ارمنستان: نهایت تلاش خود را برای عادی‌سازی روابط با باکو انجام می‌دهیم

وزیر امور خارجه ارمنستان همزمان با اظهار امیدواری الهام‌ علی‌اف درباره نزدیک شدن باکو به صلح با ایروان، تاکید کرد، کشورش از هیچ تلاشی برای عادی کردن روابط با جمهوری آذربایجان و امضای معاهده صلحی در سریع‌ترین زمان ممکن، دریغ نمی‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «مراد نورتلو»، همتای قزاقستانی خود در شهر ایروان، اظهار کرد: «ارمنستان متعهد به دستورکاری صلح‌آمیز است و هرگونه تلاش سازنده‌ای را برای عادی ساختن روابطش با جمهوری آذربایجان و امضای یک معاهده (صلح)‌ بر مبنای به رسمیت شناختن دوجانبه تمامیت ارضی در سریع‌ترین زمان و همین‌طور تعیین ساختن سرحدات مرزی انجام می‌دهد.»

این دیپلمات ارشد دولت ارمنستان تاکید کرد، اعلامیه سال ۱۹۹۱ «آلما - آتا» با موضوع به رسمیت شناختن دوجانبه مرزهای رسمی دو کشور از سوی یکدیگر طبق مرزهای اداری در داخل اتحاد شوروی سابق در این فرآیند نقشی اساسی ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، میرزویان خاطرنشان کرد: «حاکمیت و تمامیت ارضی، اصول اساسی محسوب می‌شوند و بر مبنای این اصول، ما صلح و هماهنگی را در جنوب قفقاز و کلیت منطقه در نظر می‌گیریم.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ارمنستان و جمهوری آذربایجان اختلاف دیرینه‌ای بر سر منطقه جداافتاده‌ی قره‌باغ دارند. جمهوری آذربایجان در سپتامبر ۲۰۲۳ کنترل این منطقه را که عمدتا جمعیت آن را ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند، به دست گرفت و در پی این رخداد، تقریبا همه ساکنان محلی این منطقه به ارمنستان گریختند.

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز امروز دوشنبه پس از دیدار با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در باکو، گفت، کشورش «بیش‌از هر زمان دیگری» به صلح با ارمنستان نزدیک شده است.

در ماه دسامبر، این همسایگان حوزه قفقاز جنوبی بیانیه مشترکی صادر کردند و گفتند که می‌خواهند به یک توافق صلح دست یابند و از آن‌زمان مذاکرات متعددی از جمله مذاکرات دو روزه در برلین در ماه فوریه انجام داده‌اند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای اولین‌بار بر سر منطقه جداشده‌ی قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ وارد جنگ شدند. آذربایجان در ماه سپتامبر قره‌باغ را که از دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل اکثریت ارمنی آن بود، بازپس گرفت.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1885752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =