دبیر کمیته سیاسی فراکسیون اقلیت مجلس معتقد است:« تصمیم کنونی دولت انگلیس مبنی بر قطع رابطه با بانک مرکزی ایران هر چند نتیجه سیاسی را به دنبال دارد ولی از ابزارهای اقتصادی بهره گرفته است.»

 جمشید انصاری در گفت وگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه آیا کاهش سطح روابط با انگلیس در دو حوزه « سیاسی و اقتصادی» به بخش خصوصی ما صدمه وارد نمی کند؟،افزود:طرح کنونی مجلس با آنچه در گذشته مطرح شد،ماهیتا تفاوت دارد. چرا که سال گذشته وقتی موضوع «قطع رابطه» با انگلیس مطرح شد به دلیل مسائل سیاسی فی مابین دو کشور وحوادثی که بعد از انتخابات سال 88 رخ داده بود بود، در آن شرایط طبیعی بود که فعالین اقتصادی تصورشان این باشد که چون موضوع سیاسی است، مسائل اقتصادی را باید از آن جدا کرد، اما تصمیم کنونی دولت انگلیس هر چند نتیجه سیاسی را به دنبال دارد، ولی از ابرازهای اقتصادی بهره گرفته است.
  انگلیس چندی قبل  قطع رابطه این کشور با بانک مرکزی ایران را اعلام کرد، به دنبال این اقدام، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح دو فوریتی کاهش رابطه با این کشور را در صحن مجلس طرح کردند که دو فوریت ان تصویب شد و  فردا در نشست مجلس بررسی می شود.
عضو فراکسیون اقلیت مجلس، تصریح کرد: طبیعی است که اگر ایران قصد عکس العمل داشته باشد این تصمیم باید در حوزه های اقتصادی هم اثر گذار باشد، چرا که ماهیت تصمیمی که دولت انگلستان گرفته است به حوزه اقتصادی باز می گردد.
 وی بیان اینکه ایران با انگلستان اصولا رابطه ای در حد بالا ندارد که کاهش دادن سطح آن موجب اتفاق جدیدی شود،اظهار داشت: سطح روابط برخی از کشورها با ما هم اکنون در سطح « کاردار» است، ولی مراودات بیشتری از  برخی کشورهای که سفیر دارند با جمهوری اسلامی دارند مگر بخواهیم به ظواهر امر اکتفا کنیم.
انصاری گفت: کاهش سطح روابط با انگلیس در سطح کاردار چندان در ماهیت رابطه دو کشورتاثیر گذار نیست.چون احساس نمی کنم که بین ما رابطه گرم سیاسی وجود داشته باشد که وابسته به حضورسفیر داشته باشد.
  از سوی دیگرحجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضوفراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین با حمایت از اقدام مجلس برای کاهش سطح روابط با انگلیس،گفت: حتی اگر این تصمیم را یک اقدام سیاسی و تبلیغاتی تلقی کنیم، هیچ  اشکالی ندارد چرا که اقدام انگلیسی ها هم یک کار سیاسی است.
وی در عین حال تاثیر این اقدام در تغییرسیاست های بریتانیا را « بعید » دانست و تصریح کرد: این اقدام بیشتر تاثیر گذاری روانی دارد ولی اینکه فکر کنیم موجب می شود تاثیرعملی در سیاست های این کشور ایجاد شود، بسیار سخت است و این گونه نیست که مناسبات با ما چنان تاثیر گذار باشد که درتصمیم گیری های سیاسی این کشور تغییری ایجاد کند.
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه آیا کاهش توامان سطح روابط« سیاسی و اقتصادی» به بخش خصوصی ما صدمه وارد نمی کند؟،گفت:صادرات و واردات ما از انگلیس بسیار پائین است و این طور نیست که ما بگویم این کاهش مناسبات اقتصادی ضربه ای  به اقتصاد ما وارد می کند.
وی با بیان اینکه محصولات انگلیسی تولیدات فوق العاده ای نسبت به برخی از کشورهای صنعتی دیگر نیست، خاطر نشان کرد:این طور نیست که ما بگویم اگر از انگلیس کالایی را خریدم حتما کیفیت بهتری دارد و اگر همان کالا را از ژاپن خریداری کنیم،کیفیت پائین تری دارد.

/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =