مهدی صباغ‌زاده کارگردان سینما یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره سی و یکم فیلم فجر معیار و ملاک انتخاب فیلم‌ها را داشتن کیفیت استاندارد عنوان کرد.

الهام نداف: در میان 22 فیلم بخش مسابقه و 15 فیلم بخش فیلم‌های اول جشنواره سی و یکم فیلم فجر، جای برخی از متقاضیان حضور در جشنواره امسال خالی است.


هیات انتخاب جشنواره سی و یکم متشکل از علی معلم، مصطفی شایسته، مهدی صباغ‌زاده، مهدی عظیمی میرآبادی، جلیل عرفان منش، بهمن حبشی و محمد حسین نیرومند، از انتخاب برخی فیلم‌ها صرف نظر کردند.


اما در جشنواره امسال جای خالی فیلم‌هایی چون «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «همه چیز برای فروش» امیر ثقفی، «آسمان زرد کم عمق» بهرام توکلی، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی، «آشغال‌های دوست داشتنی»  محسن امیریوسفی، «فرزند چهارم» وحید موساییان، «ترنج در ترنج» مجتبی راعی، «پرویز» مجید برزگر، «داستان عوضی» فریدون جیرانی، «سیزده» هومن سیدی، «از تهران تا بهشت» ابوالفضل صفاری و ... دیده می‌شود.


مهدی صباغ‌زاده کارگردان سینما و یکی از اعضای هیات انتخاب در گفت‌وگو با خبرآنلاین، با اشاره به مستقل بودن رای اعضای هیات انتخاب گفت: «فیلم‌هایی که اسامی‌شان اعلام شده‌، بر اساس رای اعضای هیات، انتخاب شده اند.  هر کدام از اعضا به تنهایی رای مخفی داشتند اما در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم و در تصمیم‌گیری نهایی مشکلی نبود.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا حضورچهار عضو دولتی هیات انتخاب تاثیری در آرای دیگر اعضا داشته است یا خیر؟  عنوان کرد: «سعی کردیم سلیقه‌هایمان را به هم نزدیک کنیم و در نهایت تقریبا با هم موافق بودیم.»


این عضو هیات انتخاب درباره دلایل انتخاب نشدن «همه چیز برای فروش» ساخته امیر ثقفی برای حضور در جشنواره سی و یکم، خاطرنشان کرد: «ممکن است من به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب یکی از فیلم‌ها را شخصا دوست داشته باشم که رای نیاورده باشد، در واقع اینجا تصیم جمع اهمیت داشت و مسائل ممیزی و سیاه‌نمایی فیلم‌ها هم برای ما مهم نبود.»


صباغ‌زاده با اشاره به اهمیت کیفیت فیلم‌ها، اظهار داشت: «فیلم‌هایی که ما انتخاب کردیم همه استاندارد است. اگر فیلمی در این مجموعه دیده نمی‌شود، به خاطر این است که کیفیت لازم را نداشته است. به هر حال بخشی از این انتخاب‌ها سلیقه‌ای است و انتخاب‌ها هم محدود است. ما تلاش کردیم از آنچه در دست داریم بهترین‌ها را انتخاب کنیم.»


وی در پاسخ به این سوال که چطور فیلم «ترنج در ترنج» مجتبی راعی در لیست هیات انتخاب نیست، گفت: «شاید مشکل داشته و استاندارد کافی را برای انتخاب نداشته است. ما بدون هر گونه حب و بغضی تمام آثار را مورد بازبینی قرار دادیم. از ابتدا هم گفته بودیم که همه فیلم‌ها را حتی اگر برای ارشاد و حتی خود منتقدان هم دردسرساز باشد، می‌بینیم و انتخابمان را می‌کنیم. این کار را هم کردیم اما دبیر جشنواره فیلم فجر (محمدرضا عباسیان) از همان ابتدا اعلام کرد که بیشتر از 22 فیلم در بخش مسابقه جا نمی‌گیرد و به همین دلیل انتخاب‌های‌مان کم بود.»
 

این کارگردان سینما همچنین افزود: «دبیر چشنواره قبل از شروع کار هیات انتخاب، سیاست‌های جشنواره و سیاست‌های خودش را اعلام کرده بود. اما در کار ما فقط ناظر بود. آقای عباسیان تاکید کرده بود که تعداد فیلم‌ اولی‌ها هم  بیشتر از 12فیلم باشد، اما ما با خواهش و اصرار زیاد و تاکید بر اینکه انتخاب این فیلم‌ها در نحوه کار و ادامه فعالیت‌های فیلمسازان جوان تاثیر می‌گذارد، توانستیم سه فیلم دیگر به این بخش اضافه کنیم.»


 چندی پیش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر اعلام کرده بود،فیلم  «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به دفتر جشنواره رسیده است اما مثل باقی فیلم‌ها نسخه نهایی خود را ارائه نداده است. صباغ‌زاده در این باره عنوان کرد: «اصلا چنین چیزی نیست و فیلم «چ» اصلا به دفتر جشنواره سی و یکم ارائه نشده بود و ما یک پلان از این فیلم را هم ندیدیم.»


وی همچنین در مورد انتخاب نشدن فیلم «گورداله و عمه غولی» برگزیده جشنواره فیلم کودک اصفهان، توضیح داد: «این فیلم در حد کودکان است و مجموع هیات انتخاب به این نتیجه رسیدند که در حد و اندازه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیست.»


این در حالی است که سال گذشته هیات انتخاب دو فیلم «سلام بر فرشتگان» کار فرزاد اژدری  و «اختاپوس» به کارگردانی سید جواد هاشمی را که در ژانر کودک ساخته شده بود، برای شرکت در جشنواره انتخاب کرد.


صباغ‌زاده در مورد معیار و ملاک‌های هیات انتخاب ،توضیح داد: «موضوع، فیلمبرداری، بازی‌ها، کارگردانی، طراحی صحنه و تدوین، به ترتیب ملاک‌های مورد نظر ما برای انتخاب آثار بود و فیلمی که فاقد این ویژگی‌ها بود، به جشنواره سی و یکم راه پیدا نکرد.»


وی در پایان خاطرنشان کرد: «فیلم‌هایی که در جشنواره سی و یکم حضور ندارند، نگران نباشند و هیاهو به پا نکنند. آن‌ها هم در طول سال فرصت دارند تا پروانه نمایش بگیرند و اکران شوند.» 
 
57246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =