۰ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱
آوارگان؛ معضل مهم بحران سوریه

دختران آواره سوری مانند کالا در برابر مشتریان برای فروش و همچنین به عنوان همسر مبادله می‏شوند.

سید رضی عمادی

با وقوع اعتراض‏های مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا، سقوط زین‏العابدین بن علی و حسنی مبارک در تونس و مصر و همچنین سست شدن پایه‏های قدرت آل خلیفه در بحرین و عبدالله دوم در اردن، روند تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه به نفع جریان مقاومت و تضعیف جریان سازش و همچنین تضعیف جایگاه اسرائیل در منطقه آغاز شد. از این‏رو، شدت دادن به اعتراض‏های مردمی در سوریه در اولویت برنامه سیاسی مخالفان جریان مقاومت به رهبری آمریکا قرار گرفت. تحولات سوریه به سمت ایجاد یک جنگ داخلی، خروج اعتراض‏ها از وضعیت عادی و وارد کردن آن به مرحله آشوب و جنگ با کمک گروههای تروریستی سوق داده شد. این وضعیت موجب شد تا شمار زیادی از شهروندان سوری به علل گوناگون از جمله حفظ جان خود و خانواده‏شان از سوریه خارج و به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه پناهنده شدند. در کنوانسیون‏های حقوق بین‏الملل از جمعیت آواره یک کشور در کشور دیگر با نام «پناهندگان» یاد می‏شود. این تحلیل ضمن اشاره به اساس حقوقی آوارگی در سندهای بین‏المللی، بحران آوارگان در سوریه را در سه قسمت مورد بررسی قرار می‏دهد: آوارگان سوری در کشورهای دیگر، مشکلات کشورهای پذیرنده آوارگان، و مشکلات مربوط به آوارگان فلسطینی در خاک سوریه.
آوارگی و مبنای حقوقی
کنوانسیون۱۹۵۱ ژنو که در ۲۸ ژوئیه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده است، مهم‌ترین کنوانسیون و سند حقوقی است که درباره حقوق آوارگان یا پناهندگان مورد تصویب کشورها قرار گرفته است. این کنوانسیون در تعریف افراد پناهنده عنوان می‏کند که «پناهنده کسی است که به علّت ترس موجّه از این که به علل مربوط به نژاد یا مذهب یا ملیّت یا عضویت در بعضی گروه‏های اجتماعی یا داشتن عقاید سیاسی تحت شکنجه قرار گیرد، در خارج از کشور محل سکونت عادی (کشور اصلی خود) به سر می‏برد و نمی‏تواند، و یا به علّت ترس مذکور نمی‏خواهد، خود را تحت تابعیت آن کشور قرار دهد، یا در صورتی که فاقد تابعیت است، و پس از چنین حوادثی در خارج از کشور محلّ سکونت دایمی خود به سر می‏برد، نمی‏تواند یا به علت ترس مذکور نمی‏خواهد به آن کشور بازگردد.» با این حال، اگر چه آوارگان سوری به علت ترس موجه از کشورشان خارج شدند اما این ترس موجه بیشتر به علت بروز جنگ داخلی در سوریه است.
سؤال این است که آیا پناهندگی یک حق است و پناهندگان در کشور دیگر از حق برخوردار هستند یا اینکه کشور پذیرنده وظیفه‏ای در قبال پناهندگان ندارد؟ ماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر در این زمینه بیان می‏دارد «هر کس حق دارد در برابر تعقیب، شکنجه و آزار، پناهگاهی جستجو کند و در کشورهای دیگر پناه اختیار کند.» ماده ۱۲ اعلامیه حقوق بشر اسلامی (مصر) نیز تصریح دارد که «هر انسانی بر طبق شریعت حق انتقال و انتخاب مکان برای اقامت در داخل یا خارج کشور را دارد و در صورت تحت ظلم قرار گرفتن می‏تواند به کشور دیگری پناهنده شود و بر آن کشور پناه دهنده واجب است که با او مدارا کند، تا این که پناهگاهی برایش فراهم شود. با این شرط که علت پناهندگی به خاطر ارتکاب جرم طبق نظر شرع نباشد» بنابراین باید گفت پناهندگی یک حق برای افراد محسوب می‏شود و طبق کنوانسیون‏های حقوق بین‏الملل افراد در شرایط خاص که در معرض خطر و ترس قرار می‏گیرند، حق دارند به کشورهای دیگری پناهنده شوند و کشور های مورد تقاضای فرد، که عضو سازمان ملل باشند، مکلف به پذیرش آن‌ها هستند.
آوارگان و بحران سوریه
الف: مشکلات مربوط به آوارگان سوری در کشورهای پذیرنده
بیش از یک میلیون و دویست هزار منزل در نتیجه بحران سوریه تخریب شده یا صدمه دیده‌اند. گفته می‏شود بیش از دو و نیم میلیون نفر در داخل خاک سوریه آواره شده‏اند و از شرایط نامناسبی به ویژه از بی‏خانمانی، کمبود دارو و مواد غذایی و به طور کلی از نبود امنیت فیزیکی و روانی برخوردار هستند. بیش از یک میلیون و سیصد هزار آواره سوری نیز در چهار کشور ترکیه، اردن، لبنان و عراق حضور دارند. بیش از 400 هزار آواره سوریه در لبنان حضور دارند. (Press TV, 5 may 2013) در حال حاضر ده درصد جمعیت لبنان را آوارگان و پناه‌جویان سوری تشکیل می‏دهند. بین 400 تا 500 هزار آواره سوری نیز در اردن حضور دارند و بین 400 تا 500 هزار نفر دیگر نیز در دو کشور عراق و ترکیه مستقر هستند. 17 درصد آوارگان سوری زیر 4 سال و 31 درصد نیز بین 5 تا 17 سال سن دارند. به عبارتی باید گفت تقریبا نیمی از آوارگان سوری زیر 17 سال سن دارند. 75 درصد آوارگان سوری را زنان و کودکان تشکیل می‏دهند. این ترکیب جمعیتی مشکلات خاصی را نیز برای جمعیت آواره سوری در کشورهای پذیرنده آن‌ها به وجود آورده است. سازمان ملل متحد در آوریل 2013 اعلام کرد تا ماه ژوئن 81 میلیون دلار برای کمک به کودکان در داخل سوریه و کمک به آوارگان در کشورهای همسایه سوریه نیاز است در غیر این صورت یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد. (Mercy corps, 10 may 2013)
با این حال، اکنون آوارگان سوری در کشورهای پذیرنده با چالش‏های عمده‏ای مواجه هستند که به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. مشکلات این جمعیت بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفری را که هر روز بر آمار آن‌ها افزوده نیز می‏شود به ویژه باید در قالب مشکلات معیشتی، بهداشتی، کرامت انسانی و آموزشی تقسیم کرد. به لحاظ معیشتی، کمبود غذا مشکل اصلی است و صدها هزار نفر به کمک‏های غذایی فوری نیازمند هستند. کمبود لباس و آب آشامیدنی نیز دیگر مشکلات مهم معیشتی جمعیت آواره سوری است. به این مشکلات باید کمبود مسکن و مکان مناسب برای اقامت این آوارگان را نیز اضافه کرد. به لحاظ بهداشتی نیز آوارگان سوری با دشواری‏های زیادی مواجه هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‏توان به مشکلات پوستی در اثر نداشتن استحمام به موقع، استفاده از مواد غذایی نامناسب و غیربهداشتی و همچنین آب آشامیدنی سالم اشاره کرد. شمار زیاد آوارگان موجب شد تا نیاز آنها به نیازهای بهداشتی از جمله دارو و امکانات بیمارستانی افزایش قابل ملاحظه‏ای داشته باشد.August 2012) (msf,
بخش زیادی از آوارگان سوری به ویژه زنان و دختران در کشورهای دیگر از کرامت انسانی برخوردار نیستند و مورد تجاوز جنسی و هتک حرمت توسط جمعیت کشور پذیرنده به ویژه توسط سربازان در مناطق مرزی قرار می‏گیرند. دختران آواره سوری مانند کالا در برابر مشتریان برای فروش و همچنین به عنوان همسر مبادله می‏شوند. منابع مصری از ازدواج دختران آواره سوری با مصری‏ها در ازای 500 لیره خبر داده‏اند. در همین حال گفته می‏شود در یک سال گذشته 12 هزار پسر مصری با دختران سوری ازدواج کردند. (Nguyen, 2013) این شرایط در چهار کشور اصلی پذیرای آوارگان سوری به مراتب بدتر است. به لحاظ آموزشی نیز با توجه به ترکیب سنی جمعیت آواره که حدود نیمی از آنان زیر 17 سال سن دارند، وضعیت وخیم است. بخش زیادی از این جمعیت از تحصیل محروم هستند و کودکانی که توانایی تغییر شرایط تحمیل شده به خود را ندارند مجبور هستند از انتظارات اولیه خود در حوزه آموزشی دست بکشند. ایجاد هماهنگی میان آوارگان و جمعیت آن کشور نیز یک موضوع مهم است.
ب: مشکلات کشورهای پذیرنده آوارگان سوری
علاوه بر این، کشورهای پذیرنده آوارگان سوری نیز اکنون با مشکلات و دشواری‏های زیادی مواجه هستند. دولت‌های میزبان آوارگان سوری با دشواری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی روبرو هستند. از میان چهار کشور اصلی پذیرنده آوارگان سوری سه کشور اردن، عراق و لبنان با دشواری‏های زیادی از جمله درگیری‏های داخلی و اعتراض‏های مردمی مواجه هستند. اردن با اعتراض‏های مردمی و دشواری‏های اقتصادی زیادی مواجه است. اردن یکی از کم آب‏ترین کشورها است که جمعیت این کشور به خصوص جمعیت کشاورز آن از خشک‌سالی فزاینده رنج می‏برند. هجوم سریع و حدود نیم میلیون نفری آوارگان سوری به شهرهای مرزی زرقا و مفرق، موجب شد تا جمعیت این شهرهای مرزی از زمان آغاز درگیری‏ها در سوریه، دو برابر شود. افزایش جمعیت این مناطق موجب شدت گرفتن مشکلاتی نظیر کمبود آب برای شهروندان این شهرها شده است. هجوم آوارگان سوری منابع آبی این مناطق را کاهش داده و این مناطق را در آستانه بحران قرار داده است؛ به گونه‏ای که در ماه فوریه، مناطقی از شهر مفرق هیچ دسترسی به آب نداشتند. با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرمای شدید این فصل میزان تقاضا برای آب در منطقه کم آبی که حتی برای تأمین آب جمعیت خود با دشواری روبه‏رو است، افزایش خواهد یافت. طبق گزارش‏ها 77 درصد پناهندگان سوری در اردن دسترسی به آب آشامیدنی ندارند. این در حالی است که برآورد می‏شود تا پایان سال جاری میلادی شمار آوارگان سوری در اردن به بیش از یک میلیون نفر برسد. این موضوع هم برای دولت اردن و هم برای آوارگان سوری مشکل زیادی ایجاد خواهد کرد. (Evrim Maden, 23 may 2013)
افزایش جمعیت مناطق مرزی در کشوری نظیر اردن اجاره منزل و قیمت غذا و خدمات شهری مثل آب و برق را بسیار بالا برده است. این در حالی است که دولت اردن به علت مشکلات اقتصادی یارانه‏های سوخت و منابع انرژی را طی دو سال اخیر در چند نوبت کاهش داده است. در لبنان، جمعیت آواره سوری در نواحی مرزی شاهد درگیری‏هایی میان موافقان و مخالفان نظام سوریه هستند. حضور جمعیت آواره سوری در این مناطق می‏تواند علاوه بر ایجاد مشکلات اجتماعی، مسایل و نگرانی‏های امنیتی را نیز افزایش دهد. با توجه به این مشکلات است که برخی کشورها از جمله اردن خواستار اخراج آوارگان سوری از خاک اردن هستند. این در حالی است که طبق ماده یک کنوانسیون 1951 ژنو آوارگان دارای حقوقی هشتند که از جمله این حقوق عدم عودت و بازگرداندن آنان به موطن خود است که به علت ترس موجه آنجا را ترک کردند. درعین‌حال، کشورهای پذیرنده آوارگان سوری به ویژه دولت اردن و ترکیه در صدد بهره‏برداری سیاسی از این موضوع هستند. اردن تلاش می‏کند به بهانه حضور آوارگان سوری در این کشور کمک‏های مالی بیشتری از مجامع بین‏المللی و از کشورهای دیگر دریافت کند؛ درحالی‌که این کمک‏ها را صرف امور آوارگان انجام نمی‏دهد. ترکیه نیز تلاش می‏کند از آوارگان علیه کشور سوریه استفاده کند و زمینه مداخله سیاسی در این کشور را برای خود فراهم نماید.
این مشکلات موجب شد تا برخی از کشورهای پذیرنده آوارگان سوری به اخراج یا آزار و اذیت این آوارگان اقدام کنند. سؤال این است که این کشورها می‏توانند مبادرت به اخراج یا شکنجه آوارگان نمایند یا خیر؟ در ماده ۳۳ کنوانسیون 1951 ژنو در خصوص این موضوع عنوان می‏کند که «هیچ یک از دول متعاهد به هیچ وجه پناهنده‏ای را به سرزمین‏هایی که امکان دارد به علل مربوط به نژاد، مذهب، ملیّت، عضویت در دسته اجتماعی به خصوص، یا دارا بودن عقاید سیاسی، زندگی و یا آزادی او در معرض تهدید واقع شود تبعید نخواهند کرد یا باز نخواهند گردانید.» حتی ماده 31 کنوانسیون 1951 ژنو در خصوص پناهندگان غیرقانونی در کشور پناهنده مقرر می‏دارد «دولت‏های متعاهد، پناهندگانی را که مستقیماً از سرزمینی که در آن جا زندگی می‏کرده و آزادی‏شان در معرض تهدید بوده و بدون اجازه به سرزمین آن‌ها وارد شده‏اند یا در آن جا به سر می‏برند، به خاطر این که برخلاف قانون وارد سرزمین آن‌ها شده‏اند یا در آن به سر می‏برند، مجازات نخواهند کرد، مشروط به این که آن‌ها را فوراً به مراجع مربوط معرفی کرده، دلایل قانع کننده‏ای برای ورود یا حضور غیرقانونی ارائه دهند.
پ: آوارگان فلسطینی حاضر در خاک سوریه
درگیری‏های سوریه علاوه بر اینکه موجب آواره شدن بخش زیادی از جمعیت این کشور شده است، وضعیت شهروندانی که هنوز در سوریه حضور دارند و همچنین شمار زیادی از آوارگان فلسطینی مقیم سوریه را نیز وخیم کرده است. بخشی از جمعیت سوریه اکنون به علت مشکلات امنیتی و محاصره شهرهای‏شان توسط تروریست‏ها در داخل کشور سوریه همانند مشکلات آوارگانی که از کشور خارج شدند روبرو هستند. بسیاری از این افراد در حال ترک خاک سوریه و بسیاری دیگر منتظر خروج از کشور هستند. علاوه بر این، سوریه سالهاست که از شمار زیادی از آوارگان فلسطینی میزبانی می‏کند. این آوارگان نیز اکنون از شرایط وخیمی برخوردار هستند که نمونه آشکار آن در اردوگاه یرموک رخ داد. تروریست‏ها به حمله به اردوگاه یرموک موجب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از آوارگان این اردوگاه و بی‏پناه شدن این افراد شدند. گزارش‌ها حاکی از این است که این آوارگان توسط شورشیان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.
نتیجه
تردیدی نیست که یکی از مهم‏ترین پیامدهای تداوم بحران سوریه افزایش جمعیت آواره و بی‏خانمان در داخل و خارج از این کشور است. این جمعیت آواره با ترور شخصیت، هتک حرمت، زیر سوال رفتن ارزش‏ها و کرامت انسانی، کمبود مواد غذایی و بهداشتی، و همچنین با آینده‏ای مبهم مواجه هستند. مردم مسلمان سوریه حتی در داخل کشورشان نیز به واسطه تهدیدهای امنیتی و جانی تروریست‏ها بی‏خانمان هستند و از وضعیت اسفناکی برخوردار می‏باشند. نقش انفعالی و وابسته سازمان ملل متحد در بحران سوریه نیز مزید بر علت شده است. مدعیان حقوق بشر باید درگیری‏های سیاسی در سوریه را سریع‏تر تمام کرده و با توقف حمایت‏شان از تروریست‏ها اجازه دهند تا مردم سوریه خود سرنوشت‏شان را تعیین کنند.

منابع:
1. Evrim Maden Tugba, (23 may 2013), Jordan, Syrian Refugees and Water Problem, http://www.todayszaman.com/news-316354-jordan-syrian-refugees-and-water-problem.html
2. http://www.msf.org/sites/msf.org/files/old-cms/fms/article-documents/MS1221_LebanonReport_Final_LoRes_v2.pdf
3. Mercy corps, (10 may 2013), Mothers coping with war: ‘I embrace them and tell them not to fear', http://www.mercycorps.org/articles/jordan-syria/mothers-coping-war-i-embrace-them-and-tell-them-not-fear
4. Nguyen Virjinie, (2013), Ministry: 170 Egyptians married Syrian women since January 2012, http://www.egyptindependent.com/news/ministry-170-egyptians-married-syrian-women-january-2012
5. Press TV, (5 may 2013), Syrian refugees in Lebanon demand better life conditions, http://www.presstv.com/detail/2013/05/05/301845/syrian-refugees-in-lebanon-hold-demo

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =