مقایسه میرزاعلی اصغرخان اتابک و سردار محمدباقر ذوالقدر

میرزاعلی اصغرخان اتابک معروف به اتابک اعظم، در سالهای پایانی عمر ناصرالدین شاه، صدراعظم بود.

 روزی که میرزارضای کرمانی در حرم حضرت عبدالعظیم انتقام ملت را از شاه گرفت،اتابک اعظم  یک شاهکار زد. او می دانست که اگر خبر قتل شاه بپیچد،پیامدهایش به راحتی جمع وجور نمی شود بنابراین شاه میت را روی صندلی کالسکه نشاند،عینک سیاه را روی چشمش گذاشت و خود،کف کالسکه دراز کشید و به کالسکه ران دستور حرکت داد.

کالسکه از معابر می گذشت و او در همان حالی که درازکشیده بود دست ناصرالدین شاه را بلند می کرد و تکان می داد تا مردمی که صدای شلیک تیر را شنیده بودند، چنین ببینند که شاه سالم است و با حرکت دستش به ابراز احساسات آنها پاسخ می دهد.

سردار محمدباقر ذوالقدر که البته سپاه پاسداران او را بازنشسته اعلام کرده  و در تشکیلات موسوم به "جبهه مردمی نیروهای انقلاب" نقش "پدرخوانده" را بازی می کند، همان تیزهوشی اتابک اعظم را تکرار کرده و با راه انداختن  یک کالسکه پرطمطراق می خواهد بگوید ایهاالناس! ببینید دست ما هم مثل دست ناصرالدین شاه تکان می خورد؛پس زنده ایم! و به این ترتیب  می خواهد به پیکر بیجان یک جریان سیاسی جان بدهد.

 اتابک اعظم  دچار توهم نبود و یقین داشت ناصرالدین شاه مرده است و کارش فقط نمایش است . اما  آقای ذوالقدر واقعا مانند اتابک با علم بر مرگ  جریانی که جنازه اش را به زور ،روی صندلی نشانده، وارد کالسکه شده یا توهم"زنده پنداشتن" آن را دارد؟

پاسخ به این سوال، برتری هوش اتابک یا سردار را روشن می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    1 10
    تحلیل شما را قبول ندارم اما قلمتان خوب است
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    6 1
    البته من جور دیگری به این ماجرا نگاه می کنم. آقای ذوالقدر در حال جنباندن دست این مرده سیاسی است به این امید که تیری است در تاریکی و شاید همه باور کنند که جریان زنده است و در ادامه شاید معجزه ای شد و جریان به ظاهر زنده مورد اقبال قرار گرفت .
  • علی IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    6 2
    مثال بسیار رسایی بود.
  • بی نام BE ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    3 4
    در مراسمات ترحیم ناصرالدین شاه اجتماعات عظیم در اغلب نقاط ایران برپا شده بوده لذا ادعای "انتقام ملت از ناصرالدین شاه" ادعایی بی اساس هستش که توسط پهلویها ساخته شده ولی توسط عده ای تکرار میشه. پهلویها به همچه تبلیغاتی احتیاج داشتند چون با کودتا سر کار آمده بودند و با استبداد حکومت می کردند
  • علی A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    3 2
    مثل همیشه عالی بود و به جا
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    3 3
    شما از هر دو سرتر هستید جناب مهاجری آخر آخرهای بی مزه گی
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    4 6
    چیز به درد بخور نمی نویسی. موندم با این وضعی که داری چطور شدی سردبیر خبرآنلاین
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
    8 0
    این جریان اگر زنده است بزودی خواهد مرد به چند علت یکی اینکه نقشه مرگ رقیبش راکشیده بود وعلنا میگفت اصلاحات مرده دیگر اینکه یک جریان سیاسی برای زنده ماندن وپویایی باید انعطاف داشته باشد واز ان مهمتر باید بداند اکثرمردم چه میخواهند وبرای رسیدن به خواسته مردم تلاش کند نه اینکه خودش چیزی بخواهد وبعد به مردم توصیه کند اون چیزی که من میخواهم شما هم بخواهید
  • مختار ثقفی A1 ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
    7 1
    جناب مهاجری تحلیلها و نوشته هایتان عالیه لطفا بیشتر بنویسید
  • رضا IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    2 0
    بسیار تحلیل درست و مقایسه جالبی بود ... اصل بحث در آسیب شناسی جریان اصولگرا همین است. واقع بینی در این جریان وجود ندارد و در دیدگاه ایشان همواره "مرغ یک پا دارد"