بخشی از خدمات سازمان اتوبوسرانی رشت به بخش خصوصی واگذار می شود

عصر یکشنبه سی ام خرداد ماه ، یکصد و چهل و ششمین جلسه شورای شهر رشت برگزار شد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت، عصر یکشنبه سی ام خرداد ماه و در یکصد و چهل و ششمین جلسه شورای شهر رشت ، شهردار رشت با حضور در صحن شورا به سئوالات اعضای شورا در مورد؛ علت تاخیر در خرید اتوبوسهای خط واحد، تاخیر در راه اندازی خط تندرو و علل تاخیر در ارائه گزارش های تفریغ بودجه شهرداری پاسخ داد.
محمد علی رفیعی نوده، رییس شورای شهر رشت، ولادت امام حسن مجتبی (ع) را گرامی داشت و یادآور شد: شهردار رشت امروز در صحن شورا حاضر می شود و به سه سئوال مکتوب شورای شهر پاسخ می دهد.

پیش از حضور شهردار، ناطقین جلسه سخن گفتند. امیر حسین علوی، با اشاره به صحبت ها و انتقاد رسولی در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر گفت: زحمات کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در پیگیری خرید اتوبوس ها بر کسی پوشیده نیست اما اگر انتقادی می شود، ناشی از دغدغه ما برای مشکلی است که امروز مردم با آن درگیرند.

به گزارش خبرآنلاین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به توان مالی پایین محلات کم برخوردار تصریح کرد: استفاده از خط واحد برای این محلات یک ضرورت است و در این ایام به هر محله ای رفتم، شنوای گلایه شهروندان از وضعیت کمبود اتوبوس های خط واحد بودم. امروز کمبود دستگاه های اتوبوس شهری، تبدیل به یک بحران شده است.
وی تاکید کرد: بنده اعتقاد دارم که کمیسیون ترافیک شورا برای رفع این بحران تلاش دارد، ولی شخص شهردار نباید اجازه دهد در این راستا مشکل ایجاد شود.

علوی همچنین از نحوه برخورد ناشایسته برخی کارشناسان سازمان فرهنگی با هنرمندان گله نمود و گفت: هنرمندان در همه برنامه های شهرداری یاور شهرداری بودند، در برنامه های مهمی چون روز رشت، کنگره شهدا و افتتاحیه پیاده راه با شهرداری همکاری کردند اما بیشتر این عزیزان بعد از ۵ ماه هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده اند و وقتی به سازمان مراجعه می کنند، برخی کارشناسان سازمان رفتارهای نامناسبی داشته و شان هنرمندان را زیر سئوال می برند.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب مالی در سازمان فرهنگی تاکید کرد: شخص شهردار باید در این زمینه وارد شده و مشکل را رفع نماید.
علوی همچنین به وضعیت ورزشی تیم های داماش و سپیدرود اشاره نمود و گفت: ارتقای تیم های ورزشی رشت، دغدغه همه اعضای شوراست ، حال که تیم داماش به لیگ برتر نزدیک شده، با برخی سخنان نابجا، ایجاد بحران ننماییم. زیرا این بحران به سایر حوزه ها هم سرایت می کند.

عضو شورا تصریح کرد: حوزه ورزش در جامعه با اهمیت است، شهردار وظیفه دارد حامی هر دو تیم ورزشی باشد اجازه دهید شهرداری تنها به عنوان یک حامی در کنار دستگاه های مسئول و متولی ورزش باقی بماند.

رضا رسولی، رییس کمیسیون ترافیک شورا از افتتاح خط بی ار تی در پنجشنبه این هفته خبر داد و ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هم انجام شود.

وی همچنین به وضعیت نامطلوب زیباسازی و فضای سبز پیاده راه فرهنگی اشاره نمود و گفت: هرچند تندیس هایی در این محدوده نصب شده، ولی جا داشت تندیس چهره های فرهیخته این شهر در پیاده راه نصب می شد.
به گزارش خبرآنلاین ، رسولی با اشاره مشابه سازی در ساخت و نصب تندیس، «فتودروی» عکاس قدیمی رشت، اذعان داشت: جا داشت سازمان زیباسازی، تندیسِ دیگر بزرگان شهر را هم که در همان محدوده خدماتی ارایه داده اند نصب می نمود.
وی مشخصا خواست تا تندیس آرسن میناسیان خیر بزرگی که اولین داروخانه شبانه روزی کشور را پایه گذاری نمود ؛ ساخته و نصب گردد. همچنین وی از شخصیت های تاثیر گذاری همچونف چینیچیان، دکتر شعار و آذربانی که پایه گذار اولین مرکز انتقال خون بودند، دادخواه و قنادزاده و... نیز ساخته و در پیاده راه نصب گردد.

رسولی همچنین به آیین نامه شورا پیرامون نطق اعضای شورا سخن گفت و افزود: هر عضو می تواند با تعیین وقت قبلی، ۱۰ قیقه در مورد مسایل روز صحبت نماید ولی اخیرا مشاهده می شود طرح مباحث انتقادی افزایش یافته و باعث شده ما از رسالت اصلی خود غافل شویم. تقاضا می شود اعضای محترم شورا ضمن نقد عملکرد شهرداری، در مورد یکی از مباحث روز هم صحبت نمایند، وقتی وزنه انتقاد بالا می رود، رویکرد بیرونی آن بین مردم این است که هر روز در شورا جنگ و دعواست.


بعد از نطق اعضای شورای شهر، لوایح ارسالی وصول شد. یکی از نامه های ارسالی، گزارش تفریغ بودجه سالهای ۹۰ و ۹۱ شهرداری رشت بود که برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارسال گردید.
لایحه دیگر که نظرات موافق و مخالف زیادی در پی داشت، واگذاری شهر بازی قدس با ترک تشریفات به شرکت پارس پویان مشهد بود.
گفتنی است، ۴عضو شورای شهر رشت مدتی پیش به شهر مشهد سفر کردند تا از نزدیک شاهد سرمایه گذاری و شیوه اجرای شهر بازی ملت مشهد باشند که توسط شرکت مذکور اجرا شده است.

برخی اعضای شورا متذکر شدند که اعضایی که به این ماموریت رفته اند؛ می بایست بلافاصله گزارش دست آور سفر را به دیگر اعضای شورا مکتوب ارسال می کردند تا در تصمیم گیری بهتر موثر باشد. عدم ارسال گزارش سفر به مشهد، اعتراض برخی از اعضا را در پی داشت.
علوی رییس کمیسیون بودجه، بعد از قرائت لایحه ارسالی که حاوی نظر دفتر سرمایه گذاری شهرداری بود، یادآور شد: دفتر سرمایه گذاری اعلام نموده شهربازی قدس رشت با ترک تشریفات به شرکت پارس پویان واگذار گردد. پیشنهاد می شود واگذاری با ترک تشریفات نباشد تا اگر شرکت دیگری اعلام آمادگی نمود، بتواند در مناقصه ای که جزییات قرارداد را شورا تعیین نموده، شرکت نماید.

صابر دیگر عضو شورا هم گفت: در ترک تشریفات باید جزییاتی شامل؛ میزان آورده سرمایه گذار و جزییات وسایل بازی و... هم قید شود که در لایحه مذکور هیچکدام را دفتر سرمایه گذاری اعلام نکرده است.

اسماعیل حاجی پور، دیگر عضو شورا نیز گفت: این مقوله با تفریح و رضایت شهروندان در ارتباط است و برای شهرداری مهمترین مقوله قرارداد با سرمایه گذاری است که ایمنی شهروندان را در شهربازی تضمین نماید. اگر بخواهید با هر سرمایه گذاری ورود نمایید، ممکن است ایمنی دستگاه ها تضمین نشود. ضمن اینکه سرمایه گذار مشهدی، ۹میلیارد آورده داشته و ۴۰ درصد نیز شهرداری مشهد سرمایه گذاشته است. در عمل، شهرداری رشت با این وضعیت بودجه ای، نمی تواند ۵۰درصد سرمایه تنها برای شهربازی بگذارد.
در نهایت این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون بودجه شورا ارجاع شد.

همچنین رییس شورا به نامه اعتراضی فرماندار رشت اشاره نمود و گفت: فرماندار می خواهد نرخ کرایه تاکسی به قیمت قبل برگردد.
با توجه به اعتراض و اصرار اعضای شورا مبنی بر اجرای مصوبه شورا و باقی ماندن کرایه به نرخ جدید، مقرر شد قیمت جدید همچنان اجرایی شده و شورا منتظر نظر شورای حل اختلاف بماند.

در ادامه جلسه، شهردار رشت به صحن شورا دعوت شد تا پاسخگوی سئوالات کتبی شورا باشد که هفته پیش به وی ابلاغ شده بود.

شورای شهر، خواستار پاسخگویی شهردار در علت تاخیر در راه اندازی خط ویژه خیابان امام با وجود فراهم بودن شرایط است. همچنین علت عدم ارایه کزارش تفریغ بودجه سالهای ۹۲ و ۹۴ شهرداری با وجود تصریح ماده ۶۷قانون شهرداریها و تذکر اعضای شوراست.

دیگر تذکر کتبی شورا به شهردار، دلیل وضعیت نامطلوب و نابسمان ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد می باشد.
شهردار رشت یکی از دلایل تاخیر در ارایه گزارش تفریغ بودجه را عدم تامین مالی برای حسابرسان عنوان نمود و افزود: تفریغ بودجه سال ۸۸ شهرداری توسط شورای سوم به شهرداری ابلاغ شد. گزارش تفریغ بودجه سال۸۹ شهرداری نیز به دلایلی ناقص است از جمله گزارش پیوستی مالی شهرداری که اعلام داشته، ۳۰ سند از اسناد مالی برای بررسی مفقود شده است و شهرداری نیز طی مکاتباتی این موضوع را به شورا اعلام نموده است ولی پس از آن، شورا ابلاغ جدیدی مبنی بر کسب تکلیف به شهردار نداشته است.
ثابت قدم به ارسال تفریغ بودجه سالهای ۹۰ و ۹۱ شهرداری به شورا اشاره نمود که امروز در صحن شورای شهر اعلام وصول شد.


شهردار رشت به زیر ساختهای علل تاخیر ارایه گزارش تفریغ بودجه اشاره نمود و تاکید کرد: اختلال نرم افزاری، فقدان اطلاعات مالی ، احصاء اطلاعات بانکی و... از جمله مهمترین دلایل تاخیر دیرکرد گزارش تفریغ بودجه سال ۹۲ بوده است.
وی تصریح کرد : تا پایان مردادماه، گزارش تفریغ بودجه سالهای ۹۲ و ۹۳ نیز به شورای شهر ارسال می گردد.
در ادامه جلسه، مجید رجبی رییس کمیسیون عمران شورا به مراحل قانونی حسابرسی و تفریغ بودجه شورا اشاره نمود و گفت: شهردار وظیفه دارد گزارش دهد در کدام کدها انحراف بودجه رخ داده و کجا هزینه شده یعنی در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ شهردار باید گزارش دهد انحراف بودجه اجرای پیاده راه فرهنگی چه میزان بوده است؟ از کدام ردیف های بودجه تامین شده است؟

وی تاکید کرد: وظیفه شورا هم قانونی نمودن این انحراف بودجه هاست در غیر اینصورت حسابرسان گزارش را زیر سوال می برند.
رجبی اضافه نمود: اگر بموقع گزارش تفریغ بودجه یک سال به شورا نرسد و شورا انحراف بودجه ها را بررسی ننماید، آن زمان خود شورا هم زیر سوال می رود که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است. شورا حتما باید تفریغ بودجه را بررسی و تایید کند والا خود، عمل خلاف قانون مرتکب شده است.

شهردار رشت همچنین فرایند قرارداد خرید اتوبوسهای خط تندرو را تشریح کرد و افزود: اجرای عمرانی خط تندرو از خرداد سال گذشته آغاز شد و حدود سه ماه طول کشید تا فضاسازی مرتبط با راه اندازی خطوط اجرایی گردد.
وی به لایحه شهرداری به شورا به منظور اخذ مجوز برای تسهیلات وام از بانک شهر برای تامین اعتبار اتوبوس های تندرو اشاره نمود و یادآور شد: با تاخیر در تامین اعتبار لایحه دیگری به شورا ارسال شد و با جابجایی برخی کدها تامین اعتبار میسری گردید.
وی گزارش نحوه خرید اتوبوسها را هم تشریح نمود و تصریح کرد: پنجشنبه همین هفته، اولین خط تندرو به بهره برداری می رسد.
ثابت قدم به بازدید شورا و مدیریت شهری از شرکتهای تولید کننده اتوبوس شهری اشاره نمود و اذعان داشت: استعلام هم که برای استفاده از پلاک انزلی و یا پلاک ملی صورت گرفته است.


ثابت قدم همچنین گفت: اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، مجدد لایحه دیگری مبنی بر اخذ مجوز از شورا برای دریافت تسهیلات از بانک شهر به شورا ارسال نمودیم تا مابه تفاوت تامین اعتبار خرید اتوبوسهایی که اسفند خرید اری شده و برای پلاک گذاری اتوبوس های جدید تامین اعتبار گردد.
شهردار رشت همچنین به ارسال لایه ای به شورا در مورد خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی خبر داد و گفت: با خصوصی سازی و تامین اعتبار با اخذ وام از بانک شهر می توان ماهانه ۱۰ اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی نمود.
در پایان توضیحات شهردار، مجید رجبی، با اشاره به اتهام شهردار مبنی بر باج خواهی اعضای شورا در نشست مطبوعاتی گفت: هنوز شهردار پاسخ نداده است که کدام عضو شورا چه باجی از اعضای شورا خواسته است؟! وی باید دلایل این اظهارات را روشن نماید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =