۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
تبعات نامشخص جنگ در سوریه

وضعیت سوریه وضعیتی نیست که به راحتی به پایان برسد و اگر ارتش و دولت سوریه بخواهند تضعیف شوند فضا برای نیروهای تکفیری و القاعده در سوریه باز می شود و دستاورد تضعیف ارتش سوریه تنها به نفع تکفیری ها در سوریه است.

منبع : روزنامه اعتماد

ظرف ساعات اخیر شاهد سخنان تندی از سوی برخی طرف های غربی درباره احتمال حمله نظامی به سوریه صورت پذیرفته است و فضای روانی شدیدی ایجاد شده برای شروع حمله به سمت سوریه، نگاه های همه به سوریه است که ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد و در ساعات آینده می توانند شاهد جنگ دیگری در منطقه باشند یا خیر؟ در این بین واکنش های متفاوت، عکس العمل ها و بسیاری از مسائل دیگر مورد بحث است از همین رو گفت وگویی با جناب آقای محمد ایرانی، سفیر سابق ایران در منطقه داشته ایم تا این مسائل را با وی در میان بگذاریم.
    
    نظر شما درباره حمله نظامی به سوریه چیست؟
    وضعیت در سوریه بسیار پیچیده است. دلیل متقنی که بخواهیم بگوییم  آیا حمله صورت می گیرد یا خیر دقیقا مشخص نیست. اما شواهد و قرائنی وجود دارد که غرب فضای روانی را فراهم کرده است. این احتمال وجود دارد که  ضربات هوایی یا موشکی محدود در دستور کار غرب علیه سوریه باشد. هیچ زمانی وضعیت رسانه یی و موضع گیری سیاسی برخی کشورهای غربی علیه سوریه تا این حد نبوده است و این شرایط شبیه زمانی بود که به لیبی حمله شده بود و این احتمال وجود دارد که به مانند حمله به لیبی برخی کشورهای غربی وارد عمل شوند. از طرف مقابل هم برخی شواهد هست که نشان می دهد شرایط لازم برای حمله نظامی وجود ندارد و امریکایی ها اکنون مواضع متغیری را دارندو مرددند. به ویژه کنگره که به شدت موافق حمله نظامی به سوریه است و از طرفی اوباما و کاخ سفید  نشان می دهد آمادگی لازم را برای این اقدام ندارد. آنچه درباره سوریهابتدا مطرح شد این بود که امریکایی ها به صورت مستقیم وارد عمل نخواهند شد، بلکه خواهان دخالت اروپایی ها هستند وفقط به لحاظ لجستیکی و ارتباطی به آنها کمک کنند.اما باعقب نشینی برخی اروپایی ها ورق برگشت. امریکایی ها تلاش می کنند تا تجربه نه چندان خوبی را که در افغانستان و عراق داشته اند مجددا تکرار نکنند. با این وجود آن ها نمی خواهند از قافله مخالفان عقب بیفتند. گفته باراک اوباما را همه به یاد دارند که امریکا تلاش خواهد کرد  در دوره 8 ساله وی در هیچ حوزه ای دخالت نظامی مستقیم نکند.
    
    فرانسه و انگلیس چه نقشی در این بین دارند؟
    همان گونه که گفتم اگر قرار باشد اقدامی هم صورت گیرد قطعا از طریق امریکا و فرانسه و بعضی کشورهای منطقه از جمله ترکیه خواهد بود.اسرائیل خودش را کنار خواهد کشید با این وجود فضای منطقه هم چنان مناسب چنین عملیاتی نیست. عرب ها مخالفند مصر وتونس حتی در ترکیه نیز مخالفت های بسیار زیادی علیه دخالت نظامی این کشور در سوریه وجود دارد. با این وجود هرچه فشارها افزایش یابد روسیه آمادگی بیشتری برای مذاکره و راه حل برای برون رفت از بحران سوریه دارد.  هنوز من معتقدم که راه حل سوریه نظامی نیست.
    
    اگر حمله یی صورت گیرد واکنش های منطقه یی و بین المللی چگونه خواهد بود؟
    ما ظرف دو سال اخیر در سوریه شاهد یک نزاع بین المللی بوده ایم و صف بندی ها علیه و موافق دولت سوریه مدت هاست فرا منطقه ای ومشخص است. پیامدهای حمله سنگین است حتما چهره امریکا واوباما نزد مردم منطقه بیشتر زیر سوال خواهد رفت تبعات دیگری از جمله سرازیر شدن سلاح های روسیه به سوریه را باید شاهد باشیم درعین حال باید تاکید کنم  حمله غربی ها درصورت انجام تنها به برخی مراکز حساس در سوریه خواهد بود و به نظر من بحث ورود پیاده نظام به این کشور منتفی خواهد بود.
    
    نکته آخر شما درباره تحولات سوریه چیست؟
     وضعیت بحران درسوریه وضعیتی نیست که به راحتی به پایان برسد و اگر ارتش و دولت سوریه بخواهند تضعیف شوند فضا برای حضور نیروهای تکفیری و القاعده در سوریه باز تر می شود و لذا دستاورد تضعیف ارتش سوریه تنها به نفع گروه های افراطی وتکفیری ها در سوریه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یغما IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    1 0
    بیشترین تبعاتش برای مردم بد بخت سوریه است. نمیدونم این سلفی ها خدانشناس اصلآ قرآن خواندن. نمیدونم این وهابی ها اصلآ عقل دارند؟
  • سلام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    حاجي اشتباه نكن روسيه بخاطر خدا موش نمي گيره بيخودي به سوريه سلاح بده و دوم اسد ديگه شهري نداره به اون بباله حتي برنده هم بشه سي سال بايد اونو بسازه و سوم سال 2014 بايد انتخابات ازاد بشه و اگر اسد بمانه عامل كشتارهاي 120 هزار نفر نمي تونه پاسخ گوي كار خودش باشه چه بهتر در ژنو اعلام استعفا كنه و با تدبير ، دولت اسلامي ميانه روئ تشكيل بشه اونوقت ايران يواش يواش علاوه بر خرج نكردن پول ايران براي سوريه و نابودي اقتصاد خودمان زمينه مسالمت اميز كردن روابط را با غرب و دولت اتي سوريه ايجاد كنه اين خيلي مهمه ايران بعد از اين حمله امريكا پيش دستي كنه اولا سوريه بگه به اسراييل نزنه چون مثل بلوف صدام و قزافي ميشه و دوما بهانه نزديكي بدست غرب براي موضوع هسته اي ايران نده