ایسنا نوشت:

رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» (اهدای کتاب به مدارس شهر تهران) گفت که برگزاری این نمایشگاه نشان‌دهنده‌ی تعلق خاطر نهادهای حکومتی به نسل جوان و نوجوان کشور است.

 علی لاریجانی با تاکید بر لزوم تمرکز بیشتر به مقوله‌ی کتاب‌خوانی یادآور شد: کسانی که با کتاب انس دارند شخصیت فرهیخته‌ای پیدا می‌کنند؛ در حالی که بسیاری از نابسامانی‌های ما در کشور مربوط به مواردی است که شخصیت‌ها پختگی و فرهیختگی لازم را ندارند؛ چرا که اگر این‌گونه باشد مجادلات آنها از سنخ دیگری خواهد بود.

وی افزود: مثلا اگر یک ورزشکار اهل کتاب باشد ممکن است خطا کند اما قطعا نوع اشتباه او از کسی که اهل ادب نیست متفاوت خواهد بود، در اقتصاد هم اگر کسی اهل کتاب باشد چپاول نمی‌کند، ما این روزها شاهد فجایعی در صحنه‌ی اقتصاد بودیم و ارقام نجومی در این‌باره مطرح می‌شد که قابل فهم نبود، اینها به خاطر پایه‌های سست افرادی است که پختگی لازم را ندارند.

لاریجانی با بیان این‌که اگر شخصیت‌ها فرهیخته باشند با نزاکت عمل خواهند کرد، گفت: گاهی ما در حوزه‌ی سیاست دچار لات‌بازی سیاسی می‌شویم و این در شرایطی رخ می‌دهد که یک شخصیت سیاسی از فرهیختگی لازم برخوردار نباشد؛ در حالی که اگر این فرد فرهیخته باشد مشکلات را با تدبیر حل خواهد کرد، به هر حال سیاستمداران، جامعه را باید به گونه‌ای آماده کنند که طوایف مختلف با آسایش زندگی کنند، نه این‌که دچار آشفتگی روح شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: آینده‌ی کشور ما متعلق به جوانان و نوجوانان امروز است که در سیاست و اجتماعیات حضور پیدا خواهند کرد، اگر اینها امروز با کتاب انس پیدا کنند ویژگی‌های مثبتی را برای اداره‌ی جامعه به دست خواهند آورد.

وی ناشران را قشری مظلوم در جامعه توصیف کرد و گفت: چرخه‌ی اقتصاد این افراد مثل چرخه‌ی اقتصاد در امور تجاری نیست، آنها به دلیل انس با کتاب از فرهیختگی و پختگی برخوردارند و به سود اندک رضایت می‌دهند، در این شرایط وظیفه‌ی دستگاه‌ها این است که آنها را حمایت کنند تا چرخ کارشان فلج نشود.

لاریجانی با بیان این‌که ناشران برای کتاب‌خوانی در تمام مقاطع ایجاد انگیزه می‌کنند، گفت: این افراد در اموراتشان دچار مشکل هستند و انتظار می‌رود که دغدغه‌ی اصلی وزارت ارشاد حمایت از ناشرین به عنوان موتور محرک فرهنگ کشور باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که اگر کسی توجه به کتاب داشته باشد، آراستگی رفتار در جامعه تبلور می‌یابد، گفت: این‌که شهردار تهران، وزیر آموزش و پرورش و وزیر ارشاد کسانی هستند که این موضوع را دریافت‌اند نقطه‌ی قوتی برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی در توصیه‌ای خطاب به وزیر ارشاد و همکارانش گفت: در شرایط فعلی اداره‌ی کشور از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند آرامشی همراه با عقلانیت است، در این شرایط باید از قشر ناشر و کسانی که با کتاب مرتبطند مراقبت کرد، به آنها اهمیت داد و روش‌هایی را به کار بست که این قشر فرهنگ‌ساز بتوانند با آرامش کارشان را دنبال کنند؛ چرا که این افراد سرمایه‌های کشورند و زمینه‌های فرهنگی کشور را مهیا می‌کنند.

لاریجانی در واکنش به اظهارات حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش که گفت هر اعتباری در رابطه با کتاب‌خوانی در مدارس لحاظ شود آن را هزینه می‌کنیم، گفت: من فکر نمی‌کردم آقای حاجی‌بابایی این‌چنین خوش‌اشتها باشند که قادر به هزینه کردن تمامی اعتبارات باشند، این تخصص بالایی است و خوب است که ایشان چنین اقدامی را پی‌گیری کنند.

رییس مجلس، در واکنش به پیشنهاد دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد مبنی بر معرفی یا قرائت کتاب در دقایقی از جلسه‌ی علنی مجلس گفت: ازایشان برای یادآوری خواندن کتاب در مجلس تشکر می‌کنم، به شرط آن‌که ناشرین کتابی در عقلانیت دیوانی بنویسند ما هر روز بخشی از آن را در مجلس می‌خوانیم.

/212 212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =