ایسنا نوشت:

کاخ سفید در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که نیروهای مخالف دولت بشار اسد را با کمک‌های نظامی مجهز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی ‌آمریکا در امور ارتباطات استراتژیک در کنفرانسی با اعلام اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درخواست شورای عالی نظامی شورشیان سوری را در خصوص ارسال کمک دریافت کرده‌ است، گفت: هدف ما این است که مسئولانه عمل کنیم.

با این حال این مقام آمریکایی علنا اعلام نکرد که آیا آمریکا شورشیان سوری را به سلاح مجهز خواهد کرد یا خیر، اما گفت که واشنگتن بر ارسال کمک‌های جدید که به صورت اهداف مستقیم نظامی خواهند بود، تاکید دارد.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا به سوالات متعددی که در این زمینه از وی پرسیده شد پاسخی نداد و تاکید کرد که هنوز نمی‌تواند هیچ فهرستی را از این کمک‌ها اعلام کند.

وی همچنین بدون اشاره مستقیم به تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مسلح کردن مخالفان، شک و تردیدهایی را در خصوص اقدامات جدید واشنگتن در مورد کمک به مخالفان سوری بر جای گذاشت.

معاون مشاور امنیت ملی ‌آمریکا در ادامه گفت: اوباما در مورد تامین تسلیحات و حمایت‌های بیشتر به مخالفان تصمیم گرفته است و از جمله آن می‌توان به تامین حمایت‌های مستقیم نظامی به شورای عالی مخالفان سوریه اشاره کرد. من نمی‌توانم به دلایل مختلفی نوع این حمایت‌ها را اعلام کنم.

آمریکا: دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شده است که دولت بشار اسد "از سلاح‌های شیمیایی، از جمله گاز سارین در مقادیر پایین، اما در چندین مورد، برای مقابله با مخالفان استفاده کرده است."

این اولین بار است که دولت باراک اوباما رسما حکومت بشار اسد را به توسل به سلاح‌های شیمایی متهم می‌کند.

رودز که در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در این باره گفت، بر اساس اطلاعات به دست آمده، " آمریکا تخمین می‌زند که ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن در اثر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه کشته شده باشند، اما احتمالا این رقم جامع نیست."

وی در ادامه گفت که "اعمال دولت سوریه باعث شده که ما کمک‌هایمان را به مخالفان اضافه کنیم."

وی گفت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است که کمک‌ها، "از جمله کمک‌های نظامی" را به شورای عالی نظامی سوریه افزایش دهد.

وی از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده و تنها گفت که این کمک‌ها "در میزان و وسعت، با آنچه تاکنون وجود داشته متفاوت خواهند بود."

رودز گفت، کمک‌های آمریکا به شورای عالی نظامی و شورای مخالفان سوریه خواهد رسید. وی گفت: "مهم است که ما از طریق این گروه‌ها کار کنیم چرا که این گونه می‌توانیم شاخه‌های افراطی مخالفان، از جمله جبهه النصرة را مجزا کنیم."

رودز گفت، کاخ سفید امیدوار است کمک‌های بیشتر آمریکا تاثیرگذاری و قانونی شدن شاخه‌های سیاسی و نظامی گروه مخالف دولت بشار اسد را افزایش دهد.

آمریکا در عین حال تاکید کرده است که ارتش سوریه همچنان زرادخانه شیمیایی‌اش را در کنترل انحصاری خود دارد.

همزمان رودز اضافه کرد که دولت آمریکا "شواهد قابل اعتمادی" در اختیار ندارد که نشان دهد مخالفان از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را عبور از "خط قرمز" می‌داند.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: "رییس جمهوری شفاف اعلام کرده است که استفاده از سلاح‌های شیمیایی و یا نقل و انتقال آن‌ها به گروه‌های تروریستی یک خط قرمز به حساب می‌آید."

رودز گفت، نتیجه‌گیری ایالات متحده درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی با استفاده از گزارش‌هایی است که از مناطق جنگی به دست آمده است.

وی همچنین مدعی شد "علائم فیزیولوژیکی" آسیب دیدگان و بررسی آزمایشگاهی نمونه‌های جمع‌آوری شده این موضوع را تایید کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =