ساعتی از بخشنامه عجیب رئیس جمهور دال بر غیرقانونی خواندن مکاتبات رئیس مجلس با دستگاه‌های اجرایی نگذشته بود که معاون نظارتی مجلس به آن واکنش نشان داد.

محمدرضا باهنر در ميانه نشست خبري امروز خود در گفت‌وگو با خبرآنلاين، با تاکيد بر اينکه بر اساس قانون اساسي، مجلس بر دولت نظارت تام دارد، افزود: قانون ابزار و اختيارات لازم را هم به مجلس داده است. کما اينکه مجلس هم می‌تواند وزرا را مورد سؤال و استيضاح قرار دهد و هم رئیس‌جمهور را. بالاتر از آن هم در قانون هست و مجلس می‌تواند عدم کفايت سياسي رئیس‌جمهور را به شور بگذارد و تصويب کند. اين در حالی است که اگر همه اعضاي دولت هم جمع شوند نمی‌توانند حتي يک نماينده را برکنار کنند!
وي با تاکيد بر اينکه انتخاب نمايندگان مجلس و رئيس جمهور بر اساس راي مستقيم مردم نمايانگر دموکراسي در کشور است، ادامه داد: براي پرهيز از ديکتاتوري است که قانون، مجلس را ناظر بر دولت قرار داده نه دولت را ناظر بر مجلس.
نايب رئيس مجلس با بيان اينکه در پایان سال 88، آقاي احمدی‌نژاد نامه مفصلی برای مقام معظم رهبری نوشتند و 17 مورد ایراد بر اساس تفکرات خود به عملکرد مجلس وارد دانست، افزود: مقام معظم رهبری هم با یکی دو ماه تأخیر عین نامه را ارجاع دادند به آیت‌الله جنتی و از ایشان خواستند تا با دعوت از مجلسی‌ها و دولتی‌ها و حقوق‌دانان برجسته و عالم و اعضای شورای نگهبان با حضور یکی دو نفر از اعضای محترم بیت رهبری، به بررسی این موارد اختلافی بپردازند و راه‌حل‌هایی را به مقام معظم رهبری ارائه دهند. کار این جمع نزدیک به یک سال طول کشید و حدود 25 یا 26 جلسه مفصل و جدی برگزار شد. نتیجه آن جلسات هم اعلام شد. از آن 17 مورد، هیات مذکور 16 مورد از ایرادات رئیس‌جمهور را وارد ندانست و آن یک مورد باقیمانده را هم به مجلس توصیه کردند تا آیین نامه‌اش را اصلاح کند.
باهنر با اشاره به اينکه یک‌بار ديگر هم رئیس‌جمهور پيش از اعلام نظر شوراي نگهبان نسبت به يکي از مصوبات مجلس، آن را غيرقانوني خوانده و حدود 23-24 ايراد به زعم خودش قانوني به آن گرفته بود، ادامه داد: اما پس از آنکه شوراي نگهبان نظرش را اعلام کرد مشخص شد که هيچ يک از ايرادات دولت، وارد و قانوني نبوده است! چرا که شوراي نگهبان مصوبه مجلس را با اندک اصلاحاتي ويرايشي، تاييد کرد.
معاون نظارتي مجلس با تاکيد بر اينکه تفسير قانون اساسي و مرجع تاييد مصوبات مجلس، شوراي نگهبان است نه دولت، متذکر شد: در عين حال مجلس هم اين حق را دارد تا ايرادات اجرايي دولت را گوشزد کرده، بر آنها نظارت کند و جلوي موارد خلاف قانون را بگيرد.
وي در واکنش به اينکه رئیس‌جمهور مکاتبات رئيس مجلس با دستگاه‌های اجرايي را فاقد وجاهت قانوني خوانده است، اصل 138 قانون اساسي را به دولت‌مردان يادآوري نمود و گفت: در قانون اساسي اين حق به رئیس مجلس داده شده است تا چنانچه هيات تطبيق قوانين، مصوباتي از دولت را مغاير با قوانين جاري کشور بداند، اين موضوع را به دولت ابلاغ کرده و مانع از اجرايش شود.
/2929
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    23 3
    کاملا صحیح است. مسئله سلیقه ای نیست بلکه مغایرت با قوانین جاری کشور مطرح است و دولت نباید مصوبه ای بر خلاف قوانین جاری ابلاغ کند. اگر قانون اشکال دارد برای تغییر آنهم راه قانونی وجود دارد.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    2 4
    این معاون نظارت مجلس چه سیقه ای است واز کجا پیداشد؟