۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳

باز هم داستان تگراری آلودگی هوای تهران تکرار می شود.البته جای خوشحالی دارد که امسال کمی دیرتر از سالهای قبل شروع شد.

زهرا تالانی: این آلودگی از هفته پیش شروع شد و آنطور که عبدالرضا امیدوار شهری مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد و روز دوشنبه به اوج خواهد رسید.


خطرات آلودگی هوا
به گفته متخصصان، آلودگی هوا در تشدید بسیاری از بیماری‌ها به‌طور غیرمستقیم تأثیر دارد و بیماران تنفسی به‌طور مستقیم تحت‌تأثیر آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرند و باعث افزایش مرگ‌ومیر شهروندان می‌شود.
آمارهای مرگ‌ومیر در سال 89بیانگر مرگ سالانه بیش از چهار هزار و 28نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی در تهران است.سال گذشته این رقم افزایش یافت و به چهار هزار و 181نفر رسید و در شش‌ماه نخست امسال باز هم افزایش یافته و به دو هزار و 99نفر رسیده است. در شهر تهران هر دو ساعت یک شهروند به‌دلیل بیماری‌های تنفسی می‌میرد. این آمار غیرقابل انکار است. اما نسبت دادن این میزان مرگ‌ومیر به آلودگی هوا از نظر مسئولان وزارت بهداشت ازجمله وزیر، کاملا غیرعلمی است. محمود خدا‌دوست رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشورهم در گفت وگو با ایسنا اعلام آمار فوت بر اثر آلودگی هوا را «دروغ بزرگ» دانست. وی تاکید می کند که هیچ مرجع و دستگاهی که بتواند مرگ ناشی از تأثیر مستقیم آلودگی هوا را تشخیص دهد وجود ندارد. با اینحال یوسف رشیدی مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که بارها افزایش آلاینده‌های مختلف در شهر تهران را نگران‌کننده توصیف کرده درباره تأثیر آن بر مرگ‌ومیر شهروندان می گوید: آزبست ازجمله آلاینده‌های سرطان‌زایی است که میزان آلایندگی آن در جایگاه‌های سوخت 10برابر استاندارد است.
وی در گفت وگو با خبرآنلاین به آلاینده‌هایی مانند، بنزن، آلاینده کمتر از 2.5میکرون و CO2 اشاره می کند و می افزاید: سال 90تعداد روزهای آلوده تهران دو برابر روزهای سالم بود. در سال‌90 تنها سه روز پاک سهم پایتخت‌نشینان بود.وی ادامه می دهد: آمارها نشان می‌دهد میزان آلودگی هوا در تهران نسبت به هفته گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشته است.
احتمال توقف صدور آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی
آلودگی هوا سبب شده است که مسئولان برای کاهش تردد وسایل نفلیه در تهران دوباره به فکر چاره باشند و دوباره تصمیمهای مقطعی گرفته شود.مهندس سید جعفر تشکری هاشمی معاون ترافیک شهردار تهران در گفت وگو با ایسنا :از احتمال توقف صدور آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی خبر می دهد و می گوید: به جهت جلوگیری از افزایش مضاعف آلاینده‌ها و حفظ جان شهروندان، شهرداری تهران در صورت قرار گرفتن شاخص کیفیت هوا در شرایط «اضطرار»، فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی را متوقف خواهد کرد.


از باران خبری نیست
آنطور که پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد، دست‌کم تا اواسط این هفته از بارش‌های پاییزی خبری نیست و آلودگی هوای اغلب کلانشهرها افزایش می‌یابد. به‌عبارت دیگر، شرایط مستعد وارونه‌شدن هوا فراهم شده و به همین‌خاطر میزان ذرات معلق آلوده با توجه به سرد شدن هوا در نزدیکی سطح زمین افزایش می‌یابد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور می گوید: به‌جز استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان‌وبلوچستان که احتمالا در آنها افزایش ابر و وزش باد و رگبار و رعد و برق به‌وقوع می‌پیوندد، در سایر استان‌ها تا اواخر روز دوشنبه جوی آرام و پایدار حاکم است که موجب افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت می‌شود.

 

بررسی آلودگی هوای تهران در مجلس
موضوع آلودگی هوا سبب شد تا فراکسیون محیط زیست مجلس از مسئولان شهرداری و محیط زیست دعوت کند این هفته در فراکسیون راجع به این موضوع توضیح دهند.این فراکسیون یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا را توسعه فضای سبز و تقویت سامانه حمل ‌و نقل عمومی به ‌‌ویژه مترو عنوان کرده است.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 0
    واقعا بايد به اين موضوع مهم به صورت ملي فكر كرد بياييد ببينيد آلودگي در اراك نفس مردم را بريده اين كه نميشه فقط موضوع آلودگي در يك شهر را ديد من از خبر آنلاين انتظار دارم به اين موضوع رسيدگي كند چون مسولين فقط جايي كه زندگي مي كنند را مي بينند.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 0
    عب نداره ما که آلودگیای الکترو مغناطیسی رو تحمل میکنتم.اینم روش.بازم به معرفت آلودگی هوا که حداقل میبینیمش.