رئیس جمهور برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی خود در مجلس حضور دارد. او در سخنان خود از سه وزیری که رای اعتماد نیاوردند به نیکی یاد کرد و سه گزینه جدید را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز پیش از آغاز به کار رسمی جلسه علنی در مجلس حضور یافت و پیش از قرائت قرآن کریم، وارد صحن علنی شد و با خوشامدگویی رئیس مجلس روبرو شد.

او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد که دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان در همان جلسه اول به اتمام می​رسید و دولت می​توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه حق نمایندگان است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیقاتشان نظر نهایی را اعلام کنند، ادامه داد: امیدوارم امروز آخرین روزی باشد که برای رای اعتماد در خدمت شما هستم. البته به هر مناسبتی  حضور در مجلس و زیارت نمایندگان و استفاده از نظراتشان برای دولت و رئیس جمهور مغتنم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایطی دولتش مسئولیت امور را بر عهده گرفته که کشور از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در شرایط ویژه​ای قرار دارد، ادامه داد: به همین دلیل هرگز وقت خود را برای حاشیه پردازی صرف نکردیم و در برابر منتقدین و مخالفین منصفانه برخورد کردیم و نمی​خواهیم در این شرایط حساس وظایف اصلی خود را فراموش کنیم.

روحانی بر همین اساس از نمایندگان خواست تا دولت را در عدم حاشیه پردازی حمایت کنند و سپس از سه وزیری که نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند تشکر کرد و خواستار توفیق آنها شد و افزود: بویژه می​خواهم از دکتر توفیقی که دوماه مسئولیت سرپرستی وزارت علوم را بر دوش گرفته وسیاست​های دولت را اجرا کردند، تشکر کنم.

وی با تاکید بر اینکه دولت از راه خود ذره​ای عقب نشینی نمی​کند، خاطرنشان کرد: ممکن است مجری سیاست​های دولت بنا به دلایلی تغییر کند اما راه همان است و اقدامات آقای توفیقی ادامه خواهد یافت. دولت اقدامات دکتر توفیقی را در مدت سرپرستی‌اش تایید می کند. وی فردی عالم اندیشمند، معتدل و کوشا بود.

رئیس جمهور در ادامه از لزوم اجماع و  وحدت ملی یاد کرد که برای دولت «اصل» است و بر این اساس دولت نمی خواهد، دولت 18-19 میلیون نفر باشد بلکه متعلق به همه ملت است. از این رو در پی تقابل جناحی نخواهد بود.این دولت تعلق به جناح، حزب یا قبلیه ای ندارد و این دولت متعلق به همه مردم ایران است و هیچ گاه در صدد تقابل با هیچ جناح یا تشکلی نبوده و نخواهد بود.

وی تاکید کرد: شرایط کشور، شرایط نیازمند به همدلی و وحدت است. بویژه وحدت میان نمایندگان و دولت خدمتگزار. ما در شرایط ویژه و پای میز مذاکره هستیم. در این شرایط نیازمند وحدتیم.اگر مجلس با همه توان در کنار دولت و دولت در کنار مجلس باشد و ما به همه جهان اعلام کنیم که ما حاکمیت واحد هستیم، دولت منتخب مردم و مجلس هم منتخب مردم است و همه مجری تدابیر رهبری خواهیم بود.

روحانی در ادامه با لحنی انتقادای گفت: تکرار شعار نکنیم، مداوم نگوییم که رهبری چنین فرموده است و چنان فرموده است. رهبری روشن نظراتشان را بیان فرموده اند این ما هستیم که باید برنامه اجرایی آن تدابیر ار تهیه و اجرا و عمل کنیم. در این شرایط ما با وحدت و انسجام به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد. ما در شرایط خاص امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشسته‌ایم. باید از حقوق ملی و منافع ملی و از اهداف ملی خودمان به خوبی دفاع کنیم البته با منطق، استدلال و با استفاده از هنر دیپلماسی.

وی افزود: در چنین شرایطی ما نیازمند به حمایت همه مردم و همه نمایندگان هستیم. این به معنای آن نیست که کسی به دولت نقد نکند که ما همواره از نقد عالمانه و دلسوزانه استقبال می‌کنیم. البته در چارچوب اخلاق، ادب و قواعد سیاسی اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مدنظر قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مجلس آمده بود، گفت: سوابق،  مدیریت و اعتقاد وزرا به قانون اساسی به عنوان اصل و اساس بوده است. نسبت به این سه وزیر نیز همین ملاک مد نظر بوده است.

چکیده سخنان رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی را در ادامه بخوانید:

*ما برای آموزش عالی در این کشور باید به حساسیت امر دانشگاه ها و حضور حدود 4.5 میلیون دانشجو در دانشگاه​های کشور و رسالت سنگین این دانشگاه توجه داشته باشیم. دانشگاهی که باید دانشگاه باشد، یعنی محل دانشمندان و دانش آموزان و دانشجویان و دانش پژوهان. دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان امروز جامعه و جمع فرهیختگان فردای جامعه باشد. دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند. ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه ها را ارتقا بخشد. یعنی توسعه انسانی و علوم و دانش. ما به دنبال وزیری بودیم که اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، «باشگاه» یا «دارالتادیب» نیست و محل فعالیت احزاب و گروه های سیاسی نیست.

*در زمینه آموزش و پرورش نیازمند تحول هستیم و باید به سمت یادگیری محوری و استدلال محوری حرکت کنیم. ما نیاز به مدارسی داریم که در بسیاری موارد درسی خلاقیت دانش آموزان را افزایش دهد ما نیاز به مدارسی داریم که در کنار علوم طبیعی به علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت دهد.

*درباره وزارت ورزش و جوانان که باید بگویم که ورزش می​تواند بخشی از دیپلماسی عمومی باشد. کما اینکه دیپلماسی علمی نیز همواره کارآمد بوده است. نیازمند توجه به ورزش بانوان و ورزش همگانی هستیم. آقای صالحی امیری فردی جامعه شناس است که با دیدی آسیب شناسی به مسائل ورزش و جوانان می​نگرد. من سال​ها در مرکز مطالعات استرانژیک با ایشان همکار بودم و از توانمندی ایشان مطلعم.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود خواستار ارائه رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادیش شد و گفت: انشالله در پایان وقت شاهد تکمیل کابینه دولت یازدهم باشیم. قول دولت به ملت هم این است که با این تکمیل حرکت در فضای فرهنگی سرعت بیشتری خواهد یافت.

وی در پایان از نمایندگان برای حوصله​شان در استماع سخنانش تشکر کرد. گفتنی است نطق وی با فریادهای احسنت احسنت نمایندگان روبرو شد.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 319414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح ی IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    آقای خاتمی نیز مدام در زمان ریاست جمهوری خود حرف از شرایط ویژه و بحران می زد ولی هرگز نتوانست ان را تبیین کند .ای کاش دکتر روحانی نیز راه رفته او را نرود و به جای این حرفها طبق شعار خود امید و اعتدال را پیشه کند .یادمان هست ایشان قول صد روز حل مشکلات دادند . آقای دکتر عدم توجه به دغدغه نمایندگان از وزرای شما یعنی همان راه احمدی نژاد.
    • علي آزاد A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      208 7
      لطفا يكي همون راه خاتمي رو بره و نرخ تورم و بيكاري رو به همون موقع برسونه؛به عمل كار برآيد نه به شعار دادن...
    • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      8 2
      آقای روحانی گفتند در عرض صد روز گزارش کاملی از وضعیت کل کشور و راهکارهای رفع مشکلات ارائه خواهند داد نگفتند در صدروز کل مشکلات را حل می کنند اخه عقل هم خوب چیزیه خرابی که قبلی در طی هشت سال بوجود آورد رو میشه در عرض صد روز جمع کرد؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      2 4
      فعلا كه تدبير دولت آمريكارو اميدوار كرده..
    • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      3 2
      بسه دیگه خودتم میدونی داری.... لااله الا الله تخم نفاق نپاش
  • علی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    207 9
    امیدواریم نمایندگان مردم با رای مثبت به وزرای پیشنهادی نشان دهند تا به صورت عملی با دولت برآمده از آرای مردم همراه هستند.
  • ارمان A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    180 5
    اقای روحانی عزیز این مجلس اکثریتش .دلش با شما نیست و شما نیز خود خوب آگاهی.به هر حال این دو سال هم یکجوری سر کن انشالله مردم انتخابات بعدی صدای خود را رسا تر به گوش اصولگرایان میرساند
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      4 2
      اتفاقا اکثریت مجلس با روحانی است اما مجلس بعدی اکثریت مطلقش با روحانی است.
  • کوشا IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    113 3
    چرا تلویزیون پخش نکرد؟ لطفاً یه پیگیری بکنید...
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    99 1
    چرا صدا و سیما این بار پخش زنده نگذاشت؟!!!گویا نماینده ها اون بار اعتراض کردن الان هم پخش نکردن تا مردم نتونن نماینده هاشون به خوبی بشناسن!!!
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    درود بر ابر مرد تاریخ ایران محمود احمدی نژاد.....
    • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      4 35
      هر چی بود داشت یارانه رو می داد ساز قطع کردن رو نمی زد
    • حمید A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      10 2
      ظاهرا احمدی نژاد بهت ساخته ها البته بی نام و نشونی مثل خودش بهت حق میدم
    • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      8 1
      زرشک کیلو چنده ؟ کسی خبر داره؟
    • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      6 1
      متاسفم برات
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      6 1
      متاسفم برای این طرز فکر!یارانه میداد به چه قیمتی؟شما میدونی چاپ پول یعن چی؟شما واقعا حاضری به خاطر 45 تومن یارانه دولت همیشه مثل احمدی نژاد پول چاپ کنه و باعث تورم هنگفت بشه و مردم چندبرابر اون یارانه صرف تورم کنند؟ درضمن اگه شما واقعا نیازمند اون 45 هزارتومنی و ثروتمند نیستی مطمئن باش قطع نمیشه
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      3 2
      وای برما ببین کارمون به کجا رسیده که منتظر گرفتن یارانه ایم واقعا حق ما ایرانی ها با این همه منابع طبیعی و ثروت گرفتن ماهیانه45000 تومانه کوروش اسوده بخواب که ما هم در خوابیم
    • پوریا IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
      4 2
      روحانی زنده باد، خاتمی پاینده باد...
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    102 4
    روحانی تشکر تشکر
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    6 2
    احسنت احسنت-انشالله اینبار مجلس با عقلانیت تصمیم بگیرد ولی خدایی جای دکتر توفیقی خیلی خالیه!
  • صبا EU ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    3 13
    درود بر احمدي نژاد.اينا همش ميخوان سياه نمايي كنن كاراي اقاي احمدي نژاد.
  • جوان IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    4 1
    عزيزان توجه كنيد تا زمانيكه كه تحريم ها برداشته نشه شك نكنيد كه اوضاع مملكت بدو بدتر خواهد شد رئيس جمهور بايد جسور و نترس باشه تا بتونه از اين مشكلات خارج شه وگرنه آقاي روحاني با ين ملاحظه كاري ها نميتونه نرخ تورم و بيكاري و گراني را پائين بياره همه