محمدرضا نوروزپور

ساقط شدن جنگنده نظامی ترکیه توسط سوریه تحولات مربوط به این کشور و همسایگانش را وارد فاز جدیدی کرد.
سوری ها ادعا کردند که تنها پس از سرنگونی جنگنده اف- 4 متوجه شده اند که به ترکیه تعلق دارد و بعد از آن دو خبر ضد و نقیض درباره عذرخواهی کردن یا نکردن این کشور از ترکیه در رسانه ها منتشر شد. روند جاری پس از ساقط شدن فانتوم ترکیه، در جای خود مهم و قابل تامل است اما نکات مهمی را باید درخصوص اقدام سوریه مد نظر قرار داشت و درباره آنها مداقه کرد.

1- آیا سوریه حقیقتا بدون علم به اینکه جنگنده ای که آن را هدف قرار می دهد متعلق به ترکیه است اقدام به شلیک کرده است؟
برای پاسخ دادن به این سوال باید به اطلاعات و دانش نظامی مورد استفاده سوری ها دسترسی داشت و سیستم ضدهوایی که سوریه از آن برای ساقط کردن این جنگنده استفاده کرده چه بوده است. اخبار و اطلاعات منتشر شده از این سیستم حاکی از آن است که موشکی که یک فروند هواپیمای جنگنده اف-4 ترکیه را سرنگون کرد از نوع بوک-ام2 یا سا-11 بوده است. موشک های SA-11 قادرند جنگنده هایی را که تا ارتفاع 14 کیلومتر پرواز می کنند را ساقط کنند.  این سیستم پدافند هوایی که از ابتکارات روس هاست و مجموعا ده کشور جهان از آن برخوردارند دائما توسط کارشناسان روسیه روز آمد می شود و بر اساس برخی شواهد آخرین نمونه آن به تازگی از سوی روسیه در اختیار سوریه قرار گرفته و در کار خود بسیار دقیق است. از این رو بر اساس توانمندی های فوق العاده ای که این سیستم از آن برخوردار است می توانسته با استفاده از برخی ویژگیهای برجسته راداری و شناسایی خود، دست کم تشخیص دهد که هواپیما از سمت ترکیه به مرز هوایی سوریه نزدیک شده است.
2- برفرض درست بودن ادعاهای مطرح شده مبنی بر نوع موشک مورد استفاده برای ساقط کردن این جنگنده، آیا سوری ها توان استفاده از این نوع موشک را داشته اند؟ اگر نداشته اند این موشک چگونه شلیک شده است؟ پاسخ دادن به این سوال بیشتر شبیه پیشگویی است. از آنجا که باید براساس حقایق موجود سخن گفت تنها می توان به همین بسنده کرد که فعلا این سوری ها هستند که مسئولیت سرنگون کردن جنگنده ترکیه را برعهده گرفته اند نه کشوری دیگر.
3- توانمندی ضد هوایی سوریه چقدر است؟ آیا اگر سوری ها توانسته اند یک جنگنده ترکیه را در ارتفاع 13 کیلومتری هدف قرار دهند به این معنی است که قادرند در برابر حملات گسترده هوایی نیز همین توانایی را از خود نشان دهند؟ در این خصوص به نظر می رسد که باید به مثل معروف مشت نمونه خروار است رجوع کرد. یعنی با توجه به اینکه سیستم های ضد هوایی روسی به صورت خوشه ای عمل می کنند، اگر یکی از آنها به درستی عمل کند بقیه نیز به همین دقت عمل می کنند. سیستم پدافند هوایی بوک-ام 2 قادر است یش از 24 هدف را رهگیری کرده و با 4 هدف به صورت هم زمان درگیر شود. سوریه با استفاده از این فناوری نشان داده که قادر است در برابر تهاجمات هوایی احتمالی وسیع به خاکش توسط جنگنده ها یا موشک های کروز ناتو به بهترین شکل از خود دفاع کند.
4- عاملی که باعث می شود باور کنیم این فناوری به تازگی به دست سوریه رسیده و بسیار روز آمد است ماجرای حمله جنگنده های اسرائیلی به تاسیسات اتمی سوریه در الکبار در سال 2007 است. جنگنده های اسرائیلی در آن سال سیستم راداری این پدافند را با استفاده از فناوری های الکترونیکی یا ارسال پارازیت از کار انداختند و سوری ها زمانی از حملات اسرائیلی ها به تاسیسات اتمی خودمطلع شدند که هواپیماهای شکاری به پایگاه خود بازگشته بودند و از این رو سیستم ناکارآمدی خود را نشان داد. این ناکارآمدی این بار احتمالا ترمیم شده است.
5- اگر سوریه این جسارت را دارد که جنگنده همسایه مقتدر نظامی اش را که هم پیمان ناتو است در آسمان منهدم کند قطعا در زمین و دریا نیز می تواند این توانمندی را علیه کشورهای متخاصم به کار گیرد.
6- اگر فرض علم داشتن سوریه به ترکیه ایی بودن جنگنده ساقط شده را درست بدانیم، آنگاه پیام دیگری که از این اقدام به دست می آید این است که سوریه دندان های ترکیه را به خوبی شمرده و کاملا به محدودیت ها و ناتوانی های ترکیه مبنی بر اقدامات تلافی جویانه نظامی این کشور علیه خود واقف است. از این رو تلویحا این پیام را به ترکیه داده است که دمشق در خصوص فعالیت های براندازانه آنکارا ساکت و بی تفاوت نخواهد نشست.
7- اقدام سوریه در سرنگون کردن جنگنده ترکیه ناتو را نیز در موقعیت جالبی قرار داده است. ناتو هم اکنون درحال زیر و رو کردن منشور خود مبنی بر لزوم دخالت نظامی در حمایت از ترکیه یا سکوت اختیار کردن در قبال این ماجراست. درهمین حال موضع ناتو به شدت وزن ترکیه را در این پیمان نشان می دهد. اگر ناتو به پشتیبانی ترکیه در آید خود را وارد جنگی ناخواسته در منطقه کرده است که آغاز آن راحت اما پایان دادن آن و برآورد تبعات بعدی آن بسیار دشوار است. از سوی دیگر اگر ناتو در حمایت از ترکیه اقدامی نکند، به نوعی ترکیه را واگذاشته است و این به حیثیت ترکیه لطمه فراوانی می زند و نشان می دهد که ترکیه در همه این سالها تنها سرباز پیاده ناتو بوده است و این پیمان حاضر نیست منافع خود را به خاطر حمایت از عضو خود به خطر بیندازد.
8- ناتو هم اکنون درحال بررسی این موضوع است که در بحران سوریه و خصوصا بعد از سرنگون شدن جنگنده ترکیه ای که با سلاح های پیشرفته ضد هوایی روس ها سرنگون شده دقیقا با چه کسی طرف حساب است؟ روسیه یا سوریه. پاسخ به این سوال را زمان نشان خواهد داد.
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222793

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    56 27
    سوریه مثل بعضی ها قربانی روسیه است. کاش نسل روسیه برداشته میشد.
    • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      42 6
      سوریه با این کارش نشون داده که حاضر نیست تنهایی از بین بره و تا جایی که بتونه مقاومت می کنه و هرکسی رو که علیه اون هست هدف می گیره
    • بدون نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      35 2
      نیاز به از بین رفتن نسل روسها نیست. کمی عقل و دوراندیشی فقط لازمه
    • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      4 12
      بخدا موندم که بعضیها چه جوری فکر میکنن حتما باید سوریه بیکار مینشست تا هواپیمای ترک مانورش را بدهد و برود انوقت میگفتی چقدر صبور است حق این کار همین بود که پدافند مستقر در مرز سوریه انجام داد مگه بقیه همسایگان سوریه همه تولید کننده تسلیحات نظامی هستند بهر حال هر کی از جایی تغزیه میشه اونم اینجوری
    • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      2 3
      بی نام عزیز {هیشکی}نه هیچکی یادرسترش هیچکس.،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
  • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    39 27
    جناب تحلیل گر : ترکیه بر اساس اسناد سازمان cia پنجمین ارتش قدرتمند دنیاست یعنی با سوریه مقایسه می کنید؟
    • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      47 29
      آقای بی نام عزیز. اینقدر گول این خزعبلات سیا رو نخور بابا همین ها می گفتن عراق چهارمین ارتش بزرگ دنیا است به همون اسناد برو نگاه کن. نمی دونم چند سالته اما جنگ دوم عراق که هنوز شروع نشده بود همه دنیا رو پر کرده بودندکه عراق چهارمین ارتش است و ال است و بل است. اخه مرد حسابی با وجود امریکا روسیه چین فرانسه انگلیس که تا همینجا شدن 5 تا کشور اتمی ترکیه خر کیه که پنجمی باشه؟
    • محسن IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      29 21
      جناب بدون نام که در پاسخ به بی نام، گفتید ترکیه ارتشش قدرتمند نیست. موضوع اینه که شما فقط تسلیحات رو به حساب میارید. موضوع اینه که ترکیه به لحاظ جغرافیایی و پراکندگی نقاط حساس و استراتژیک هم از بهترینهای دنیاست. بعد از اون هم، دیگه تموم شد اون روزایی که یه کشور میبایست به تمام تجهیزات نظامی دسترسی پیدا میکرد. ترکه عضو ناتو ست. میدونی یعنی چی؟ فکر نمیکنم بدونی... یعنی الان روسیه هم جرات نگاه چپ کردن به ترکیه رو نداره، چه برسه به سوریه و ایران... .
    • بدون نام NO ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      22 25
      آمریکا روسیه چین انگلیس فرانسه آلمان هند پاکستان و بقیه قدرتهای اتمی دنیا یعنی همه کشک هستند آقای پانترک که ترکیه پنجم باشه. بیچاره متوهم.
    • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
      22 20
      فعلا که هواپیماش رو کشوری که یک سال و نیمه دارن می گن داره سقوط میکنه داره سقوط می کنه زده انداخته هیچ غلطی هم نمی تونه بکنه. در برابر اسرائیل هم که زد کشتیشون رو داغون کرد نتونست غلطی کنه حالا هی تو بگو پنجمیه شیشمیه.
    • بدون نام IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      28 5
      با هر بهانه ای که کشور ها شروع به غلط کردن نمیکنن آقا اول منافع ملی بعد اقدام نظامی مطمئن باش ترکیه ای که بودجه کشورش از راه گردشگری بدست میاد هیچگاه وارد جنگ نمیشه
    • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      28 2
      کار کار روس هاست. فکر کنم اون ها حال ترکیه رو گرفتن اگه اونام نکرده باشن به سوریه گفتن نترس بزن ما پشتتیم حالا تاکی پشتش هستن خدا می دونه. یوهوام دیدی هیشکی پشتشون نیست.
    • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      6 11
      مهم این است که در عمل نشان دهیم ارتش جندم دنیا هستیم والا حرف مفت زدن آسان است.هنوز قضیه کشتار ترکهای بی پناه در کشتی مرمره و سکوت مسئولین به اصطلاح ارتش پنجم دنیا رو همه بیاد دارند.
    • بینام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      6 11
      یعنی این ترکیه با این لشگر و اقتصاد داغونش که همیشه در برابر چریکهای کرد تحقیر میشه از استرالیا کانادا افریقای جنوبی قزاقستان اوکراین بلا روس بالاتره ؟ با با یک ذره مطالعه کن انقدر به خذعبلات صدای امریکا توجه نکن
  • حجت GB ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    25 7
    قطعا روسیه. فکر میکنید اگر تا لان طرف حساب سوریه بود ناتو تا الان وای میستاد نگاه می کرد.
  • میرزا GB ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    27 18
    سوریه به این راحتی ها ماجراش تموم نمی شه. خون و خونریزی بزرگی در راه است. در همه کتاب های مربوط به پایان دنیا این موضوع پیشبینی شده . امیدوارم این همون باشه تا بالاخره تموم شه این دنیا خیالمون راحت شه بریم دنبال کارمون
  • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    6 0
    نهم یادت رفت از جای دیگر اب میخورد که فعلا صداش درنماد
    • میزان الحراره IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      3 0
      می شه اسم اون ده تا کشوری رو که این فناوری رو دارن نام ببرید
  • فرزند ایران IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    10 33
    مرگ بر ترکیه بزدل ودست نشانده غرب نابودی ترکیه نزدیک است
    • امید NL ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      23 4
      مرگ بر این مرگ بر اون مرگ بر همه ! درود بر اسد و چاوز و 3 - 4 تا کشور که روی نقشه هم بزور دیده میشوند!!! اگر قرار بود با مرگ بر این و آن گفتن اوضاع ما درست بشه الان خیلی وقت بود که درست میشد. باید ببینیم اشکال کار ما کجاست که هر روز لیست مرگ بر هایمان در حال بزرگتر شدن است و لیست دوستانمان در حال کوچک شدن.
    • بینام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      9 8
      در صورت بروز جنگ در منطقه اولین کشوری که ضرر میکنه ترکیه خواهد بود و اقتصاد بند انگشتی و وابسته اش داغان خواهد شد
    • حجت IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      4 17
      آقای امید شما کلا خیلی با غرض حرف می زنی و من نمی دونم خبرآنلاین برای چی نظرات شما رو تایید می کنه. هر کشوری یک سبکی برای سیاست خارجه خودش داره این هم سبک سیاست خارجه ایران هست. چرا شما فکر میکنید که هرکاری که غربی ها می کنند درسته و هرکاری که ما می کنیم غلطه.
    • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      12 1
      آقا حجت نظرات آقا اميد نظرات اكثر ملت وتجربه چند ساله اين رو نشون داده درضمن مسئولين هر كشور از نظرات مردم براي سياستگذاريهاشون استفاده ميكنند واين براي همه ملت و نظام خوبه ،خفقان و سركوب عقايد براي خود نظام مشكل درست ميكنه نه نظرات آزاد . يك كم دايره فكرت را از محفوضات بالاتر ببر واز خبرآنلاين به خاطر اين فرصت براي همه ممنونيم.
  • حالا هر چی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    15 0
    ایده نشون دادن یه ضرب شصت نظامی یه ایده روسی قدیمیه معمولا روسها از این روش استفاده میکنن
  • علی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    9 6
    روسیه و سوریه درس خوبی به ترکیه به خاطر اقدامات مداخله جویانه ترکیه دادند اولین پیام این حادثه بنظزم این است که اگر ترکیه بخواهد دست از پا خطا کند اولین کشوری است که در جبهه مخالف نابود خواهد شد اعضای ناتو هنوز نتوانسته اند از شوک این حقارت خارج شوند ضمنا این رویداد درس دیگری نیز برای اسراییل داشت که در صورت جدی شدن بحران امنیتش بشدت بخطر خواهد افتاد و باید با عواقب آن روبرو شود.
  • رضا غریب IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    3 4
    تحلیل خوبی است .
  • ساسان IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    3 5
    ترکیه خودش ارتش درست و حسابی نداره چون همونطور که میدونید این کشور الان چندین ساله که با گروهک های تروریستی و کرد های خودش داره میجنگه ولی باید بگم اگه ترکیه به سوریه اقدام نظامی بکنه تنها سود کننده اسرائیل و امریکا خواهند بود اسرائیل الان داره سعی میکنه که همسایگانش رو غیر فعال کنه مصر در گیر انتخاباتش بود و الانم ارتش بر اختیارات دست گذاشته و رئیشس جمهور مصر هیچ اختیاری جز مجسمه بودن نداره و سوریه و ترکیه اگر وارد یه جنگ احتمالی بشن هر دذو ضرر میکنن و طولی نمیکشه که پیمان صلح رو امضا میکنن ولی بهتره ایران در این زمینه دخالت خودشو نشون بده و با هر دو کشور مذاکراتی رو داشته باشه تا قبل از اینکه هر منطقه اشفته بشه این مسئله حل بشه
  • بدون نام IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    5 0
    باید بگم در صورت اغاز جنگ بهتره کشور ایران و متحدین سوری هیچ دخالتی از بشار نکنند چون در نهایت میتونه این عمل باعث یه جنگ بزرگ بین غرب و متحدین بشه که خسارت زیادی به جا خواهد گذاشت و هر دو طرف ضرر زیادی میکنند
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    8 3
    در جواب بعضی از دوستان بگم اقتصاد ترکیه داغون نسیت که هیچ بعد از چین بهترین پیشرفت کننده اقتصادی در سال پیش بود حالا اونم به کنار ترکیه الان خیلی وقته که اقتصادش رو به صنعتش برده و الان تولید کننده بسیار از محصولات هست برای این میتونی فقط تولیدات کشور خودمون رو بررسی کنی و یا ساده تر بگم برو یه مغازه ای یه محصولی رو انتخاب کنی میبینی ماله ترکیه هستش
    • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      2 4
      رشد اقتصادی ترکیه از 11 درصد به زیر 5 درصد کاهش یافته و اگر میلیاردها دلار واردات ایران از ترکیه بخاطر دور زدن تحریم اقتصادی و بانکی نبود الآن بحران این کشور بسیار بزرگتر بود.......
    • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      5 1
      شما این اطلاعات رو از کجا میگید اطلاعات گفته شده به شما از طرف من رو میتونید در سایت رسمی و سایت های خبری بین اللمللی پیدا کنید ترکیه در سال 2011 رشد 8.2 % داشته و با این رشد رتبه دوم بعد از چین در دنیا رو داشته
    • (^_^) IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      3 0
      دوستان من فکر میکنم اقتصاد ترکیه بد نباشه چون ترکیه در سال های اخیرا سرمایه گذاری های زیادی در کشورش میشه حال اینکه سرمایه گذاران امریکا و بر خی کشور های دیگر نیز نقش اصلی این سرمایه گذاری ها رو دارن
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    4 3
    دوستان باید بگم اگه جنگی بشه که عمرا نمیشه مطمئنا ترکیه ضرر میکنه چون ایران و سوریه و روسیه همسایگان ترکیه هستن و درگیری با اونا برای ترکیه امکان پذیر نیست حتی با حمایت کامل ناتو و در ضمن از ناحیه جنوب هم ترکیه درگیر نیرو های تروریستی هست و هیچگاه ترکیه نمیتونه این ریسک رو بکنه و اقادم نظامی داشته باشه
  • نصیر IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    1 0
    ترکیه یا امریکا؟...طرف حساب روسیه چین و ایران کیست؟؟؟؟
  • ماهان IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    1 1
    بابایی خیلی سنگین می نویسی من که هیچ چیز نفهمیدم.
  • بدون نام IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    2 0
    به نظر شما مذا کرات به نتیجه رسیده یا نه؟ اگر نرسیده پس کی تحریم ها قطع می شه؟ اگر رسیده پس چرا تا حالا تحریم ها قطع نمی شود؟ ایا با وجود مرسی در مصر وضعیت مصر بهتر می شود؟ چه بلایی سر سوریه خواهد امد؟