۰ نفر
۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۳:۳۳

در ماه جاری میلادی شرکت‌های دولتی چینی صادرات بنزین به ایران را آغاز کرده‌اند.

به گزارش روزنامه‌ "فایننشال تایمز" چاپ لندن، این حرکت دولت چین در حالی صورت گرفته که آمریکا به تازگی تهدید کرد‌، چنانچه دولت ایران از برنامه‌های هسته‌ای خود دست نکشد، تحریم‌ها علیه این کشور را افزایش خواهد بخشید.

 برخی از کارشناسانی که این روزنامه‌ انگلیسی با آنها گفت‌وگو کرده است، از وجود کشور واسطه‌ای خبر داده‌اند که بنزین از طریق آن به ایران منتقل می‌شود. آنها تخمین زده‌اند که روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار بشکه بنزین چینی به ایران وارد می‌شود. نکته‌ قابل توجه در این بین "قانونی" بودن این کار است زیرا تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تا کنون واردات بنزین به این کشور را در بر نگرفته‌اند.

 هر چند ایران یکی از تولیدکنندگان عمده نفت به شمار می‌رود اما تا ۴۰ درصد بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کنداز زمانی که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وضع شده‌اند، شرکت‌های چینی جای شرکت‌های غربی را در ایران گرفته‌اند. بر پایه‌ برآوردهایی که در هفته‌های پیشین از سوی کارشناسان نفت صورت گرفته بود، در ماه سپتامبر واردات بنزین به ایران در حدود روزانه ۱۲۸ هزار بشکه خواهد بود.

 به نوشته‌ "فایننشال تایمز" یکی از مقامات دولت چین گفته بود، شرکت‌های چینی تحت شرایط عادی و معمول و در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل با ایران تجارت می‌کنند. این فرد همچنین افزوده که موضع دولت چین درباره‌ برنامه‌های هسته‌ای ایران روشن است: "چین با تمام طرفین درگیر بر سر یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز کار کرده است." بر طبق قرار از پیش مشخص شده، در روز اول اکتبر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و سران گروه ۵+۱ صورت خواهد گرفت. با این حال ایران از پیش اعلام کرده است که در این گفتگوها بر سر برنامه‌های هسته‌ای خود گفتگو نخواهد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین پیش‌تر نیز اعلام کردند که آمادگی مقابله با تحریم‌های احتمالی بیشتر را خواهند داشت. وزیر نفت ایران هفته‌ گذشته تصریح کرد این کشور قراردادهای مختلفی را با کشورهای دیگر در زمینه‌ خرید بیشتر بنزین امضا کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =