رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در نامه ای به وزیر علوم خواستار بررسی امکانات دانشگاه پیام نور برای رشته های فنی و مهندسی شد.

به گزارش خبرآنلاین علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس در این نامه خطاب به کامران دانشجو نوشته است: "دانشگاه پیام نور برای سال تحصیلی 91-90، اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های فنی و مهندسی کرده است که فاقد امکانات آموزشی و عملی است."

او پیش از این و در زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 90، به خبرآنلاین گفت: "آموزش در دانشگاه پیام نور از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و در برخی از دانشگاهها که با 70 درصد ظرفیت کار می کنند 4 تا 5 عضو هیات علمی دارند. بارها از مسئولان دانشگاه و وزارت علوم خواسته ایم که به کیفیت دانشگاه اهمیت دهند که متاسفانه تاکنون نتیجه نگرفته ایم ،برای همین در کمیسیون قرار است به تصویب برسانیم که مدرک پیام نور معادل باشد. برای همین بهتر است دانشجویانی که امسال قصد انتخاب رشته در این دانشگاه دارند نسبت به این موضوع واقف باشند و با علم به این موضوع دانشگاه پیام نور را انتخاب کنند."

به گفته عباسپور دانشگاه پیام نور در رشته های مهندسی نفت، مهندسی هوا فضا و مهندسی مواد هم اعلام ظرفیت کرده است: "پذیرش دانشجو به این صورت بدون شک موجب لطمه شدید به کیفیت اموزشی کشور است. ضمن اینکه دانشگاه پیام نور یک دانشگاه باز شناخته می شود و علی الاصول، در رشته های عملی نباید وارد شود."

او با اشاره به افزایش 70 درصدی ظرفیت پیام نور در رشته های فنی و مهندسی از 80 هزار به 136 هزار نفر نوشته: "این افزایش برای یک دانشگاه که مسبت استاد به دانشجو در بعضی از مراکز آن یک به 800 است، قابل قبول نیست."

در ادامه این نامه، عباسپور از وزیر علوم خواسته است دستوری دهد تا امکانات مراکزی که در رشته های فنی و مهندسی دانشجو پذیرش می کنند، بررسی شود: "در صورت عدم وجود امکانات، از پذیرش دانشجو برای این مراکز خودداری شود."

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین خواسته است این بررسی در سریعترین زمان ممکن انجام شود و گزارش آن به کمیسیون اموزش برود.

دانشگاه پیام نور در یک هفته گذشته، به این نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس واکنش های متعددی داده است. برای نمونه، دکتر حسن زیاری، رییس دانشگاه پیام نور دراین باره گفت: "بدون شک این مطلب کذب است و وجاهت قانونی ندارد. اینکه بحث معادل شدن مدارک دانشگاه پیام نور صحت ندارد از سوی سازمان سنجش، معاون آموزشی دفتر گسترش وزارت علوم طی مصاحبه و اطلاعیه‌هایی رسما اعلام شده است. مرجع بررسی مدارک و مدارج و سطوح علمی، وزارت علوم است و مجوز رشته‌ها نیز با شورای گسترش است و مطلب عنوان شده صحت ندارد. طرح این موضوع در شرایطی که جوانان در حال انتخاب رشته هستند تشویش افکار عمومی است و یک مطلب غیراخلاقی، غیرحقوقی و غیرقانونی است."

همچنین کاربران خبرآنلاین واکنش های مختلفی به این طرح داشته اند. دانشجوهای فعلی پیام نور از معادل شدن مدارک فعلیشان ابزار نگرانی کردند و بعضا سطح علمی خود را با فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها، مقایسه کردند. 

هرچند عباسپور گفت که مدارک ورودی های سال های قبل پیام نور معادل نمی شود. اما توصیه کرد دانجشوهای فعلی این دانشگاه، کمبود استاد را با مطالعه بیشتر جبران کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    خوب بودجه بهش تعلق بديد ايراد گرفتن صرف به هيچ دردي نمي خورد
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    اين دانشگاه در اكثر شهرهاي ايران حتي شهرهاي بزرگ بدون هيچ گونه امكاناتي اقدام به پذيرش دانشجو مي كند. من يكي از واحدهاي اين دانشگاه را سراغ دارم كه در 4 رشته بدون داشتن حتي يك نفر هيئت علمي اقدام به پذيرش سالانه بالاي 200 نفر دانشجو مي كند
  • کوروش IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    1 0
    بابا بیام ه ساختمان نداره ساختمان اداری و کلاسهایش یکی دانشگاه های بیام نور تو کوه است خواهش است درباره این دانشگاه بازنگری شوددانشجوی خسته بیام نور
  • روح اله IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    3 0
    به نظر من که باید در دانشگاه پیام نور رو گل بگیرن با این کیفیت افتضاح آموزشی
  • سینا IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    1 0
    کارخیلی درستیه مدرک دانشگاه علمی کاربردی و غیر انتفاعی و آزاد هم باید معادل بشه
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    1 0
    فعلا که این دانشگاه با امکانات قدرت سعی می کند تا رقیبی برای دانشگاه آزاد باشد. اینهمه مدرک دار توی این مملکت داریم که هر رو از بر تشخیص نمی دن و پست و مقام هم دارن. دانشگاه پیام نوری ها هم روش.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    درسته پیام نور کمبود امکانات داره اما دانشگاه آزاد هم خیلی الکی مدرک میده دست مردم در پیام نور دانشجو حداقل مجبوره یه کتاب رو بخونه تا نمره بگیره اما آزاد اونم نیست کیلویی نمره میدن.
  • احسان IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 0
    بار آموزش عالی رو پیام نور داره روی دوشش میکشه و اگه بخوان هم نمیتونن مدرکشو معادل کنن