۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۱

محمدرضا نوروزپور: اظهارات تند رجب طیب اردوغان خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، نشانه ای روشن مبنی بر سرخوردگی و استیصال ترکیه در برابر تحولات ترکیه است.

نخست وزیر ترکیه در سخنانی در کنفرانس بین المللی استانبول سازمان ملل و شورای امنیت را به "بی‌کفایتی" و "عدم توانایی در تصمیم گیری‌های مهم" در قبال سوریه متهم کرده است. [ اینجا ]
این اظهارات بیانگر عمق نگرانی ترکیه از همراه نشدن شورای امنیت و تا این لحظه ناتو با برنامه های احتمالا نظامی گرایانه ترکیه در قبال سوریه است.
در یادداشت چند روز پیش [اینجا] به برخی از گزاره هایی که در ارتباط با شرایط کنونی ترکیه در قبال سوریه می توان بیان کرد اشاره کردم. این اظهارات خشم آلود اردوغان درستی برخی از این گزاره ها را به خوبی نشان می دهد.
واکنش گلایه مندانه ترکیه به همراه نشدن شورای امنیت با جنگ علیه سوریه نشان می دهد که گزاره تنها ماندن ترکیه در برابر بحران سوریه دست کم تا کنون کاملا صحیح است.
به زودی ممکن است نخست وزیر ترکیه همین مواضع را در قبال ناتو اتخاد کند و این پیمان را به کم کاری و یا دست کم به بی توجهی به آنچه که در سوریه اتفاق می افتد متهم کند. درست است که ترکیه تا کنون رسما و علنا از ناتو انتقادی نکرده است اما به خوبی روشن است که از مواضع ضعیف این پیمان در حمایت از ترکیه ناخشنود است.
از این رو موضعگیری اردوغان نسبت به شورای امنیت منبعث از دریافت یک حقیقت تلخ است که اگرچه در گذشته نیز قابل تصویر و تصور بود اما اکنون بیشتر به منصه ظهور رسیده است و آن اینکه قرار نیست تحولات سوریه به موضوعی فراتر از یک بحران منطقه ای تبدیل شود و آنکارا نباید انتظارات نامعقول از ناتو و شورای امنیت داشته باشد.  
از این منظر برغم همه تلاش های صورت گرفته توسط ترکیه و شرکای منطقه ای خود یعنی عربستان و قطر، قدرت های بزرگ جهانی از جمله آمریکا، ناتو و  سایر کشورهای اروپایی تمایلی به ورود نظامی به موضوع سوریه ندارند و همه کمک های خود را نهایتا به همانچه که تا کنون بوده است محدود خواهند ساخت.
عصبانیت ترکیه که بزودی ممکن است علنی و یا غیر علنی متوجه ناتو نیز بشود ناشی از درک همین موضوع است که آنها این پیام را به آنکارا داده اند که بحران سوریه صرفا یک منازعه منطقه ای است و نه جهانی و اردوغان مختار است بدون چشم داشت کمک مستقیم نظامی از سوی سایر کشورهای فرامنطقه ای از بین سه گزینه 1- تحمل وضعیت موجود 2- تلاش برای خاموش کردن آتشی که خود در کشور همسایه افروخته است و 3- دامن زدن به آن از طریق حمله نظامی به سوریه یکی را انتخاب کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    36 88
    آب را بریزه اونجایی که می سوزه
    • بدون نام SE ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      59 10
      این ادبیات مناسب این متن نیست. نباید اجازه داد ادبیات لومپنی حالا از طرف هرکسی که استفاده شده رواج پیدا کنه. این یک متن کاملا جدی هست که ادعایی را مطرح کرده گرچه من با این ادعا مخالفم و یا شما موافقی اما این ها دلیل استفاده از الفاظ و عبارات ناصحیح و نا موجه نمی شود.
    • من IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      42 1
      جمله بی ربط و بد خاطره ایه چون بعد 4 سال گندش دراومد
    • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      6 33
      هیچم جمله بی ربطی نیست آقای من. خیلی هم در ادبیات ما نفوذ کرده اتفاقا
    • دلا مرکزی US ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      33 8
      تا همین 2 یا 3 سال پیش ایشان مسلمان متعهد بودند چی شد ما ایرانیها یهو همین چند وقت نظرمون برگشت، البته این ذات ایرانیها است یهو یکی را میبرند به عرش و بعد با مغز میکوبند زمین. ما نون به نرخ روز میخوریم .
    • ... IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      7 15
      من یه تیکه آهن سرد با انبر میگیرم و تو میدم تو هم دستت رو نزدیک می کنی و وقتی مطمئن شدی سرده میگیری ، من دوباره اون رو داغ می کنم و بهت می دم و وقتی تو دستت رو دراز می کنی که اون رو بگیری متوجه میشی که داغه اینکار و نمی کنی. حالا اگه یه بچه یا یه آدم بی عقلی باشه اگه آهن گداخته هم جلوش بزاری سریع بادست می گیردش. اردوغان هم اگر اونوقت مسلمون بوده دلیل نمی شه که الان هم باشه.
  • بدون نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    39 29
    هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت
    • بدون نام SE ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      29 18
      من قبول دارم که اردوغان و وزیر خارجه متفکرشان اقای داود اوغلو درباره سوریه دچار اشتباه محاسباتی بدی شدند اما فکر نمی کنم اینگونه که نویسنده معتقد هستند بحران سوریه یک بحران منطقه ای باقی بمونه. قطعا ناتو و امریکا فکری براش خواهند کرد.
    • رضا DE ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      9 19
      عزیزم قطعا فکری خواهند کرد یعنی الان شما اونا رو کدخدا میدونی مثل خودشون یا منظورت اینه که واسه منافعشون دست به کار میشن؟؟ اردوغان رو عصبی میبینم جیگرم حال میاد ..ضمنا اونایی که از ادبیات اون بنده خدا انتقاد میکنن که گفت آبو بریز همونجا که میسوزه همونایین که یادشون میره پای بعضی خبرا خودشون چه کامنتایی میذارن که آدم شرمش میشه بخونه
    • آرش IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      11 15
      ترکیه 75 میلیون جمعیت داره که 22-25 درصد اونها علوی هستند و به شدت مخالف اقدامات اردوغان هستند و همین چند وقت پیش در یک تظاهرات نسبتاً بزرگ اعتراض خودشون رو اعلام کردند. همچنین 20 درصد جمعیت کشور نیز کرد هستند که وضعیت سیاسیشون رو هممون می دونیم. بنابراین چیزی در حدود نیمی از جمعیت ترکیه یعنی در حدود 35 میلیون نفر مخالف جدی دولت فعلی هستند. مابقی هم بین طرفداران حزب عدالت و توسعه و لائیک های مخالف تقسیم شده. به همین دلیل وضعیت اردوغان و حزبش زیاد هم خوب نیست!!! البته علوی ها تا قبل از مناقشات اخیر طرفدار اردوغان بودند و همین جمعیت بودند که نقش محوری در برتری اسلامگراها در رقابت با لائیک ها داشتند اما حالا اوضاع دگرگون شده است.
    • دلال مرکزی US ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      12 8
      راست میگویید ، ترکیه 50 سال پیش کاشت و الان حدود حدود 4 ساله که که نرخ برابر لیر با دلار ثابته ، ما هم کاشتیم و الان داریم همه جا برداشت میکنیم، نمبینید ؟ مسلما" از روی حساب برادران ترکیه ای سخن گفتن ، بعدا" معلوم میشه.
  • حسینی IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    41 19
    بشاراسد بعدازانتخابات آمریکاقطعارفتنی است اینهاهمش یک بازی سیاسی است
    • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      28 6
      آمریکا هرگز وارد سوریه نمی شه چون اولا وضعیت موجود منافعش رو بهتر تامین می کنه و ثانیا اسرائیل به شدت از سقوط اسد احساس هراس می کنه
  • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    24 45
    سقوط اردوغان نزديك است. چون با غرور كاذب با همه همسايگان خود درگيري مستقيم يا غير مستقيم دارد و از آرمان اصلي مردم خود كه او را اسلامگرا مي دانستند دور شده است و به آلت دست ابرقدرتها تبديل شده است.
    • بدون نام SE ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      46 19
      منظورت سقوط اسد بود دیگه؟
    • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      17 35
      نخیر کاملا منظورم سقوط اردوغان بود. همین لائیک ها بالاخره باعث می شن تو انتخابات بعدی سقوط کنه و قدرت از اسلامگراها دوباره برسه به اون ها . مرتیکه گند زد تو ارمان مردم مسلمان ترکیه.
    • بینام CH ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      5 4
      آقای بدون نام مگر اینکه تو دهات شما اسد را به صورت اردوغان بنویسند .اردوغان قطعا بازنده است .
  • اسماعیل GB ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    23 36
    ادعای عثمانی گری ترکیه به جایی نمی رسد. ما چقدر نادان بودیم که اوایل روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه فکر کردیم تفکر اسلامی در ترکیه لائیک روی میدهد. اسلام آمریکایی که حضرت امام میگفت یعنی این. مردم ترکیه درکی از اسلام ندارند.
    • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      14 9
      از اول هم پان ترک ها خیلی خوش به حالشون شده بود. روی کار امدن اخوان المسلمین در منطقه کاملا در راستای سیاست های امریکاست. من نمی گم امریکایی ها اون ها رو سرکار اوردن اما امریکایی ها بسیار از او استقبال کردن و حمایتشون کردن حتی به ارتش برای کودتا نکردن علیه دولت اردوغان فشار اوردن و تهدید کردند اگه کودتا کنید دیگه کمک نمی کنیم بهتون
    • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      9 6
      همون که تو و امثال تو درک دارید کافیه!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    26 3
    پس این تز "ترکیه مجری تصمیمات غربیهاست چی می شود"؟
    • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      9 20
      هنوز هم مجری تصمیمات غرب هست. به همین دلیل هم عصبانی شده چون تا اینجا هرکاری کرد به دستور غربی ها بود حالا دید تنهاش گذاشته اند و یه همسایه پر از بدبختی رودستش گذاشتن که نه می تونه باهاش بجنگه و نه می تونه وضعیت موجودش رو تحمل کنه.
  • حجت IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    32 6
    فکر نمی کنم اینطوریا باشه. بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر نتیجه هرچی باشه تکلیف سوریه هم روشن می شه.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    30 21
    عصبانیت اردوغان بخاطر مردم سوریه است و الا به اون چه که جنگ بشه یا نشه؟ اون دلش می سوزه چون هرچقدر نا آرامی ها در سوریه طول بشکه مردم بیشتری کشته می شن
    • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      19 21
      آخی الهی بمیرم که این اردوغان دلش خونه به خاطر مردم. ادم حسابی برو ببین اینا تو همین ده سال گذشته اندازه کل این جنگ داخلی سوریه فقط کردها رو بمبارون کردن و کشتن. چطور وقتی به مبارزه انکارا با شورشیان پ.ک ک می رسه بمبارون کردن و به توپ بستن اونها مشروع می شه اما به سوریه که می رسه یه سری طالبانی و القاعده و شورشی مسلح داخلی رو که میخوان با خشونت دولت رو ساقط کنن می شه جنایت؟ عجب بابا رویی دارین شما ها
    • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      19 9
      ظاهرا" طرفداران پژاک و پ ک ک هم اینجا میان و نظر میدن!
    • آرش IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      12 8
      بله و اونوقت این عمو اردوغان مهربون با کمک عربستان و قطر!! و با نیروی عملیاتی القاعده داره به مردم سوریه کمک می کنه!!!! راستی به نظر شما عربستان و قطر و اصلاً همین طالبان، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نیستند؟!!! بعضی وقتها آدم از این تحلیلها همزمان شاخ و دم و سم در میاره.
    • بدون نام CH ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      11 8
      آره جان عمه اش که دلش به حال مردم سوریه میسوزه .بهتره یک کمی هم دلش به حال مردم خودش و مردم عراق بسوزه . ترکیه در انفجارهای عراق دست داره و میخواد اکثریت شیعه حاکم در عراق شکست بخورند وسنی ها که باپول عربستان خریداری شده اند قدرت را بدست بگیرند ولی این آرزو را انشا... بگور خواهد برد.
    • بدون نام CH ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      10 12
      اردوغان در هر صورت بازنده است .او توان نبرد در سوریه را ندارد چون میداند سوریه تنها نیست واگر وارد جنگ شود غیر از اینکه باخفت و خواری شکست می خورد ( گزینه کردها را هم حساب کنید که اگر مسلح به موشک و تجهیزات سنگین شوند هم در سوریه و هو در عراق دمار ترکیه را در خواهند آورد ) باعث خسارات شدید به مردم ترکیه و اقتصادش خواهد شد .اگر دخالت نکند که فقط موجب خفت و سرشکنندگی برای او خواهدبود چون همه می فهمند که فریب غرب و امریکا را خورده و وارد معرکه ای شده که تنها مانده و باید بسوزد و بسازد .بهترین گزینه او کمک به حل بحران بصورت مسالمت آمیز و ابفا اسد در فدرت است که مورد حمایت روسیه و چین و ایران قدرتمند می باشد .او نهایتا باازنده حقیری خواهد بود .
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    30 10
    به نظرم مجددا این ما هستیم که دچار اشتباه محاسباتی شدیم برخلاف نظر نویسنده من معتقدم این سخرانی تند آقای اردوغان نه به خاطر عصبانیت بلکه به خاطر افزایش محبوبیت ترکیه در بین مردم منطقه و افزایش فشار به سیاستمداران روس و چین میباشد قطعا وضعیت سوریه به همین منوال ادامه نخواهد یافت و مطمئنا کشورهای درگیر بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این مساله را حل خواهند کرد
    • حجت IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      13 20
      ایران دو سال هست که می گوید اسد با اینگونه مخالفت ها از قدرت کنار نمی ره و راه روشش رسیدن به تفاهم سیاسی همه جانبه هست اما ترکیه و قطر و عربستان دو سال پیش فکر می کردند ظرف مدت سه ماه اسد با این روش سقوط می کنه. حالا کی دچار اشتباه در محاسبه شده ؟؟ لطفا وقتی حرف می زنید سند ارائه کنید و کمی فکر کنید.
    • بدون نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      8 14
      ادم های خودباخته همیشه فکر می کنن اشتباه از کشور اون هاست. بابا یه کم قوی باشید. یه کم بخودتون بیاید. چرا اشتباه از ما است آخه؟
    • بدون نام GB ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      20 3
      آقای حجت وضعیت دلار در کشور ما ناشی از تحریم ها نیست ناشی از سوء مدیریت است. وضعیت ما در جهان که الان تنهای تنها مانده ایم ناشی از تحریم ها نیست باز هم ناشی از سوء مدیریت و چندگانگی در حوزه سیاست خارجی است. ممکن است پیشبینی ها و تحلیل های ما در مورد سوریه درست از اب در آمده باشد اما قطعا ما در بسیار از مسائل جهانی دچار اشتباه در تحلیل و محاسبه شده ایم. گیرم که ترکیه هم اشتباه کرده باشد. قیاس کنید تعداد اشتباهات را. ترکیه یک اشتباه کرده ما چندتا؟
    • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      19 2
      حجت جان فكر مي كني چي تا الان بشار رو سر پا نگه داشته؟ قدرت ايمان؟ وعده خداوند مبني بر غلبه حق بر باطل؟ نه عزيزم اين بازي قدرت روسيه و چين در مقابل آمريكاست كه بشار رو سر پا نگه داشته به محض اينكه ديگه از لحاظ وجه بين المللي و يا منافع ملي براشون حمايت از اسد نصرفه همچين ولش مي كنن كه با سر مي خوره زمين.
    • بدون نام CA ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      17 5
      جناب حجت عربستان و ترکیه در مدت زمان لازم برای سقوط اسد اشتباه محاسبه داشتند ولی شک نکنید سقوط اسد قطعی است اگر شما فکر میکنید اسد با ارتشی فرسوده شده در اثر 2 سال جنگ داخلی و با وحود همسایگانی که تمام تلاششان را برای کمک به سقوط اسد میکنند میتواند در قدرت بماند سخت در اشتباهید. آنها در زمان اشتباه محاسبه داشتند کشور ما در کل قضیه که بر روی اسبی که از ابتدا معلوم بود کارش تمام است شرط بست نتیجه سقوط اسد به طور قطع قطع رابطه همیشگی ما با سوریه و کوتاه شدن دست ما از لبنان خواهد بود و کاهش شدید محبوبیت کشور ما که در زمان احمدی نژاد به دلیل شعار های ضد اسراییلی به اوج رسیده بود در نهایت بازنده ما هستیم.
    • بدون نام CA ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      14 1
      ما به آمریکا فحش میدهیم و نمیخواهیم بعضی سیاست های آنها را یاد بگیریم. در گذشته تصور همگان این بود با روی کار امدن اخوان المسلمین و اسلام گرایان رابطه مصر و آمریکا قطع خواهد شد ولی بازی زیبای آمریکا و سوار شدن بر موج انقلاب سوریه و دست شستن از حمایت از متحد سابقشان یعنی مبارک تنها به فاصله 3 روز از آغاز انقلاب در مصر را دیدیم که آمریکا به زیبایی در هیئت حامی انقلاب مصر در آمد و از مبارک خواست قدرت را ترک کند نتیجه آن این شد که کلینتون به میان مبارزین التحریر رفت و از او استقبال شد و اولین مقام خارجی بود که با مرسی دیدار کرد و امروز نفوذ آمریکا در مصر شاید اندکی کم شده باشد ولی همچنان ادامه دارد حالا مقایسه کنید با وضعیت ما در سوریه پس از سقوط احتمالی اسد
    • بدون نام CA ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      6 1
      عذر خ میخوام در کامنت آخر منظور سوار شدن آمریکا بر موج انقلاب مصر بود که اشتباها نوشتم بر موج انقلاب سوریه!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    23 5
    همين كه چين و روسيه ار اسد حمايت مي كنند مشخصه چقدر مشروعيت داره
    • بدون نام CA ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      18 3
      متاسفانه ما در سمت اشتباه تاریخ ایستادیم در حالیکه اسد حتی اگر نزدیک ترین دوست ما بود میتوانستیم با گذشتن از اسد به فکر حفظ ساختار نظام سوریه و ادامه نفوذ خود در سوریه باشیم و این راه حل خلاصه میشد در حمایت از در دست گرفتن قدرت از سوی فاروق الشرع برای ریاست دولت انتقالی و کناره خاندان اسد از قدرت و حمایت از انتخابات آزاد در سوریه با این روش به طور قطع نفوذ ایران در سوریه حفظ میشد و میتوانستیم به توافق با مخالفین سوری برسیم ولی ما به حفظ اسد چسبییدم و در مقابل جهان اسلام و دنیای عرب قرار گرفتیم و نتیجه محتوم آن از بین رفتن ارزش و اعتبار کشور ما در بین افکار عمومی کشورهای اسلامی و عربی شده است سری به شبکه های اجتماعی عربی و اسلامی بزنید تا درک کنید چه میگویم.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      10 5
      به نظر من حمایت از فاروق الشرع بهترین کار است.حداقل در این شرایط کشور به دست سلفیون و یا مخالفان ایران نمی افتد.کاش این یکی را دیگر نسوزانید.
    • حسین IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      2 14
      همین که آمریکاواسراییل وانگلیس حامی مخالفان اسدهستندنشان گربرحق بودن بشاراسده.
    • بدون نام CA ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      11 1
      در مورد قذافی هم آمریکا و اسراییل مخالف اسد بودند آیا قذافی بر حق بود از آن مهمتر صدام که 12 سال تحت تحریم های شدید آمریکا بود و در نهایت توسط آمریکا ساقط شد و دشمنی صدام با اسراییل هم نیاز به توضیح ندارد دو بار تل آویو را هدف قرار داد. آیا صدام بر حق بود ؟؟؟
  • محسن IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    21 8
    تحلیل هایی که در این سایت از اوضاع سوریه و مواضع ترکیه ارائه میشه کاملاً پوچ و بی اساسه. کی گفته ترکیه حمایت ناتو رو نداره؟ ناتو که علناً اعلام کرده ما حاضریم از ترکیه حمایت کنیم(چه نظامی چه غیرنظامی). اینکه ناتو به یکی از مهمترین و قدرتمندترین اعضاش در موقعی که نیاز داره کمک نکنه خیلی مزحک و ساده انگایه، اینطور نیست آقای به اصطلاح تحلیلگر؟ مگه غیر از اینه که الان تقریباً همه کشورها از جمله کشور خودمون از ساختار شورای امنیت و بیکفایتیش ناراضی هستند؟حالا چی شده حرفهای اردوغان عجیب شده؟ دوستانی که دلشون واسه پ.ک.ک میسوزه خودشون رو به خواب نزنند، پ.ک.ک شاخه ی ترکیه ای پژاک هستش. حالا اگه شما به آرمان های پ.ک.ک علاقه دارید پس لابد از پژاک هم حمایت میکنید دیگه!
    • آرش IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      8 21
      محسن جون اولاً ترکیه بیش از 25 میلیون کرد داره که حتی حقوق شهروندی اونها رو هم به رسمیت نمی شناسه و به اونها می گه ترک کوهی!! و این قابل مقایسه با وضعیت کردهای ایران نیست که معادل حقوقی که فارس و ترک و من و شما داریم صاحب حقوق شهروندی هستند. پژاک حرفش مفته چون داره از پ.ک.ک تقلید می کنه در حالیکه اعترضات پ.ک.ک کاملاً مشروعه چون هیچ حقوق شهروندی ندارند و حتی لفظ کرد را نیز در مورد آنها بکار نمی برند. ثانیاً ناتو مگه در مناقشۀ مرزی اوایل درگیری ها که سوریه یک هواپیمای نظامی ترکیه رو سرنگون کرد، وارد مناقشه شد؟ ناتو امکان نداره بدون اجازۀ آمریکا و انگلیس و همچنین بدون مخالفت صریح روسیه وارد مناقشه ای بشود. قضیه گرجستان را فراموش نکنید
    • بدون نام CA ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      12 7
      1- کم لطفی نفرمایید در ترکیه رییس جمهور کرد هم داشته اند ما تاکنون چند مقام حتی یک وزیر از میان کردهای سنی یا بلوچ های سنی داشته ایم با وجوده اینکه 15 میلیون سنی مذهب در ایران داریم؟ 2- کردها دست به سلاح برده اند و مبارزه مسلحانه میکنند طبیعی است که دولت هم با آنها درگیر شود. 3- گرجستان عضو ناتو نبود. مطمئنا ترکیه از من و شما و بسیاری از ما که فقط از دور نظاره گر هستیم باهوش تر است و زمانی وارد جنگ با سوریه خواهد شد که تضمین های لازم از سوی آمریکا و ناتو را داشته باشد. بدون شک ترکیه در جنگ علیه سوریه تنها نخواهد بود نه تنها اروپا و آمریکا و ناتو که 70 درصد کشورهای عربی و اسلامی از ترکیه حمایت خواهند کرد. در هر صورت در صورت وقوع جنگ بازنده اصلی سوریه است.
    • آرش IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      6 9
      بی نام عزیز اولاً شما 15میلیون سنی رااز کجا آوردی؟ ما در ایران9%سنی داریم که با احتساب 80میلیون نفر جمعیت میشود 7میلیون یعنی نصف اینی که شماگفتی. ثانیاً فکر میکنم در ایران با توجه به ترکیب جمعیتی معنا ندارد که یکی از برادران اهل سنت رئیس جمهورشود و در مورد رده های دیگر باید به عرضتان برسانم که همین الان معاون وزیر کشاورزی ازبرادران اهل سنت است وهمچنین 18نمایندۀ سنی مذهب درمجلس داریم. اما شما به من بگو در ترکیه،عربستان،بحرین یا قطر اوضاع چطوره؟! ثالثاً شما که درمورد ترکیه میفرمائید کردها دست به اسلحه میبرند وطبیعیه که دولت بایدبا آنها درگیر شود چرا در مورد سوریه اینرا نمیگویید؟! رابعاًبنده نگفتم گرجستان عضو ناتوست بلکه ناتو روسیه رادراین موردتهدید کرده بوداما بعد ازدرگیری یک تیرهم شلیک نکرد
    • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      2 6
      خطاب به اونی که گفته «کردها دست به سلاح برده اند و مبارزه مسلحانه می کنند و طبیعیه که دولت با آنها درگیر شود..» قربون شکلت حرف جمهوری اسلامی هم همینه دیگه! منتها تو حواست نبود از موضع مخالفت اینو گفتی!!! ایران هم مثل شما میگه معنی نداره یک عده مخالف برای ابراز مخالفت دست به اسلحه ببرند والا هر کشوری دچار بحران میشه. اونوقت شما که اینو در مورد ترکیه اینقدر خوب بلدی چرا در مورد سوریه چشمات بسته شده؟!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      3 3
      آقای بینام از کانادا لطفاً بگو کشورهای عربی و اسلامی که در این 20 سال اخیر جربزۀ درگیری در مسئله ای را داشته اند چه کشورهایی بوده اند؟ مصر؟!! عربستان؟!! قطر؟!! ترکیه؟! لیبی؟! بحرین؟!! اردن؟!! یمن؟!! الجزایر؟! این کشورها بودن یا ایران و حزب الله و سوریه؟! اونوقت در مناقشه سوریه کیا میخوان از کیا حمایت کنند؟!! بابا حرف الکی نزنید تو رو خدا
    • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      9 2
      با آرش موافقم که ناتو امکان نداره درگیر بشه. برای دخالت ناتو آمریکا باید اجازه بده ولی بخاطر کنتاکی که با چین و روسیه پیدا می کنه اجازه نمی ده و بدون اجازۀ آمریکا ناتو یه ترقه هم نمی تونه بزنه. نمونه اش سرنگونی جنگدۀ ترکیه.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      4 7
      اینکه ترکیه رئیس جمهور کرد داشته که نشد دلیل!! ایران هم یه زمان حکومت شاهنشاهی داشته!! الان وضعیت کردهای ترکیه مثل شیعیان بحرین می مونه که حق شرکت تو انتخابات رو هم ندارن چه برسه به وزیر و وکیل!! دوست عزیز شما در چه سالی داری زندگی می کنی؟!!!
    • حمیدرضا IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      3 6
      این اقای بدون نامی که نوشته ترکیه رئیس جمهور کرد داشته می شه اسمش رو بنویسه ما هم بدونیم. بعدهم در ایران خودمون همین الان اقای رحیمی که معاون اول رئیس جمهور هست کرد تشریف دارن و مایه افتخار کردها هستن. بعد هم بسیاری از مسئولان ممکلت که من خیلی هاشون رو می شناسم اما نوشتن اسمشون ممکنه اینجا بار حقوقی داشته باشه هم کرد هستن و هم بلوچ و هم از برادران اهل تسنن بوده اند. در بسیاری از سنوات گذشته ما همزمان چند استاندار سنی مذهب داشته ایم. چرا الکی و بدون مطالعه حرف می زنید؟
    • محسن IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      7 2
      اما در مورد سوریه... شما چطوری مناقشه ی کردهای ترکیه رو با وضعیت سوریه مقایسه میکنید؟ الان در سوریه یک اقلیت(در واقع یک خانواده) داره بر یک اکثریت حکومت میکنه. حالا این اکثریت میگه من نمیخوام این خانواده بر ما حکومت کنه. اونها ابتدا خواستار اصلاحات بودند(کاملاً مسالمت جویانه). بشار از همون اول ماشین کشتار رو روشن کرد و گفت:"من تحت فشار هیچ اصلاحاتی رو انجام نمیدم." بعد مردم خواستار کناره گیری اسد شدند. اسد باز هم کشتار رو ادامه داد. کم کم سربازان و درجه دارانی از ارتش فرار کردند و با اسلحه هایی که همراه خودشون اورده بودند شروع به مبارزه مسلحانه شدند. بشار به کشتار ادامه داد. سپس اوضاع به هم ریخت و از مرزها اسلحه به طور قاچاق وارد سوریه شد... و شد آنچه شد. اسد در جبهه حق نمیجنگه...برادرن
    • محسن IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      10 2
      نکته ی خنده دار دیگه اینکه کسایی که اسم خودشون رو کارشناس میزارند بنا به دلایلی که خودشون بهتر میدونند ، میگند ناتو از ترکیه حمایت نمیکنه!!!!! آخه عزیزان دل،شما چرا گول میخورید؟ اصلا مگه چنین چیزی ممکنه؟ اگه این اتفاق بافته که دیگه کلا دلیل وجودی ناتو به باد میره که.وقتی ناتو به ترکیه که از ارکان پیمان آتلانتیک شمالی بحساب میاد پشت کنه، دیگه بقیه کشورها چه دلیلی میبینند که به این پیمان متعهد باشند؟ بزارید مثال بزنم. میدونید یکی از دلایل اصلی که اتحادیه اروپا نمیزاره یونان از این اتحادیه جدا بشه چیه؟ اینه که اتحادیه اروپا حیثیت خودش رو در نجات یونان میبینه. اگه اجازه بده یونان با این وضع جدا میشه، یک ضربه مهلک به آبروی این اتحادیه وارد خواهد اومد.(البته دلایل مهم دیگه ای هم وجود داره)
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    19 7
    همه بد ما خوب دلیل عقب موندگی ایران و ایرانی
    • Aras IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      6 2
      البته هممون هم که خوب نیستیم فقط بعضیامون خوبیم مثلا همین حجت خان و آقا مقداد و همفکراشون !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    16 1
    اتفاقا" ترکیه هم در مورد این شورا موضع ایران را دارد.او هم منتقد حق وتو است.چطور ما که اعتراض می کنیم حق داریم اما او حق ندارد؟
  • حسین IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    6 14
    هر کس ادعا می کند ترکیه کشوری صد در صد مسلمان است اشتباه می کند مسلمان بودن به عمل است نه به شناسنامه ، ترکیه مظهر فساد می باشد و در کجای اسلام اینقدر فساد وجود دارد ، هر چند کشور ما هم دچار مفاسد فراوان است و به جهتی شبیه هم هستند ، اما ترکیه کشوری است آلت دست غربیها و صهیونیست و حاکمان عرب که هدف همه آنان تضعیف ایران می باشد و ترکیه حق دخالت در امور سوریه را ندارد و نمی تواند سیاست های خود را دیکته کند ، اگر هم ایران به سوریه کمک می کند بخاطر حفظ منافع خود و امت اسلامی است اما در جنگ هشت ساله تنها کشوری که در کنار ایران ماند همین سوریه بود و اگر سوریه به ایران کمک نمی کرد شاید وضعیت طور دیگه ای رقم می خورد ، ترکیه بدنبال احیاء امپراطوری عثمانی است تا بهتر به منافع غرب خدمت کند و
  • فرزان IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    13 2
    این وسط سیاست ایرانی باید طوری باشه که کمترین آسیب به کشور وارد بشه ......
  • صفر IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    1 0
    دوستان در اظهار نظرها مرده باد زنده باد به یکدیگر نگید حداقل دوستانی که اهل یک قبیله اند . هر چند این فضای مجازی چنین موقعیتی را فراهم کرده تا بدون مشاهده یکدیگر از هر واژه و الفاظی علیه هم استفاده شود و اصلاح این رفتار ها به اندازه تاریخ زمان می بره . و صحبت بنده هم بر میخ اهن کوفتن است .
  • دوست نويسنده IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۶
    1 1
    با سلام خدمت شما برادر بزرگوار جناب اقاي نوروز پور ضمن تشكر از مطالب زيباتون كاش در مورد افكار عمومي در داخل تركيه و نظر و همراهيشون در مورد مساله سوريه هم اطلاعاتي ارائه ميكرديد ؛ چون دولت تركيه براي حمله به سوريه و يا ادامه ي آتش افروزي در سوريه نيازمند همراهي و تائيد از طرف ملت تركيه است . سپاسگزار ميشوم اگر در اين مورد هم مطالبي ارائه كنيد
  • علی US ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    1 4
    برادران وخواهران گرامی سوریه هرگزسقوط نمیکنه چون ایران به طورکامل پشتیبانشه وهمچنین روسیه .اینومطمین باشین والاتاحالاسقوط کرده بود.
  • علی US ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    1 5
    برادران وخواهران گرامی سوریه هرگزسقوط نمیکنه چون ایران به طورکامل پشتیبانشه وهمچنین روسیه .اینومطمین باشین والاتاحالاسقوط کرده بود.