۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰

واکنشهای مسئولان و چهره ها به اظهارات رویانیان برای دولتی شدن مترو، همچنان ادامه دارد

امیدسلیمی بنی: متروی تهران، هنوز مدیرعاملی پس از محسن هاشمی به خود ندیده است. با این حال، از سوی نزدیکان دولت، خبرهایی مبنی بر تمایل قوه مجریه برای در دست گرفتن فرمان مترو شنیده می شود. معروفترین این چراغ سبزها را سردار رویانیان، رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور نشان داده که گفته بود در صورت واگذاری مدیریت مترو به دولت، قیمت بلیط در سال 90 به وضع سال گذشته باقی می ماند و سهم مردم از هزینه متروسواری، همان 150 تومان خواهد ماند.

این اظهارات بلافاصله با واکنش اعضای شورای شهر و برخی از نمایندگان مجلس همراه بود که به شدت با آن مخالفت کردند. علیرضا دبیر، از چهره های مردمی شورای شهر در موضعگیری خود درباره این اظهارات گفت: " اداره مترو توسط دولت نه تنها یک گام بلکه صد گام به عقب است."

قهرمان کشتی جهان در توضیح اظهارات خود، افزود: "سیستم قطارهای درون شهری در همه جای دنیا توسط مدیریت شهری اداره می‌شود و واگذاری آن به دولت یک کار غیرکارشناسی بوده، دولت در سایر کشورها از تصدی خود کم می‌کند و با پرداختن به امورات کلان و اصلی مدیریت نامحسوس خود را اعمال می‌کند. چنانچه دولت به تعهدات خود عمل کرده و تسهیلات مربوطه را به موقع تزریق کند متروی تهران بدون حاشیه و سریعتر گسترش می‌یابد."

عضو هیات رئیسه شورای شهر در ادامه گفته: "با وجودی که دولت مسئولیت و تصدی‌های بی‌شماری در اداره کشور و رسیدگی به سیستم حمل و نقل هوایی ،جاده‌ای کشتی‌رانی و ... دارد و این روزها قانون هدفمندی یارانه‌ها هم به ان اضافه شده‌است، بهتر است مدیریت متروی تهران همچنان توسط مدیریت شهری اداره شود."

مترو، شلوغترین شبهای عید را تجربه می کند

این موضعگیریها در شرایطی اعلام می شود که به گفته جعفر ربیعی، کسی که به عنوان جدی ترین گزینه جانشینی هاشمی در مترو از وی نام برده می شود، مترو، شلوغترین شبهای عید را در عمر خود تجربه می کند. به گفته مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو، ازدحام در مترو از ابتدای اسفند ماه افزایش داشته، زیرا در نخستین روزهای اسفند تعداد مسافران مترو نسبت به پیش از هدفمند سازی یارانه ها 22 درصد افزایش را نشان می دهد و به مرز 1 میلیون 950 هزار نفر رسیده که پیش بینی می شود در روزهای پایانی سال این میزان به 2 میلیون نفر در روز افزایش یابد.
به گفته ربیعی، دیگر شلوغی مترو مختص به ساعات خاصی از روز نیست و در تمام ساعات شاهد ازدحام زیاد مسافران در مترو هستیم که این مساله خود افزایش تاخیر حرکت قطارها را نیز به دنبال داشته است.
از سوی دیگر مشاهدات میدانی نشان می دهد ازدحام مسافران در برخی از ایستگاه ها مانند ایستگاه 15 خرداد که به مراکز خرید نزدیک هستند بیشتر است به گونه ای که به طور مثال در این ایستگاه شلوغی و ازدحام جمعیت سبب شده میانگین تاخیر هر قطار به جای 30 ثانیه به 2 تا 3 دقیقه افزایش یابد.
مسئولان مترو می گویند افزایش تعداد مسافران و ازدحام جمعیت سبب شده میزان تاخیرهای مترو 10 درصد افزایش یابد و از متوسط 9 ثانیه تاخیر به 10 ثانیه برسد.

اول مونوریل بسازید تا بعد نوبت مترو شود

مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری، شاید شدید اللحن ترین موضعگیری را برای اظهارات رویانیان داشته، وی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران گفته: " اگر بپذیریم دولت محترم با مدیریت شهری تهران مشکل دارد، چرا در خصوص سایر شهرها ادعای های مطروحه محقق نشده و در 6 سال گذشته چند کیلومتر مترو در سایر شهرها ساخته شده و به بهره برداری رسیده است؟ به عنوان نمونه متروی یکی از کلانشهرها چرا پس از 6 سال معطلی به دلیل نداشت قطار به صورت نصفه و نیمه راه اندازی شده و یا پروژه سوال برانگیز مونوریل قم همچنان بلا تکلیف باقی مانده است.

در نهایت به رئیس محترم ستاد مدیریت مصرف سوخت کشور پیشنهاد می کنیم به جای اعلام اشتیاق دولت در به دست گرفتن مترو تهران و این گونه جو سازی ها و فراکنی ها ، قدری به افتتاحیه های بی سرانجامی که در حوزه راه آهن، راه سازی و... در اقصی نقاط کشور اتفاق افتاده نظر اندازند."

شهرام جباری زادگان این چنین انتقاد خود را بر سخنان رویانیان، وارد فاز کارشناسانه می کند: "روند توسعه رو به رشد مترو مرهون اهتمام و مساعی مدیریت شهری، پیگیری های مجدانه مجلس شورای اسلامی و حمایت های بی دریغ شورای اسلامی شهر تهران بوده و همه اینها به رغم تمامی بی مهری ها و کم لطفی هایی بوده که باعث شده مردم تهران از اعتبارات قانونی خود در بخش مترو محروم نگاه داشته شوند."

وی در مصاحبه طولانی خود می افزاید: "بهتر بود رئیس ستاد مدیریت سوخت کشور به جای مقایسه اعتبارات نقدی مترو با گذشته ، فاینانس های بین المللی را که مترو در سال ها گذشته ا ز آن ها برخوردار بود اما در شرایط موجود امکان استفاده از آن ها را ندارد را نیز مطرح می کردند، ضمن اینکه آیا تورم امروز با 10 یا 15 سال پیش قابل مقایسه است."

او با خطاب قرار دادن رئیس ستاد مدیریت سوخت کشور توصیه می کند رویانیان "به جای دخالت در تشخیص نمایندگان مجلس و تشکیک در روند قانون گذاری به وظایف قانونی خود عمل کند و اعتباراتی را که از محل بودجه عمومی برای مترو به تصویب رسیده را پرداخت نمایند." و در نهایت به این مسئول قول می دهد "هر وقت موفق شدند یک خط مونوریل بسازند در مورد واگذاری مترو تهران به دولت فکر کنیم."

متروی دولتی، مشکلی را حل نمی کند

علی اصغر یوسف نژاد عضو فراکسیون مدیریت شهری نیز در مقابل اظهارات رویانیان واکنش نشان داده، به گفته وی دولت بهتر است آمادگی خود را برای اجرای قوانین کشور اعلام کند ، نه این که بر خلاف قوانین و وظیفه ذاتی خود بخواهد حوزه اختیاراتش را وسیع تر کند.
به اعتقاد یوسف نژاد با واگذاری مدیریت مترو به دولت، مشکلات مردم حل نمی شود، زیرا با انجام نشدن قانون مترو در سال آغازین هدفمندی یارانه ها، ازدحام بیش از اندازه در مترو، شهروندان را با سردرگمی مواجه کرده، و دولت باید برای موفقیت طرح اقتصادی خودش هم که شده از توسعه مترو و حمل و نقل عمومی حمایت کرده و قانون را سرلوحه کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به پیشینه پیشنهاد رویانیان می گوید: "دولت همواره قصد در اختیار گرفتن مدیریت شهری را داشته است و این خواسته را به طرق مختلف بیان کرده که مجلس با در نظر گرفتن قانون و مغایرت های اساسی این خواسته با برنامه های توسعه ای و اصل 44 و نیز، با توجه به موفقیت مدیریت شهری در انجام وظایفش، با آن مخالفت کرده و دولت را به انجام وظایف قانونی دعوت کرده است."
به گفته این عضو کمیسیون شهری مجلس، درصورتی‌که مدیریت شهری با پشتیبانی و حمایت مالی مجلس و دولت تقویت شود، می‌تواند خدمات بیشتری به شهروندان ارائه کند و در مقابل، مردم نیز به‌شکل بهتری شاهد اداره امور شهری خواهند بود.
با این حال به نظر می رسد استعفای مدیرعامل قبلی مترو، مشکلی را از این وسیله نقلیه عمومی حل نمی کند، زیرا دولت برای نپرداختن 2 میلیارد دلار اعتبار ارزی و 60 میلیارد تومان اعتبار ریالی که مجلس برای مترو تصویب کرده، مشکلی با افراد ندارد، دولت، مترو را می خواهد، حالا، چه بهتر که مدیرعامل مترو، غریبه نباشد!

42/133

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    اقاي رويانيان خدا وكيلي برگرد به همان راهنمايي و رانندگي ...