۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵

محمدرضا نوروزپور

باز شدن پای القاعده به بحران سوریه بر پیچیدگی تحولات این کشور به شکل چشمگیری خواهد افزود.
حمایت آشکار این سازمان تروریستی از مخالفان اسد که آبشخور ایدئولوژیک مشترکی با آنان و اصلی ترین حامی سناریوی ضد سوری در منطقه یعنی عربستان دارد صحنه جدیدی را در مناسبات داخلی این کشور و حتی در مناسبات خارجی آن رقم خواهد زد.
دعوت عام ایمن الظواهری، مرد شماره یک القاعده از جهادیون مسلمان برای پیوستن به مخالفان اسد و اعطای لقب شیران شام از سوی سایت های همسو با القاعده به مخالفان اسد، نشان دهنده این حقیقت است که جنگ طائفی در منطقه، از مدت ها پیش آغاز شده است و بدون تردید کشورهای غربی نیز آتش بیار پیدا و پنهان آن شده اند.

در مدت زمانی که از انتشار ویدیوی حمایت ایمن الظواهری از مخالفان اسد گذشته است می توان به این درک رسید که ادعاهای دولت اسد مبنی بر دست داشتن القاعده در ناآرامی های این کشور از جمله چند انفجار بزرگی که در دمشق رخ داد گزاف نبوده است و حالا می توان با قطعیت و جزمیت بیشتری این ادعاها را تایید کرد.
برای تحلیلگران و ناظرانی که حوادث و رویدادهای عراق را در سال های گذشته دنبال می کرده اند، حرف درست این است که دست کم در سه ماه گذشته وضعیت شهرهای حمص، حماء و انفجارهای انتحاری که در دمشق رویداده به شدت در حال شبیه شدن به وضعیت شهرهای مختلف عراق در سال های بعد از اشغال عراق توسط آمریکا خصوصا از سال 2006 به این سو است.
اخبار جسته و گریخته منسوب به سایت های القاعده و سلفی ها نشان می دهد که حتی پیش از دعوت عام صورت گرفته از سوی ایمن الظواهری، دسته های مختلفی از جنگجویان عربی با گرایش های افراطی از کشورهای مختلف در حال رساندن خود به سوریه به منظور مبارزه با بشار اسد بوده اند و احتمال اینکه این موج پس از دعوت الظواهری شدت و حدت بیشتری به خود بگیرد بسیار زیاد است.
سایت انصار المجاهدین منسوب به القاعده صفحه ای را با نام شیران شام به اخبار مربوط به مبارزان ضد اسد اختصاص داده و از همه جهادگران خواسته است تا به پیروی از ایمن الظواهری خود را برای سرنگون کردن حکومت کفر و الحاد بشار اسد به این کشور برسانند.
باید از این سایت ممنون بود که دست کم با انتشار اسامی برخی از کشته شدگان در نا آرامی های سوریه و تجلیل از آنها به عنوان رهبران گروه های افراطی سلفی و منسوب به القاعده نمای دقیق تری اوضاع به ناظران بیرونی ارائه می دهد. یکی از این افراد که از او با عنوان ابوحمزه الشامی یاد شده توسط نیروهای امنیتی بشار اسد در نزدیک دمشق کشته شده است. او احتمالا در حال ترتیب دادن یک حمله انتحاری دیگر در پایتخت سوریه بوده است.
یکی دیگر از وب سایت های منسوب به این گروه از کشته شدن امیر ابو اسامه المهاجر در مرز عراق و سوریه خبر داده است که در حین انتقال مقادیر زیادی از مهمات و ادوات جنگی برای مخالفان سوری جان خود را از دست داده است. از این خبر می توان به خوبی استنباط کرد که نوعی وحدت عمل و اتحاد ایدئولوژیک میان القاعده، سلفی ها و افراطیون حاضر در منطقه علیه بشار اسد که در حوزه و بلوک ایدئولوژیک ایران شیعی قرار دارد به وجود آمده است که با استناد به موضع گیری های یکسان غربی ها در این موضوع ، سر بیرونی آن نیز در دامن آنها قرار دارد.

ابو البراع السلطی یکی دیگر از مخالفان مسلح فعال در سوریه بوده که مرگ او در یکی از سایت های منسوب به القاعده با عنوان اولین شهید اردنی در راه براندازی حکومت اسد اعلام شده است. با این همه عنوان اولین شهید جهادی در راه مبارزه با اسد متعلق به یک سنی افراطی متعلق به قبیله دلیم ( به ضم دال) است که از او با نام عبدالله الدلیمی یا ابوتبریک یاد شده است.
نیروهای امنیتی سوریه مدت هاست که ادعا می کنند نیروهای خارجی، دیگر به ارسال کمک های مالی و تسلیحاتی به مخالفان سوریه اکتفا نمی کنند و عملا برای مبارزه با حکومت مرکزی اقدام به اعزام نیرو کرده اند. این ادعا با حمایت گسترده کشورهای غربی از طرح تجهیز و مسلح کردن مخالفان سوریه ونیز حمایت های روشنی که القاعده از مخالفان بشار اسد به عمل آورده کاملا همخوانی دارد.
خبرهای منتشر شده در وب سایت های متعلق یا منسوب به سلفی ها و القاعده که عمدتا ریشه در دلارهای نفتی عربستان سعودی دارند از اعزام گسترده مبارزین جهادی از سراسر خاور میانه عربی و حتی کشورهای آفریقایی از جمله سومالی، سودان، مصر و مراکش به سوریه سخن می گویند. در این بین حتی گفته می شود که جهادگرانی از کویت، عربستان سعودی و عراق خود را برای پیوستن به مخالفان بشار اسد آماده می کنند.
در چنین شرایطی به نظر می رسد که آمریکایی ها یک بار دیگر مانند دهه 1980 با گروه های افراطی اعم از سازمان تروریستی القاعده، جهادگران مسلمان سنی و سلفی های افراطی اشتراک منافع پیدا کرده اند. اکنون برهه ای از زمان را شاهدیم که آمریکا با القاعده ای که به بهانه نابودی آن جنگ علیه تروریسم را به راه انداخت و دو کشور مسلمان منطقه را اشغال کرد به یک اشتراک منافع عجیب رسیده اند و دست کم در سوریه یک هدف را دنبال می کنند. آمریکایی ها قبلا نیز چنین تجربه همکاری با تروریست ها و افراط گراها را داشته اند که تفاوت آنها صرفا در نوع هدف بوده است.
در سال های دهه 80 هدف همکاری مشترک آمریکایی ها و گروه های افراطی، تروریستی و جهادی از جمله القاعده ایجاد سدی دربرابر گسترش نفوذ کمونیسم بود. اما این بار هدف همکاری مشترک و وحدت استراتژیک پدید آمده میان آمریکا و القاعده ایجاد مانع در برابر گسترش نفوذ ایران شیعی است.
4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198662

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    15 2
    برای زیر کشیدن بشار اسد آمریکایی ها با شیطان هم متحد میشن
  • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    10 6
    امریکایی ها دشمن مقاومتن القاعده هم دشمن بلوک شیعه این اشتراک نطر چیز تازه ای نیست
  • بدون نام IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    7 5
    همه برای به زیر کشیدن پرچم مقاومت بسیج شده اند
  • بدون نام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    7 7
    مرگ بر امریکای جنایتکار که فقط دروغ می گه. اون ها به فکر مردم سوریه نیستن. اونها خون مردم سوریه رو بهانه کرده اند که ایران رو با سایر مسلمان های منطقه به جنگ بیندازند و این وسط اسرائیل سالم بمونه.
  • شریفی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    14 2
    این سایت های وابسته به القاعده رو معرفی کنید
  • مینا IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    16 2
    به نظرم اگر این همه از سوریه دفاع نکنید خیلی خوانندگان بیشتری به دست می آورید. محرز است که حمایت القاعده از مردم سوریه به خاطر قرابت فکری و مذهبی اونها هست. اونها ادعا دارن که بشار اسد داره خون مسلمانان رو می ریزه و این طبیعی هست که از مسلمانان دفاع کنند.
  • سفیر IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    12 14
    خیلی ابکی بود
  • صالحی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    15 2
    جنگ طائفی در منطقه خاورمیانه روز به روز داره شفاف تر می شه به زودی همه منطقه اسرائیل رو فراموش می کنن و با هم علیه ایران و شیعیان متحد می شوند.
  • سرافراز IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    17 1
    در اینکه الان بشار اسد مشترکا به دشمن القاعده و امریکا تبدیل شده شکی نیست اما مهم این استکه ایا این حمایت القاعده از مخالفان بشار اسد می تونه کمکی به اسد بکنه یا نه. من فکر می کنم با ورود القاعده به بازی سوریه امریکایی ها از موضع تند گذشته خودشون نسبت به اسد کوتاه بیان.
  • سمیه IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    48 2
    بشار اسد باید کشورش رو مدیریت کنه. نه اینکه اون رو تبدیل به صحنه جنگ داخلی کنه. به نظر من کار از دستش در رفته و البته تردیدی نیست که این به خاطر مسلح بودن مخالفانش هست.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    5 25
    القاعده یعنی آمریکا . به نظر من آمریکایی ها خودشون به القاعده گفتن این پیام رو بده تا بعد به بهانه اون فشار های بین المللی به بشار اسد رو کم کنند. اگر غیر از این باشه باید گفت که القاعده احمق دستاویز خوبی به اسد داده که مردمش رو کشتار کنه
  • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    9 1
    یعنی این همه ادمی که تو سوریه کشته شدن همه القاعده ای بودن؟؟؟؟ بابا بی خیال
  • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    9 2
    تحلیل شما مبتنی بر توهم توطئه هست
  • سراج IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    4 4
    سوریه هنوز مثل عراق نشده اما خواهد شد. به زودی موج تازه ای از خشونت ها بمبگذاری ها و ترورها این کشور را در بر خواهد گرفت که یک سر آن القاعده و سر دیگر آن غربی ها و کشورهای عربی خواهند بود.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    6 5
    جنس حوادث کاملا نشون می ده که نسخه خشونت هایی که در عراق توسط القاعده و با کمک عربستان اتفاق می افتاد داره در سوریه هم تکرار می شه تا دولت مورد حمایت ایران به زیر کشیده بشه کاری که تو عراق هم انجام دادن اما موفق نشدند. به یاری خدا در سوریه هم موفق نخواهند شد.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    5 3
    خیلی با حاله مرتیکه الظواهری رژیم اسرائیل رو سرطانی ندونسته اما حکومت اسد رو سرطانی توصیف کرده. خاک برسر این اسلامگرایی کنن.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    6 2
    اجساد 22 نظامی سوری كه در روزهای اخیر در مناطق مختلف این كشور در درگیری با افراد مسلح كشته شده بودند ، امروز تشییع شد
  • بدون نام IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    6 5
    نیروهای امنیتی این كشور امروز مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات را از افراد مسلح در منطقه ' تل كردی ' در استان ریف دمشق در نزدیك دمشق كشف و ضبط كردند
  • بدون نام IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    4 9
    بشار اسد پیروز است
    • بدون نام IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      4 1
      خیلی ابلهی.............
  • بدون نام IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    3 8
    ماجرا زمانی مشکوک می شه که این آقای الظواهری و القاعده در خصوص اعتراض های مردمی سال گذشته در جهان عرب كه به سقوط رهبران مصر، لیبی و تونس و بروز ناآرامی در برخی كشورهای دیگر منجر شد، سكوت كرده بود حالا یوهو چی شد که درباره سوریه اینقدر احساس تکلیف کردن؟
  • بدون نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    5 4
    کثافت تر از القاعده خودش هست و این آمریکایی های مارمولک که در باطن دلشون نمی خواد اسد ساقط بشه اما در ظاهر دارن خودشون رو به در و دیوار می زنن
  • بدون نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    4 5
    مرگ بر القاعده و ال سعود که اصلی ترین حامی اونهاست
  • بدون نام IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    8 2
    عليه ديكتاتورها همه بسيج ميشوند. اين كاملا طبيعي است. فقط افراد متعصب و ... در ترديد ميباشند.
    • بدون نام IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      5 4
      عجب؟؟؟؟ یعنی حالا القاعده شده دموکراسی خواه؟؟؟؟؟ به حق چیزای نشنیده
    • بدون نام IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      6 3
      روزنامه آمريكايي مك كلاچي، در خبري نوشت كه گزارش‌هاي سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) در خصوص اقدامات القاعده شاخه عراق نشان مي‌دهد كه اين گروه عمليات تروريستي درون سوريه انجام داده‌اند.
    • بدون نام IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      6 1
      من فکر نمی کنم انها با سوریه کاری داشته باشن فکر می کنن سوریه رگ حیاتی ایرانه اگر این رگ قطع بشه ایران از پا می افته وگرنه اونها هیچ کاری با سوریه نداشتند
    • بدون نام IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      4 5
      بالاخره چهره واقعی مخالفان مردم سوریه و دولت مردمی آن روشن شد . درود بر ملتها و دولتهای آزاده و ضد استکبار
    • بدون نام IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      3 6
      این هم از عجایب دنیاست امریکا والقاعده هردو درتلاش برای سرنگونی اسد هستند ترکیه هم درکنارآنها قراردارد یا للعجب. دنیا به کدام سو می رود؟
    • بدون نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      6 9
      یکی از چیزایی که درباره سایت شما خوشم میاد اینه که کامنت هاتون و تعدا مثبت و منفی ها مدیریت نمی شه. کافیه سری به برخی از سایتهای بوق و بوق بزنید تا ببینید که چگونه حتی منفی و مثبت ها رو به نفع خودشون مدیریت می کنند.
  • :IIII GB ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    7 5
    تصادفی ست که تمامی کامنت ها برای این مطلب در یک ساعت گذاشته شده!!!!!خبرآنلاین خیلی تابلو شدی
    • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      8 2
      خیلی خوب بود این. فکر کنم تهش این رو گذاشتید که همه رو توجیه کنید نه؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    13 2
    من اول از همه نظر دادم،بعد 31نظر اومده و نظر من نیست؟خودتی.تو هم شدی مثل اون مشرق.توی خبرهای خودتون نظر میدید.چیه؟روبروی ملت کم آوردید؟
  • حسن IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 13
    آمریکایی بودن از اون عکست پیداست. شما واسه بشار دل نسوزون لطفا.
  • حاج حسین... IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 25
    من شخصا به بینش بالای شما غبطه می خوردم. یک چنین تحلیلی از سوی حتی فیسک هم نوشته نشده. یک سوال از نویسنده محترم شما از اساتید دانشگاه های امریکا هستید؟چون ساختمان پشت سر شما شبیه ساختمانی در نیویورک است.
    • بدون نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
      0 2
      اس کل ات کرده خوب
  • محسن IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 6
    معلومه شما خیلی اهل مطالعه و تحقیق هستید و این اضافه وزن هم به همین دلیل است لابد. اما خدا خیرتون بده ما که لذت می بریم.
    • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      14 0
      شما که اهل مطالعه اید نظر بدید ببینیم چی تو چنته داری؟
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    9 3
    وقتی قرار میشه یک باصطلاح تحلیل گر به هر قیمتی از یکی از جنایتکارترین رژیم های دنیا دفاع کنه باید چنین تحلیل مرخرفی ارائه کنه. گیریم که الطواهری با بشار مخالف باشه، این شد دلیل حقانیت بشار؟؟؟ ظواهری با بشار مخالفه چون علویه و علوی ها از نگاه القاعده کافرند ولی ایا به این دلیل می توان مهر تایید بر جنایات بشار زد؟ و هزاران کشته را نادیده گرفت؟ متاسفم که خوانندگان خودتون را احمق فرض کردید. شک دارم اونهایی که ایت تحلیل بی ارزش را تایید کرده اند وجود خارجی داشته باشند. کامنت سازی کار بی مقداریست که نشانه ضعف و زبونیست
    • بدون نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      7 2
      این تحلیل به هیچ وجه قصد حمایت از بشار اسد را ندارد. دوستان آنقدر جوگیر و جو زده سوریه شده اند که هر مطلبی را جز فحش و ناسزا به اسد تعریف و حمایت از او می پندارند. این مطلب صرفا یک نکته اصلی دارد و اینکه آمریکایی ها و القاعده و جریانات تند روی اسلامی یک بار دیگر در موضوعی به اشتراک منافع رسیده اند. آیا این به معنی تایید بشار اسد است؟ فکر می کنم برخی از دوستان با پیش داوری مطلب را خوانده و قضاوت کرده اند.
  • رضا IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    8 0
    احتمالا توهم وجود خارجی نداشتی پس! :)
  • دیبا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    9 1
    با سلام من با صراحت بعنوان یک شهروند سوری اعلام میکنم اعتراضات 11 ماهه مردمی در سوریه فقط و فقط برگرفته از اعتراضات داخلی است و نه خارجی که این اعتراضات به سبب ضعیف بودن قانون اساسی و رعایت نکردن حقوق شهروندی و ظلم و ستمی است که طی سالیان سال توسط نظام حاکم بر مردم مظلوم و ستمدیده این کشور روا داشته اند بنظر بنده اگر خوانندگان این سایت چند سالی را در سوریه و بطور دائم و نه توریستی و زیارتی زندگی میکردند به راحتی میتوانستند به این موضوع پی ببرند که واقعا این اعتراضات کاملا داخلی است و نه خارجی ! به امید روزی که عدالت بر همه دنیا حاکم شود و پایه ظلم و ستم از سر تمام ملتهای دنیا برچیده شود
    • حمزه IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
      4 3
      خجالت بکش خبرآنلاین. این خانمی که با اسم دیبا پیام گذاشته از کجا معلوم که اولا خانم هست؟ ثانیا از کجا معلوم که شهروند سوری هست و ثالثا پرچم ایران کنار نظرش که مال ایران هست و نشون می ده این کامنت از ایران نوشته شده. چرا هر چرت و پرتی که کامنت می ذارن رو شما تایید می کنید؟ مگه تفنگ گذاشتن پشت کلتون که هر احمقی تو این صفحه هرچی نوشت شما تایید کنید؟ دیگه دسته کورا هم فهمیدن که الان امریکا و انگلیس و فرانسه و عربستان اعلام کردن که مخالفان اسد رو مسلح می کنند القاعده هم که موضع گرفته.
  • دیبا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    3 1
    خدمت برادر گرامی که با نام حمزه پیام گذاشتند و توهیناتی را بدون توجه به رعایت احترام حقوق شهروندی به بنده روا داشتند باید عرض کنم که اولاااز کجا معلوم است شما اصلا آقا باشید ؟؟ و ثانیا من در نظر قبلی ام عرض کردم درصد بالای این اعتراضات خودجوش و مردمی است انهم بنا بردلایلی که ذکر نمودم چرا حاضر نیستید منطقی و مودبانه نقد کرده و یا نظر بدهید
    • حمزه IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
      0 3
      خواهر گرامی. شما خود را شهروندی از سوریه معرفی کردید و من هیچ توهینی به شما نکردم اگر هم توهین بوده به جنس کامنت ها بوده وقتی شما می گویی شهروند سوریه هستی و کنار کامنتت عکس پرچم ایران هست یعنی اینکه کامنتت چرت و پرت هست و خبرآنلاین نباید این کامنت ها رو که اصل و اساسش مشکوک هست منتشر کنه. در ضمن من ادعایی ندارم که آقا ! هستم. دست کم می تونم مطمئن کنم شما رو که اسمم همینه و جنسیتم مذکر هست.
  • علاقه مند IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    4 2
    این بهترین تحلیلی بود که در حوزه بین الملل خوندم و از این صاحب قلم طی سال های گذشته قوی ترین و عالی ترین نقد ها رو خوندم که به نظرم اصلا در داخل ایران و خارج تر از این مرز کسی در حوزه بین الملل هم تراز ایشون در نقد و تحلیل نداریم. ما رو اس کل کردی با این تحلیل ها متوهم؟ روانی برش دار این ها رو.اههههههههههههههههههههههه
  • دیبا IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    5 0
    خدمت آن برادر گرامی جناب حمزه که مجددا در ارتباط با کامنت بنده پاسخ داده اند باید عرض کنم و به ایشان اطمینان خاطر بدهم که: بله من یک شهروند سوری هستم که در حال حاضر به سبب نا آرامیهایی که در سوریه حدود 11 ماهه اتفاق افتاده و متاسفانه موجب کشته شدن تعداد کثیری از شهروندان بیگناه منجمله تعداد کثیری از زنان و کودکان آنجا گردیده به سبب 2 تابعیتی بودنم و به جهت امنیت جانی و روحی وبه سبب نا امنی و درگیری های مسلحانه شدید درمنطقه حمص سوریه که محل زندگی ام بوده مجبور گردیدم به کشور مادری ام یعنی ایران سفر کرده و تا امن شدن محل زندگی ام فعلا و بصورت موقت اینجا اقامت کنم. به امیدآنکه هیچگاه در هیچ کشوری جنگ و درگیری صورت نگیرد و صلح و صمیمیت در همه جای دنیا حاکم باشد انشاءالله
  • رضا غریب US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    2 1
    1- تحلیل درستی از زاویه فصل مشترکی جدید میان آمریکا و القاعده است . 2- نفس این موضوع بیانگر عبور آمریکا از ارزشهای ادعائی خودش است . 3- آمریکا همان رفتاری را در مورد برخورد با حکومت سوریه در پیش گرفته که در دهه 80 در برخورد با شوروی سابق و دولت دست نشانده اش در کابل داشت . 4- بپذیریم که اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه فصل جدیدی در روابط بین الملل باز نموده است . پیروزی قابل انتظار پوتین در انتخابات روسیه فضای بین المللی مورد اشاره را روشن تر خواهد نمود . 5- آمریکا در تونس مصر و لیبی هر چند مبتکر تحول نبود اما در مقابل موج نایستاد و با توجه به برخی روابط سعی در مدیریت اوضاع را با استفاده از سایر اجزای حکومت داشته و دارد .در مورد سوریه وضعیت پیچیده تر از آنها است .