نگاه به جنجال‌هایی که کفش‌های یک خبرنگار متهور به بار آورد و سبب شد همه دنیا دوباره به عمق فجایعی که یک رئیس جمهور نادان پدید آورده فکر کنند.

فرزی خبرنگار عراقی در پرتاب دو لنگه کفش به سمت رئیس جمهور آمریکا از یک سو و چابکی بوش در رد این ضربه با جاخالی جانانه ای که به سبک جیمز باند ارائه داد، حقیقتا ویژگی های یک نمایش رسانه ای را داشت و به خاطر همین ویژگی بود که در اندک زمانی همه شبکه های خبری تلویزیونی دنیا بارها و بارها این صحنه را به نمایش گذاشتند و میلیون ها سایت اینترنتی نیز تصاویر مربوط به آن را بر روی خروجی های خود بارگذاری کردند.

از این رو منتظر الزیدی اگرچه تا حالا یک خبرنگار ساده و ناشناس در محیط کارش بود و احتمالا از عراق پای بیرون نگذاشته بود حالا به یمن تهوری که از خود به خرج داد یک شخصیت جهانی شده است و البته این را باید مدیون کفش هایش باشد چون او را یک چهره جهانی کرد.

جستجو در اخبار گوگل نشان می دهد که بیش از سه هزار و 500 سایت خبری این رویداد را پوشش داده اند و ده ها خبر دیگر مربوط به این رویداد در ساعات بعدی از سوی رسانه ها منعکس شده است.

از جمله خبر های جالبی که بلافاصله پس از این رویداد در خروجی ها قرار گرفت می توان به موضع گیری تلویزیون البغدادیه، تعیین وکیل برای دفاع از این خبرنگار، فروش کفش پرتاب شده به سوی بوش در حراجی، پیامک های بامزه ای که فلسطینی ها از ان ساختند و موارد دیگر اشاره کرد که به برخی از آنها  پرداخته می شود

ابراز نگرانی تلویزیون البغدادیه
پیش از اینکه به دفاع شبکه تلویزیونی البغدادیه از منتظر الزیدی بپردازیم باید این نکته را در ذهن داشته باشید که پرتاب کننده کفش یک تروریست ، یک آدم ساده و بی مسئولیت، یک مزدور که بابت پول، دست به کاری بزند و یا یک بی کس و کار که مهم نیست سر او چه خواهد آمد نبود.  

منتظر الزیدی، یک خبرنگار تحصیل کرده عراقی است که برای شبکه تلویزیونی العراقیه کار می کند. یعنی یک عراقی صاحب شغل، درآمد و خانواده است که این ها همه برای محافظه کار کردن و محطاط کردن یک انسان در شرایط زندگی در عراق کافی است. خصوصا اینکه او کارمند خوبی بوده  و شبکه کارفرمای او به شدت از کارش راضی بوده ا ست.

از این رو به محض رویدادن این حادثه و دستگیر شدن الزیدی ،مسوولان شبکه تلویزیونی البغدادیه، طی اظهاراتی ضمن ابراز نگرانی نسبت به حفظ جان این خبرنگار، آزادی او را خواستار شدند. این نگرانی زمانی تشدید می شود که در پی بیرون بردن منتظر الزیدی از اتاق کنفرانس، یک رد خون تازه روی فروش قابل مشاهده بود. به نقل از روزنامه اماراتی گلف‌نیوز، شبکه البغدادیه به منظور اعلام حمایت از خبرنگارش هم‌چنین اعلام کرد: منتظر الزیدی باید هر چه سریعتر آزاد شود تا شاید گوشه‌ای از آن آْزادی بیان و دموکراسی که مقامات آمریکایی مدتها است به مردم عراق قول داده‌اند، محقق شود.

افتخار دنیای عرب
در همین حال پخش این تصاویر از تلویزیون عراق سبب بروز موجی از شادی در میان مردم عراق شده است به طوریکه از این خبرنگار به عنوان قهرمان ملی یاد می شود. در همین ارتباط موجیر الخفاجی، یکی از کارگردانان شبکه تلویزیونی البغدادیه از الزیدی به عنوان «افتخار دنیای عرب و مردی روشنفکر» یاد کرد.

منتظر الزیدی از این جهت به محبوبیت رسیده است که در حین پرتاب کفش به سوی رئیس جمهوری آمریکا از اندوه ملت عراق پرده برداشته و به زبان عربی فریاد زده است: "ای سگ، این بوسه‌ی وداع با تواست. این از طرف بیوه‌ها، یتیمان و آن‌هایی است که در عراق کشته شدند. "

سایت‌های خبری و شبکه‌های تلویزیونی عراقی نیز اعلام کردند که این اقدام الزیدی آب سردی بر قلب‌های سوخته‌ عراقی‌ها و تسکینی بر درد‌های آنها بود. چرا که تمام وقایع فاجعه آمیز عراق به علت تصمیم‌گیری های بوش بوده است.

مزایده 500 هزار دلاری لنگه‌کفش‌
در همین حال منابع خبری از حراج لنگه‌کفش‌های خبرنگار عراقی در مزاید‌ه‌ای در شبکه اینترنت خبر داده اند که رقم 500 هزار دلار برای آن تعیین شده است. این کفش ها در ابتدا با قیمت پایه 100 هزار دلار به فروش گذاشته شد اما بعد از لحظاتی که از این مزایده گذشت، قیمت این کفش‌ها به 500 هزار دلار رسیده است.

این نخستین باری است که یک شیء ناملموس در اینترنت به مزایده گذاشته می شود، در صفحه‌ای که این مزایده در آن انجام می‌شود، عکس "منتظر الزیدی" قرار دارد که کفشش را به سوی بوش پرتاب می‌کند، همچنین عکس دیگری بوش را در حالی نشان می‌دهد که کفش از روی سرش عبور می‌کند.

شوخی دموکراسی
بوش که در این رویداد ناگهان شوکه شده بود با دستپاچگی و به شوخی گفت: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که شماره کفش این مرد 10 بود.»  وی در ادامه گفت: این کاری است که مردم در یک جامعه آزاد انجام می‌دهند!

بوش در حالی از این صحنه با عنوان "دموکراسی" و آزادی" نام برد که خبرنگار پایگاه خبری "آفاق" با تشریح این حادثه می‌گوید: محافظان و نیروهای امنیتی، این خبرنگار عراقی را آن‌قدر کتک زدند که صدای جیغ‌های وی، دل همه را به درد آورد.

پرتاب کفش نشانه تحقیر
از سوی دیگر عمده نشریات کشورهای عربی اقدام خبرنگار عراقی در خصوص پرتاب کردن کفش‌های خود به سوی جرج بوش رییس جمهوری آمریکا را با هدف تحقیر وی ارزیابی کرده اند چرا که پرتاب کفش در فرهنگ عربی، به مفهوم تحقیر و اهانت است.

در تحلیل شبکه خبری الجزیره آمده است: پرتاب کفش به سوی مقامات، نمادی بسیار منفی در جهان عرب است، این اقدام، نه فقط بیانگر اعتراض شدید بلکه مبین تحقیر و اهانت به سیاستمداران مورد هدف، است.

گرچه بوش در این حادثه آسیبی ندید، ولی اقدام خبرنگار عراقی دارای محتوای بسیار عمیقی بود زیرا از یک سو نشان‌دهنده اعتراض نسبت به سیاست بوش در عراق بود و از سوی دیگر، به شکلی اهانت و تحقیر را با پرتاب کفش به طور کامل نشان داد.

بر پایه این تحلیل، استفاده از کفش در فرهنگ عربی، معانی خاصی دارد و نمونه آشکار آن، هنگامی بود که مجسمه صدام در میدان الفردوس بغداد در سال ‪ ۲۰۰۳به زیر انداخته شد و دهها تظاهرکننده عراقی با کفش‌های خود بر آن کوبیدند تا میزان خشم و تنفر خود را از صدام نشان دهند.

نمونه دیگری از پرتاب کفش در فرهنگ عربی
یک بار هم فلسطینی‌ها برای دفاع از مسجد الاقصی و جلوگیری از ورود آرییل شارون نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به این مسجد شریف در ماه سپتامبر سال ‪ ۲۰۰۰از کفش‌های خود استفاده کردند و همین حادثه، مقدمه آغاز انتفاضه دوم مردم فلسطین شد. فلسطینی‌ها در سال ‪ ۲۰۰۳بار دیگر از همین ابزار برای ابراز خشم خود نسبت به سفر احمد ماهر وزیر خارجه وقت مصر به اسرائیل و دست دادن وی با شارون استفاده کردند.

لطفا پا برهنه وارد شوید
در پی بروز این رویداد برخی عراقی‌ها گفته‌اند نوری مالکی، نخست وزیر عراق دیگر در کنفرانس‌های آینده به خبرنگاران اجازه نخواهد داد که کفش بپوشند و احتمالا از این پس منابع امنیتی خبرنگاران را وادار خواهند کرد هنگام ورود به سالن کنفرانس مطبوعاتی پا برهنه وارد شوند.

به گفته ناظران پرتاب کفش به بوش اتفاقی بی‌سابقه بود و تاکنون هیچ رییس جمهوری با چنین مساله‌ای روبه‌رو نشده است. این واقعه در ذهن ملت عراق و ملت جهان به عنوان یک اقدام بی‌سابقه در تاریخ جهان باقی خواهد ماند. عدم واکنش دولت عراق شاید به این خاطر است که دولت هنوز از این حادثه شوکه است.

نگاه متفاوت در آمریکا
ملت آمریکا در برخورد با این رویداد اما به دو دسته تقسیم می شوند. عده ای این امر را اهانتی به ملت آمریکا توصیف کرده اند در حالیکه مخالفان جورج بوش نسبت به این واقعه ابراز خوشحالی کرده‌اند. حزب دموکرات آمریکا عنوان کرده است این حادثه دلیلی بر شکست سیاست جورج بوش در عراق و دلیلی بر شکست این دولت در دفاع از وجهه‌ بین‌المللی آمریکا بود.

وکیل صدام هم آمد
از سوی دیگر خلیل الدلیمی، وکیل صدام در اعلام همبستگی‌اش با خبرنگار عراقی‌ اعلام کرد که حاضر است وکالت این خبرنگار در دادگاه را برعهده بگیرد. او همچنین گفت:"اتحادیه خبرنگاران عرب در حال بررسی به خدمت گرفتن 100 وکیل برای دفاع از این خبرنگار است." الدلیمی همچنین آزادی فوری این خبرنگار را خواستار شد و با اعمال شکنجه علیه این خبرنگار اعلام مخالفت کرد. استاد فراس الجابوری، استاد حقوق بین‌الملل از تشکیل کمیته‌ای متشکل از 100 وکیل برای دفاع از این خبرنگار خبر داد. وی گفت: الزیدی مرتکب هیچ جنایتی نشده است وی از نظر قانون اسیر جنگی است.

پیامک لنگه کفش در فلسطین
در همین حال خبرگزاری ها اعلام کردند تمامی پیامک‌هایی که امروز دارندگان تلفن‌های همراه شهر رام الله بویژه خبرنگاران دریافت کردند در خصوص دولنگه کفشی بود که در کنفرانس مطبوعاتی بغداد به سمت جرج بوش، پرتاب شد. در یکی از این پیامک ها  آمده است : "بوش از محمود عباس، خبرنگاران وهمراهانش خواسته است که بدون کفش به کاخ سفید بیایند. " با مزگی این پیامک به این دلیل است که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین جمعه آینده برای دیدار با بوش به کاخ سفید می‌رود.

یکی دیگر از پیامک‌ها که به اکثر تلفن‌های همراه فلسطینیان از جمله مقامات تشکیلات خودگردان مخابره شده حاوی این جمله بود که بر اساس اطلاعیه صادره از سوی تشکیلات خودگردان تمامی خبرنگاران باید پا برهنه در کنفرانس ها ودیدارهای رسمی حضور پیدا کنند.

این گزارش می‌افزاید، پیامک دیگری هم با این مضمون ارسال شد که مقامات امنیتی درپی اطلاع از وجود یک انبار کفش در سندیکای روزنامه نگاران کرانه باختری به آن یورش برده وتمامی ذخایر موجود را مصادره کردند. در یک پیامک دیگر آمده بود: یک خبرنگار که تلاش می‌کرد تعدادی کفش سایز ‪ ۴۴را به رام الله قاچاق کند، دستگیر شده است.

تظاهرات برای آزادی خبرنگار قهرمان
آخرین اخبار نیز حاکی از آن است که هزاران عراقی در حمایت از این خبرنگار که او را قهرمان می دانند به خیابان های بغداد ریخته و خواستار آزادی هرچه سریعتر او شده اند. این تظاهرکنندگان با دردست گرفتن پارچه نوشته هایی حاوی شعارهایی در حمایت از این خبرنگار شعارهایی در حمایت از منتظر الزیدی سر دادند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین نبی زاده IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۹/۲۵
    18 1
    دستش نمی رسد بزند چون به گوش بوش با لنگه کفش خشم خود ابراز می کند بر پا شده است در پی آن انتفاضه ای پای برهنه بین که چه اعجاز می کند
  • vhamid rabeie IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۹/۲۵
    18 1
    از بین بردن جرج دبلیو بوش ارزشی بیشتر از خرج کردن لنگه کفش یک خبرنگار نداره ولی خبرنگار باید خیلی محتاط تر عمل میکرد چون با جا خالی دادن جرج امکان داشت لنگ کفش به پرچم مزین به نام جلاله الله برخورد کنه بوش جا خالی داد ولی لنگه کفش های خبرنگار به پرچم آمریکا خورد این درحالی بود که نوری المالکی محکم ایستاد چون میدونست اگه جا خالی بده کفشها به پرچم کشورش میخوره