۰ نفر
۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۹

شهرام شکیبا

ظاهراً بنا بوده با قلیان مبارزه شود، ولی آن را به بعد از انتخابات موکول کرده‌اند. گرچه رئیس دبیر‌خانه ستاد کشوری کنترل دخانیات این موضوع را تکذیب کرده و گفته ماجرا ربطی به انتخابات ندارد.

اما چون دَمِ انتخابات است طبیعتاً من باور نمی‌کنم چون اساساً دم انتخابات نباید هرچه می‌گویند باور کنیم زیرا خیلی «چیز»ها گفته و اشعار فراوانی قرائت می‌شود، در ایام انتخابات که معمولا هر چیز و هر کاری روی دستمان مانده،‌ مال همین باور‌پذیری‌های خاص ملی در ایام تبلیغات انتخاباتی ا‌ست. لذا لج کرده و باور نمی‌کنم. ماجرا به انتخابات ربط دارد.

باز هم خدا را شکر که قضیه فقط تا قلیان پیش رفته و به نمونه‌های کوچکتر و مینیاتوری قلیان که عوام به آن قلقلی می‌گویند نرسیده. عجالتاً تا پایان انتخابات همه رقم استعمال آزاد است. بشتابید که تعلل موجب خسران و دهان دره و آبریزش بینی و استخوان درد و کلافگی و اسهال و... به طور کلی خماری است.

مواظب بچه‌ها باشید
دیدم کسی بالای سرم نیست و اینترنت هم در دفتر روزنامه براه است، چه جاهایی که نرفتم و چه‌ها که ندیدم و چه‌ها که نخواندم. مثلا رفتم سایت «رجانیوز» و چشمم به این خبر افتاد که میر‌حسین موسوی در سفر به همدان در پاسخ خبرنگار ایرنا گفته: «بین من و هاشمی رابطه وجود داشت.»

گفتم که بیخ انتخابات همه به سیم آخر می‌زنند و همه چیز را رو می‌کنند! تورو خدا این روز‌ها خیلی مواظبِ مراقبتِ بچه‌هایتان باشید که کجا می‌روند، چه می‌شنوند.

اخلاق انتخاباتی
این روز‌ها همه بعد از شمر و یزید و خولی خواندن رقبا و بی‌عرضه دانستن دیگری و دزد قلمداد کردن همدیگر و با رنگ روی پوستر همدیگر چیز نوشتن و پاره کردن و جر دادن و سایر قضایا، چند بیتی هم در باب اخلاق انتخاباتی «شعر» می‌گویند.

در حالی که هیچ نمونه روشنی از این اخلاق حسنه به دست نمی‌دهند. حالا که این همه «چیز» شامل نامه و تراکت و بروشور و پارچه و پرچم و اینها دست مردم می‌دهید،‌خب یک نمونه هم اخلاق حسنه انتخاباتی بدهید دستمان که برای روز مبادا در مشت داشته باشیم.

نمی‌دهید؟ ندهید! خودم آلانه از دستتان می‌گیرم و به نمایندگی می‌دهم دست ملت.

روزنامه «وطن بذر‌پاش» که موسوم به «وطن امروز» چاپ می‌شود از قول سید بهلول حسینی نوشته: «آذری زبانان به رئیس جمهور شجاع و غیرتمند رأی می‌دهند.»

حالا ببینیم «سید بهلول» کیست. ایشان رئیس ستاد آذری زبانان مقیم تهران آقای احمدی‌نژاد است.

جالب‌تر از این نمی‌شود، که چند نفر دور هم جمع می‌شوند، نام یک قوم بزرگ و ارجمند را مصادره به مطلوب می‌کنند و بعد هم از جانب همه آنها بیانیه صادر می‌کنند. به این می‌گویند اخلاق انتخاباتی درست.

در ابتدای مطلبی که «وطن‌ بذرپاش» چاپ کرده، آمده است: «پس از آنکه آذری زبانان مقیم تهران برای جلوگیری از سو‌ءاستفاده برخی کاندیدا‌ها از آرای آذری‌زبانان کشور، اقدام به راه‌اندازی ستاد انتخاباتی متمرکز در تهران کردند...»
این هم مثالی تازه‌تر و ارجمند‌تر از اخلاق انتخاباتی. «برای جلوگیری از سو‌ءاستفاده...» یعنی اگر مردم به کاندیدای دیگری رأی بدهند از آرای آنها سوءاستفاده شده. یعنی اساساً رأی آوردن دیگران استفاده نابجا از مردم است.

نکته جالب دیگر این است که «سید‌بهلول»‌گفته: آذری زبانان به رئیس جمهور شجاع و غیرتمند رای می‌دهند.» و نگفته «شجاع‌تر» و «غیرتمند‌تر» یعنی اساساً جز کاندیدای خودش، کاندیدای دیگری را شجاع و غیر‌تمند نمی‌داند و تلویحاً به دیگران فحش رسمی می‌دهد. اگر در راستای رعایت اخلاق انتخاباتی آقایان فردا - پس فردا زنده بودم، بازهم درباره اخلاق انتخاباتی می‌نویسم.

یاران ساسی
خیلی خوب است که آدم یک طوری باشد که برای همه جذابیت داشته باشد. در راستای موج حمایت‌های ویژه از کروبی، پس از جمیله کدیور، غلامحسین کرباسچی، ابطحی، مهاجرانی، عبد‌الکریم سروش و ساسی‌مانکن، سید نظام‌الدین مشعشعی سرسلسله اهل حق آتش بیگی نیز از کروبی اعلام حمایت کرده.

حالا سه گروه مهم وجود دارد که از کروبی حمایت می‌کنند: 1- شاگردان و طرفداران عبد‌الکریم سروش که وحی به پیامبر (ص) را امر قدسی نمی‌داند و معتقد است وحی، نوعی الهام است.

2- جوانان طرفدار ساسی مانکن، رپر جوان و جمیل ایرانی که این از آثار اوست: وای وای وای پارمیدای من کوش؟

3 - سلسله اهل حق آتش‌ بیگی و مریدان سید‌نظام‌الدین مشعشعی .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • yazdan IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
    0 0
    با سلام از انجائی که دنبال رئیس جمهور شجاع میگردم اللخصوص رسواکننده غارتگران بیت المال (مثل سالهای گذشته)من هم آذری میشوم تا شجاعان انتخاب شوند!!!
  • مرتضی نجفی IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۱۲
    0 0
    سلام معلومه شما هم حسابی جوش آوردیها ، من با خوندن این مطلب هی زور زدم بخندم نشد . میدونم سخته اما طنازی رو فراموش نکنید . با تشکر