دست‌اندرکاران و مسببان واردات از چین این روزها در تهران سکنی گزیده‌اند.

چشم بادامی‌ها خوب می‌دانند که در شرایط کنونی اقتصاد دنیا و رکود حاکم بر آن تنها کشورهایی می‌توانند شریک خوب و بی‌سر و صدایی برایشان باشند که بازار مصرف میلیونی داشته باشند. ایران اکنون بهشت مصرف کالاهای چینی است.

چینی‌ها کالاهای خود را در تیراژ میلیونی، چه بسا میلیاردی تولید می‌کنند و از مرزهای رسمی و غیر رسمی روانه بازار ایران می‌کنند. در حال حاضر مبادلات رسمی ایران و چین از مرز 25 میلیارد دلار گذشته است و به جد می‌توان گفت که چینی‌ها شانه به شانه اماراتی‌ها (دوبی) در واردات کالا به ایران رقابت دارند.

اسد‌الله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در همین خصوص به «خبر» می‌گوید: به زودی مبادلات تجاری ایران و چین از مرز 25 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

وی می‌افزاید: پس از یک دوره کسادی در روابط دو کشور دوباره به سوی افزایش مبادلات در حرکتیم، ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم سال 2008 با 29 میلیارد و 800 میلیون دلار تبادلات تجاری در اوج مبادلات دو کشور بوده است و اگر تبادلاتی که به صورت غیرمستقیم از طریق امارات و پاکستان صورت گرفته را محاسبه کنیم، می‌توانیم اعلام کنیم که سال 2008 چین بزرگترین شریک تجاری ما بوده است.

وی با اشاره به بحران جهانی و تحمیل آن به کشور ما اظهار داشت: بحران مالی جهانی تأثیر خود را در مبادلات تجاری دو کشور گذاشته است به طوری که در 6 ماهه اول سال 2009 با کاهش مبادلات مواجه بودیم، اما از ماه هفتم و هشتم به سمت افزایش مبادلات پیش رفته‌ایم به‌طوری که در ماه هفتم میلادی میزان مبادلات دو کشور به 12 میلیارد دلار رسید که 7 میلیارد آن صادرات ما و 5 میلیارد دلار واردات از چین بوده است و در ماه هشتم این میزان مبادلات به 15 میلیارد دلار رسیده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین می‌افزاید: امیدواریم تا پایان سال 2009 از مرز 25 میلیارد دلار در تبادلات تجاری دو کشور عبور کنیم ضمن آنکه باید اعلام کنم در سال جاری بیش از 6 هیأت چینی را میزبانی و 5 هیأت را به چین اعزام کردیم.

وی افزود: ایران فعالانه در اکسپوی 2010 شانگهای شرکت می‌کند و امیدوارم این اکسپو فرصتی را ایجاد کند تا با تغییر ساختار به سمت افزایش حجم صادرات به چین حرکت کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: ما معتقدیم به جای آنکه از چین کالای مصرفی وارد کنیم با سرمایه‌گذاری مشترک کالاهای مصرفی و صنعتی را در ایران تولید کنیم و در این پروژه نیازی به پول چینی‌ها نداریم بلکه ما نیازمند تکنولوژی و سهم بازار آنها هستیم.

وی افزود: در برنامه پنج‌ساله پنجم سیاست کشور بر آن است تا میزان سرمایه‌گذاری مشترک با کشورها افزایش پیدا کند لذا ما از فعالان دو کشور تقاضا می‌‌کنیم تا در افزایش سرمایه‌گذاری مشترک مشارکت لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال افزایش روابطمان با چین هستیم اظهار داشت: باید در رابطه با چین درازمدت فکر کنیم و معاملات و تفاهم‌نامه‌ها نیز بر این سیاست استوار باشد و تجار دو کشور در کشورهای یکدیگر حضور بیشتری پیدا کنند.

گسترش روابط اقتصادی با چشم بادامی‌ها که بیشتر بر پایه واردات کالا از چین به ایران استوار است تا همکاری جهت تولید کالا، در حالی رخ می‌دهد و نوید آن از سوی تجار داده می‌شود که حجم گسترده واردات تراز تجاری ایران را سال به سال منفی‌تر می‌کند، تا این‌بار پیش‌بینی مؤسسات آمار‌گیری و اطلاعاتی بین‌المللی از وضعیت تجاری ایران بیشتر و بیشتر به واقعیت نزدیک شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران، از سال 83 تا 87 تراز تجاری ایران نه تنها افزایش نداشته است بلکه به سمت جهت منفی حرکت کرده است.

در سال 83 در برابر 1/34 میلیارد دلار واردات تنها 3/6 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی از ایران به دیگر کشورها انجام شده و عدد تراز تجاری ایران منفی 7/27 میلیارد دلار است.

در سال 84 هم 2/39 میلیارد دلار واردات به کشور انجام گرفته است و 4/10 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته که در نتیجه تراز تجاری کشور با یک میلیارد دلار افزایش به منفی 7/28 میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس آمار منتشره بانک مرکزی که خلاصه آن در جدول زیر مشاهده می‌شود، واردات به کشور با جهشی ناگهانی به7/41 میلیارد دلار می‌رسد و درمقابل صادرات غیرنفتی ایران رقم 9/12 میلیارد دلار را تجربه می‌کند که در نتیجه آن تراز تجاری ایران با تغییری نامحسوس به همان عدد سال 84 می‌رسد.

در سال 86 واردات به کشور به رقم 3/48 میلیارد دلار واردات رسد و در مقابل 1/15 میلیارد دلار ایران صادرات غیرنفتی داشت و تراز تجاری ایران برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی کشور به منفی 1/33 میلیارد دلار رسید. سال 87 نیز 8/55 میلیارد دلار واردات به کشور انجام شد که و میزان صادرات غیرنفتی به عدد 1/18 میلیارد دلار رسید و تراز تجاری ایران رقم منفی 7/37 میلیارد دلار را تجربه کرد.

بر اساس اعداد و ارقام مطرح شده و رشد منفی سال به سال تراز تجاری پیش‌بینی می‌شود سال 88 نیز با افزایش واردات و صادرات غیرنفتی که در شش ماهه نخست سال نسبت به سال گذشته با کاهش 2 میلیارد دلاری مواجه شد، تراز تجاری ایران در سال 88 نیز رکوردی بی‌سابقه از خود بر جای بگذارد که به عقیده کارشناسان مهمترین دلیل تراز منفی تجاری کشور واردات غیرمعقول و بی‌رویه است.

مؤسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور نیز در بخشی از گزارش سه ماهه سوم 2009 خود طبق روال گذشته به بررسی وضعیت تجارت خارجی ایران پرداخته و واردات ایران طی سال گذشته را معادل 66 میلیارد و 800 میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرده است که این شاخص در سال جاری به 53 میلیارد و 400 میلیون دلار برسد.

بیزینس مانیتور تراز تجاری ایران را محاسبه و عنوان کرده است که با توجه به آمارهای صادرات و واردات، تراز تجاری ایران که در سال گذشته معادل 31 میلیارد و 600 میلیون دلار بود، طی سال جاری با ثبت رقم شش میلیارد و 700 میلیون دلار به کمترین میزان خود از سال 1383 خواهد رسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =