۰ نفر
۳۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۴

گفت‌وگوی خبر با مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس.

نسرین وزیری: پس از حمله به کوی دانشگاه در یک‌شنبه‌شب هفته گذشته، علی لاریجانی روز دوشنبه هیأتی مرکب از کاظم جلالی، علیرضا زاکانی، حمیدرضا کاتوزیان، محمد عباسپور و الیاس نادران و به ریاست حسن ابوترابی‌فرد را تشکیل داد تا به بررسی ابعاد حمله به کوی دانشگاه و برخی مناطق مسکونی از جمله کوی سبحان و محله سعادت‌آباد بپردازند.

در آستانه ششمین روز از تشکیل این هیأت با یکی از اعضای آن گفت‌وگو کردیم. کاظم جلالی با بیان اینکه این هیأت در پی شناسایی لباس شخصی‌ها و اغتشاشگران است، گفت: می‌خواهیم ببینیم که چه کسانی و از چه مرجعی به این کار پرداخته‌اند.

وی در عین حال بروز شایعاتی چون نقش نیروهای بسیج در این اتفاقات را تکذیب کرد و با تأکید بر اینکه بسیج به هیچ‌وجه در این اغتشاشات نقشی نداشته است، اظهار داشت، ممکن است برخی افراد بسیجی‌نما، تحریک شده باشند اما بسیج به معنی سازماندهی شده آن در مسائل اخیر دخالت نداشته است. او که در شش سال گذشته مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است همچنین از تلاش مجلس برای برقراری نظم و آرامش در کشور و پیگیری مطالبات از مراجع قانونی سخن گفت: مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

بررسی‌هایتان در هیأت ویژه مجلس برای بررسی اغتشاشات اخیر به کجا رسید؟ آیا جلسه جدید دیگری پس از پایان جلسه روز چهارشنبه مجلس داشته‌اید؟
بله، جلسات دیگری هم بوده است. از جمله دیدار با آقایان محسن رضایی و هاشمی رفسنجانی که در ادادمه دیدار با آقایان موسوی و کروبی بود. در مجموعه این دیدارها و جلسات ما در پی آن هستیم که دو موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم. یکی موضوع انتخابات و دیگری بحث آشوب‌ها و التهاب‌ها در جامعه. در مورد بحث انتخابات معتقدیم که با استفاده از ظرفیت‌های قانون اساسی و قوانین عادی انتخابات می‌توان مسائل آن را پیگیری کرد و در چارچوب قانون و ضوابط پیش رفت. از این رو از همه به ویژه کاندیداهای محترم که اعتراضاتی دارند می‌خواهیم که صف خودشان و طرفدارانشان رااز اغتشاش‌گران جدا کنند. چون در فضای غبارآلود و ملتهب، هیچ‌کس نفعی نخواهد برد. همه کسانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار هستند باید تلاش کنند تا اغتشاش و ناامنی در کشور حاکم نشود. بحث دیگری که هیأت ویژه مجلس در حال پیگیری آن است، ایجاد آرامش در فضای عمومی کشور است تا فضا به سوی آرامش و امنیت پیش رود. مجلس هم از تمامی ظرفیت‌هایش برای رفع شبهات موجود استفاده خواهد کرد.

تشکیل چنین هیأتی در مجلس هشتم و به علت حمله به کوی دانشگاه و برخی مناطق مسکونی از ابتکارات آقای لاریجانی است و یا اینکه مجلس چنین امکان و ابزار نظارتی‌ای هم داشته که تاکنون از آن استفاده نکرده است؟ اساساً شأن نزول تشکیل این هیأت چه بوده است؟

پس از حمله به کوی دانشگاه در یک‌شنبه‌شب هفته گذشته، صبح اول وقت آقای نادران پس از اطلاع از این موضوع توسط برخی دانشجویانش، به کوی می‌رود. ایشان از آنجا با بنده و آقایان ابوترابی‌فرد، زاکانی و سروری تماس گرفت و خواست تا از کوی دانشگاه بازدید کنیم. پس از این بازدید، جمعبندی ما این بود که مسئله کوی دانشگاه و حمله به آن یک مسئله کاملاً مشکوکی است و به بررسی جدی نیاز دارد. همچنین برای آزادی هرچه سریعتر دانشجویان دستگیر شده اقدام کردیم. برای این منظور تصمیم گرفتیم که با مسئولان وزارت علوم، دانشگاه تهران و نیروی انتظامی هم جلسه بگذاریم. از همانجا تماسی با آقای لاریجانی داشتیم و بنده و آقای نادران به دفتر ایشان رفتیم. در این دیدار ضمن شرح ماوقع به ایشان پیشنهاد دادیم که این موضوع را به شکل جمعی و از سوی مجلس دنبال کنیم که مورد تأیید رئیس مجلس قرار گرفت.

یعنی پس از درخواست شما از آقای لاریجانی، هیأت ویژه بررسی‌کننده در مجلس تشکیل شد؟

بله و پس از آن پیگیری‌های جدی ما ادامه یافت. به همین دلیل روز دوشنبه با پیگیری‌های مجلس، رئیس دانشگاه تهران، برخورد خوب نیروی انتظامی و دادستانی، تا شب هنگام دانشجویان دستگیر شده آزاد شدند. فردای آن روز یعنی سه‌شنبه صبح از ساعت 7 تا 12 جلسه 5 ساعته‌ای با وزیر علوم، رئیس دانشگاه تهران و مسئولان نیروی انتظامی داشتیم و به بررسی‌هایمان ادامه دادیم و تصمیماتی اتخاذ کردیم. در این جلسه علاوه بر تقسیم کار میان اعضای مصوب شد تا ملاقاتی هم با کاندیداها و شخصیت‌های مؤثر نظام انجام شود. تا به این ترتیب نقش مؤثر مجلس در ایجاد فضای آرام در کشور نیز نمایان شود. چون همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید فضای آرام و امنی در جامعه حاکم باشد.

به آزادی دانشجویان دستگیر شده اشاره کردید. دقیقاً چند نفر در حمله به کوی دانشگاه دستگیر شده بودند و آیا همه آنها آزاد شدند یا نه؟

نیازی به ارائه آمار از تعداد دانشجویان دستگیر شده نیست. تا جایی که من می‌دانم همه آنها آزاد شدند، مگر تعداد محدودی که خودشان اعتراف کرده‌اند در التهابات اخیر نقش داشته‌اند.

برخی سایت‌ها از کشته شدن تعدادی دانشجو در کوی دانشگاه خبر می‌دهند. اخباری که تاکنون تأیید نشده‌اند.

هیچ‌کس در کوی دانشگاه کشته نشده است و هرچه در این‌باره مطرح می‌شود، شایعه است. البته تعدادی از دانشجویان مجروح شده‌اند اما جراحاتشان وخیم نبوده هرچند که همین جراحات محدود هم نباید ایجاد می‌شد.

عوامل حمله به کوی دانشگاه را شناسایی کرده‌اید؟ با آنها چه برخوردی خواهد شد؟

ما همچنان در حال بررسی ابعاد مسئله کوی دانشگاه هستیم. تا به جمع‌بندی نهایی نرسیم نمی‌توان گفت که عوامل حمله به کوی دانشگاه چه کسانی بوده‌اند. در هر حال کمیته بررسی‌کننده در مجلس اصرار دارد تا حصول به نتیجه نهایی، کارش را ادامه دهد. در مجلس هم بیان شد که بررسی این مسئله شاید یک تا شش‌ماه وقت بگیرد اما هرچقدر هم زمان ببرد تا حصول به نتیجه نهایی آن را بررسی خواهیم کرد.

گزارشات نهایی‌تان از این بررسی‌ها را باز هم در جلسه‌ای غیرعلنی عنوان می‌کنید یا اینکه به اطلاع عموم می‌رسانید؟

این بسته به شرایط دارد. همان‌طور که گفتم هنوز بررسی‌های این هیأت در مجلس نهایی نشده است. ما به شکل جمعی در قالب هیأت شش نفره‌ای مرکب از بنده و آقایان ابوترابی‌فرد، زاکانی، عباسپور، کاتوزیان و نادران این موضوع را بررسی کرده و در نهایت گزارشاتمان را به رئیس مجلس ارائه می‌دهیم. بعد با مشاوره ایشان تصمیم می‌گیریم که چه راهکاری را بیاندیشیم و چه بخشی از گزارشات تهیه شده را علناً ارائه دهیم.

از حرف‌هایتان چنین برآورد می‌شود که تاکنون عوامل حمله به کوی دانشگاه و اغتشاشات اخیر را شناسایی نکرده‌اید. به نیروهای بسیج و نقش آنها اشاره می‌کنند. این گفته‌ها را چقدر واقعی می‌دانید؟

به هیچ‌وجه نیروهای بسیج در این اغتشاشات نقشی نداشتند. به عبارت دیگر بسیج به معنی سازمان‌دهی‌شده در این مسائل دخالت نداشته است و این مطالب صرفاً شایعه هستند. البته اینکه برخی بسیجی‌‌نما باشند و تحریک شوند، ممکن است از جانب هرکس رخ دهد اما تأکید می‌کنم که افرادی تحت عنوان نهاد بسیج و سازمان‌دهی‌ شده، وارد این عرصه نشده‌اند.

افرادی در این تجمعات خیابانی اخیر حضور داشته‌اند که اگرچه لباس نیروهای نظامی و انتظامی به تن نداشتند اما از ادوات نظامی‌ای همچون «باتوم» برخوردار بوده و با برخی تجمع‌کنندگان برخورد می‌کردند. افرادی که تحت عنوان لباس‌شخصی شناخته می‌شوند، در تحقیقاتتان در هیأت بررسی‌کننده مجلس به حضور نقش این افراد هم رسیدگی خواهید کرد؟

موضوع لباس شخصی‌ها هم یکی از موضوعات در دست بررسی ماست تا بفهمیم که آنها دقیقاً چه کسانی هستند و از کجاها دستور می‌گیرند.

رسیدگی‌هایتان در مورد عناصر لباس شخصی به کجا رسیده است؟

از آنجا که این موضوع هنوز در حال بررسی است و به نتیجه نهایی دست نیافته‌ایم، نمی‌توانیم در مورد هویت آنها اظهارنظر کنیم. شناسایی آنها نیازمند زمان و بررسی بیشتر است. متأسفانه یکی از اخلاق‌های بد در کشور ما این است که موضوعی را با عجله دنبال می‌کنیم اما به پایان نمی‌رسانیم. بگذارید این مسئله از چنین سرنوشتی دور باشد و ما با پرهیز از اقدامات عجولانه در راستای منافع ملی و مصالح نظام، به اهدافی که تعریف کرده‌ایم بر‌سیم. بنابراین شما هم عجله نکنید و بگذارید که به نتیجه برسیم بعد تصمیم‌گیری می‌کنیم که چقدر از این موارد را علنی کنیم.

یکی از وظایف ذاتی نیروهای انتظامی، حفظ امنیت مردم در جامعه است. چرا اخیراً شاهد حمله به کوی دانشگاه و برخی مناطق مسکونی هستیم؟

نیروی انتظامی تاکنون با جدیت به کار خود عمل کرده است اما در فضایی که یک‌باره ملتهب می‌شود، عده‌ای سوء‌استفاده می‌کنند. من نمی‌خواهم قضاوتی در این زمینه داشته باشم چون هنوز گزارش‌ نهایی مجلس در مورد اغتشاشات اخیر آماده نشده است. بنده هم نمی‌خواهم پیشاپیش نکته‌ای را مطرح کنم که در روند فعالیت کمیته ویژه بررسی‌کننده اخلالی ایجاد کند.

البته این اخلال قبلاً پیش آمده است. همانجا که آقای ابوترابی‌فرد گزارش دیدار اعضای این هیأت با میرحسین موسوی را در جلسه‌ای غیرعلنی مطرح می‌کرد اما منجر به اعتراض برخی نمایندگان شد. چرا آن اتفاق رخ داد؟ 

در آن جلسه دو اتفاق توأمان رخ داد. یکی اینکه برخی دوستان از گزارش مجلس، سوء‌برداشت داشتند و دیگر اینکه در لحن اولیه گزارش، مواردی مطرح شد که اگر گزارش مدون بود، مسئله‌ای ایجاد نمی‌شد. این ایرادات در ادامه گزارشی که در جلسه غیرعلنی ظهر چهارشنبه برگزار شد، رفع شده بود.

به دیدارتان با آقای رضایی و هاشمی اشاره داشتید. در این دیدارها چه مواردی را مطرح کردید؟

در دیدار با آقای رضایی از ایشان خواستیم تا به عنوان یکی از شخصیت‌های دلسوز نظام برای رفع التهابات موجود، کمک کند. ایشان هم گفتند که علی‌رغم ایرادات جدی‌ای که دارند، از تمام ظرفیت‌های قانونی برای پیگیری ایراداتشان استفاده می‌کنند و ایشان همچنین از مجلس خواستند تا راهکارهای قانونی لازم را برای پیگیری اعتراض وی و دیگر کاندیداهای معترض دیگر، در پیش بگیرند تا مبادا حقی ضایع شود.

در دیدار با آقای هاشمی هم در مورد انتخابات بحث و گفت‌وگو کردیم و از ایشان خواستیم تا به عنوان یکی از ارکان نظام و شخصیت‌های مؤثر، نقش جدی‌ای برای حل مسائل موجود بیافرینند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 11050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =