رئیس سازمان سینمایی جشنواره فیلم فجر را آغازگر یک فصل نوین در سینمای ایران دانست و گفت ارتباط مخاطب با سینمای ایران ثمره یک سال سینمایی است.

به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جواد شمقدری در خصوص برگزاری این جشنواره، گفت: «بی‌شک همه جشنواره‌ها و به ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر فرصتی است برای بازنگری و هم‌فکری یک دوره از تولیدات سالانه فیلم‌هایی که در راستای اهداف جشنواره ساخته می‌شوند.»

 

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: «هر دوره‌ از جشنواره فیلم فجر می‌تواند ترسیم‌کننده مسیر جدیدی برای سینمای ایران باشد، به نوعی که می‌توان از آن به عنوان آغازگر فصل نوینی برای سینمای ایران یاد کرد.»


وی با بیان اینکه فیلم‌های تولید شده‌ای که در جشنواره فیلم فجر فرصت نمایش پیدا نکنند، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، عنوان کرد: «جشنواره فیلم فجر نقطه آغازی برای شکوفایی هر ساله سینمای ایران است و از این جشنواره می‌توان تحت عنوان بهار سینمای ایران یاد کرد. این جشنواره می‌تواند نوید دهنده حیات جدیدی از سینمای ایران باشد، البته آن چیزی که می‌تواند به عنوان ثمرات آن سال محسوب شود‌‌ همان ارتباط مخاطب با سینمای ایران خواهد بود که در جشنواره فیلم فجر تجلی پیدا می‌کند.»

 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا جشنواره فیلم فجر توانسته است معرف خوبی برای سینمای ایران به سایر کشور‌ها باشد یادآور شد: «کشورهایی که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند و سینمای ایران را از نزدیک دیدند، این جشنواره را به خوبی می‌شناسند، اما اینکه جشنواره فیلم فجر در ابعاد گسترده و میلیاردی کارکردی داشته است یا خیر، باید بگویم که نداشته و باید تلاش شود تا به این کارکرد دست پیدا کنیم.»

 
به گفته وی باید رسانه‌ها و بخش خصوصی برای معرفی سینمای ایران به سایر ملل تلاش مضاعفی به خرج دهند تا فیلم‌های ایرانی از مرزهای داخلی فرا‌تر رود.


رئیس سازمان سینمایی کشور در مورد برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر علاوه بر تهران در شهرستان‌های دیگر نیز اظهار داشت: «جشنواره فیلم فجر دارای ویژگی‌های کاملا بومی است، به همین علت کاملا متفاوت با دیگر جشنواره‌های دنیا است. یکی از آن ویژگی‌ها‌‌ همان است که ما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران آن را در شهرستان‌ها هم به نمایش درمی آوریم و این ابتکاری است که در سال‌های اخیر  توجه زیادی به آن شده. ما تلاش می‌کنیم در راستای توسعه عدالت گام برداریم، به گونه‌ای که هنرمندان و مخاطبان شهرستانی نیز همچون هنرمندان و مخاطبان تهرانی‌ در جریان تولیدات سینمای ایران قرار بگیرند و در این جشن ملی مشارکت داشته باشند.»


شمقدری تصریح کرد: «ما سال‌های گذشته سعی کردیم فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را بین 10 الی 15 شهرستان به نمایش بگذاریم، هرچند این کار برایمان هزینه‌هایی در برداشته است، اما به هرحال مصر بودیم این کار اجرایی شود.»

 

وی همچنین افزود: «امسال نیز علی‌رغم کاهش بودجه سازمان سینمایی و همچنین کاهش بودجه و اعتبارات استان‌ها بازهم تلاش کردیم، اگرچه ممکن است نتوانیم مثل سال قبل آن را گسترش بدهیم، این جشنواره را در شهرستان‌ها نیز برگزار کنیم. ابتکاری که دراین زمینه به خرج دادیم این است که اکران دیجیتالی در شهرستان‌ها داشته باشیم. به همین منظور تجهیزاتی را خریداری کردیم و امیدواریم تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر به دستمان برسد،. در تهران نیز نمایش‌ها به صورت دیجیتالی خواهد بود.»


وی ادامه داد: «پنج شهرستان تا زمان برگزاری سی ویکمین جشنواره فیلم فجر، تجهیزات پخش دیجیتالی را آماده می‌کنند. جشنواره سی و یکم در مشهد، اصفهان، رشت و دو شهر دیگر برگزار خواهد شد. درمورد باقی شهرستان‌ها نیز باید بگویم که برگزاری جشنواره فیلم فجر بستگی به وجود امکانات دیجیتالی دارد.»


شمقدری در مورد بازار فیلم جشنواره فجر افزود: «یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جشنواره های بزرگ دنیا، بخش بازار فیلم است که کارکرد فراوانی دارد. در ایران نیز بازار فیلم جشنواره فجر یکی از بهترین بازارهای آسیا و خاورمیانه است.  جشنواره، فرصت مغتنمی است تا شرکت‌های سینمایی که از کشورهای مختلف در این بازار حضور دارند، فیلم‌هایشان را  عرضه کنند. امیدوارم طرف ایرانی نیز بتواند فیلم‌های خود را به کمپانی‌های دنیا بفروشد.»


رئیس سازمان سینمایی کشور اضافه کرد: «سینمای ایران به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد باید روش‌های متفاوتی را در بازار فیلم اعمال کند. آن رویه‌ای که تا کنون طبق روال معمول در اکثر بازارهای فیلم دنیا وجود داشته برای ما راضی‌کننده نبوده و به همین جهت امسال تلاش می‌کنیم فضای تازه‌تری را در بازار جشنواره فیلم فجرا یجاد کنیم تا بتوانیم با یک حجم بیشتری از مبادلات فیلم بین ایران و دیگر کشور‌ها و همچنین بین کشورهای مختلف که در بازار حضور پیدا می‌کنند، حضور داشته باشیم.»  


وی ابرازامیدواری کرد با روش‌ها و ابتکارات جدید بتوان در رونق‌بخشی بازار فیلم ایران که در حاشیه جشنواره فیلم فجر برگزارمی شود، موثر بود.

 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =