگاه ها همین شرایط وجود دارد. (اینجا) و همچنین اعلام شد سهمیه‌بندی جنسیتی در تمامی دروس ۶ دانشگاه دولتی اتفاق افتاده است (اینجا) این درحالی است که همچنان دختران پیشتاز کنکور هستند؛ هر درصد بیشتری در کنکور شرکت می کنند و هم رتبه های نخست بیشتری را کسب می کنند (اینجا)

در دخترانه-پسرانه شدن رشته های دانشگاهی، سال گذشته دانشگاه علامه پیشرو شد.  این دانشگاه دو پردیس مختلف برای پسران و دختران در نظر گرفت و عملا انها را سر کلاس های جدا فرستاد. هرچند چند رشته را کلا حذف کرد. (اینجا، اینجا و اینجا) اما امسال، قدم تازه تری برداشته است؛ در دفترچه انتخاب رشته امسال، دانشگاه علامه طباطبایی رشته های علوم تربیتی، علوم سیاسی، کتابداری و اطلاع رسانی را برای زنان و رشته های مددکاری اجتماعی، حسابداری، مدیریت صنعتی، مدیریت هتلداری را برای مردان اختصاص داده است. بنابراین دانشگاه علامه طباطبایی از 19 رشته خود 9 رشته را تفکیک جنسیتی کرده است.

پیش از این کامران دانشجو، وزیر علوم گفته بود باید از اختلاط غربی در دانشگاه ها ممانعت شود. (اینجا و اینجا)

محمدمهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر پیشین علوم که در دوره وزارت او، بحث تفکیک جنسیتی شروع شد، درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها به خبرآنلاین، می گوید: "اینکه الان در برخی دانشگاهها مانند علامه طباطبایی دختران و پسران را از هم جدا کردند به معنای اسلامی شدن نیست،چون تعداد دانشجویان دختر زیاد بود پردیس جدا ایجاد کردند که این خوب است چون راحت تر می توانند تحصیل کنند،پس اگر بستر آن در دانشگاهی فراهم باشد مناسب است که انجام شود. اگر در علامه طباطبایی انجام شد همانطور که گفتم چون تعداد دانشجویان زیاد بود تفاوتی نمی کردکه کلاسها جدا باشد." (اینجا و اینجا)

به گفته او برخی رشته ها در دانشگاههای آزاد و پیام نور باید تقلیل پذیرش دانشجو داشته باشند: "برای همین باید رشته های جدید تعریف کنیم، دروسی را تعیین و محتوا ایجاد کنیم.حذف نه، اما تقلیل و کم کردن را مناسب می دانم." (اینجا)

اما پس از همه اعتراض ها، یک دانشگاه از زنانه-مردانه بودن رشته ها، انصراف داد؛ دانشگاه چمران اهواز با انجام اصلاحاتی در دفترچه انتخاب رشته ورود به دانشگاه، محدودیت دختران برای ورود به رشته‌های مختلف را لغو کرد. (اینجا)

 با تمام اینها به نظر می رسد وزارت علوم راهی بی دردسر تر برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها پیدا کرده است. سال گذشته مجمود احمدی نژاد، رییس جمهور در نامه ای به وزرای علوم ،تحقیقات وفناوری و بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت "خودداری از بازنشسته کردن بی رویه اساتید تا بررسی و تصویب آئین نامه بازنشستگی اعضاء هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز جلوگیری از اقدامات سطحی و غیر عالمانه در برخی دانشگاه ها مبنی بر اعمال رشته ها و کلاس های تک جنسیتی تاکید کرد." (اینجا)

این تاکید پس از آن اتفاق افتاد که کامران دانشجو گفت: "کلاس‌های عمومی که می‌تواند جدا برگزار شود را چرا اینگونه نباشد و همچنین می‌توان برخی کلاسها را جدا کرد و چه اشکالی دارد که این کار انجام گیرد. آنهایی که مخالف هستند می میرند این کار را انجام دهند. قصد داریم از اول مهر ماه اگر امکانات برای جدا شدن کلاسهای زن و مرد نیست دانشجویان در کلاسهای درسی در دو ردیف جداگانه بنشینند." (اینجا)

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    پس یه جوون کی میتونه آداب و فرهنگ معاشرت با جنس مخالف رو یاد بگیره؟ تو خدمت ؟ یا سر کار ؟ یا تو خیابون؟ هر چی دیرتر یاد بگیره دیرتر میتونه با همسر آیندش هم ارتباط کلامی و عاطفی داشته باشه.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    یکی از دوستای من تو یکی از همین دانشگاه های کاملا پسرونه درس خونده؛ بعد 28 سال هنوز در ارتباط با جنس مخالف یا خجالت میکشه و قرمز میشه یا جو میگیره فکر میکنه طرف روبروش پسره و هر چیزی میگه!! چون تا حالا ارتباطی نداشته با کسی.
    • بدون نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
      57 10
      خداييش اينو راست ميگه من كارداني آموزشكده فني خوندم كه همه پسر بودن الان تو كارشناسي واقعا تو برقراري ارتباط مشكل دارم
  • بدون نام US ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    احتمالا تا چند سال دیگه باید به روش گرده افشانی مشکل کمبود جمعیت رو برطرف کنیم!!!
  • محمد حسن IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    27 74
    سلام. بعد از گذشت یک سالی که در یکی از دانشگاه های سراسری درس خواندم، در حالی که در ابتدا با تفکیک جنسیت مخالف بودم، اما در حال حاضر از موافقان این مسأله هستم. من هم فکر میکردم که برای بهبود آداب معاشرت مختلط بودن مفیده. اما اکنون با دیدن هم کلاسی هایم که به کل از درس خواندن فاصله گرفته اند و دختران دانشگاه تنها چیزی است که به آن فکر میکنن، به این نتیجه رسیدم که اگه تفکیک جنسیت صورت بگیره سطح علمی دانشگاه ها بالاتر میره. اتفاقی که در حال حاضر حتی در برخی از دانشگاه های آلمان هم انجام گرفته است!!!! با تشکر
  • بدون نام IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    55 26
    تفکیک جنسیتی دانشگاه= کاهش ازدواج = کاهش جمعیت
    • حسن IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      32 22
      دوست عزیز شما خودت داری میگی دانشگاه!! نمیگی دفتر ازدواج!! دانشگاه میرن درس بخونن. همین فکرارو کردیم که وقتی از دانشگاه فارق میشیم میبینیم بی سوادیم!!!!
  • وحيد IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    16 8
    سلام ببينيد از دو ديدگاه نگاه كنيم من خودم رشته مكانيك ميخونم مثلا گرايش ساخت وتوليد تقريبا مردونه هستش اما گرايش هاي ديگش خانمها هم ميتونن حضور داشته باشن مشكلي نداره اما بحث كلي اينجاست كه بعضي از تصميم ها درسته اما با افراط همراه ميشه ببنيد وقتي رئيس دانشگاه اصفهان ميگه از 100 درصد فارغ التحصيل هاي خانم رشته معدن فقط 2 درصد جذب بازار كار ميشن به نظرتون ارزش داره ما بيام كاري كنيم كه بازده نداشته باشه اما خوب افراطش اينجاست كه اينا اومدن خيلي رشته هاي ديگه فدا كردن مهندسي مواد - شيمي-صنايع - زبان - كامپيوتر -و....... اگه بنا به اينه يه سري رشته هم محدود كنن فقط واسه خانمها كه آقايون حق انتخاب نداشته باشن
  • بدون نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    23 59
    كار بسيار درستي هستش ..
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    58 14
    تفکیک جنسیتی اصلا مقبول نیست و در عصر جدید مردوده
  • علی رضا IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    45 15
    کلا آخرش چی کار میکنین؟ این دختر و پسر کجا باید همو ببینن که رفتارشون اصلاح بشه، بتونن همو بپسندن، شاید فرجی بشه! بلکن ازدواج کنن و بر طبق خواسته تان جمعیت افزایش پیدا کنه،
    • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
      36 40
      چونه نزنید دختر و پسر هرگز نباید همدیگر را ببینند ما نمیذاریم خوب نیست
  • محسن ES ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    55 9
    ماشاالله کشور مام داره سمت عربستان میره داریم مزحک دنیا میشیم با افکارات جهان سومیمون حالا هر مساله ای بشه میگن راه امام خمینی ره ، خوبه خود امام دیدن چه عصبانی شد با پرده کشیدن دانشگاه ها ولی در عمل میبینیم راه امام فیلتر شده با عقاید شخصی خودشون ملتم شدن موش ازمایشگاهی هر کاری می خوان سر ملت در میارن. دنیا مارو از هم فکری با دانشگاهی جهان تحریم کرده حالا خودمونم داریم همدیگرو تحریم میکنیم پیشرفت مون تا این مقطع با همفکری کارهای تحقیقی پسر دختر کنار هم بوده حالا بیان دانشگاه هارم بکنن حوزه علمیه ببینیم راه کجا رو پیش میگیرن حتما می خوان مثل عربستان یه کشور پیشرفته تبدیل بشیم اگه امریکا با اون سبک جلودار پیشرفت کشورمونه، این اقایونم با این سبک ما با خودمونم دشمنی داریم
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    40 8
    جناب دانئجو در انگليس تحصيل كرده اند ايشان حودشون هم اينطوري درس خوانده اند؟ رطب خورده منع رطب چون كند
  • دانشجو US ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    33 11
    تفکیک جنسیتی هم خوبه هم بد ولی بیشتر بده و در نتیجه مردوده...
  • بدون نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    27 10
    بلوغ عقلی یک سال بعد از بلوغ جنسی شکل میگیره واقعا برای این طرح متاسفم باید به فکر ارتقای سطح فرهنگی باشیم نه پاک کردن صورت مساله
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    12 48
    تورو خدا تفکیک رو عملی کنید خیلی فکر خوبیه خواهش میکنم که انجامش بدین
  • بدون‌ نام IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    22 2
    این اصلا ایده ی خوبی نیست چون بعضی از رشته ها مثلا مهندسی نفت برای دختر ها خوبه وهیچ ایرادی نداره من نمیدونم که. این دختر های بدبخت چرانمیتونن از این رشته استفاده کنن؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    7 36
    ایشااااااااااااااالله اجرامیشه تاحالاتفکیک نشده بودیعنی الان جوناارتباطباجنس مخالف رایادگرفتن
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    2 2
    ايا دانشگاه دولتي قم در رشته كامپيوتر دانشجو دختر ميپذيرد؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
    8 5
    تفکیک جنسیت مقبول نیست