موید حسینی صدر با اعتقاد بر اینکه رئیس مجلس باید به همه نمایندگان اعتقاد داشته باشد، از اینکه برخی خود را نماینده​تر می​دانند و مصلحت سنجی می​کنند، انتقاد کرد.

نماينده خوي در گفت​وگو با خبرآنلاين، در تشريح ويژگي​هاي رئيس مجلس، با بيان اينکه کسي که در اين پست قرار مي​گيرد بايد جايگاه مجلس را به خوبي بشناسد، گفت: زماني برخي فکر مي​کردند که اگر کسي در مجلس بر خلاف دولت صحبت کند، کار ضد انقلابي کرده است! اما در دوره هشتم همه به اين باور رسيدند که اگر مجلس در مقابل اقدامات خلاف قانون دولت، پايداري کند باعث ثبات نظام و فروکش کردن اعتراضات مي شود.
وي با بيان اينکه مجلس از ظرفيت حل مدني مشکلات برخوردار است، ادامه داد: مجلس ماحصل نظام جمهوري اسلامي است و جمهوريت نظام در گرو وجود مجلسي مقتدر است. از اين رو رئيس مجلس بايد با شناخت از چنين جايگاهي، در راس آن قرار بگيرد.
«اقتدار»، «شجاعت»، «عدم محافظه​کاري و عدم تعارف» از جمه ويژگي​هايي بود که صدر براي رئيس مجلس نهم برشمرد و افزود: همه گزينه​هايي که براي رياست مجلس مطرح شده​اند حائز ويژگي​هايي چون ولايي بودن و برخورداري از اعتقادات عميق ديني و مذهبي، افرادي صالح، خوش فکر و انقلابي هستند؛ اما رئيس مجلس علاوه بر اين صلاحيت​هاي عمومي بايد فرد نترس و با جربزه​اي باشد و از اقتدار لازم برخوردار باشد.
به گفته اين نماينده خوي، رئيس مجلس بايد به ساير نمايندگان هم اعتقاد داشته باشد. چرا که برخي، خودشان را بالاتر از ديگر نمايندگان مي دانند. در حاليکه در عالم نمايندگي کسي نماينده​تر نيست و نمي​تواند به جاي ديگران مصلحت سنجي کرده، آيين نامه داخلي را تفسير کند و گرايشات جناحي خود را در امور دخالت دهد.
عضو فراکسيون اصولگرايان با بيان اينکه رئيس مجلس بايد مقتدرانه بر اجراي قانون اصرار کند تا مصوبات مجلس بلا اجرا و روي زمين نماند و جايگاهش ناديده گرفته نشود، خاطرنشان کرد: رئيس مجلس بايد از جايگاه نمايندگان حمايت کند تا نمايندگان به پشتوانه چنين حمايتي بتوانند با آزادي عمل، اظهار نظر کرده و به وظايف نظارتي خودشان بپردازند. اگر نماينده​اي احساس کند که که رئيس مجلس اعتقادي به نظارت ندارد و از او حمايت نمي​کند، جايگاه مجلس دچار تزلزل مي​شود. بويژه در شرايط حاضر که برخي با مجوزهاي فلان معاون وزير، اجازه واردات و صادرات ميلياردي کسب مي​کنند؛ لزوم تقويت نظارت مجلس بيشتر احساس مي شود. چنين مجوزهايي بايد مثل خريد شيريني باشد که هر کس خواست بتواند مطابق با ضوابط موجود آن را دريافت کند.
حسيني صدر در ادامه با بيان اينکه رئيس مجلس نبايد يک فعال اقتصادي باشد و با «کله گنده​هاي اقتصاد» ارتباط داشته باشد، گفت: بايد ببينيم که کدام يک از نامزدهاي مطرح براي رياست مجلس، حائز چنين ويژگي​هايي هستند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    3 1
    علی مطهری خوبه.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    0 0
    با توجه به طرح این موضوع-بیانگر این است که خودت دارای کل شرایط هستی. در ضمن جربزه چیست؟ معادل فارسی ان چیست؟ احتمال زیاد شجاع-مدیر-مدبر-بالغ-و امثال ان مد نظرت است.