در پی درخواست رئیس سازمان میراث فرهنگی از احمدی‌نژاد برای تشکیل کمیته‌ای جهت پیگیری موضوع غرامت ایران در دوران اشغال جنگ جهانی دوم، رییس‌جمهور دستور پیگیری این موضوع را خطاب به اسفندیار رحیم‌مشایی صادر کرد.

حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته گذشته ‌نامه‌ای به رئیس جمهور نوشت که در بخشی از آن آمده است: «در سوم شهریور 1320 و در خلال جنگ جهانی دوم، متفقین شامل آمریکا، روسیه و انگلیس، بی‌طرفی کشورمان را در جنگ نقض کرده و ایران را به مدت حدود 5 سال به اشغال خود درآوردند. در جریان این تهاجم سنگین شماری از سربازان و مردم عادی کشته و مقادیر متنابهی از ادوات نظامی (که جزء اموال و دارایی‌های ایران محسوب می‌شدند) از بین رفت. همچنین در مدت اشغال ایران، راه‌آهن، جاده‌ها، اسکله‌ها و بنادر کشور و زیرساخت‌های مهم برای ارسال آذوقه، اسلحه و مهمات به روسیه مورد استفاده آنان قرار گرفت و نقش و اهمیت ایران تا به آن‌جا بود که در کنفرانس تهران لقب پل پیروزی به ایران دادند.»

بقایی در ادامه نامه‌اش نوشته است: سهم کشورمان از این اشغال جز ویرانی، مشکلات اقتصادی، قحطی، بیماری، زیانهای مالی و معنوی و تحمیل رژیم سرسپرده‌ پهلوی بر ایران نبود. اما نهایتا با خاتمه جنگ و پیروزی آمریکا، روسیه و انگلیس نه تنها هیچ گونه خسارت یا غرامتی بابت دوران اشغال و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و زیرساختهای ارتباطی ایران، پرداخت نشد بلکه رژیم سرسپرده پهلوی نیز در کشور تثبیت شد.

در این نامه رییس سازمان میراث فرهنگی آمده است: حال با توجه به حجم خسارات مادی و معنوی وارده به ایران پیشنهاد می‌‌شود کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های ذیربط تشکیل تا با بررسی اسناد و مدارک موجود حجم خسارات وارده را به منظور تعیین میزان غرامت مشخص نموده تا از طریق مراجع بین‌المللی نظیر سازمان ملل نسبت به تاییدیه حقوق ملت ایران اقدام شود.

در پی ارسال این نامه به رئیس‌جمهور، احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به اسفندیار رحیم مشایی، مشاور و رئیس دفتر رییس جمهور دستور ارزیابی و پیگیری این موضوع را صادر کرد.

در نامه احمدی‌نژاد به مشایی، گذشته از تکرار بخش‌هایی از نامه بقایی، آمده است: طی سال‌های طولانی برخی که بیشترین منافع کسب کردند به بهانه جبران خسارات جنگ جهانی دوم مبالغ و کمک‌های هنگفتی دریافت کردند ولی ایران عزیز خسارت‌ها را تحمل کرد و به دلیل ضعف مدیریت ناصالح وقت نسبت به احقاق حقوق ملت ایران اقدامی نشد.

رییس‌جمهور در پایان از رییس دفترش که پیش‌تر ریاست سازمان میراث فرهنگی را به عهده داشت، دستور داد: لازم است با تشکیل گروهی از صاحبنظران حقوقی‌،‌ اقتصادی،‌ تاریخی و سیاسی و مسئولان مرتبط،‌ ابعاد خسارات وارده به ایران در جنگ دوم جهانی و اشغال توسط سه کشور به اصطلاح فاتح این جنگ را ارزیابی و استیفای حقوق مسلم ملت را از مجامع جهانی پیگیری و نتایج را اعلام دارید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 31389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آب ذلال IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    جزء داراییهای تاریخی است
  • سعید!!! IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    بر هیچ ایرانی پنهان نیست که در جنگ جهانی دوم کشورمان مورد تجاوز و چپاول متفقین قرار گرفت ولی اگر سیاست خارجی مان قویتر بود بهتر می شد؟
  • مجيد IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    جنگ جهاني پيش كش!! عرضه دارين برين غرامت ميلياردي دفاع مقدس رو از برادران عراقي ! بگيرين و مقداري رابدهيد به آوارگان و ساكنان مرزها ... پس چرا نمي رين ؟ زبونتون اينجا دراز نيست ؟
  • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    0 0
    من می گم می خاین از خسارات اسکندر مقدونی شروع کنیم تا کم کم برسیم به جنگ های جهانی . اینا واقعا متوجه اند چی دارن می گن؟!
  • اتکینز IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
    0 0
    به نظر میرسه اگه اول غرامت جنگیمونو از عراق بگیریم معقولتر باشه
  • بدون نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
    0 0
    اگر از سر دلسوزیست فکر نمیکنید که غرامت جنگ تحمیلی اهمیت بیشتری دارد(مخصوصا که نسلی که مستقیما اسیب دیده اند هم اکنون زنده اند و حتی نمیدانند که نتیجه این تجاوز به کجا سرانجامید) یا باز هم مسایل سیاسی است.