۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰

80 هزار دانشجوی خارجی برای گرفتن ارز در بلاتکلیفی به سر می برند با اینحال پیگیری های ما تنها در یک جمله خلاصه می شود:"دانشجویان صبرداشته باشند،حل می شود"

آذرجزایری:  مسوولان بانک مرکزی از فرصت بیشتر برای حل مشکل این دانشجویان می گویند و مسوولان وزارت علوم هم از ایمیل های فراوان دانشجویان برای حل مشکل خود به این وزارتخانه خبر می دهند.

اما نتیجه تمام پیگیری های خبرانلاین برای رفع مشکل دانشجویان خارج از کشور تنها در یک جمله خلاصه می شود:"دانشجویان صبرداشته باشند،حل می شود"

مسوولان از حل شدن این مشکل در هفته های آتی خبر می دهند اما نکته ای که در این میان نادیده گرفته می شود این است که دانشجویان با صبر نمی توانند هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

این روزهای بخش مشکلات مردم خبرآنلاین پر بوده از نظرات دانشجویانی که مستاصل شدن در تمام کلمات آنها مشخص است تا جاییکه برخی با تمام ناامیدی از برگشت به ایران و نیمه تمام گذاشتن تحصیل خود سخن گفته اند. حتی برخی از خوانندگان خبرآنلاین از باقی ماندن چندماه از تحصیل دکترای خود نوشته اند و خواستار پیگیری جدی این مشکل شده اند.

مسلمی نائینی مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم در گفت وگو با خبرآنلاین از ارسال روزی بیش از 50 ایمیل به این وزارتخانه از سوی دانشجویان خارجی می گوید و تاکید می کند کاری از دست ما بر نمی آید.برای همین فقط این ایمیل ها را برای مسوولان بانک مرکزی و دیگر نهادهای مرتبط ارسال می کنیم.

وی درعین حال از ادامه روند اعلام اسامی دانشجویان خارجی غیربورسیه برای دریافت ارز به بانک مرکزی خبرداد و تاکید کرد: ما همانند سابق معرفی نامه ها را تایید می کنیم و قراراست بانک ها 2درصد زیرقیمت بازار به دانشجویان ارز بدهند.
مسلمی نائینی در ین حال تعداد دانشجویان غیربورسیه متقاضی ارز دولتی را 48 هزار نفر اعلام می کند و متذکرمی شود که آمار ما 48 هزار نفر است.

وقتی از مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم می پرسیم که شما به عنوان سخنگو و نماینده دانشجویان خارجی پیشنهادی برای رفع مشکل این دانشجویان به بانک مرکزی ارائه داده اید، متذکرمی شود: این وزارتخانه موظف به اینکار نیست و بانک مرکزی هم از آنان پیشنهادی نخواسته است.

این درحالی است که وزیرعلوم در آخرین اهارنظر خود در این خصوص از وعده ای شیرین سخن گفته است. تا دوهفته دیگر مشکل دانشجویان حل می شود.

به گفته کامران دانشجو، قرار نیست کسی از ارز محروم شود و تا 2 هفته آینده مسائل مربوط به ارز تحصیلی حل می شود.
البته پیش از این نیز وزیرعلوم بارها تاکید کرده بود که ارز دانشجویان غیربورسیه قطع نمی شود اما پس از این اظهارنظربود که وزیر اقتصاد پشت تریبون صداوسیما قرار گرفت و آب پاکی راروی دستان دانشجویان ریخت.
 

اما بانک مرکزی ها چه می گویند ؟

 صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفت وگو با خبرآنلاین، در مورد این مشکل می گوید:"براساس مقررات جدید ارزی از تاریخ 4 مهرماه بانک های کشور در صورت تامین و خرید ارز به نرخ غیرمرجع(مبادله ای) می توانند نسبت به فروش آن به نرخ مذبور به دانشجویان غیربورسیه اقدام کنند.درغیر اینصورت تامین ارز متقاضیان مذبور از طریق شبکه صرافی مجاز نیز امکان پذیر است."

به هرحال آنچه که در پایان این گزارش به عنوان نتیجه می توان از آن یاد کرد ادامه روند بلاتکلیفی دانشجویان غیربورسیه حداقل تا دو هفته آینده است و امیدواریم وعده وزیر علوم بزودی به حقیقت بپیوندد.

شاید بد نباشد برخی از دغدغه های دانشجویانی که به خبرآنلاین ارسال شده در زیر این گزارش بیاوریم تا شاید بازهم یادآوری شود که زمان برای دانشجویان تنگ است.

1- با سلام در سال 1388 همراه با تعدادی از دوستان در خارج از کشور شروع به ادامه تحصیل در مقطع دکتری نمودیم طبق ضوابط وزارت علوم . با احتساب نرخ ارز در آنزمان بودجه بندی کردیم . تا اینکه در حال حاضر که سال آخر هستیم و مشکلات ارزی که در پیش بینی ما نبوده نه راه پیش برایمان گذاشته نه راه پس .از ریاست محترم بانک مرکزی و وزیر محترم اقتصاد تقاضای مساعدت داریم .
2- لطفا به وزیر اقتصاد بگوید ارز را حذف نکنند دیگه نمی توانم درس بخوانم پولی برای دلار 2400 تومانی ندارم بدبخت می شوم باید به چه کسی دردم را بگویم.
3- با سلام لطفا به عنوان یک رسانه پرمخاطب، در مورد حذف ارز دانشجویی با ما دانشجویان خارج از کشور همراه باشید. ما دانشجویانی که خارج از ایران هستیم همه مان بچه مایه دار نیستیم بلکه چند سال کار کرده با پس انداز خودمان به اینجا آمده ایم و گرفتن ارز کمی از هزینه هایمان را کم میکند چون ما از ایران پول میاوریم. اینجا کار نمیکنیم که با گران شدن ارز سود کنیم بلکه هر روز از استرس ترک تحصیل و از خودخوری میمیریم و زنده میشویم. تنها امیدمان اطلاع رسانی شماست. با تشکر
4- ما دانشجویان خارج از کشور چه کنیم برادر؟

45/221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 190
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    هیچی برادر جان . پا شو بیا مملکت خودت . درست رو بخون ، سر آخر هم دلار فروش شو . مثل ما که تو مملکت خودمونیم ولی نفسمون به بالا رفتن و پایین اومدن دلار بنده !
    • دلال مرکزی US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      ایشان راست میگویند ، شما رفتید انور آب دانشگاه ، حالا ارز هم میخواهید پس دانشجویان داخل کشور چی اینها هم ارز میخواهند تا بتوانند کامپیوتر و ... برای خودشان بگیرند. درضمن همه جای دنیا هر کسی هرجایی میره کار میکنه همنجا کارهم میکنه تا هزینه تحصی و ... را دربیاورد ولی دانشجویان ما هنوز مادر و پدر جونشون باید ارز اینجا بخرن و خارج کنند تا آقازاده ها درس بخونند؟ مگر ما وقتی در خارج دانشجو بودیم پول از ایرا میامد نه خیر تو پمپ بنزین، رستوران و ... جاهای دیگر کار کردیم پول خودمونو به همان ارز اونا درآوردیم.
    • دلال مرکزی US ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      تاریخ جواب خودشو پس داده ، بسیار از پزشکانی که قبل و بعد از انقلاب با پول بیت المال مدارکشون را گرفتند الان دارن گوش مردم رو با ویزیتهای نجومی و دستمزدهای عمل وحستناک میگیرن و یادشون رفته هزینه تحصی و خورد و خوراکشان را بیت المال پرداخت کرده بوده است نمونه اش همیم جراحان قلب دستمزد 70 میلیونی به بالا میگیرن ولی تمام هزینه تحصیلشان را بیت المال پرداخت کرده بوده است و یا خیلی از مهندسان مشابه و ... شما ها هم مثل اونا میخواهید دلار با ارز مرجع بگیرید بعد بیایید ایران مثل بقیه اینجا رو شخم بزنید. همه دانشجویان کار میکنند شما هم برید کار کنید.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      دانشجوهایی که هند و مالزی هستند اجازه کار ندارند والا مرض ندارند که خانواده هاشو نو به سختی بندازند
    • بدون نام MY ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      94 11
      جناب دلال مرکزی: شما که از نحوه نظردهی و اسم کاربری که برای خودت انتخاب کردی شخصیت خودت رو داری بازگو میکنی. دیگه چه نیازی به نمک ریختن به زخم دیگران . آیا شده در غربت برای پیدا کردن پول دارو و دوا ودکتر فرزتدت به این در و اون در بزنی؟ آیا معنی نداری در غربت را میفهمی؟ اینجا به هر دلیل به ما اجازه کار نمیدن. ضمنا کسی از پول بیت المال ارتزاق نمیکنه این حداقل کاری است که بانک مرکزی برای رفع گرفتاری دانشجویان میتونه انجام بده. چیزی که در دستور العمل بانک مرکزی داشته سالیان سال داشته خاک میخورده. برات جز آرزوی شفای کامل چیزی دیگه ای ندارم
    • احسان US ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      44 5
      سلام، خدمت اون دوستي كه نوشتن دانشجو خودش بايد پولشو در بياره بايد عرض كنم كه شايد شما در رمان حال اطلاعاتتون در اين زمينه كافي نباشه. براي مثلا در انگليس ويزاي دانشجويي اجازه كار 20 ساعت در هفته رو ميده. حداقل دستمزد هم 6.5 پوند در ساعت هست. خودتون با يك حساب سر انگشتي ميتونيد متوجه بشيد كه درآمد هفتگي يك دانشجو ميشه حدود 130 پوند در هفته. حال آنكه اين دانشجو حداقل 100 پوند در هفته بايد پول اقامت بده حداقل 30 پوند در هفته هزينه خورد و خوراك. اينطوري كل 130 پوند در هفته ميپره. حالا هزينه رفت و آمد رو هم كه سرسام آور هست رو اصلا حساب نكردم. خب، ميشه شما براي من توضيح بدين كه با اين حساب كتاب، دانشجو هزينه ثبت نام ساليانه كه مثلا 10هزار پوند در سال هست رو از كجا بايد بياره؟ با تشكر
    • ماندانا AM ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      15 5
      با سلام و احترام در جواب برادران و خواهراني كه فرموده اند كه زماني كه در خارج از كشور بوده اند دست به هر كاري حتي دور از شان و موقعيت تحصيلي شان زده اند كه خرج تحصيل خود را در بياورند مي گويم بله اجبار باشد هر دانشجوي درخارج از كشوري حتي حاضر است در رستوران ها ظرف بشورد..اما به شرطي كه همين كار هم باشد در كشور هاي همسايه و نزديك به ايران مثل ارمنستان باور بفرمايين مرده شويي را هم به شما كه يك ايراني و خارجي هستين نمي دهند چه برسد به شغل شريف كار در پمپ بنزين و .. با كمال تاسف شما بايد همان ميزان پولي را كه دانشجويي مشابه رشته شما در كشورهاي لوكس و مدرن خرج مي كند خرج كنيد با اين تفاوت كه اين كشور ..باور بفرمايين با برخورد مغرضانه خود فقط دل شكسته ما را بيشتر خون مي كنيد.
    • ماندانا AM ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      10 5
      با سلام و احترام در جواب برادران و خواهراني كه فرموده اند كه زماني كه در خارج از كشور بوده اند دست به هر كاري حتي دور از شان و موقعيت تحصيلي شان زده اند كه خرج تحصيل خود را در بياورند مي گويم بله اجبار باشد هر دانشجوي درخارج از كشوري حتي حاضر است در رستوران ها ظرف بشورد..اما به شرطي كه همين كار هم باشد در كشور هاي همسايه و نزديك به ايران مثل ارمنستان باور بفرمايين مرده شويي را هم به شما كه يك ايراني و خارجي هستين نمي دهند چه برسد به شغل شريف كار در پمپ بنزين و .. با كمال تاسف شما بايد همان ميزان پولي را كه دانشجويي مشابه رشته شما در كشورهاي لوكس و مدرن خرج مي كند خرج كنيد با اين تفاوت كه اين كشور ..باور بفرمايين با برخورد مغرضانه خود فقط دل شكسته ما را بيشتر خون مي كنيد.
    • بدون نام US ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      18 4
      وظیفه دولت حفظ ارزش پوله نمیتونه حفظش کنه باید حداقل به دانشجو ها و کسانی که گرفتار هستند دلار دولتی بده این که نمیشه بگیم تا دیروز دلار 1000 بوده الان 4000 شده به ما هم ربطی نداره برید خودتون کار کنیدو...وظیفه دارید که جواب دانشجو را بدهید
    • دانشجوی دانشگاه داخلی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      2 3
      ارز دانشجویی تبعیض آشکار است و باید حذف گردد . هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد!
  • امیرعلی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    ۸۰ هزار دانشجوی خارج از کشور؟ پس بی‌خود نیست توی هر دانشگاه خارج هر جا می‌بینی کلی دانشجوی ایرانی هست. خبرآنلاین گرامی یک تحقیق کنید لطفاً و بگویید کلاً دانشگاه چند دانشگاه توی دنیا هست؟ بعد این تعداد دانشجو ایرانی خارج از ایران رو تقسیم کنید به تعداد دانشگاه‌ها فکر کنم به عدد جالبی برسیم.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      حالا اين حساب و كتابهاي شما به چه دردي ميخوره؟! بحث چيز ديگه اي است!
    • دلال مرکزی US ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      یعنی این 48 هزار نفر ماهانه حداقل 48 میلیون دلار ارز از ایران خارج میکنند معادل 530 هزار بشکه نفت ایران در ماه. معادل 27 هزار انس طلا 24 عیار ،بازم بگم. همه دانشجویان جهان هر جا باشن کار میکنند و درس میخوانند کسی برایشان پول نمیفرسته.
    • دانشجو SE ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      79 11
      دلال مرکزی: کدوم دانشجوهای جهان رو میگی؟؟؟ دانشجوهای اهل سوریه که ما اینجا میبینیم، با مقرری کشورشون دارن زندگی میکنن، با پولی که دولتشون بهشون میده! نه خانواده هاشون! همچنین دانشجوهای بقیه کشورهای اروپایی، چینی، ژاپنی، مکزیکی ....... همـــــــه خواهشان بگو این شرایطی که میگی کجای دنیا اتفاق میوفته که ما هم خبر دار بشیم!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    من نیز پنج سال کار کرده ام به امید این که پول جمع کنم و دکترا بخوانم و حالا با ارز 4000 تومانی که آقایان می خواهند لطف کنند و 2درصد زیر قیمت بازار به ما ارز بدهند فکر کنم باید 50سال دیگر کار کنم تا بتوانم مدرکم رابگیرم. نامه پذیرشم توی دستم است ولی جرات نمی کنم با این هزینه ها بیرون از ایران پا بگذارم، از محل کارم هم مرخصی گرفته ام، شده ام از این جا رانده و از آن جا مانده، حتی خودم را برای دلار زیر 2000تومان هم آماده کرده بودم، ولی مشغول کارهای رفتنم بود که هر روز پانصد تومان دلار گران شد.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    من هنوز این موضوع رو نفهمیدم که چرا باید به یک عده آدم که هیچ تعصبی رو مملکت خودشون ندارن و از ایران فرار کردن و به طور حتم هیچ وقت هم بر نمی گردن ارز دولتی تعلق بگیره. واقعا درست نیست. اینم حکایت همون دانشگاه دولتیه که همه فارغ التحصیلاش که با پول نفت مملکت درس خوندن فرار کردن و دارن به کشورهای دیگه خدمت می کنن. شرم بر شما باد
    • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      تعویض پول مملکت با ارزهای رایج جهانی (با یک نرخ منطقی و ثابت در طی چند سال) وظیفه یک دولت هست و لطف نیست. حالا چه این دانشجویان برگردند چه برنگردند.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      مگه اين مملكت رو مغزاي فراريش تعصب نشون داد ؟ كاري كرد كه بتونه نگرشون داره ؟
    • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      شما شرایط کار و زندگی و احترام به تحصیل کرده رو فراهم کن همه برمیگردن!طرف دکترا داره باید بیاد زیر دست یه آدم(!) بیسواد کار کنه
    • hosein CN ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      فرار ؟ متاسفم برای طرز فکر بعضیا
    • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      شرم بر تو باد اونایی که میرن، میرن که تحصیل کنن و مطمئنا هیچ کس دوست ندارد کشورش را برای همیشه ترک کند، اما شماها چقدر برای تحصیلکرده های خارج از کشور ارزش قائلین که توقع دارین برگردن؟ تا حالا فکر کردی اونایی که میرن، چرا بر نمیگردن؟
    • رامین PH ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      47 53
      دانشجویان خارج کشور اسرائیلی که نیستن.ایرانین. اگر بهانه برنگشتن تعهد ووثیقه بگریرن که بیاد 7 سال به کشورش خدمت کنه. این درست نیست که دلار روخودشون بکنن 3500 بعد بگن ارز نمیدیم. قبل از اینکه ارز گرون بشه بانک مرکزی بخشنامه داشت که ارز به دانشجویان غیر بورسیه بده و بعد از گرونی ارز یکدوره به اون بخشنامه عمل کرد بعد چند روز قیل هم سر خود اون بخشنامه رو حذف کرد. به نظر من بهترین راه اینه که به کسانی ارز دولتی بدن که اولا تعهد به بازگشت به ایران بدن با اخذ وثیقه ثانیا به مقاطع دکترا و ارشد و پزشکی ارز بدن کسانی که رفتن باکو کارشناسی عمران بخونن به اونا ارز ندن آقا خبر انلاین خیلی ممنون از این کارت اگه برات مقدور پیشنهاد من روبزن رو اخبار
    • بدون نام BY ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      82 15
      دوست گرامی ممکن است بعضی دانشجویان چنین قصدی داشته باشند ولی بسیاری نیز قصد بازگشت دارند. این انصاف نیست بخاطر بعضی بقیه هم نابود شوند!
    • saman IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      14 10
      از یکطرف اینطور ادبیات واقعا باعث شرمساریه که یکنفر بیاد به یکعده بخاطر تلاش برای ادامه تحصیل بگه: شرم بر شما! انگار که دارن کثیفترین کارها رو میکنن!! درحالیکه طبق هر مرام و مسلکی جویندگی علم تشویق و ترغیب میشه و هرکس اونو محکوم کنه در واقع خودشو محکوم کرده! قسمت مثبت قضیه هم اینه که این افراد اینطوری نشون میدن که چه افرادی با چه روحیات و تفکراتی موافق حذف ارز دانشجویی هستن که خودش کمک بزرگی به ماست! دوستان خیلی هم ناراحت نباشید: عدو شود سبب خیر...
    • فوق لیسانس برق علم و صنعت IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      40 5
      من واسه دکترا میخوام برم آمریکا، بعدش هم احتمالا دیگه بر نمی گردم. اما بزار بگم چرا؟ چون با فوق لیسانس برق علم و صنعت سربازی را باید برم توی پادگان. چون بعد از سربازی تازه برم سر کار به من 900 تومن اون هم توی تهران می دهند. خب چرا باید اینجا بمونم؟ 27 سال سن دارم. بعد از سربازی میشم 29. تازه باید از صفر و ماهی 900 شروع کنم. همه ی بچه های دانشگاه های تهران هم همین اوضاع را دارند. همه شون می بینند اینجا واسه سربازی شون هم حتی کاری نمیشه. دوست من امسال از کانادا پذیرش داشت اما با تعطیلی سفارت به اون بدبخت ویزا ندادند. حالا تو پادگان باید نگهبانی بده. خب من مگه خرم که وایسم ایران؟ وقتی سن من هم 20 سال بود با خودم می گفتم اگر روزی رفتم حتما برمی گردم اما حالا به اون تفکراتم خنده ام می گیره.
    • دانشجو پزشکی IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      10 13
      پورفسور رضا و پروفسور سمیعی و دکتر حسابی و هزاران آدم دیگه که یا به ایران برگشتن یا دارن خدمات بسیار زیادی به ایران میکنن پس چی؟ میدونید اگر دانشجو های ایرانی از قدیم نمیرفتن خارج الان پزشکی در ایران پیشرفت نمیکرد؟ همین طور قضیه هسته ای و ماهواره و ... فکر کردید دانش این ها رو خودمون کشف کردیم؟ نخیر دانشش دست غربی ها بود و اونهایی که رفتن اونجا تونستن بیارنش داخل ایران.برو تاریخ رو بخون ببین چطور کره جنوبی تونست با فرستادن دانشجو به ژاپن به جایی برسه که الان از ژاپن هم جلو بزنه در علم و فناوری.این افکرا پوسیده و نابخردانه شما عاقبت همه چیز رو به باد میده.یکم فکر کنید بعد حرف بزنید لطفا.
    • دانشجو پزشکی IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      8 9
      اون آقایی که میگه دوران ما تو کشور خارج کار کردیم تو پمپ بنزین و پول دراوردیم نمیدونه که قوانین کاری در همه جای دنیا هر سال عوض میشه؟ بعد اسم خودش رو تحصیل کرده هم میذاره.مثلا آلمان 20 سال قبل به همه دانشجو ها اجازه کار میداد یا بعضی کشورای درجه دوم اروپایی هم همین طور بود اما الان تو اون کشور ها اگه بدونن کسی کار داره میکنه اخراج میشه.وگرنه افرادی که رفتن خارج بی غیرت نیستن که ببینن خانوادشون دارن زجر میکشن تا هر روز پول بیشتری براشون بفرستن.فکر نکنید همه خانواده ها خیلی راحت این کار رو میکنن بلکه اکثرشون یه بودجه محدود داشتن و با حساب و کتاب بچه رو فرستادن اون ور اما وقتی اینجوری شد گرفتار شدن.خیلی ها سال آخر یا یکی مونده به آخر هستن و این یعنی تمام زحمتشوون به هدر میره.
  • رضا PH ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    83 37
    ممنون خبر انلاین , امیدمون بعد از خدا به پیگیری شما رسانه ها است , خدا خیرتون بده
  • علی CA ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    سلام من یک دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در خارج هستم. اما به نظر من پرداخت ارز دانشجویی ارزانتر از قیمت بازار کاملا نا عادلانه می باشد. چرا یک دانشجو چند ده میلیون یارانه به این صورت بگیرد اما یک روستایی شاید ماهی 40000 تومان بگیرد؟
    • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      اونی که چند ده میلیون یارانه ارزی میگیره داره پول مغزشو میگیره و اونی که 400هزارتومن میگیره داره پول نفتشو میگیره
    • دانشجو IN ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      قطعا شما دانشجو نیستید که فروش ارز به قیمت واقعی رو به دانشجویان یارانه به حساب میاورید. این ارزی که میدهند هدیه نیست بلکه به نرخ واقعی پولش را میگیرند ،کجای این"یارانه است؟
    • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      21 22
      با این همه ظرفیت دانشگاه تو ایران چه دلیلی داره برن خارج از کشور درس بخونن؟؟غیر اینه که اینها فرزندان خانواده های مرفهن والا یه خونواده معمولی بچشو میفرسته توی یکی از همین دانشگاه های داخل کشور که سال به سالم ظرفیتها داره ببیشتر میشه.یکیم این طیر گفته اینها پول نخبگی شونو میگیرن باید بگم اینها چه نخبه هایی هستن که توی کنکور سراسری همین ایران نتونستن قبول شن الان مجبور شدن برن اونور؟؟اگر منظورت دانشجوهای بورسیست که پول اونها هنوز سرجاش هست.
    • بدون نام FR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      14 11
      تو با اين همه هوش جدآٌ جزء گروه فرار مغزها قرار ميگيري. تو فقط پول مستقيمو ميبيني نميتوني بفهمي كه دولت به ازراي هر نفر بايد خرج كنه هر سال و دانشجوي خارجي اين خرجشو به عنوان ارز دولتي "ميخره" بهش كادو نميدن!تازه بدهكارم هستيم!!!
    • امیر IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      3 10
      کاملا موافقم قیمت دلار هرچقدر بود بخشی از اون رو باید دولت یارانه بده نه دلار با قیمت مرجع البته احساس دانشجویان رو هم درک میکنم اما باید قبول کنیم شرایط کشور خیلی ویژه است
    • بدون نام MY ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      15 10
      شما احتمالا دانشگاه وی پی ان هستید دوست عزیز! اگر هم واقعا کانادا باشی خودت می دونی که امکان کار برای دانشجویان کشورهای دیگر به راحتی کانادا و انگلیس و سوئد نیست.
    • علی CA ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      17 13
      این پول مغز چرا باید از پول نفت صدها نفر روستایی زحمتکش تامین بشه. پول مغز رو اون کسی می گیره که اومده اینجا و از همینجا scholarship یا TA and RA می گیره. برادر من این تبعیض همیشه بوده و اینطور که معلومه ادامه خواهد داشت. تا وقتی ارز چند نرخی هست یک سری مثل من و شما این رانتها و رایانه ها رو می گیریم و بسیاری دیگر اختلاف طبقاتی اش رو ملاحظه می کنند!
  • بدون نام EU ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    چرا نمی یان ایران و همین جا درس نمی خونن این همه دانشگاه که پذیرای دانشجویان خارجی است .
    • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      79 20
      هدف از تحصيل در خارج استفاده از امكانات پيشرفته روز دنيا و نهايتا وارد كردن دانش روز جهاني به داخل كشور است كه اين راه تنها از طريق دانشجويان خارج محقق ميشود. همين دانشجويان اكثرا به كشور بر ميگردند و استاد دانشگاه با اطلاعات روز ميشوند. ( حتي اگر 50 درصد آنها هم برگردند بسيار مفيد و مهم است)
    • بدون نام MY ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      16 68
      اروپا خوش میگذره؟ به برادر کنار دستتون سلام برسونید...
    • saman IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      13 5
      اولا کدوم دانشجویان خارجی؟ میشه آمار درست حسابی بدی؟ ثانیا من نوعی که از دانشگاه خارجی پذیرش دارم به چه علت باید حدود یکسال عمرم رو بذارم برای کنکور دانشگاه بخونم آخرشم هیچ تضمینی برای قبولی من نیست؟ چون ظرفیت پایینه.جالب اینه که آخرشم اگر قبول بشم بجز 2-3 دانشگاه بقیشون رنکشون پایینتر از دانشگاهیه که الان بهم پذیرش داده! کدوم منطق میگه اونجا درس نخونم؟ البته این توصیه شما مثل این میمونه که بیاید به مردم بگید باید این غذا رو بجای اون یکی بخورید در حالیکه اصلا ممکنه علاقه ای به غذای سفارش شده نداشته باشن. باور کنیم که خیلی چیزا دستوری نیست...
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    تو رو خدا ارز هر چي را ميخوايد برداريد ارز دانشجويي را بر ندايد.مهمترين راه رسيدن سطح علمي و تكنولوژي كشور به دنيا كسب علم در دانشگاههاي تحصيلات تكميلي بيرون از كشور ميباشد.
  • امین IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    به نظرم ، به هیچ عنوان نباید بدون گرفتن وثیقه ی ملکی لازم، به دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند، یارانه ی ارزی تعلق بگیرد. از 120 نفر همشاگردی بنده در دانشگاه تنها حدود 40 نفر در ایران ماندند و باقی برای ادامه ی تحصیلات به خارج مهاجرت کرده و برای همیشه مقیم شدند. دلیلی ندارد که کشور هزینه ی تحصیل گرانقیمت و لوکس افرادی را که هرگز به کشور بازنخواهند گشت بپردازد. عده ای که از بورس تحصیلی کشورهای خارجی استفاده می کنند، نیازی به این پول ندارند و این قبیل دریافتها تبدیل به منبع درآمد سرشاری برای ایشان شده است. عده ای هم که موفق به اخذ پذیرش به همراه بورس دانشگاه خارجی نشده اند، می توانند مانند خارجیها کار کنند و یا اگر وسع مالی ندارند، به مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشدشان اکتفا نمایند.
    • saeeid KR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      92 43
      آقای امین عزیز. شما لطفا نظر ندید و به زندگیتون ادامه بدید. شما از وضعیت دانشجوهای خارج از کشور چی میدونید؟ خواهشا چیزی که نمیدونید الکی مثل خیلی ها نظر ندید.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      62 24
      1. مساله این است که این دوستان امروز وسع مالی دارند و چند روز بعد با گرون شدن تر شدن ارز دیگه وسع مالی ندارند. یعنی برنامه ریزی برای افرادی که تازه میخوان برن یا اونایی که اونجا هستند غیر مکن است. 2. اکثر دانشجوهایی که میرن از طبقه متوسط هستند. 3. هیچ دانشجویی نمیتونه با پولی که از خانواده یا دانشگاه میگیره زندگی "لوکسی" داشته باشه. 4. این دوستان فقط میخوان پولشون رو با یک ارز رایج تعویض کنند، قرار نیست پولی از حق شما بهشون داده بشه. اگر این دوستان در مثلا ترکمنستان هم به دنیا آمده بودند الان از این نظر وضع بهتری داشتند چون نرخ برابری پول اونا با دلار تقریبا همیشه ثابت است و میشه باهاش برای آینده برنامه ریزی کرد. 5. اگر این افراد در این کشور بمونن به نظر شما اصلا کارآیی خواهند داشت؟
    • مسعود AU ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      56 14
      اون که این یارانه نیست... دومن چرا فقط رانت خوارها ببرن اونایی که 3000 3000 می دزدن... بعدش شما که تو ایران از دبستان تا دانشگاه درس می خوندی از یارانه استفاده نمی کردی... یارانه فقط واسه شما خوبه ؟؟؟ دولت امکان استفاده از دانش دانشجوهای خارج از کشور رو فراهم کنه همشون بر می گردن به مملکتشون خدمت می کنن.
    • بدون نام MY ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      75 21
      آقای امین... 1.کسی هزینه تحصیل ما رو نمیدهد.تنها مثل همه مردم دنیا انتظار نرخ ارز به صورت ثابت را داشته ایم که بر مبنای آن زندگی را برنامه ریزی کرده ایم (امیدوارم شما کلمه برنامه ریزی را لااقل قبول داشته باشید.) 2.ما از بورس خارج کشور استفاده نمیکنیم. اینجا در خال خوشگذرانی هم نیستیم! 3.امکان کار در بعضی کشورها وجود ندارد و حتی غیرقانونی است .. کارکنیم میفتیم زندان/ 4.ما نیاز نداریم شما بفرمایید به چی اکتفا کنیم... لطفا جمع نبندید. 5.انشالله خدا همه کسانی که دچار آفت و مریضی اخلاقی (حسادت، کینه، بغض، غرور، دروغ ...) شده اند شفا دهد. (من توهین نکردم.. امیدوارم پاسخ من برای اقای امین و دیگر افرادی که بدون اطلاع نظر میدهند را نمیش دهید.)
    • امین IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      15 51
      سعید جان! چرا فکر می کنید بنده چیزی در این باره نمی دانم؟ از کجای نوشته ی من چنین استنباطی کرده اید؟ شما اگر اشکالی به نظر بنده وارد می دانید، لطفاً مشخص نمایید و با ذکر دلیل و مصداق، نظر بنده را نقض بفرمایید. به هر حال خیالتان راحت باشد که اطلاعات بنده کافی و کامل است.
    • رامین PH ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      34 51
      من خودم داشجو هستم وبا نظر شما استاد ارجمند موافقم ارز باید با اخذ تهعد و وثیقه باشه. چون من اینجا افرادی رو میشناسم که وضع مالسشون خوبه ونمیخوان به ایران برگردن. دلیلی نداره به اون افراد ارز دولتی تعلق بگیره. ثانیا هر ترم وزارت متبوع پس از برسی وضعیت نمرات دانشجو ارز بده که ببینه واقعا این اقا درس میخونه با نه
    • امین IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      13 6
      "بدون نام" عزیز از "ایران". در باره ی تأثیر نوسانات ارز بر برنامه ریزی افراد، حق با شماست. تبعات سوء این بحران دامنگیر همه ی ماست و قرار نیست کسی مستثنی باشد. بنده عرض نکردم که "زندگی" دانشجویان خارج از کشور لوکس است، بلکه صراحتاً نوشته ام "تحصیل گرانقیمت و لوکس". در نظرات دیگران خواندم که ایران حتی یک دانشگاه هم در میان 500 دانشگاه برتر جهان ندارد. روشن است که تحصیل در چنان دانشگاههایی به ویژه با این قبیل هزینه ها برای مملکت و در نظر داشتن اینکه تقریباً هیچ کس بر نمی گردد، کاری لوکس و گرانقیمت و باری بر دوش مردم ماست. اگرکسی می خواهد پولش را با ارز رایج به قیمت واقعی معاوضه کند، نباید برای او امتیازی قایل شد. قیمت ارز برای همه به یک اندازه واقعیست. توقع نداشته باشید که برای شما واقعیتر باشد
    • امین IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      12 3
      مسعود عزیز! اگر یارانه نیست، پس این هیاهو بر سر چیست؟ اگر در کشورمان دزدی باب شده، شاید بهتر باشد از آن تبری بجوییم، نه آنکه سهمی هم از دزدی برای خود در نظر بگیریم (شاید منظورتان چیز دیگری باشد، اما جز این، از نوشته ی شما بر نمی آمد.). بنده، هم از یارانه ی ایران استفاده کرده ام و هم از پول خارجیها و تلاش میکنم برای سرزمین و مردمم کار کنم. هر چند در ایران تا کنون از ده درصد تخصصم هم استفاده نشده و اصلاً بعید است تا چند سال آینده در اینجا صنعت و تکنولوژی به آن حد برسد که بنده بتوانم با تمام امکانات در خدمت مملکت باشم. اما به همین قدر هم راضی هستم. به هر حال کشور یارانه داده است تا شاید به دردی بخورم.
    • امین IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      11 6
      "بدون نام از "آمریکا"! هر چند در متنی که نوشته اید در کمال بی احترامی با بنده که نه شما را می شناسم و نه بنده را می شناسید برخورد کرده اید و درست آن بود که پاسخی نمی دادم، اما برای روشن شدن ذهن خوانندگان باید عرض کنم که این قبیل بحرانها در مملکت ما بسیار است و خدا را شکر که مدتی از برخی از این قبیل زحمات که ما هر روز با انواع جدیدی از آنها گلاویز می شویم در تماس نبوده اید. اما توقع نداشته باشید که تافته ی جدا بافته باشید. در ضمن صفاتی که احتمالاً به بنده نسبت داده اید، دست کم در این مقوله، تناسبی با روحیات من ندارد و مطمئن باشید که نه مغرورم، نه دروغگو و از کسی هم کینه ای به دل ندارم. دلیلی هم برای حسادت ندارم و دلیل این آخری را نمی گویم که به "غرور" ی که قبلاً گفتید متهم نشوم.
    • بدون نام FR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 16
      اشتباه تو اينجا اين يارانه اي نيست مجاني هم نيست اين قيمت واقعي دلار توي مملكت ماست و دانشجو نبايد قاطي بازي سياسي يه گروه آدم ديگه بشه گناه اون دانشجو چيه؟؟؟
    • سامان IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 18
      جناب امین! واقعا متاسفم اگه کشور ما یه همچین تحصیل کرده هایی با این طرز تفکر داشته باشه... یک تفکر کاملا مادی که انسان رو جز کالا نمی بینه... من برای تمام حرفات جواب داشتم اما جمله آخرت بخوبی طرز تفکرت رو نشون میده که کسی که وسع مالی نداره باید از ادامه تحصیل محروم بشه!!! دیگه فکر نمیکنم اصلا نیازی به پاسخ به این طرز تفکر باشه چون خودش خود به خود محکومه...
    • امین MY ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      14 12
      دلار رو دانشجویان خریداری می کنند از دولت. مفت که نمی گیرند. دوم اینکه , این دلار که دولت با قیمت پایین تر می ده که یارانه نیست, بلکه سیاست خارجی دولت , سبب آشفتگی بازار ارز مخصوصا دلار شده. تحریم هایی که علیه ایران شده, طاقت فرساست. این تاوان رو آیا باید دانشجویان فلک زده ی خارج از کشور بدن؟؟؟ قابل توجه همه ی افرادی که فکر می کنند, خارج از کشور زندگی آسون و بسیار لوکس هست, کاملا توهم زدید!! اینجا زندگی بسیار سخت و آسون نیست, همه چیز گرون هست و باید با برنامه ریزی زندگی کرد. اینکه کسی تصمیم گرفته تحصیلاتش رو در خارج از کشور انجام بده, کار اشتباهی مرتکب نشده. همه ی دانشجویانی که خارج از کشور رفتند, سرمایه ی خودشون رو که ریال ایران هست بردند. هر کسی تخمین می زنه تا به خارج بره!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام از مالزی! (نه آمریکا!) MY ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      5 9
      آقای امین از ایران شما وقتی توانایی تشخیص تفاوت پرچم کشور مالزی با آمریکا را نمی توانید بدهید چرا در اینجور مسایل حساس نظر میدهید؟ بعضی از ماها داریم اینجا تو شبانه روز به سختی یک وعده غذا میخوریم وضعمان هم از یک زندانی بدتر است...اعصابی برامون نمونده و اصلا نمیتونیم روی درسمون تمرکز کنیم.. تازه شما هم نمک میپاشید؟؟ ضمنا خونه خاله هم نرفته ایم که وسط راه برگردیم!! من یک دعا کردم برای کسانی که با کینه و حسادت نظر میدهند شما چرا به خودتون گرفتید؟؟ ولی این رو به شما بگم که بهتره آدم انصاف داشته باشه. همین.
  • دلال مرکزی US ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    46 16
    بیخیال 70 میلیون الان سردرگم هستند نمیتونند برگدنند ایرا دانشگاههای خودمان ظرفتهاشان خالی مونده است.
    • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      2 13
      زدی تو خال برادر! دانشگاههای سراسری هم پولی شدند.. اخه حداقل 55 میلیون تومن ! کی داره واسه دکتری سراسری پولی بده؟؟؟ الان ظرفیتا خیلی بیشتر از متقاضیاست
    • بدون نام MY ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      14 4
      آقای دلال مرکزی! ببین بزار یک چیزی بهت بگم که شاید دوزاریت بیوفته! من الان دارم گرانت می گیرم، پول تحصیلمم رایگانه ولی با ماهی 2000 رینگیت نمی شه در مالزی زندگی کرد! چرا فکر می کنی، گرانت یعنی ماهی 80 هزار دلار در سال؟
    • saman IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      3 9
      جناب دلال عزیز! بقول خودتون بیخیال دانشجوهای بیچاره بشید و اینقدر بهشون گیر ندید. شما برید دنبال پول پارو کردن خودتون بذارید ما بیچاره ها به ادامه تحصیلمون برسیم...
  • بدون نام EU ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    85 48
    به ما دانشجویان داخل چرا ارز ارزانتر نمی دهید؟ ما هم احتیاج به لوازم و تجهیزات و قطعاتی داریم که با دلار گرانتر برای ما غیرقابل دسترس شده اند. یک سوال دارم همین دانشجویان خارج از کشور که بورس نیستند فردا به کشور بیایند ، کارفرما چه کسی را استخدام می کند؟ من دانشجوی داخل را یا فارغ التحصیل ان ور آب را؟ ما کنکور را دور نزدیم و با همه مشکلاتش ساختیم ، هیچ کس هیچ کاری هم برای ما نکرد اما انها که کنکور را دور زدند و در فرودگاه به ریش ما خندیدند باید هم ارز ارزانتر از بازار بگیرند و هم فرصتشان برای کار کردن از ما بیشتر باشد تازه اگر افتخار بدهند و برگردند. یا به هر دو ارز ارزانتر بدهید یا به هیچ کس.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      79 18
      دوست گرامي اونهايي كه در خارج درس ميخوانند اكثرا تا سطح ليسانس را در داخل خوانده اند و براي تكميل بايست از علم روز دنيا استفاده كنند اين يك موضوع مهم براي يك كشور جهان سوم مثل ايران است.
    • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      17 9
      اونایی که میرن خارج دو دستن یا توی کنکورهای داخلی ایران نمیتونن دانشگاه های دولتی قبول شن یا بچه های افراد متمول هستن در هر دو صورت دلیلی برای دادن ارز ارزون تر از نرخ به این ها وجود نداره
    • بدون نام FR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      8 5
      دانشجو ها نگفتن به كيا ارز بدن به كيا ندن فقط ميگن به دانشجوي خارجي بايد ارز رو بديد. بيش از 80 درصد دانشجوهاي خارجي دانشجوي كارشناسي ارشد و دكتران پس فك نكن كه فقط جنابعالي شاخ غول رو شكستي و كنكور دادي!!! در ضمن شما آماري داري كه نشون بده همه دانشجوهاي بورسيه برگشتن؟؟؟ من كه خودم 5 نفر رو ميشناسم كه بورسيه رو گرفتن هنوزم برنگشتن و وثيقه شون هم دست نخورده چون انقد زياده تعدادشون كه وقت به وثيقشون نرسيده :))
    • بدون نام FR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      9 12
      جالبه كه همه آدم هايي كه راي ميدن به قطع ارز دانشجويي فكر ميكنن اينجا دانشجوي خارجي هرشب ميره پارتي و عشق و حال آخر ترمم ميرن با دوستاش دسته جمعي پارتي خونه استادشونو نمره ميگيرن و تمومه!!! والا اينطور نيست تويي كه ميگي بايد قطع بشه روز اول دانشگاه خودتم يادته؟ يادته اگه گيج و گول ميزدي چه استرسي واسه درست داشتي و چقد مجبور بودي بزني تو سر كتابات تا يه كلمه بفهمي...اين وضعيت دانشجو توي هر جاي دنياست حالا تو به اينا استرس زبان و هزينه و قيمت كتاب و اجاره خونه و تمديد ويزاي هرسال و دوري از خانواده و اينارو هم اضافه كن بعد بيني و بين الله يه نظر درست بده
    • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      13 5
      1- شما كه در دانشگاه دولتي مجاني درس ميخوانيد از جيب ملت خرج شده ! 2- اوني كه خارج درس ميخونه ارز مجاني نميخواد ولي انتظار داره قيمت ارز ثابت بمونه كه قبل از رفتن حساب كار دستش باشه و در كشور غريب آواره نشه! 3- اون كارفرمايي كه تحصيل كرده خارج را در اولويت استخدام قرار ميده نشان ميده كه كيفيت علمي براش مهمه نه كميت! 4- گفته شده كه: " دانش بجوييد حتي اگر در چين باشد"
    • ف . ح IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      17 6
      بدون نام دوم عزیز ، علم را لازم نیست حتما بریم از اون ور بیاریم و اینجا استفاده کنیم ، باور کنید اگر به دانشجوهای داخلی هم همان اندازه بها و امکانات داده شود علم به روز شده ای دارند .. اینجا برای اینکه دکترای بین الملل قبول شوی باید از سد کنکور دکترا با همهی اما و اگرهایش بگذری ، شهریه بدهی بدون استفاده از هیچ ارزی ، از محل کارت هم مرخصی بدون حقوق بگیری ، در نهایت هم با اکراه به مدرکت نگاه می کنند ... اکثر اونایی که رفتند خارج درس بخونند از کنکور اینجا فرار کرده اند ...
    • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      11 7
      حرف شما رو قبول ندارم که میگی باترازلیسانس وبرای تحصیلات تکمیلی باید به خارج رفت خیلی ازرشته ها که به قول شما باید مطابق علم روز باشه تادکترا در داخل موجوده ممکنه نسبت به بعضی دانشکاهای درجه 1 کمی سطحش پایین باشه اما به نظر من درحد معقول و مفید هست
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    30 23
    ز گهواره تا گور دانش بجو دانشجويان عزيز هركدوم صد مرتبه ازاين مصرع بنويسيد انشااله درست ميشه
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    82 23
    از دوستان من که در آلمان تحصیل رایگان میکند. قادر نیست که پول خوراک در آنجا را تامین کند و الان بعد 3 ترم مجبور شده به ایران برگردد.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    75 44
    لطفا به مشکل هموطنان خارج کشور رسیدگی شود. آنها رنج دوری از وطن و خانواده را به جان خریده اند تا برای ایران افتخار آفرین باشند. . بنی آدم اعضای یکدیگرند . . . .
    • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      15 2
      رتبه های برتر کنکور از 30 سال قبل رو ببین کجا هستن الان؟ چند تاشون ایران هستن؟ اگه کسی آماری داره لطفا بذاره
    • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
      1 0
      افتخار آفرین اونی که توی کشورش بمونه، دوشادوش بقیه هموطنانش تلاش کنه تا از سد تحریم ها و دشمنی ها عبور کنیم. کسی که نداره بایستی تشریف بیاورد کنکور امتحان بدهد اگر هم شده 10 سال، و از خلاقیت و هوش سرشار خودش استفاده کنه منظور همون هوشی است که خود را از روستاییان برتر می داند و سطح درآمدی خود را با همون سرمایه ای تحصیل خارجش افزایش بده وسلام
  • علم بهتر است یا ثروت ؟ EU ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    116 9
    یکروز به وارد کننده خودرو و امثال آن ارز دولتی می دهند تا عده معدودی این نوع ارز را دریافت کنند و آن خودرو را به نرخ دلار آزاد در بازار بفروشند و سودهای کلان به جیب بزنند (در حالیکه مردم باید به همان نرخ دلار آزاد خودرو را خریداری کنند)، بعد می بینند ارز کم آورده اند ارز دانشجویان را قطع می کنند !!! اگر قبلا حساب شده عمل کرده بودند تمام ارزی که برای ورود خودروهای خارجی اختصاص یافته بود و عده بسیار کمی با استفاده از آن سودهای کلان بردند می توانست ذخیره شود تا به هزاران جویای دانش (دانشجو) پرداخته شود. شما بگویید : با این حساب از نظر این مسئولان علم بهتر بوده است یا ثروت که به این شکل برای ارز دولتی برنامه ریزی کرده بودند؟
    • دلال مرکزی US ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      25 21
      ثروت، اشتباه نکنید هیچی مثل ثروت عاقبت بخیرتون نمیکنه، اینم بدونید سرطان، بیماری و ..... بهمان اندازه که برای ثروتمندان است برای فقرا هم هست، اینکه میگن فلانی پول دار شد بعد سرطان گرفت مرد، همین همین برای فقرا است اونا هم سرطان میگیرند ... فقط ثروت کمک میکنه کمتر درد بکشی و تمام دنیا را هم ببینی و با آرامش بیشتر جان به جان آفرین تسلیم کنند.
    • یک دانشجوی بدبخت IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      47 11
      من دیروز نوبت گرفتن ارزم بود که گفتن بخشنامه اومده, چرا تو کشور ما همه چیز یک شبه اعلام میشه؟نمیشد شش ماه قبل اعلام کنن از این تاریخ ارز نمیدیم؟من که الان بیچاره شدم , حال و روز برام نمونده.ارز غیر مرجع که بانک مرکزی گفته , خیلی خیلی برامون گرونه.از بانک مرکزی میخوام در بخشنامشون تجدید نظر کنند و لااقل اعلام کنن به دانشجوهایی که تاره میخوان برای پذیرش اقدام کنند ارز نمیدیم تا اونها بتونند بهتر برنامه ریزی کنند.
    • هزینه یک سال تحصیل قربانی سود یک خودرو EU ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      14 5
      اگر فرض کنیم برای وارد کردن هر خودرو بطور متوسط ده هزار دلار ارز دولتی تخصیص داده بودند,اگر این مبلغ ذخیره می شد با آن به طور میشد شهریه یک سال تحصیلی یک دانشجو را تهیه کرد. یعنی وارد کردن هر خودرو با ارز دولتی به قیمت محروم شدن از تحصیل یک دانشجو به مدت 1 سال است و شاید هم نیمه کار ماندن تحصیلات برای همیشه. یعنی سودی که وارد کننده خودروی خارجی از دریافت ارز دولتی فقط بازای یک خودرو برد به کمتر شدن یکسال از علم آموزی یک ایرانی منجر می شود. هر وارد کننده ده ها یا صد ها خودرو وارد می کند یعنی ادامه تحصیل صدها نفر فدای مال اندوزی یک نفر شده است. واردات خودرو فقط مشتی از خروار بود.آیا میشود باور کرد که مسئولینی که پارسال مشغول برنامه ریزی برای بیت المال بودند به این محاسبات واقف نبوده اند !؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    46 88
    آقایونی که اینقدر مشتاق تحصیل در خارج کشور هستن و بعد 6ماه اونجا بورس میگیرن و حقوق بگیر به دلار میشن، اگر برگشتن!!! و خواستن دلارشون رو بفروشن و ریال بگیرن هم خواهان دلار 1226 تومانی هستن؟ ارز دانشجویی مزخرفترین جمله ممکنه! نداری نرو آقا جان! مثل همه اونایی که ندارن و هنوز هم ندارن!!!!
    • بدون نام MY ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      65 26
      آخه چرا وقتی از چیزی اطلاع ندارید نظر میدید؟ چرا همه را با هم جمع میبندید؟ آیا تا حالا برات پیش اومده نه راه پس داشته باشی نه راه پیش؟؟ دلم میسوزه برا شماهایی که بدون اینکه بدونید بر بعضی از ماها چه میگذره نظر بی ربط میدهید.. از خدا بترسید.
    • بدون نام MY ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      57 18
      مگه دانشجویان ارز و مجانی میخرن؟ آیا ثابت موندن نرخ ارز برای ۳ تا ۴ سال خواسته زیادی هست؟ ما از اول با هزینه شخصی اومدیم بیرون از هیچ کس هم یارانه و در خواست کمک نکردیم چون کسی اصلان واسش مهم نبود تنها چیزی که توی محاسباتمون اشتباه کردیم این ضعف مدیریت بود
    • رامین PH ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      60 17
      داشتم رفتم اما با 1040 تومان من چه میدونستم میشه 3500 تومان اون هم تو یک سال
    • بدون نام BY ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      45 21
      تکلیف امثال من که بورسیه دانشگاه آزاد هستن و دانشگاه محل تحصیل گرانت نمیدهد چیست؟ 120 میلیون از من وثقه گرفتن! آیا این انصاف است که دلار 4000 تومانی بخرم؟ با کدام پول؟
    • بدون نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      13 6
      برگرد رامین جان منم یه ترانس برا پروژه ام میخوام 4 ماه قبل 1.800 بود دولت به من ارز میده بخرمش؟
    • بدون نام MY ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      15 3
      دوست عزیز این چه حرفیه که می زنی؟ دلار 940 تومان بود زمانی که ما رفتیم! درضمن خیلی ها تا زمانی که دلار هنوز نجومی نشده بود درخواست نداده بودند! جالب هست بدونی که بنده گرانت هم دارند و 2000 رینگیت هم می گیرم ولی کافی نیست! چرا فکر می کنی با گرانت می شه به راحتی زندگی کرد!؟!؟ ای نشون می ده که شما از پیش دانشگاه رد نشدی دوست عزیز!
    • Saman US ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
      3 5
      عجب! هرچی میگذره من بیشتر مطمئن میشم که اکثر افرادی که اینجا نظر میذارن یا و _ میدن از چه قشری هستن!(که هرچی هستن،دانشجو نیستن!) دانشجوهای باهوش یا احیانا نخبه، نمیتونید حدس بزنید؟
    • حسام IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
      0 1
      حسود هرگز نیاسود !!! داری با خودت میگی : دیگی که واسه من نجوشه بهتره که سر سگ توش باشه !!!! چون خودت نمیری اونور بهر دلیلی هیچ کس نباید بره !!! شما احتمالا از همانهایی هستی که پورشه و مازاراتی را با ارز دولتی وارد می کنی و با ارز آزاد میفروشی !!! باور کن با قطع شدن ارز دانشجویی حقوق و یارانه تو بیشتر نمیشه، پس الکی جوش نزن !!!
  • رامين IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    34 8
    چند وقت است كه براي پيدا كردن دارو ي خاص براي يكي از دوستانم دچار مشكل شده بودم من مشكل مالي ندارم و دارو را پيدا كردم ولي شاهد ذوب شدن افرادي بودم كه به خاطر نداشتن پول عزيزانشان در حال از دست رفتن بودن و دارو خانه ها مشكل ارز را بهانه قرار مي دادند؟ آيا به نظر شما ارز نبايستي اولويت بندي شود ؟ بيماري كه شيمي درماني مي شود مهم است ؟يا كسي كه در خارج درس مي خواند؟ ما اينجا دانشگاه به وفور داريم ولي اقلام داروئي خاص را هم داريم؟ مسئله جالب مردم ما اين است كه هر كس مشكل خود را بزرگترين مشكل مي داند و اگر مشكلش حل شد گ.... باباي بقيه
    • سینا IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 11
      چرا خلط مبحث می کنی دوست عزیز.ارز پزشکی قطع نشده.ارز دانشجویی قطع شده و ما داریم به این مورد اعتراض می کنیم.همین!
  • امیرحسین IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    برگردبد ایران دوستان دانشجوی!من . رفتین خارج خوشگذرونی ؟! میخواین افتخار آفرینی کنین !! ایران بهترین دانشگاه ها را دارد
    • برنا ES ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      71 8
      نخیر کی گفته آقای امیرحسین...شما میدونین چن تا دانشگاه در ایران جزو 500 دانشگاه دنیا جا دارن...هیچی...این که بهترین دانشگاه ها رو داره نظر شماست
    • hosein CN ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      30 21
      خوشگذرونی ؟! اگه تجربه زندگی تو غربت رو داشته باشی هیچوقت همچنین حرفی رو نمی زنی. اگر هم شرایط ایران خوب باشه همه بر می گردن . هیچ جا وطن آدم نمیشه. خیلی ها بخاطر هزینه بلیط بین ترم برنمی گردن و می مونن که کار کنن اما کار کردن در  خیلی کشورها غیر قانونیه و به مشکلاتی منجر میشه.
    • بدون نام MY ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      29 4
      ایران دانشگاه های خوبی داره؟ لطیفه زیبایی بود!
  • دهه شصتی................................ IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    52 16
    چند روز پیش توی سایت azmoon دیدم دانشگاه ما داره روز ۸مهر هنوز برای یک رشتهٔ مهندسی تاپ همچنان ثبت‌نام می‌کنه!؟ زمان ما، من با تراز شش‌هزار خورده‌ای قبول شدم. خب معلومه با دلار ارزون تر از بازار هر کسی امکان داره وسوسه بشه بره دانشگاه‌های خارج، فقط احترامی که دانشگاه‌های اونور به دانشجوها می‌زارند کفایت می‌کنه. به نظر من ارز برای لیسانس(کارشناسی) حتماً باید هرچه سریعتر قطع بشه چون نامردیه که من نوعی اینجا به خاطر تحریم‌های اوباما لب مرز بی‌کاری باشم و یکی برای لیسانس بره دانشگاه تفریح، ارز فقط باید برای تحصیلات عالی باشه (بعد از لیسانس) آن هم فقط برای دانشگاه‌های کشورهای بسیار معتبر. اگر قرار کسی بره کشوری پایین‌تر از ایران دیگر ارز دولتی چرا باید بگیره؟ اونم وقتی دانشگاه‌های ایران هست. ؟؟؟
    • بدون نام MY ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      5 4
      چرا مهمل می بافی دوست عزیز؟ شما بیایی داخل دانشگاه نمی زارن نفس بکشی تفریح چیه؟ درضمن با دلار 3500 تومان مگه می شه تفریح کرد؟
    • بدون نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      4 9
      دوست من ثبت نام دانشگاه آزاد مربوط میشه به کاردانی رشته هایی که اینقدر داغون بودند ظرفیتشون پر نشده. همه هم کاردانی بودند و در شهرهای دور افتاده موضوع بحث الان مقاطع دکترا و فوق دکتراست
  • بدون نام PT ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    39 50
    من هم صادقانه بگویم از این پول استفاده میکنم ولی این پول حق من نیست ...
    • ford IT ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      10 13
      بردار من اگه میدونی‌ که حقت نیست برای چی‌ میگیری ؟ این دوستانی که نظر میدن تاحالا بی‌ پول تو مملکته قریب بودن که اگه فامیلشون بخواد براشون پول بفرسته تو سریع‌ترین حالت یک هفته طول میکشه،تا حالا ممنوعیت کار برای دانشجو یا کار کردن (بیگاری) با حقوق واقعا کم به گوششون خورده،یا بر خورد زننده مسئولین سفارت رو دیدن.بسته دیگه این دانشجوهای خارج از کشور هم وطنن نه منافقان نه بی‌ دینان فقط دنبال شرایط بهترن......
    • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      10 5
      خب شما اشتباه میکنی اگر واقعا فکر میکنی حقت نیست و میگیری. اجازه بده اونهایی که حقشونه و بدون این ارز دانشجویی توان ادامه تحصیل رو ندارن از این ارز استفاده کنن.نمیدونم هدفت از اینکه اومدی اینجا و اینطور صادقانه! اعتراف به اشتباه کردی چیه؟ ولی خواهشا بجای اینکه بهانه بدست سوء استفاده کنندگان برای قطع حق دیگران بدی، این خوبیتو موقع دریافت ارز داشته باش و پا روی نفست بذار و نگیر تا (زودتر) به دیگری برسه...
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    61 9
    خواهش می کنم کسی که اطلاعات نداره اینجا نظر نده . دانشجوی خارج کشور طبق قوانین نمیتونه کار کنه اگر هم بتونه نیمه وقت است وخرج دو روز در ماه را هم نمی تواند از کار در بیاورد . پس لطفا فقط با خوندن تیتر ها نظر ندین . در تمام دنیا اول به علم ودانشجو بها می دهند ولی در ایران کاملا برعکس شده .خواهش می کنم ارز 1226 بدین .آخه ما با همون 2% زیر ارز آزد هم برمون واقعا غیر ممکن شده .
  • رضا IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    62 27
    اونی که فکر می کنه دانشجوی خارج از کشور رفته برای خوشگذرانی ، همان ذهنیت بسته و بیماری رو داره که فقط جلوی پاش رو میینه و کشور رو به این حال و روز میندازه...... علم و تکنولوژی پیش ما نیست ، توهم داشتنش رو داریم اما خودش رو نه .... باید رفت و آموخت نه اینکه از این راه دور سنگ و کلوخ پرت کنیم.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    70 24
    واقعا از خوندن خیلی نظرات متاسف شدم!!! من خودم کسی هستم که ارشد رو خارج از ایران خوندم و برگشتم ... خیلی دوست دارم بدونم اونایی که میگن همینجا ظرفیتش خوبه بمونید یا میگن اونایی که رفتن فرار کردن، هیچ آگاهی از کیفیت دانشگاهها، کیفیت تحصیل و کار پیدا کردن دانشجویی در خارج دارن؟؟ هیچ ایده ای از اینکه مثلا دانشجوی ژاپنی اگه میره انگلیس درس بخونه یا دانشجوی انگلیسی که میره اتریش به خاطر کمبود ظرفیت کشورشه یا فرار از کشورش؟ یا هیچ ایده ای از اینکه اونها چطور خرج خودشون رو میدن دارن که نظر میدن؟ میدونن که نحوه اسپانسر گرفتنشون، کار گرفتنشون، ارزش پول کشورشون، مبادلات پولیشون و ... چطوریه؟ واقعا چرا در مورد چیزی که نمی دونید انقدر راحت نظر میدید؟؟؟
    • hosein CN ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      13 15
      کاملا درسته
    • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 3
      شما دقیقا کجا درس خوندی؟! دوستان ما تو کانادا و امریکا دیگه نمخوان برگردن
  • احسان IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    39 60
    هرکسی طاووس خواهد جور هندوستان کشد! ازین ور یه عالمه پول بیت المال رو خرج آقایون وخانوما میشه تازه اگر هم برگردند، اگر هم استخدامی باشه اولویت با اوناست فقط مایی که داخلیم حقمون خورده میشه!
    • بدون نام AM ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      13 4
      چه طاووسی آقا احسان.؟؟!! کاش اینجا بودی و میدیدی اینجا فقط هفته اولش به قول شما طاووسه.بقیش بدبختیه.بارها و بارها ما دانشجویان خارج گفتیم که به یک هزار دلیل مجبور شدیم بیاییم خارج واسه تحصیل و شما جای ما نیستین که درک کنین.ضمناً 48000 دانشجو که هرکدومشون ماهی 1000 دلار میگیره که اونم پولشو میدیم ؛ به نظر شما بار سنگینیه به دولتی که ذخایر نفت و گازش سوم دنیاست!؟ مشکل چیز دیگه ایه آقا احسان.سر ما منت نزار عزیز.
    • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      22 5
      همينكه اولويت استخدام با اونهاست اين نشان ميده كه كيفيت تحصيلشان بالاتر بوده و به روز تر ميباشند شما هم اگر ميتوانيد برويد خارج درس بخوانيد اكثر كساني كه خارج درس ميخوانند مثل شما قشر متوسط هستند اما اعتماد به نفس و جرئت زياد داشته اند ! اينها باعث ورود دانش و تكنولوژي روز براي ما و شما خواهند شد.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    70 6
    دانشجوی داخل از کشور چه حرمت و احترامی دید که دانشجوی خارج از کشور؟ هر دوتایشان گرفتار و غریب و ...
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    31 27
    من برای درس و کارم یک کامپیوتر می خواهم. ارز آن را از کجا باید تأمین کنم. ارز ارزان یا برای همه یا هیچکس.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      11 0
      یه سر به بازار بزنی میبینی که نمتونی بخری !
    • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      11 5
      همان كه داري مجاني در دانشگاه دولتي درس ميخواني يعني استفاده از بيت المال. كامپيوتر براي كارت هم بايد كارفرماي شما تهيه كند نه از بيت المال.
  • رضا IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    27 27
    يك سوال دارم چرا بايد به يك فرد كه مي خواد خارج درس بخونه سوپسيت بديم اونهايي كه بورسيه مي شن هيچي ولي اونايي كه خودشون ميرن براي چي از سهم دانشجويي كه تو شهرستان درس مي خونه و پول غذا نداره بده بره اروپا ؟؟؟؟؟
    • سامان IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      7 4
      دوست گرامی توصیه میکنم ابتدا اطلاعات خودتونو بالاتر ببرید در اینمورد بعد... محض اطلاعتون عرض کنم من خودم بورسیه کامل تحصیلی از دو دانشگاه خارجی گرفتم اما بدلیل نرخ ارز نتونستم حتی از پس هزینه های زندگی در اونجا بربیام! پس میبینید که حرف شما از پایه نادرسته. نرخ ارز یا باید معقول باشه و یا دولت از دانشجوهاش حمایت کنه...
  • بدون نام GB ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    27 26
    قبول دارم که دولت بايد نرخ ارز را حدودا ثابت نگهدارد, تا مردم بتوانند براي زندگي شان برنامه ريزي کنند, آيا دولت به دانشجويي که در ايران تحصيل مي کند, بابت گراني هزينه رفت آمد و وسايل تحصيلي سوبسيد مي دهد؟ چرا بايد به افرادي که از نظر علمي در سطح بسيار پاييني هستند و در دانشگاه هاي شرق اروپا يا هند و مالزي درس مي خوانند پول داد, اما به دانشجويي که در دانشگاه آزاد درس مي خواند کمک نکرد؟
    • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      21 4
      شما هم اگر توانايي علمي كافي داري بجاي اينكه پول به دانشگاه آزاد بدي به يك دانشگاه معتبر اروپا بده تا از دانش و امكانات روز بهره مند بشيد! خارج رفتن هم جرئت و توانايي علمي كافي نياز دارد!
    • بدون نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      20 2
      من الان برا پروژه ام موندم بخوام انجام بدم سه میلیون خرج داره چرا به من سوبسید نمیدن؟
    • بدون نام MY ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      11 7
      والله ما در مقطع لیسانس در مالزی درس خوندیم و فارغ التحصلان شریف رو هم دیدیم! که ای کاش نمی دیدیم! شما هم مثل بعضی ها توی حبابی که واسه خودت ساختی بمون!
    • علی MY ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      19 7
      بی امکانات ترین دانشگاه مالزی 600 برابر شریف امکانات داره پس حرف بیخود نزن! بجاش برو بگو برای شریف (بهترین دانشگاه ایران) امکانات تامین کنند
    • بدون نام GB ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      10 0
      من البته خودم هم در خارج کشور - انگليس- زندگي مي کنم, چون قبلا در ايران در دانشگاه آزاد تحصيل و تدريس کرده ام, مي دانم دانشجويان داخلي به مراتب به کمک بيشتري نياز دارند. بنده باز هم ميگم دولت بايد نرخها رو ثابت نگه داره, اما در مقايسه و در شرايط حاضر داخلي ها واجب ترند
  • ehsan MY ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    46 25
    دوستان چرا دعوا می کنید؟ ما همه ایرانی هستیم و همه دچار مشکل مالی شدیم؟ دانشجوی داخل و خارج نداره..همه الان دچار مشکل شدیم انشالله ارز به داخل هم بدن مگه ما خسیس هستیم...ما میگیم چرا ارز خارج کشور را قطع کردن چه ربطی به اینکه میگین منم ارز می خوام داره؟؟؟ ای کسانیکه مخالف ارز دانشجویی هستید؟؟ آیا به ما ارز ندن مملکت وضعش خوب میشه؟؟ به نظرت عاقبت دختر ایرانی که توی اروپا داره زندگی می کنه چی میشه؟ ایا مخارجش رو مجبور نیمشه از کار دیگه در بیاره؟؟ انصاف داشته باشید....ما در بدترین شرایط هستیم همه...هم داخل هم خارج...
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    43 30
    محض اطلاع الان تو اکثر دانشگاهای خارج از کشور دانشجوهای ایرانی نفرات اول هستن این یک دلیل که دانشجوی ایرانی باسه خوش گذرانی نمیره
    • رضا IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 4
      لطف كن يك آمار هم راجع به دانشجويان اولي كه بر ميگردن تو كشور كار مي كنن بده تا ببينيم بازدهي چقدر است نفر اول ميشن همون خارج مي مونن به چه درد ايران مي خورن ؟
    • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 3
      فیدبک این قضیه تو ایران کجاست اونوقت ؟
  • تماشاگرراز IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    14 6
    با فارغ التحصیل برق که درشیگاگودرس خوانده بودهمکاربودم که حتی یک دهم سوادیکی ازهمکارانمان راکه فارغ التحصیل دانشگاه تهران بودندرانداشت.اصلأ قیاسشون اشتباه بود.الان برای کارشناسی ارشدودکترادردههادانشگاه کشورباظرفیتهای بالادانشجومی پذیرند.چندنفراین48000نفردردانشگاههای معتبرترازشریف وتهران و...درس می خوانند؟
  • بدون نام US ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    17 3
    روزگار برای همه سخته دنشجو و همهی مردم
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    7 8
    راه ساده این است که همه دانشجویان کارشناسی شاغل در خارج را در رشته خودشان یا رشته مشابه در دانشگاه ازاد پذیرش کنند.مقاطع بالاتر را هم فرصت لازم برای اتمام به آنها بدهند و در این مدت ارز دولتی انها را تامین کنند.به همین سادگی!
  • hosein CN ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    14 7
    من لیسانسمو ایران گرفتم برای ارشد هم اینجام اصلا قابل مقایسه نیست امکانات، سطح علمی و  حتی احترامی که به دانشجو میذارن. با کلی امید و آرزو اومدیم برای پیشرفت با وجود غربت و سختی تو رو خدا قطع نکنید بخدا نه خوشگذرونیه نه فرار
  • بدون نام TR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    19 10
    1- الکی شلوغش نکنید. 2- اینجا دانشجویان ایرانی سر و وضع و زندگیشون خیلی بهتر از ترکیه ای هاست.(همون طبقه متوسط) 3- همه اونهایی که اومدن خارج اواسط شهریور دلار 2200 گرفتن اومدند الکی چرا فیلم هندی بازی می کنید بچه ها. 4- دولت اگه بخواد دلار هم بده داره لطف می کنه. نداری برو کار کن. من اینجا مترجمی می کنم بعضا به بچه های اینجا میگم بیایید بخشی شو شما انجام بدید میگن ما بخاطر 50 دلار چشمامونه نمی تونیم خراب کنیم! اینها دارم به خاطر گرسنگی بر می گردند ایران؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام MY ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      8 5
      همه کشورها مثل هم نیست و فقط در بعضی کشورها دانشجوها امکان کار دارند... اینجا (مالزی) اجازه کار نیست و ممنوعه! این صدبار!!!!!
  • زحمتکش IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    16 6
    اگر به شما که تو خارجید ارز دولتی میدن پس به ما که تو دانشگاه های ایرانیم هم باید ارز دولتی بدن!
    • بدون نام US ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      5 8
      عزيز شما داري مجاني درس ميخوني ؟ يعني دولت هزينه شما رو ميده؟
  • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    8 5
    یک کلام عرض کنم : کشور اگر از لحاظ اقتصادی یا .. به هم ریخت و صدامون در نیومد، بعدش فقط وقتی منافع شخصی مون پایمال شد و دادمون رفت هوا؛ این درست نیست همه این اعتراضات تو این حرف خلاصه میشه: چرا بی تفاوتیم؟ دلار چند نرخی یعنی رانت. چرا بی تفاوتیم اگر دلار به فرض باید 4000 تومان باشه چرا برای همه نباشه؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    2 3
    انک مرکزی وظیفش کنترل ارز است. تو یک مقطعی گفت من بازار غیررسمی رو به رسمیت نمیشناسم و کسانی که ارز واقعاً لازم دارند (بجز اونهایی که می خواهند زیر بالششون بزارند) بیان من بهشون میدم. یعنی دادن ارز به دانشجو لطف و یارانه و این حرفها نیست. اگر می خواست این کار رو نکنه باید بازار را با تزریق ارز کنترل می کرد. ما مگه چقدر صادر کننده غیر از دولت داریم که با اونها بخواد عرضه و تقاضا کنترل بشه. این جریان نتیجه احتکار ارز توسط دولت و عدم ارائه اون به تقاضا کنندگان واقعی مثل ماست.
  • مهمان US ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    5 9
    طبق گفته رییس جمهور و سایر وزرا، در حال حاضر قیمت ارز واقعی نیست و به صورت هیجانی بالا رفته است. پس چرا نباید دانشجوی ایرانی خارج کشور ارز را به قیمت واقعی بخرد و خرج تحصیل خود کند. آیا این توقع بیجایی است؟ ما نه انتظار ارز رایانه ای داریم و نه مجانی!
  • ali IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    9 12
    خوب کی زورت کرده که بری خارج از کشور؟ مثلا اونجا دکتر بشی چه گلی به سرایرانیا میزنی؟ هان؟ جواب بده ببینم؟ میای اینجا محض رضای خدا یه جراحی خیریه انجام بدی؟ عمرا! میری اونجا کروات میزنی به ریش ملت میخندی که سرمایه شونو به پات ریختن! بعید هم نیست بری جزو اپوزیسیون! اگه عرضه داشتی همینجا مثل من و امثال من دکتر میشدی مهندس میشدی. بد میگم بگو بد میگی. جزو مرفهین بی دردی ارز 1226 تومن هم میخای؟ زهی خیال باطل
  • Mohammad GB ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    6 1
    جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند عزیزان کاهش ارزش پول ایرانی به عنوان ضعیفترین واحد پولی در دنیا همه را در می گیرد (کارگر دانشجو.........تولید کننده) شما کا فیه به کشور بحرین که قبلا جز ایران هم بوده سفری کنید برای خوردن یک غذا در رستوران چک پول پنجاه هزار تو مانی ارائه کنی اگه به صورتتون هم نگاه کردندو این متاسفانه ...........
  • Alireza CA ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    53 52
    من ٤ ساله تو كانادا دكتراي مكانيك ميخونم. به جرات بكم ٩٩ درصد دانشجوهاي تحصيلات تكميلي به اندازه كافي ميكيرن يا اكه ندارن ميتونن برن كار كنن. ما خودمونم كار كرديم عار نيست. اين ارز دانشجويي واقعا بيخود و اصولا تبديل شده به منبع درامد.
    • Mohammad GB ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 4
      دوست عزیز من دانشجو نیستم ولی همه جا اجازه کار به دانشجو نمی دهند 1 دوم اینکه همه چرا اصل مطلب رو ول کردید بابا ارزش پول ملی حداقل یک سوم شده شما در همون کانادا اگه با چک پول 50000 تو مانی تونستی یک همبرگر بخری حقوق یک کارگر اگر 400000 تومان باشه قبلا می شد 400 دلار حالا می شه 100 دلار فراموش هم نکنیم که متلا گوشتی که توایران یک کارگر اگر بتونه بخره با دلار گرانتر از همون کاناداست اگر اشتباه می کنم بفرمائید
    • علیرضا IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      5 16
      کار کردید ؟ دانشجوی فوق لسانس بودید و کار کردید ؟ یعنی چی کار کردید ؟ دانشجوی دکتری که ماهانه حقوق میگیره مشکلی نداره ... دوست عزیز هزینه ی زندگی در هر کشوری به صورت ماهانه مشخص هست ! همون مقدار ارز به صورت ارز دولتی به دانشجویان داده بشه ! این خواسته ی زیاده هست ؟وق لیسانس ... اون هم 2 سال واسه ف
    • سهیل NL ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      8 15
      حرف شما صحیح، ولی شرایط کانادا، آمریکا و استرالیا اصلا قابل قیاس با کشورهای اروپایی نیست، اینجا خودشون معضل اقتصادی دارند، وگرنه من تو ایران بیشترین تقاضای کار رو از بهترین شرکت ها داشتم و دستم نشکسته که این قدر هزینه از خانوادم قرض کنم و با هزار مصیبت این ور بفرستم. ما دنبال یارانه نیستیم، ما می خواهیم پولی که با هزار عرق توسط خانواده و خودمون جمع شده رو به یه نرخ واقعی به ارز تبدیل کنیم، کجای این غیرمنطقیه؟
    • بدون نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      28 1
      خدا پدر شما ادم صادق و بیامرزه... بچه های مستعد ک با فاند رفتن.. میمونن اونا ک با خرج خودشون رفتن که خب هر 75 میلیون درگیر این تورمیم اونام جز بقیه
    • روزبه MY ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      8 10
      با سلام آقای علیرضا کار عا ر نیست ولی در خیلی از کشورها دانشجو اجازه کار کردن نداره ، مالزی که اینجوریه ... من با ذخیره پول خودم که حاصل ۷ سال کار توی پارس جنوبی بود ، اومدم اینجا اونم واسه اینکه یک روزی برگردم همون پارس جنوبی دوباره کار کنم ولی الان که فقط ۱ ترم مونده واقعا نمیدونم چه کنم .. فکر کنم باید از بورسیه قطر استفاده کنم ،
    • بدون نام MY ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      21 11
      تو اگر با وی پی ان کانادا درس نخونده بودی و می دونستی هزینه تحصیل در کانادا چقدره نمی گفتی که با ارز دانشجویی می شه در آمد داشت! شهریه یک ترم دانشگاه یورک حدود 20 هزار دلاره انوقت ارز دانشجویی در سال 15 هزار دلاره! خبر جان شما چرا این افرادی که اینقدر صاف صاف دروغ می گند رو نظراتشون رو منعکس می کنی؟ دلار که به ما نمی دن تهمت می زنند و اعصاب ادم رو هم خراب می کنند!
    • farah MY ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      17 3
      مومن تو توی کاناذایی ما که تو مالزی هستیم دستشویی هم حاضریم پاک کنیم اما پولش هزینه یک هفته هم نمی شه. شهریه رو چی کار کنیم؟ 3 هفته بعد رو چی بخوریم؟شما تو کانادایی 3 روز دستشویی پاک کنی اونم پارت تایم به اندازه 2 هفته در میاری/ یعنی واقعا دید شما اینقدر کوتاهه که فقط کانادا رو می بینی؟ خواهش میکنم التماس می کنم این نظر رو بزار. بزار بفهمن ما الکی نمی گیم. از صبح تا شب کار ما شده خبر ارز رو دنبال کردن
    • بدون نام MY ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      8 15
      علیرضا مگه ما اینجا میگیم کار عاره ؟ من خودم کار می کنم با هزار ترس و لرز ... نصف شب تو سوپری و شیفت شب اما کفاف خرج من رو نمیده اولا دوما اینجا کار کردن جرمه... اگه بگیرن مستقیما میرم زندان و باید برگردم ... الان من باید یک ترم دیگه از درسم رو چی کار کنم آخه ؟!؟!؟ بی خیال بشم این همه هزینه را برگردم ایران .... لااقل بگن از امروز تا پایان تکمیل این سری تحصیلات هرکسی بهش ارز میدیم یا از 6 ماه دیگه ارز دانشجویی به هرکی بره خارج از کشور نمیدیم . آدم بدونه باید چی کار کنه !!؟ مشکل ارز مشکل ملی ... ارزش تمام دارایی یک ملت داره کم و زیاد میشه ... اینقدر به فکر خودمون نباشیم و بقیه رو هم ببینیم ...
    • بدون نام MY ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      11 3
      برای افرادی نظیر حضرت عالی براستی که بیخود و حرام هم هست اما برای دیگر دانشجوها در سایر کشورهها چی؟ آیا آنها هم دارن پول یا همان اسکلار میگیرن؟ اینجا بعضا لازم هست که متریال تحقیقت هم با پول خودت خریداری کنی!!!
    • banafshe KR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      12 3
      علیرضا جان شما مثل اینکه متوجه نیستین چی دارین میگین. یا آقا زاده هستین یا اینکه وضع مالی خوبی دارین. بهتره سکوت کنین
    • آیت FI ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      10 15
      خدا یه عقل به شما بده که اومدی اینجا داری مثل ریگ دروغ میگی. اصلا مهم نیست،اگه خدایی اون بالا هست میدونه که ما چه وضعی اینجا پیدا کردیم تو غربت و چه فشاری میاد به ما. شما واسه اینکه عقده هات رو خالی کنی فک کن من و امثال من داریم اینجا با پول بیت المال خوشگذرونی میکنیم و هر چی مشکل مملکته با قطع کردن ارز ما حل میشه. یه روزی باید جواب این کارهاتون رو بدید بالاخره...
    • علی رضا - کانادا CA ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      6 2
      در جواب دوستان من نه آقازاده هستم نه هیچی ... اما من هنوز هرچی فکر میکتم نمیدونم واژه ارز دانشجویی رو کی باب کرد. خود وزارت علوم. من خودم وقتی اومدم نه انتظار داشتم کسی بهم دلار بده و نه قرار بر این بوده؟ آیا بوده؟ اصولا ما ایرانیها میدونیم ارز گران میشه از وقتی یادم میاد همینطوری بوده. اما این دلیل نمیشه هر کی سرشو بندازه بره خارج بعدش بگه چرا گرون شد بهم ارز ارزون بدین. اصلا این منطقی نیست. این حرکت دادن رانت هست حالا چه یکی واقعا نیاز داره چه برای درآمد یکی. حرکت اشتباه است چرا همیشه خودمون رو برای همه جی ذی حق میدونیم. حالا اگه ارز گران شده بحث دیگه ای هست که بایست حل بشه که چرا ارزش پول ملی سقوط آزاد میکنه هر از چند گاهی. این جق ماست که بدونیم چرا و انتظار داشته باشیم ثابت باشه
    • بدون نام MY ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
      3 5
      ببین آقا یا خانم علیرضا از وی پی ان کانادا، قبوله که قراره ارز گرون بشه ولی نه 75% در طول یک سال این حرفها، حرف یک دانشجو نیست، حرف آدمی که نمی دونه دانشگاه رو چطور می نویسند.
  • آرمان IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    9 6
    به نظر من حمایت از دانشجویان و رفع نیاز های مالی اونها چه در داخل و چه در خارج از وظایف خیلی مهمی هست که دولت باید به اون توجه داشته باشه ولی بهتر نیست بجای تمرکز روی این مسئله به این موضوع هم توجه کنیم که افزایش قیمت ارز عرصه زندگی را برای خیلی از افراد معمول جامعه روز به روز تنگتر و بد تر می کنه؟ خیلی از خانواده ها اگر همین روند ادامه پیدا کنه تو برآورده کردن نیازهای اولیه و روزمره شون می مونن اونوقت شما تمرکز کردید رو افرادی که به میل و اراده خودشون رفتن خارج برای تحصیل؟ من امیدوارم که قیمت ارز به اندازه ای باشه که همه بتونن برن و به آرزوهاشون برسن ولی الان خیلی عمق مشکل فراتر از این چیزاست.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    17 7
    کسانی که در خارج دارن درس می خونن چند دسته هستن: 1-کسانی که دانشجوی دوره های کاردانی و کارشناسی هستن که اساساً نباید به اونها ارز تعلق بگیره چون الان انواع و اقسام دانشگاهها تو کشور وجود داره و هیچ کس نیست که نتونه یه دانشگاه و رشته مورد نظرش رو پیدا کنه برای ادامه تحصیل. 2-کسانی که کارشناسی ارشد و یا دکترا دارن می خونن اونها هم یک دسته که بورس گرفتن از همون کشور که هیچ مشکلی ندارن و نباید به اونها ارزی تعلق بگیره چون همون فاند کفاف هزینه های زندگیشون رو می ده ولی اگر بورس ندارن و در یک رشته ای دارن تحصیل می کنن که امکان تحصیل در ایران برای اونها نیست و یا کم هست به نظر من باید حمایت بشن و به اونها ارز با نرخ دولتی تعلق بگیره مشروط به اینکه در دانشگاه درجه یک پذیرش داشته باشن
  • احسان CH ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    8 18
    دوستان، لطفا نكته ديگري رو هم در نظر بگيريد. اين ارز دانشجويي با نرخ مرجع براي همه مقاطع تحصيلي تا كنون به صورت قانوني توسط بانك مركزي به تمام متقاضيان واجد شرايط پرداخت ميشده. خيلي از افراد با در نظر گرفتن همين شرايط و يك سري حساب و كتابهايي كه كردن فرزندانشونو فرستادن براي تحصيل و هيچ كار غير قانونيي هم نكردن. حالا اگر مشكلي پيش اومده و اين برنامه ميخواد تغيير كنه، نبايد روي كساني كه برنامه ريزي كردن و مدتي از زمان تحصيلشون رو هم گذروندن تاثير بذاره. بانك مركزي اگر هم ميخواد تغييري توو برنامش بده، براي دانشجوهاي جديد بايد اين كار رو بكنه و كسي كه تا امسال از بانك مركزي ارز دانشجويي ميگرفته نبايد شامل حالش بشه.
    • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      11 3
      برنامه ؟! اشتباه کردی خب
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    17 17
    اکثریت افرادی که ارز دانشجوئی می گرفتن فقط به خاطر مابتفاوت و فروش آزاد اون هست که مشتاق هستن و گرنه آنچنان هم که سر و صدا می شه لنگ هزینه هاشون نیستن. جالبه اگر تحقیق بشه روشن می شه همون آدما از یارانه 45000 تومنی هم نمی گذرن خدایا به ما قدرت درست فکر کردن بیاموز تا بتونیم منافع خودمون رو در منافع جمع ببینیم و فقط به فکر منافع شخصی خودمون نباشیم
    • علیرضا US ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      10 10
      آخه آدم چی بگه به این کوته فکری؟ تو تا حالا خارج که چه عرض کنم، نخجوان حداقل رفتی؟ با این ارز دانشجویی در اکثر کشورها فقط میشه بخور و نمیر زنده موند، بخور و نمیر میدونی یعنی چی؟ من دانشجو نیستم ولی از وضع دانشجویان ایرانی اطلاع دارم. دارن اکثرا به فلاکت میوفتن. حالا من بعد هیچ اما اونایی که قبل از این ماجرا پذیرش گرفتن همین لحظه باید بهشون کمک بشه. اونایی که من بعد میخوان برن که خوب وضع رو میبینن اما اونی که رفته یا کارش از قبل درست شده الان داره میره ظلم بزرگی در حقش شده.
  • یزدان IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    10 4
    برخورد بضی از دوستان و هموطنای عزیز باعث تعجب من شده اولا امثال من دنبال صدقه دولت نیستن که اینقدر تو سرمون میزنن ، ما فقط تنها انتظاری که داریم اینه آقایون طی مدت تحصیل یه سیستم با ثبات باشه که بتونیم روی اون برای این چند سال برنامه ریزی کنیم .دوما رشته تحصیلی من و خیلی از دوستان دیگه تو کشورمون وجود نداره و دانشگاه های ما هنوز به این ظرفیت دست پیدا نکردن. من بعد از کلی جستجو جایی رو تونستم پیدا کنم که این امکان رو برام فراهم کرده بود. وقتی هم خواستم برنامه ریزی کنم فاکتورهای زیادی رو در نظر گرفتم مثل تحریم،حتی شرایط اقتصادی کشورم رو زمان جنگ تحمیلی هم مطالعه کردم، ولی تنها چیزی رو که به اون فکر نکرده بودم سوءمدیریت بسیار وحشتناک مسئولین کشور بوده. خداوندا جهل و نادانی رو از ما دور کن.
  • علی MY ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    9 5
    سلام دوستان خواهشمنداست آینده نگر باشید این بچه های دانشجو با مدرک بالا بیایند ایران تحول زیادی ایجاد می کنند و اگر با مشکل درس بخوانند و به ایران برگردند برخورد متفارت خواهند داشت . در هندوستان اکثر استادان هندی پولی هستند ........
  • بدون نام BR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    6 15
    دلال جان باید هم با این قیمت دلار حال کنی از اسمت پیداس که برای چی سنگ دلار به سینه می زنی. من و امثال من 24 سال تو وطنمون درس خوندیم حالا هم برای تحصیلات تکمیلی اونم با هزینه خودمون اومدیم بیرون این حقمونه که ارز رو به نرخی بخریم و به هیچ وجه هم راضی نیستیم امثال دلال مانند شما تو این وضعیت از بیت المال مردم ایران اینطوری سو استفاده کنن
  • amirrreza IT ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    15 4
    دولت میگه کمبود ارزی نداره و میتونه به تقاضا های واقعی پاسخ بده ! اقای بهمنی پارسال اومد تو تی وی و گفت کسانی که میخوان ارز رو زیر بالشت و پتو قایم کنن ارزی براشون نیست ولی هر کی نیازش واقعی هست بیاد ارز 1226 تومنی بگیره ! فقط 1 میلیارد دلار برای واردات خودروهایی داده شد که همگی به قیمت ارز ازاد در بازار فروش رفت ! چقدر عروسک چینی فقط وارد شد با این ارز 1200 تومنی ! حالا به دانشجو که رسید ندارم ندارم دولت شروع شد ! کلا 500 میلیون در سال هم نمیشه !
  • دانشجوی دکتری در آمریکا US ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    27 12
    من دانشجوی دکتری در آمریکاهستم. متاسفانه گرفتن ارز دانشجویی اینجا به یک بیزینس تبدیل شده. خیلی از بچه هایی که از اینجا فاند دارند ارز دانشجویی را گرفته و در بازار آزاد ایران میفروشند. اوایل هم زیاد شایع نبود ولی الان اپیدمی شده.
  • بدون نام BE ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    13 14
    به عنوان یک دانشجوی دکتری باید عرض کنم که توکل ما به خدا است انشاءالله اوضاع بهتر میشه. هر چند هر یک یورویی که خرج میکنم بدنم میلرزه. اگر کسی فکر میکنه برای خوشگذرانی رفته ایم برای من مهم نیست. من به خاطر اینکه بقیه چه فکری میکنند نرفتم. اگر خدا راضی باشد و والدینم، برای من کفایت میکند. اگر کسی فکر میکندکه من و امثال من خودمان رفته ایم و دولت مسؤولیتی در قبال ما ندارد، آن هم مهم نیست. شرایط بد گذرا است روزهای بهتر به امید خدا در راه است. کسی که تقوا و ادب را رعایت نکند، دست آخر بازنده است.
    • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      15 6
      ببین داداش یا شایدم آبجی بحث سر اینه که دلار گرون شده تو زندگی ما هم تاثیر داشته چه دلیلی داره به پدر شما ارز 1226 تومنی بدن ولی یه کاسه ماست رو پدر من با دلار 3600 تومن بخره؟
  • وحيد QA ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    12 4
    جالبه بعضي ها كه واضحه كي هستند ميخوان با باك كردن صورت مساله اونو حل كنند! برادر من اينم شد راه حل كه شما ارايه ميدي؟ دولت موظفه اين مشكلات رو حل كنه بس دولت واسه جي ميخوايم ما؟! بجه هاي خارج از كشور بركردن قيمت دلار درست ميشه؟ خيانت نكنيد به ملت! زشته به خدا
  • علی EU ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    10 10
    خواهش می کنم ارز دانشجویی رو قطع نکنید و به ما کمک کنید ( امروز هم که اصلا ارز نمی شد خرید حتی به صورت ازاد چون پلیس اومده بود جلوی دلال ها رو بگیره...!!! من به عنوان یه دانشجویی که یک هفته دیگه می خوام برم چی کارکنم؟؟؟؟؟؟؟
  • حمید IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    5 18
    با سلام منصفانه اینه که حد اقل این قانون برای از این به بعد باشه - چون برخی از دانشجویان وقتی 2 یا 3 سال قبل رفنتند دلار آ زاد با دولتی تفاوت کمی داشت - اون افرادی که نظر میدن انصاف داشته باشند
    • بدون نام IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      15 1
      یعنی اگه دلار میشد 500 تومن شما میگفتی نه من 1200 تومن کمتر نمیخوام؟ الان وضعی شده که ملت داخل هم سخت درگیر هستند دوستان خارج نشین هم دچار مشکل هستن ولی باید یه مقدار از بار مشکلات رو هم خودشون و خانواده شون به دوش بکشن
  • amir IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    14 16
    من خودم بعد ۵ سال زحمت زندگیم و همه برنامه هام نابود شد اما از این همه تنفر بین ایرانیا با این نظرات خیلی دلگیرشدم ، جای هم دلی آخه اینجوری ...... !!!!
  • استاد دانشگاه US ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    12 18
    با وجود مخالفت با سیاست های اقتصادی دولت لیکن به نظر من به دانشجویان کارشناسی و ارشد اصولاً نباید هیچ ارزی تعلق گیرد چون به اندازه کافی در ایران دانشگاه و رشته برای کارشناسی و ارشد وجود دارد. در مورد دوره دکتری هم در کشورهای با کیفیت خوب ماننذ امریکا و کانادا و استرالیا و انگلستان تقریباً کلیه دانشجویان بورسیه دانشگاهها هستند یا به نحوی از کمک دانشگاه بصورت تی ا و آر ا استفاده میکنند پس چرا باید ارز بگیرند؟ من تعداد زیادی از دانشجویان را می شناسم که از این کمک ها استفاده میکنند و متقاضی یا دریافت کننده ارز دولتی هم هستند. این را با اطمینان میگویم چون استاد دانشگاه هستم و هر از چند گاه به این کشورها بویژه استرالیا و کانادا مسافرت دارم. حال شما هر چه میخواهید منفی بزنید ولیکن حقیقت را میدانی
    • amir IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      13 5
      اگه یک رشته اینجا نبود چی ؟ از شخصی با دانش شما ....
    • Mohammad ا ستاد بازنشتسه دانشگاه GB ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      6 3
      همکار عزیز تمامی جوانان عزیز فرزندان ایران هستند خواهشمندم شما با دید وسیع تر به این موضوع توجه کنید بخصوص شما که سفر علمی به خارج از کشور هم دارید ارزش پول ملی ما در رده آخر در بین تمام کشورها قرار دارد یاد زمانی می افتم که توریستهای ایرانی لازم نبود پول خودرا در ایران exchange کنند اونها ریال یا تومان را به خارج از کشور می بردند به عبارتی پول ما اعتبار داشت بنده خودم در یکی از دانشگهای ایران با حقوق پایه 10000تومان استخدام شدم ولی همانطور که میدانید اون مقدار ارزشش بیشتر از حقوق بازنشستگی فعلی من است به حر حال اگر پول ما ارزش داشت لوزومی نداشت دانشجویان خارج از کشور ما ارز از دولت درخواست کنند. راستی حقوق شما ارزشش در مقا یسه با دلار درعرض این دو ماه چقدر کاهش یافته است
  • دانشجوی غیر بورسیه US ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    22 14
    آقایون خانوم ها به خودتون بیائید دانشجو ها دشمن شما نیستند. چرا کاسه داغ تر از آش شده اید؟ اگر ارز این دانشجوهای گرفتار رو ندهند به جیب شما میریزند؟ ای خدا به تو پناه میبریم از شر جاهلین و خائنین
  • دانشجوی ایرانی US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    21 6
    لطفاً همصدا بشویم نرخ واقعی ارز رو طلب کنیم. ما از شما خیری نخواستیم. به جای کوبیدن بر طبل ندادن یا دادن ارز طلب حق خودمان را کنیم. دشمنی نکنیم با هم.
  • سیروس IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    10 8
    با سلام حضور همه دوستان - من تمام نقطه نظرات موافق و مخالف رو خوندم و به این نتیجه رسیدم که حب و بغض در مملکت بیداد میکنه در حالی که دین ما دین اخوت برادری و احسان به یکدیگر است دانشجویان داخلی و خارجی دست به دست هم میتوانند ما را به سر منزل مقصود برسانند.اینکه 4 روز ارز بره بالا و بقیه فکر کنند که این مابه التفاوت به جیب دانشجو میره واقعیت نداره ضمن اینکه دانشجویی که از سال 1383 رفته تحصیل میکنه ما به اتفاوت نرخ ارز از 800 تومن تا 1226 تومان داره بهش تحمیل میشه.بیایید سقف فکری خودمان را به سقف 3 متری ساختمان یک طبقه محدود نکنیم سقف آسمان بی نهایت است.
  • Mo AU ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    24 9
    دوستانی که فکر می‌کنند ما اینجا پا روی هم گذاشتیم و از ایران هزینه‌های ما تامین می‌شود لطفن توجه کنند! من ملبورن زندگی می‌کنم، سالی ۳۲۰۰۰ دلار استرالیا فقط هزینه شهریه بنده هست. ماهانه ۱۲۰۰ دلار هزینه زندگی بخور نمیر و این هزینه زندگی رو فقط می‌تونیم با کار کردن بدست بیاریم! من هفته‌ای ۲۰ ساعت اجازه کار دارم، ساعتی ۱۸ دلار که بعد از مالیات در ماه ساعتی ۱۶ دلار در جیبم میره. حالا چطوری میتونم هزینه دانشگاه رو با کار کردن تامین کنم؟! یا برای دوره‌ی لیسانس که در مالزی بودم حق کار با ویزای دانشجویی نداشتیم! ۲ماه کار کردم و از اداره مهاجرت مالزی اخطار نامه دریافت کردم. لطفن وقتی اطلاعات کافی ندارید نظر بی اساس ندید. ممنون.
    • بدون نام US ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      12 4
      این همه ادم توی ایران درس خوندن کنکور دادن بهترین دانشگاه ها ی ایران قبول شدن رفتن خوندن خوب مگه شما خونتون رنگین تر بود شما هم میرفتین کنکور میدادین تو یکی از همین دانشگاه ها قبول میشدین
  • علی IN ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    16 11
    من وقتی ایران رو ترک کردم دلار 1200 تومان بود. از کجا باید می دونستم تو این مدت کوتاه به 4000 تومان می رسه؟ من ویزای دانشویی دارم و در هند نمیشه با این ویزا کار کرد.غیر قانونی هست و پلیس شمارو دستگیر و اخراج می کنه. حالا باید هزینه ای که تو دو سال خرج کردم و زمان و خیلی چیزای دیگه رو نصفه کاره ول کنم و آواره بشم.وقتی دولت نمیتونه به تبعه خودش کمک کنه حداقل براش مشکل هم درست نکنه. چرا دلار گرون شد؟ گناه من چیست؟ برای بعضی ها هم واقعا متاسفم که کاسه داغتر از آش شدن. کسی که تجربه بی پولی توی غربت رو داشته باشه محاله این چرندیات رو در مورد ندادن ارز به دانشجو اینجا مطرح کنه
  • ر.ح IN ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    14 19
    خبرآنلاین خواهشن درخواست ما رو به گوش مسئولین با وجدان برسونید.ارز مرجع رو حداقل واسه دانشجویان با هزینه شخصی در مقطع دکترا قطع نکنن. شاید بشه لیسانس و فوق لیسانس رو در ایران خواند ولی باور کنید واسه دکترا در رشته های فنی و ساینس دانشگاههای ایران کیفیت کافی رو ندارن. خدمونو که نمی تونیم گول بزنیم...خواهشن این درخواست رو از طرف جمعی از دانشجویان دکترا با هزینه شخصی ذکر کنید. ممنون
  • بدون نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    10 4
    من دانشجوی دانشگاه ازادم.. برای انجام تزم پروژه ای که ب استادم معرفی کردم حدود 8 میلیون چیزی ک حساب کردیم خرج داشت... الان خداوکیلی من دانشجو نباید سوبسیت بگیرم واس تزم؟ 8 تومنو از کجا بیارم؟ بیاید بگید دیگه مگه منم دانشجو نیستم؟ من ک تو این کشورم! گفتم ندارم استاد.گفت خب برو رو یه پروژه ای کار کن قد جیبت! دانشجویان گرامی اونور اب نگید حب و بغض.. جای الان امثال من بودید انقدر برادر برادر و حب هموطنی میکردید خدایی؟ اگه ب شما تسهیلات تعلق میگیره باید ب امثال منم بگیره...
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    14 1
    در دانشگاهها رو باز کنن، دانشگاههای جدید بزنن، هم این همه دکتر بیکار میرن به بچه های مردم درس میدن هم ملت مدرک میگیرن همه جا ی دنیا التماس می کنن دانشجو بگیرن اینجا همه میرن هرجایی که مدرک بگیرن!!
  • Ma UA ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    8 9
    واقعا برای یکسری از دوستان که نظرات بی ربط میدن متاسفم.کدوم تفریح و عشق و حال خارج از کشور؟مگر الان بهترین استادهای دانشگاه ما در خارج از کشور درس نخوندن؟شما به آنها هم توهین مکنید.بسیار کوته فکر و سطحی نگر هستید.دانشجویان خارج از کشورد ر تمام دنیا باید مورد حمایت دولتشون باشند.مگرما ا از ویتنامی ها وعرب ها کمتریم که دولتشون سالیانه بهشون مبلغی رو کمک میکنه برای ادامه تحصیلشون ؟ اونم نه با عرض دولتی بلکه با ارز مجانی و بودجه خود دولت .اون وقت شما دم از برگشتن ورها کردن تحصیل رو میزنید.مگه شهره هرطه؟ما زندگی و جوونیمونو گذاشتیم قصدمون هم برگشت به مملکت عزیزمون و خدمته.مطمئن باشید نتیجشو خودمون میبینیم.هیچ کس از ما دوست نداره تو مملکت غربت بمونه و واسه این بیگانه ها خدمت کنه.یا حق
  • علیرضا US ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    9 4
    اولا 48 هزار که سهله 480 هزار دانشجو هم باشه اون سوبسید ارزی در مقابل دیگر ریخت و پاشهای دولت که به چشم شما دوستان مخالف نمیاد. ثانیا فکر میکنین که خارج کار ریخته؟؟؟ کار کجا بود. همینایی که الان خارجن اگه ازشون تعهد استخدام با حقوق عادلانه بگیرین 90 شون با کله برمیگردن ایران. امنیت شغلی که در مشاغل دولتی و دانشگاهی ایران هست رو در خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا نمیشه پیدا کرد. ایکی ثانیه با اردنگی با چندین سال سابقه کار طرف رو میندازن بیرون.
  • Mohammad استاد بازنشسته دانشگاه GB ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    3 3
    دوستان دانشجو (خارج و داخل) در کامنت های بالا هم عرض کردم لطفا بیشتر به بی ارزش بودن پول ملی توجه کنید متا سفانه شما هیچ کشوری نمی توانید پول ایران رو ببرید و تبدیل به پول رایج آن کشور کنید البته متاسفانه این قضیه مربوط به حال نیست و حال به اوج رسیده و ممکنه بیشتر هم بشود. شما دانشجو های کشورهای دیگر رو هم دیدید و یا شنیدید آیا اونها همشون مجبورند دلار با خودشون حمل کنند؟ نه اینطور نیست پولشون ارزش داره و در کشور محل تحصیل تبدیل به پول رایج اون کشور می کنند متاسفانه الان دیگه کشورهائی مانند افغانستان هم پول ما رو قبول ندارنند راستی کی بود میگفت دلار کاغذ پاره ای بیش نیست؟
  • حقگو IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    11 11
    دوستان داخل ایران اکثرا با دانشجویان خارج کشور مخالفت میکنن و نظرشون اینه که عدالت اینه که چون به داخلیا چیزی نمیدن باید به خارجیا هم ندن! اما باور کنید اگر به خارجیا ندن به شما هم نخواهند داد! بجای این که مثل همیشه ظاهر بین و احساساتی باشیم یکبار هم که شده واقع نگر باشیم. آیا مسئول گرفتاری و مشکلات شما دانشجویان خارج کشور هستن؟ چرا همه زورشان به دانشجوها می رسد حتی دانشجوها! شما اگر بفکر دفاع از حق خود هستید چرا به همین دلال ها گیر نمی دید؟! و به خیلیهای دیگه با پولهای بادآورده؟ حق شما پیش اونهاست نه دانشجوی آزاد بیچاره ای که با هزار بدبختی میخواد به حق طبیعیش که ادامه تحصیله برسه. باور کنید با کارشکنی و اینکه دانشجوها در خارج درس نخوانند مشکل کسی حل نمیشه. بیاییم مسائل رو عمیقتر ببینیم...
    • باز هم حقگو! IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
      7 6
      خب با رای های مثبت و منفی که به مطلب بنده داده شد، مشخص شد اکثر کسانی که به نام دانشجو میان اینجا و رای میدن واقعا از چه قشری هستن (دلال و...) که امید به حذف ارز دانشجویی بستن تا این خیل دانشجوی خارج از کشور بسمت بازار اونها گرایش پیدا کنه و بازارشون بیش از پیش داغ بشه، وگرنه چه دلیلی داره دانشجوها به این مطلب رای منفی بدن؟! بهرحال درسته همه دانشجوها قدرت خرید دلار و ارز رو با این شرایط ندارن ولی بالاخره درصدیشون با هر بدبختی شده پول جور میکنن و میخرن و این وسط بیشتر از همه کی سود میکنه؟؟...
  • سید مهدی رحمانی IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    12 2
    48.000x10.000$= 480.000.000 Dollar عجب رقم نجومی ای میشه ! فکر نمیکنم دولت حاضر به تقبل چنین مبلغی بشه
  • بنفشه KR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    12 7
    ما صدقه نمیخوایم مردم و مسئولین دلسوز نظام، ما فقط فریادمون اینکه ارز مرجع که حق مسلم ماست به ما بدهید. لطفا از بقیه دوستان که برای خودشان توی این روزها بر اثر گرونی دلار پولی به جیب زدند خواهش میکنم سسسسسکووووت کنید .
  • سیما CH ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    7 10
    من به عنوان یک مادر بازنشسته که فرزندم را برای تحصیل به خارج فرستادم با حقوق مشخص و برنامه ریزی اینکار را انجام دادام حالا اگر دولت نمیتواند برنامه ریزی مشخص داشته باشد ما چرا باید تاوانش را پس بدهیم؟
  • بدون نام IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    7 8
    من در فوق دکترای تخصصی دندانپزشکی در امریکا درس میخونم. دکترام رو از دانشگاه دولتی تو تهران گرفتم. با اینکه تو دانشگاه خوبی تو ایران درس خوندم ولی واقعا امکانات و تکنولوژی اینجا 20-30 سال از ایران جلوتره و مشابه این دوره تو ایران نیست !!!!! تا حالا هم ارز دانشجویی نگرفتم. هزینه 4 سال تحصیل من حدودا 300 هزار دلار میشه !! حتی ارز هم بدن جاییشو پر نمیکنه! پارسال میشد 400 میلیون تومان ، امسال میره تو میلیارد !! شاید این پول بتونه شکم خیلی ایرانیا رو سیر کنه ولی باید پذیرفت که کشور به تحصیلات به روز نیاز مبرم داره. ما اگه 4 تا مدیر تو ایران داشتیم الان وضعمون این نبود. تو علوم انسانی و مدیریتی ضعیف عمل میکنیم. چون در این زمینه از نظر علمی عقب هستیم. ولی تو علوم مهندسی و پزشکی به روزتر هستیم.
  • محمد LU ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    8 12
    من محمد هستم دانشجوی مهندسی نفت(مستر) دانشگاه uis(استاوانگر)..به نظر من ارز دانشجو هایی که داخل کشورهایی مثل هند..ارمنستان..مالزی..ترکیه..امارات درس میخونن باید فعلا قطع شه و این ارز برای دانشجویانی که در کشورهای اروپایی و آمریکا .کانادا درس میخونن قرار داده بشه..اینجوری هم عدالت رعایت میشه هم پول بیت المال هدر نمیره..چون کشورهای آسیایی ارزش تحصیلی در حد الویت ندارن
  • بدون نام BE ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 8
    از اینکه پاسخ من به اظهار نظر یکی از دوستان در مورد نظر ابتدایی من را منتشر نکردید واقعا متشکرم. این نکته نشان میدهد که احترامی برای دیگران قائل نیستید و اصول حرفه ای را رعایت نمیکنید. از شما هم توقعی نیست همین هستید که هستید. ما بیخود وقتمان را تلف میکنیم. ممنون که ذات خود را نشان میدهید.
    • دبیر گروه جامعه: IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
      7 1
      خواننده محترم با تمام احترامی که برای شما و نظراتتان قائل هستم اما متاسفانه نظر شما حاوی توهین بود ،که بر طبق قوانین ارسال نظر از منتشر کردن آن معذوریم (می توانید در پایین همین قسمت قوانین ارسال نظر را ببینید) با این حال از شما و ار این که با ما در ارتباط هستید متشکریم