فیلم سینمایی «درخت زندگی» که خیلی‌ها مدت‌ها در انتظار دیدن آن بودند، روز دوشنبه در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با واکنش متفاوت منتقدان روبرو شد.

به گزارش خبرآنلاین، این درام با بازی براد پیت و شان پن داستان خانواده‌ای در جنوب آمریکا در دهه 1950 را روایت می‌کند و آن‌چه فیلم را همراهی می‌کند فیلمبرداری باشکوه، موسیقی فراگیر، تصاویر بی‌پیرایه و آن‌جهانی روایت و حضور ستاره‌های سینماست.

در پایان نمایش «درخت زندگی» که یکی از 20 فیلم بخش مسابقه اصلی شصت و چهارمین جشنواره کن است، گروهی از تماشاگران به شدت فیلم را تشویق و گروهی هم آن را هو کردند.

در حالی که واکنش اولیه منتقدان به فیلم جدید ترنس مالیک کارگردان کم‌کار آمریکایی، متفاوت بود، اما حضور براد پیت که به همراه همسرش آنجلینا جولی به کن آمده، همین طور شان پن، شور و حال دیگری به جشنواره کن در در ساحل ریویرا در جنوب شرقی فرانسه داد. این در حالی است که پارسال ستاره‌های هالیوود حضور کم‌رنگی در کن داشتند.

جسیکا جاستین بازیگر زن اصلی «درخت زندگی» هم در کنار پیت و پن در مراسم فرش قرمز فیلم شرکت کرد. بیشتر بحث‌ها درمورد غیبت خود مالیک در مراسم فرش قرمز و نمایش فیلم برای رسانه‌ها بود که چند ساعت پیش از اولین نمایش رسمی در کاخ جشنواره برگزار شد.

لوک بسون کارگردان فرانسوی گفت: «او خجالتی است، واقعا خجالتی است. او خیلی از اینجا دور نیست.»

شکوه در برابر تظاهر
براد پیت در «درخت زندگی» نقش پدر سخت‌گیر سه پسر  از خانواده‌ای متوسط را بازی می‌کند که می‌خواهد به آنها یاد بدهد منظم و سرسخت باشند، حتی در شرایطی که به تدریج ایمان خود را به دنیای مادی و شغلش در یک کارخانه را از دست می‌دهد.

پیت که خود یکی از تهیه‌کنندگان «درخت زندگی» است، در نشست مطبوعاتی فیلم گفت: «پدر نان‌آور است و شما در فیلم می‌بینید رویای آمریکایی که از کودکی با آن بزرگ شدیم، تحقق پیدا نمی‌کند.»

در جشنواره‌ای که کارگردان بیش از همه در مرکز توجه هستند، غیبت مالیک 68 ساله سئوال‌های بسیاری ایجاد کرد.

درخت زندگی

براد پیت و شان پن پیش از اولین نمایش جهانی «درخت زندگی»‌ در جشنواره فیلم کن

پیت درباره مالیک گفت: «تمرکز او بر ساخت فیلم است نه فروش آن. برای یک هنرمند عجیب است که مجسمه‌ای بسازد بعد یک فروشنده شود.»

شخصیت‌ها در «درخت زندگی» به دنیای طبیعی پا می‌گذارند و همزمان صحنه‌های طولانی از ژرف‌دره‌های  وسیع، فوران آتشفشان‌‌ها، انفجارها روی سطح خورشید و جنگل‌هایی با دایناسورهای ساکن در فیلم به چشم می‌خورد.

این رویکرد برای بعضی از منتقدان خوشایند بود. پیتر برادشاو در روزنامه بریتانیایی گاردین فیلم مالیک را «باشکوه»‌ و جاستین چانگ در ورایتی آن را «فوق‌العاده» توصیف کرد. گروهی از منتقدان نیز در توصیف «درخت زندگی» آن را «متظاهرانه» یا «خودبین»‌ دانستند.

جایگاه اسطوره‌ای
مالیک در 40 سال فعالیت تنها پنج فیلم بلند ساخته است. اولین فیلم او «برهوت» سال 1973 ساخته شد و 20 سال طول کشید که پس از فیلم دومش «روزهای بهشت» (1978)، سومین فیلمش «خط قرمز باریک» (1998) را مقابل دوربین ببرد، فیلمی که اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و کارگردانی را برایش به همراه داشت. «دنیای نو» دیگر فیلم او با بازی کالین فارل سال 2005 به نمایش درآمد.

پنهان‌کاری درمورد تولید «درخت زندگی» و خودداری مالیک از تبلیغ برای فیلم باعث شد ساخته جدید او جایگاهی اسطوره‌ای میان دوستداران سینما پیدا کند و این در شرایطی است که آنونس‌های فیلم هم اطلاعات زیادی منتقل نمی‌کند.

گفته می‌شود مالیک در آخرین لحظه‌ها نسخه‌ای از «درخت زندگی» را از جشنواره خارج کرد تا بار دیگر آن را تدوین کند.

«درخت زندگی» ساختاری غیرمعمول دارد. فیلم با یک سکانس طولانی و بدون دیالوگ از عصر دایناسورها آغاز می‌شود و بعد به آینده می‌رود تا شان پن را به نقش پسر بزرگ‌شده پیت نشان دهد.

پیت گفت: «ساختار فیلم بی‌شباهت با هر چیز دیگر است که تاکنون دیده‌اید؛ کاملا پیچیده است. این فیلم به یک مقطع تاریخی عادی نمی‌پردازد.»

شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن 11 تا 22 مه (21 اردیبهشت تا اول خرداد) برگزار می‌شود.

رویترز / 16 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =