فارس نوشت:

 محمدرضا میر تاج الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه رهبر انقلاب راه را برای بررسی نظام پارلمانی باز کردند، گفت که جای بررسی این طرح در مجامع علمی است و نباید آن را سیاسی کرد.
وی به وضعیت کنونی نظام سیاسی کشور اشاره و کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر نظام پارلمانی ریاستی است و سه قوه هم استقلال دارند.
اهم سخنان میرتاج الدینی را در ادامه بخوانید:
  • در 10 سال اول انقلاب اسلامی ما یک شکل از نظام حاکمیتی را اسلامی را تجربه کردیم و آن وجود رئیس جمهور و نخست وزیر در نظام سیاسی بود .نخست وزیر را مجلس و رئیس جمهور به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌‌کردند. پس از 10 سال به این نتیجه رسیدند که یکی از اینها نباید باشد چرا که تعارض و تضادهای در مقام‌های عمل به وجود می‌آمد.
  • آنچه که مردم به آن رای دادند و برگزیدند رئیس جمهور بود. اما عملا هیچ چیز را در دست نداشت و در مقابل آنچه را که پارلمان انتخاب کرد، نخست وزیر بود که همه کارها را در دست داشت.
  • در اصلاح بعدی مقرر شد که رئیس دولت همان رئیس جمهور باشد که طبق رای مردم انتخاب می‌شد؛ در حال حاضر پارلمان همان نقش خود را دارد و کابینه را پارلمان انتخاب می‌کند و تنها رئیس جمهور است که به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شود.
  • یک روش دیگر این است که رئیس جمهور توسط نخبگان جامعه یعنی همان پارلمان انتخاب شود. بر این اساس نخبگان یا پارلمان تک مجلس و یا دو مجلس رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند که این نوع دیگری است.
  • باید مزایای همه این موارد را بررسی کرد و نباید این موضوع به بحث‌های سیاسی کشیده شود. چرا که این موضوع نیاز به بحث علمی آکادمیک داشته و در حد کلان نظام است.
  • مقام معظم رهبری با طرح نظام پارلمانی راه را باز کرده‌اند و در آینده دور می‌توان آن را پیاده کرد. این موارد تاکتیک‌های مدیریتی جامعه ما است و می‌توان درباره آنها فکر کرد. روش درست این است که نظام پارلمانی ابتدا در محافل علمی اعم از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بررسی و کنکاش و مزایای و معایب آن سنجیده شوند و در مجموع آسیب شناسی بر روی آن صورت بگیرد.
  • نظام پارلمان ریاستی یک سری نواقص و مشکلات دارد؛ رئیس جمهور مستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شود و در مقام مدیریتی کشور باید مشکلات اجرایی را حل کند اما با یک سری موانع روبه رو می‌شود.
  • در بسیاری از کشورها به این شکل است که مجلس دیگری پیش بینی می‌شود حتی در مقام قانون گذاری نیز یک قانون از یک مجلس بیرون نمی‌آید. چرا که در آن صورت استحکام قانون هم بیشتر می‌شود؛ از این رو در حال حاضر هر نوع نظر دادن قبل از بررسی‌های کامل درست نیست.
  • مهم این است که مقام معظم رهبری با نگاه جامعی که دارند راه را برای بررسی این موضوع باز گذاشته‌اند و این بسیار مهم است. از این رو باید برنامه ریزی صورت گرفته و از پراکنده کاری اجتناب کرد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =