اختلافات شهرداری و حوزه هنری با شورای صنفی نمایش همچنان ادامه دارد و این‌بار ممکن است «کلاه قرمزی و بچه ننه» به عنوان یکی از امیدهای اکران سال91 قربانی این اختلاف شود.

الهام نداف: اتفاقات پیش آمده برای فیلم «خوابم می‌آد» رضا عطاران این بار در مورد «کلاه قرمزی و بچه ننه» ایرج طهماسب افتاده و شورای صنفی نمایش از دادن این فیلم به سینماهای حوزه هنری ممانعت کرده است.
 
 تازه‌ترین همکاری حمید جبلی و ایرج طهماسب بدون شک یکی از فیلم‌های پر فروش سال 91 خواهد بود. فیلمی که خیلی‌ها انتظار نمایش آن را در سی‌امین جشنواره فیلم فجر داشتند اما این دو یار قدیمی نتوانستند در این جشنواره از تازه‌ترین شاهکارشان با عروسک‌های خاطره‌انگیز رونمایی کنند و اکران این فیلم به تعویق افتاد.
 
دفتر فیلمیران با مدیریت علی سرتیپی از چندی پیش اعلام کرده بود که پخش «کلاه قرمزی و بچه ننه» به عهد این موسسه است. حدود یک ماه پیش سرتیپی در گفت‌وگو‌های مختلف عنوان کرد، فیلم طهماسب در اکران عید فطر روی پرده سینماها می‌آید و قرارداد این فیلم به سرگروهی سینما استقلال بسته شده است. اما از آنجایی که این سینما زیر مجموعه حوزه هنری است، به نظر می‌رسید شورای صنفی نمایش با توجه به سخت‌گیری‌های اخیر در خصوص حوزه هنری، سنگ‌اندازی کند. که همین اتفاق هم افتاد.
 
شورای صنفی نمایش در پی بیانیه حوزه هنری مبنی بر اکران کردن فیلم‌های ارزشی در سینماهای زیر مجموعه‌اش (اینجا) و همچنین اتفاقی که ابتدای سال 91 برای دو فیلم روی پرده یعنی «خصوصی» و «گشت ارشاد» افتاد سکوت را بیش از این جایز ندانست. به همین دلیل در تلاش بود تا با نماینده حوزه هنری جلسه‌اش داشته باشد تا در خصوص اتفاقات پیش آمده در حوزه سینما و ابهام زدایی از اتهاماتی که این حوزه به سینما زده است، گفت‌وگو داشته باشد. اما این تلاش هم بی‌نتیجه ماند چرا که نماینده حوزه حاضر به شرکت در جلسات شورای عالی سینما هم نشد. (اینجا)
 
راهی که حوزه هنری در پیش گرفته بود از نگاه مدیران دولتی و شورای صنفی نمایش ترویج بی‌‌قانونی در حوزه اکران بود. با وجود کوتاه آمدن نهادهای فرهنگی و سازمان سینمایی بر سر اکران دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد»، باز هم سینما آزادی در اکران فیلم «پس کوچه‌های شمرون» همان مواضع قبلی‌اش را اعلام کرد و فیلم را اصلا روی پرده نبرد. (اینجا)این اتفاق برای «خوابم می‌آد» رضا عطاران هم افتاد و فیلم با وجود اینکه ممیزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را رعایت کرده بود و پخش کننده به اکران آن در سینماهای حوزه امیدوار بود، (اینجا) اما برای اکران مورد استقبال حوزه هنری قرار نگرفت.
 
این مساله سبب شد، شورای صنفی نمایش به نفع سینما، یکی از سینماهای زیر مجموعه شهردار و حوزه هنری را که اتفاقا فروش قابل توجهی هم در میان دیگر سینماهای پایتخت دارد، تنبیه کند. این شورا مقرر کرد تا زمانی که سینما آزادی از قوانین شورای صنفی برای اکران کردن فیلم‌ها سربا زند حواله اکران برای  این سینما صادر نکند. (اینجا) و تا آستانه تعطیلی هم رفت (اینجا) اما با پادرمیانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این قائله خوابید. با این روند باید سینماهای حوزه هنری حواله اکران فیلم «خوابم می‌آد» را درخواست می‌کردند، چون به ظاهر مسئله حل شده بود. اما حوزه هنری به روندی که در پیش گرفته بود ادامه داد و باز هم با اکران فیلم‌ها به صورت سلیقه‌ای برخورد کرد.
 
اما بعد از همه این ماجراها کسی فکرش را نمی‌کرد، شورای صنفی نمایش تلافی این خودمختاری حوزه هنری را سربزنگاه درآورد. از آنجایی که کسادی سینماها در ماه های اخیر به سینمادران و صاحبان فیلم‌ها آسیب رسانده بود، حوزه هنری تصمیم گرفت فیلم‌هایی که به فروش‌شان امیدوار است، برای اکران در عید فطر راضی به بستن قرار داد کند. «کلاه قرمزی و بچه ننه» یکی از این فیلم‌ها بود که همان‌طور که پیش از این‌ها عنوان شد، قراداد اکران خود را با سرگروهی سینما استقلال بسته بود. اما اظهارات حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش همه معادلات را بر هم زد. (اینجا) کاوش عنوان کرد: « فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»با توجه به تعریف حوزه هنری از فیلم‌های ارزشی، ارزشی نیست. شورای صنفی نمایش ترجیح می‌دهد این فیلم را به بخش خصوصی دهد تا در سینماهایشان اکران کنند. حوزه هنری هم همان فیلم‌های ارزشی را روی پرده ببرد.»
 
حوزه هنری و دفتر پخش فیلمیران در پی صحبت‌های کاوش هر کدام واکنش‌هایی نشان دادند. طبیعتا علی سرتیپی برای اینکه جانب اعتدال را رعایت کند، نسبت به این تصمیم حوزه هنری واکنش منفی نشان نداد و تنها دلیل این آشفتگی‌ها را سیاسی‌بازی عده‌ای از اهالی سینما خواند. (اینجا) سرتیپی تنها به گفتن این حرف بسنده کرد که: «من پخش کننده این فیلم هستم و معتقدم باید این فیلم به سینماهای حوزه هنری هم داده شود. اما شورای صنفی نمایش سیاست‌های خاص خودش را دارد و نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که این شورا مطابق خواست ما عمل کند. به هر حال ما قرارداد نمایش با سرگروهی استقلال را بسته‌ایم و اکران «کلاه قرمزی و بچه ننه» در عید فطر قطعی است.»
 
در ادامه محمدرضا فرجی مدیر پخش و بازاریابی سازمان توسعه سینمایی سوره صراحتا اعلام کرد: «سازمان توسعه سینمایی سوره تمایل دارد فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» را در گروه سینمایی استقلال اکران کند و با تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم قرارداد قانونی دارد. شورا با بهانه‌جویی و در حرکتی غیرقانونی با وجود عقد قرارداد پخش‌کننده و سینمادار حواله اکران برای فیلم صادر نکرد. صدور بیانیه علیه حوزه و حاشیه‌سازی درباره انتخاب فیلم‌ها اقدامی است که شورای صنفی و در شکل کلی وزارت ارشاد و اداره کل نظارت و ارزشیابی دنبال می‌کنند و در نهایت به اختلافات جدید در سینما دامن می‌زند، مسئله‌ای که به هیچ وجه مورد قبول حوزه هنری نیست.»(اینجا)
 
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان و حل شدن معمای فیلم‌های اکران عید فطر، (اینجا) مشخص شد سه فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «بی‌خداحافظی» و «ضدگلوله» از چهارشنبه 25 مرداد روی پرده سینماها می‌روند. تا به اینجا همه چیز طبق برنامه‌ریزی انجام شده بود اما کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد فیلم ایرج طهماسب به جای اکران با سرگروهی استقلال با سرگروهی سینما قدس روی پرده خواهد رفت.(اینجا)
 
به گفته کاوش در جلسه شورای صنفی نمایش که نهم مرداد تشکیل شد، به پخش کننده و تهیه‌کننده این فیلم اعلام شده اگر قرار است «کلاه قرمزی و بچه ننه» در گروه سینمایی استقلال اکران شود، حوزه هنری باید اعلام کند این فیلم ارزشی است. اما از آنجایی که حوزه تا 23 مرداد ارزشی بودن این فیلم را تایید نکردشورای صنفی نمایش مقرر کرد به جای سرگروهی استقلال، قدس سرگروه اکران فیلم ایرج طهماسب شود.
 
این در حالی بود که تبلیغات فیلم کلاه قرمزی در تلویزیون از مدت‌ها پیش آغاز و همچنین بیلبوردهای این فیلم نیز در سراسر شهر تهران نصب شده بود. (اینجا)
 
با همه این‌ها امیرهوشنگ پاسبانیان در پاسخ به این اقدام حوزه هنری که دو روز مانده به اکران فیلم، انجام شد، عنوان کرد از چهارشنبه «کلاه قرمزی و بچه ننه» را در سینما استقلال اکران می‌کنند چرا که فیلمیران با این سینما قرارداد دارد. (اینجا) پاسبانیان همچنین اخطار داد که اگر اتفاقی بیفتد که جلوی اکران کردن این فیلم گرفته شود، ممکن است حوزه هنری هیچ کدام از فیلم‌های عید فطر را در سینماهای زیرمجموعه‌اش اکران نکند. تا زمانی که شورای صنفی نمایش به این کارها ادامه دهد، پردیس‌های شهرداری هم همه فیلم‌های روی پرده را بایکوت می‌کنند.
 
در کنار همه این اتفاقات دوشنبه 23 مرداد شورای صنفی نمایش اعلام کرد سینما آزادی کلا از اکران کردن فیلم محروم ست و هیچ کدام از سالن‌های این سینما نمی‌توانند به جز فیلم‌ها ارزشی، فیلم دیگری را روی پرده ببرند. (اینجا)
 
با همه این مشکلات چهارشنبه 25 مرداد در کمال ناباوری هیچ کدام از فیلم‌های عید فطر روی پرده سینماها نبود. زمانی که علت این مساله را جویا شدیم عنوان کردند کپی فیلم‌ها آماده نیست و ممکن است فیلم‌ها از پنجشنبه 26 مرداد روی پرده سینما بروند. اما سخنگوی شورای صنفی نمایش که از این اتفاق بی‌خبر بود عنوان کرد مسئله را پیگیری می‌کند و قطعا فیلم‌ها از پنجشنبه اکران خواهند شد.
 
اما ظاهرا این بار پای شهرداری به دعوای میان شورای صنفی نمایش و حوزه هنری باز شده بود و مسئله هم سر اکران نشدن فیلم‌ها در پردیس آزادی بود. (اینجا) هادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر گفت: «با توجه به صحبت‌های رئیس شورای صنفی نمایش، پردیس‌های سینمایی راه تنفس سینما را گرفتند، ما هم گفتیم پردیس‌ها فیلم نمایش ندهند تا راه تنفس سینما باز شود.»
 
وی درپاسخ به این سؤال که آیا پردیس‌ها تعطیل خواهند شد، گفت: «فعلا همان فیلم‌هایی که قبلا نمایش داشتند را نمایش می‌دهند. فیلم‌های جدید را عقد قرارداد خواهیم داشت به شرط آن‌که قرارداد پردیس آزادی را هم داشته باشند. اگر پردیس آزادی قرارداد بست، دیگر پردیس‌ها هم نمایش فیلم خواهند داشت.»
 
وی برای اکران شدن فیلم‌های جدید این شرط را گذاشت که تا زمانی که محدودیت‌های سینما «آزادی» پابرجاست، هر تهیه‌کننده یا پخش‌کننده‌ای که می‌خواهد با 20 سالن سینمای موسسه تصویر شهر، قرارداد نمایش امضاء کند باید حتما یک نسخه از فیلمش را هم در اختیار سینما «آزادی» بگذارد.
 
این اتفاق بیش از همه نارضایتی کارگردانان و صاحبان فیلم‌ها را در پی داشت. (اینجا)
 
در نهایت حوزه هنری در نامه‌ای صراحتا اعلام کرد که خواستار اکران سه فیلم عید فطر بدون گذاشتن هر گونه قید و شرط است. (اینجا) سازمان توسعه سینمایی سوره در بخشی از نامه خود آورده است :«سازمان سینمایی سوره علاقه‌مند به اکران بی‌قید و شرط فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بی‌خداحافظی» در سینما آزادی، استقلال و زیرمجموعه‌های این دو سینما در تهران و شهرستان‌ها است.»
 
حالا باید منتظر ماند و دید که بالاخره جنگ نهادها در اکران به پایان می‌رسد یا نه این بار نوبت کلاه قرمزی است که قربانی این اختلاف شود.  
 

57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    4 276
    فیلمی (صرفا) با هدف کسب پول مردم
    • الي IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      180 3
      فيلمي با بازي هنرمندان تكرار نشدني ايران
    • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      142 2
      آخه خوب راست می گه ، بقیه صرفا برای رضای خدا فیلم می سازند!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      129 1
      نوش جونشون
    • هموطن IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      63 3
      کسی از شما دعوت نکرده بیاید ببینید.
    • بدون نام IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      0 0
      آخه فیلمهایی که انقلابهای دنیا مدیون اون هستند فقط از عهده عده معدودی بر می آد. اجازه ندید این فیلم بره کشورهای دیگه. ما هم که نمی خوایم انقلاب کنیم بنابراین همین فیلم رو می ریم می بینیم.
  • رضا IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    18 79
    سلام. فیلم باید مثل قلاده های طلا باشه تا کارگرذانش طالب پول نباشه وفقط فکر هنرباشه . طهماسب وجبلی فقط فکر پول هستند ولی طالبی
    • هموطن IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      35 2
      شما از کجا میگی که فقط هنر و رضای خدا بوده. مگه از پولای پشت پرده و رانت ها خبر دارید؟
    • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      27 1
      کلاه قرمزی یک میلیارد از دولت کمک دریافت نکرده
  • بدون نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    47 1
    واقعا برای این دوستمون متاسفم البته هرکی نظر خودشو داره ولی این فیلمو نمیشه با هیچ فیلمی قابل مقایسه نیست
    • هموطن IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      18 1
      این فیلم صرفاً جنبه سرگرمی داره
  • پژمان US ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    99 4
    من 28 سالمه اما تنها برنامه تلویزیونی که توی 2 سال گذشته دیدم برنامه های کلاه قرمزی بود توی عید ! خوشحالم باز هم این هنر مندا هستند که بچه های ایرانی یه برنامه خوب ببینند!
    • ارمان - 23 ساله IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
      70 1
      بنظر من بهترین برنامه سیما در عید سه سال اخیر برنامه کلاه قرمزی بود .
  • بدون نام DE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    42 0
    واقعا شخصیت نازنینی هستند کلاه قرمزی و پسر خاله. برخلاف اینکه میگن فقط جنبه سرگرمی دارن، تم آموزشی قوی ای دارند.
  • هیچکس IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۹
    3 0
    اگه کسی یه کمی ذوق داشته باشه به هنر شگرفی که پشت این چهره های ساده هست پی میبره، به هنری که برای کلاه قرمزی، پسرخاله، فامیل دور، ببعی، پسرعمه زا، جیگر و ... بکار رفته. من واقعا دست تک تک عوامل این برنامه رو می بوسم که انقدر ساده ولی پر معتل کار می کنن. مرسی