‌مرکز پژوهش‌های مجلس‌ اعلام کرد در شرایط فعلی تشکیل وزارت ورزش توصیه نمی‌شود.

فارس - مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه تشکیلات کلان دولت مقوله‌ای نیست که قوه مقننه بتواند هر نوع دخل و تصرفی را بدون موافقت و مشارکت دولت در آن انجام دهد، اعلام کرد: «تبدیل سازمان‌های تربیت‌بدنی و ملی جوانان به وزارتخانه قابل تأمل بوده و در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود.» این مرکز پس از بررسی "طرح تبدیل سازمان‌های تربیت‌ بدنی، میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارت و الحاق سازمان ملی جوانان به وزارت ورزش "، نظر خود را در این باره با انتشار گزارشی اعلام کرد.

قسمتی از متن این اظهارنظر به شرح زیر است:

سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان متولی انجام وظایف و فعالیت‌هایی هستند که مصداق ستاد شخصی، ستاد هماهنگی و ارتباطی و ستاد نظارتی یا واجد حساسیت فوق‌العاده‌ای نیستند که سازماندهی آنها زیر نظر عالی‌ترین مقام قوه مجریه اجتناب‌ناپذیر باشد. بنابراین از منظر اصول و مبانی سازماندهی ساختارهای اداری، قرار گرفتن سازمان‌های مذکور در جایگاه فعلی فاقد توجیه منطقی است.

بررسی سوابق و مبانی تجربی و علمی حاکی از آن است که مشکلات ورزشی با تشکیل یک وزارتخانه و صرفاً پاسخگویی وزیر ورزش برطرف نخواهد شد؛ همان‌گونه که بسیاری از مشکلات در برخی از وزارتخانه‌های دیگر وجود دارد که پاسخگویی وزیر باعث رفع مشکلات نشده است.

با توجه به لزوم اجرای ابلاغیه اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی، لازم است که در جهت افزایش نقش بخش خصوصی در ورزش اقدام و تشکیلات دولت در این بخش کوچک‌تر شود. درحالی که ایجاد وزارت ورزش و جوانان، باعث دولتی شدن بیشتر ورزش خواهد شد.

اکثر فعالیت‌های ورزشی از طریق فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی و نیز کمیته ملی المپیک و باشگاه‌ها صورت می‌گیرد که نهادهای غیردولتی و خصوصی هستند. ایجاد وزارت ورزش و جوانان باعث وابستگی بیشتر این نهادها به دولت و در نهایت افزایش تشکیلات آن خواهد بود.

40

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    0 0
    خیلی جالبه که وقتی طرح در مجلس تصویب شده و تأیید شورای نگهبان را هم گرفته، تازه نظر مرکز پژوهش های مجلس منتشر شده. مگه این مرکز برای بررسی کارشناسی طرح های مجلس نیست؟