۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰

شاخص آنلاین نوشت:

آذرجزایری:

هنوز چند ساعتی از زلزله آذربایجان شرقی نگذشته بود که این خبر در راس اخبار قرار گرفت. "بیشتر مصدومان براثر انفجار گاز جان خود را از دست داده اند و نه زلزله"
اگرچه طی روزهای گذشته این خبر سعی شده به هر نحوی تکذیب شود اما بهتر است به جای تکذیب این حادثه به فکر پیدا کردن مشکل و رفع آن برای عدم تکرار چنین اتفاق های ناخوشایند باشیم.
براساس اظهارات مسوولان حاضر در این منطقه، بیشتر آتش سوزی ها در مناطق روستایی و خانه های کاه گلی بوده است. بنابراین نکته اینجاست که اصلا چرا در خانه هایی که از کاه گل ساخته شدند و هنوز به طور کامل ایمن سازی نشدند خط لوله گاز کشیده شده است؟
شاید باید شرکت ملی گاز ایران را زیرسوال برد که چرا بدون هیچ پشتوانه کارشناسی گاز را به روستاهایی کشیده که هنوز خانه های آنها ایمن نیست. اما با توجه به شرایط حاکم بر کشور نمی توان چنین گلایه ای را از مدیرعامل شرکت ملی گاز کرد.
چراکه وقتی احمدی نژاد طی 7 سال سفر استانی به هر روستایی که گاز نداشته رسیده بر گازرسانی به این مناطق تاکید کرده و مسوولان ملزم به اجرا کردن تعهدات دولت شده اند نمی توان از شرکت ملی گاز توقع داشت که زیر این فشارها دوام بیاورد. آنهم در شرایطی که اگر مدیرعاملی هم با این دستورات مخالفت کند قطعا برکنار کردن آن در این دولت و جایگزینی کسی که گوش به فرمان باشد، کار دشواری نخواهد بود.
البته نباید بی انصافی کرد و تمام کفه ترازو را به سمت دولتی ها کج کرد. در این حوادث برخی از مجلسی ها هم به اندازه دولت مقصرند. وقتی یک نماینده مجلس برای افزایش محبوبیت خود درحوزه انتخابی سعی بر گازرسانی به روستاها دارد اگر مسوولان گازی با آن مخالفت کنند قطعا این وزیر خواهد بود که به پرتگاه استیضاح نزدیک می شود.
بنابراین از هر سو به این مقوله نگاه کنیم قطعا متوجه خواهیم شد که گازرسانی به روستاهایی که خانه های کاه گلی دارند کار کارشناسی نیست و این فشارهای جانبی است که در نهایت منجر به گازرسانی به این مناطق می شود.
اما حل این مشکل در گرو تعیین سبد جامع انرژی است که سالها بلاتکلیف باقی مانده و آخرین خبر در خصوص تدوین آن بر می گردد به اردیبهشت امسال که رئیس موسسه مطالعات انرژی از تکمیل فاز اول آن و ارسال به وزارت نفت خبر داده بود.
با اینحال پس از گذشت سالها هنوز هم این سبد تدوین نشده و امروز باید به دولت و در راس آن مدیران ارشد وزارت نفت گلایه کرد که چرا تا کنون تدوین چنین سبد مهمی در کشور با تاخیر مواجه شده در حالیکه این فرصت وجود داشته که قراردادهای نفتی را بیش از دو بار بازنگری کنند.
براساس سبد جامع انرژی تعیین می شود که درهر شرایط اقلیمی هر منطقه چه سوختی باید مورد استفاده قرار بگیرد و سوخت اول هر منطقه تعیین می شود.
به عنوان مثال در مناطق کویری و گرمسیر گازرسانی بی مفهوم است چراکه این مناطق می توانند نیاز خود را از طریق برق تامین کنند.
ضمن آنکه در صورت ارائه این طرح می توان در اولین قدم به توسعه زیرساخت های لازم فکر کرد. اگرچه اذربایجان شرقی جزو مناطق سردسیر کشور محسوب می شود اما به هرحال می توان گازرسانی به روستاها را همراه با ایمن سازی ساختمان ها پیش برد. اگرچه برخی از روستاییان به دلیل هزینه بالای ساخت و ساز علی رغم تسهیلات دولتی با نوسازی و ایمن سازی خانه های خود مخالفت می کنند اما به هرحال در صورت ارائه طرح جامع انرژی می توان گازرسانی به این روستاها را همراه با طرح نوسازی پیش برد تا شاید باردیگ شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم.
بنابراین باید از این زلزله درس گرفت و به جای تکذیب خبر انفجار گاز در این حادثه به فکر اصلاح شرایط و تدوین هر چه سریعتر طرح جامع انرژی باشیم.
/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    16 4
    اگر این منطقه گاز نداشت موجی راه میافتاد که چرا منطقه ای که لوله گاز صادراتی از زیرش رد میشود باید در صف کپسول گاز باش؟پس لطفا" حالا که جایی پیدا شده مسئولین وظیفه شان را انجام داده اند بهتر است گیر میدادید به اینکه چرا بخشی از اعتبارات مسکن مهر به مقاوم سازی خانه های پر مهر روستائیان نشده است.