ایرنا نوشت: معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: طبق تحقیق انجام شده در کشور ازدواج اولویت پنجم جوانان استان است در حالیکه این اولویت در میان جوانان ایرانی در جایگاه هفتم قرار دارد.

مهدی قناد، روز چهارشنبه به مناسبت هفته ازدواج در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اولویت اول جوانان خراسان جنوبی شغل است و پس از آن امور اقتصادی و ادامه تحصیل و نیز نبود آینده روشن قرار دارد.

وی تاکید کرد: ابلاغ سیاستهای کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری اتفاقی ارزشمند در بحث ازدواج است و توجه مسئولان را به این حوزه تقویت می کند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی یادآور شد: اساس جامعه در راستای خانواده تعریف می شود، این خانواده باید بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی تشکیل شود.

قناد با بیان اینکه میانگین سن ازدواج نسبت به گذشته سه سال بیشتر شد، اظهارکرد: میانگین سن ازدواج درگذشته برای دختران 22 سال و برای پسران 25 سال بود، هم اکنون این میانگین به 26 و 29 تغییر یافته است.

وی اضافه کرد: ورود دختران به دانشگاه سطح توقع این قشر را افزایش داده انتظار دختر فعلی جامعه نسبت به قبل فرق کرد و بیشتر شده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تاکید کرد: دختر جامعه فعلی تقاضای شغل، تحصیل و ... را از همسر آینده خود در ابتدای ازدواج دارد.

قناد در ادامه بیان کرد: بیش از نیمی از جوانان استان که در سن ازدواج هستند هنوز اقدام به تشکیل خانواده نکرده اند.

وی افزود: هرچه سن بالاتر رود ممکن است میل به ازدواج کاهش یابد، باید با برنامه ریزی درست و ایجاد انگیزه مناسب جوانان را به ازدواج به عنوان یک سنت و ارزش اسلامی تشویق کنیم.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: افزایش سن ازدواج ، توجه به تجمل و نحوه انتخاب همسر تغییر است که در عرصه ازدواج رخ داده است.

قناد یادآور شد: شیوه معمول همسر گزینی در جامعه فعلی، آشنایی طرفین و سپس مطلع شدن والدین است، در صورتیکه در گذشته اول والدین انتخاب می کردند، هم اکنون اختیار و آزادی عمل در این عرصه میان دختر و پسر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: درگذشته بنا بر رسوم معمول در ابتدای تولد نوزاد، همسر دختر و پسری که به دنیا آمده بود، مشخص بود و به اصطلاح محلی دختر را «ناف برید» برای پسر می کردند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اضافه کرد: اما، امروز خلاء بزرگی در این زمینه اتفاق افتاده و سن تجرد بالا رفته است.

به گفته قناد سازمان های مردم نهاد(سمن ها) نقش مهمی در تشویق جوانان به ازدواج دارند، باید حوزه فعالیت سمن ها در این زمینه ها تقویت شود.

وی افزود: در اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تلاش می شود در سال 95 سمن هایی با رویکرد موضوع ازدواج تشکیل شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: هدف ایجاد خط مشی برای سمن ها و دغدغه مند شدن آنها در خصوص مسائل مهم جامعه یعنی ازدواج و تشکیل خانواده است.

قناد یادآور شد: سمن ها می توانند حلقه اتصال جامعه با حاکمیت باشند، این تشکل ها می توانند منشا کارهای بزرگی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: عرصه ازدواج عرصه ای بکر و مظلوم است و جای کار زیاد دارد، ایجاد مرکز مشاوره تخصصی خانواده و ازدواج ضروری است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی یادآور شد: ایجاد مرکزهای مشاوره ازدواج جهت آگاهی بخشی به جوانان برای ازدواج مناسب کمک می کند، هم اکنون بین سن بلوغ و ازدواج بیش از 10 سال فاصله ایجاد شده است.

قناد افزود: اگر خانواده و مجموعه حاکمیتی، جوانان را برای شناخت همسر و نحوه صحیح تشکیل خانواده آگاه کنند و هدفگذاری مناسبی در این عرصه ها داشته باشیم، بسیاری از آمار ناهنجاری اجتماعی خصوصا طلاق اصلاح می شود.

به گزارش ایرنا، قناد اظهار کرد: عرصه آسیب های اجتماعی مثل مواد مخدر، قاچاق و ... به سمت مسائل مربوط به عرصه ازدواج و خانواده پیش می رود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی افزود: جوان ما به اندازه کافی برای ورود به عرصه مهم تشکیل خانواده توانمند نشده، آمار طلاق زیر یک سال در سال 94 ، 14 درصد بود، این آمار زیبنده کشور نیست.

قناد اظهار کرد: طبق آمار سال 1394، نیمی طلاق های رخ داده در کشور ، در پنج سال اول ازدواج بود، 45 درصد طلاق ها در این مدت مربوط به خراسان جنوبی است.

وی یادآور شد: در عرصه مهار آسیب اجتماعی عقب هستیم، قبل از اینکه یک پدیده ، آسیب اجتماعی شود باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اضافه کرد: آیین نامه مصوب مهر ماه سال 1391 هیات وزیران مرکزهای مشاوره را به دو دسته تقسیم کرده است که طبق این آیین نامه این مرکزها به مرکز مشاوره ازدواج و خانواده و مرکز مشاوره اجتماعی تقسیم می شود.

قناد افزود: مرکز مشاوره ازدواج و خانواده اموری مثل مشاوره آموزش های پیش از ازدواج ، پس از ازدواج، وظایف متقابل زن و مرد، توانمند سازی در حوزه دینی ومعنوی و مدیریت خانواده را انجام می دهد.

وی اظهار کرد: مرکز مشاوره اجتماعی در خصوص اعتیاد، توانبخشی، مشاوره ژنتیک وخدمات روانشناسی کار می کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی یادآور شد: متاسفانه تقسیم کار مناسبی در این حوزه ها هنوز صورت نگرفته، بعضا مشاهده شده کسی که مرکز ژنتیک دایر کرده کار مشاوره ازدواج را هم انجام می دهد.

قناد ادامه داد: یکی از ویژگی ها مشاوره این است که فرد در جایی که تخصص ندارد ورود نکند، آسیبی که در بحث مشاوره داریم این است هر کسی بدون داشتن تخصص لازم کار مشاوره را انجام می دهد.

وی اضافه کرد: طبق قانون مجوز احداث مرکز ازدواج و خانواده را وزارت ورزش و جوانان صادر می کند، مجوز احداث مرکز مشاوره اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور صادر می شود.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: رفتن به مراکز مشاوره و اخذ مشوره ایرادی ندارد، این فرهنگ باید نهادینه شود.

قناد افزود: تنها یک مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در خراسان جنوبی با حدود 800هزار نفر جمعیت وجود دارد، تعداد این مراکز باید در سطح استان افزایش یابد.

وی اظهار کرد: شورای عالی جوانان به ریاست رئیس جمهوری در کشور تشکیل می شود، 17 وزیر مرتیط با امور جوانان عضو این شورا هستند.

وی ادامه داد: هفته ازدواج در سال جاری با عنوان جوانان، ازدواج و توانمندسازی مهارت ها آغاز شد، فعالیت در این حوزه به سمت مهارت آموزی در بین جوانان است.

وی یادآور شد: در این هفته آموزش مهارت های اقتصادی، دینی ، مدیریت خانواده و فرزند پروری به خانواده ها و جوانان مد نظر است.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 576871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =