واحد مرکزی خبر: یک روزنامه لبنانی روز دوشنبه به نقل از سندی که ویکیلیکس آن را منتشر کرده است اعلام کرد یک محقق سازمان ملل متحد به دیپلماتهای آمریکایی اطلاع داده بود که چهار افسر ارتش لبنان که به دست داشتن در ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان متهم هستند بدون مدرک قانونی بازداشت شده اند.

احتمال می رود این گزارش که در روزنامه « دیلی استار»‌ لبنان منتشر شده است اختلافاتی را در لبنان در خصوص تحقیقات بین المللی درباره ترور رفیق حریری در سال دو هزار پنج برانگیزد.

این سند در پایگاه اینترنتی ویکیلیکس قرار ندارد و دیلی استار اعلام کرد این سند به صورت انحصاری در اختیار این روزنامه قرار گرفته است.

روزنامه « دیلی استار» لبنان افزود مسئولان تحقیق در موضوع ترور حریری همچنین از کاغذ بازیهای داخل سازمان ملل متحد و همکاری نکردن با این کمیته حتی از طرف کشورهایی که آشکارا از تحقیق در این خصوص حمایت می کنند ابراز نا امیدی کردند.

این محققان سازمان ملل متحد همچنین ابراز تمایل کرده بودند از تصاویر ماهواره ای آمریکا استفاده کنند.

جمیل السید ، مصطفی حمدان ، علی الحاج و ریمون عازار افسران بلندپایه ارتش لبنان هستند که در اوت دو هزار و پنج و در زمان ترور رفیق حریری به درخواست دیتلف ملیس دادستان آلمانی که مراحل آغازین تحقیق سازمان ملل را رهبری می کرد بازداشت شدند.

کمی بعد و سه سال پیش از آزادی این افسران ارتش لبنان ، سرژ برامرتز Serge Brammertz که جایگزین ملیس شد در نامه ای دیپلماتیک اعلام کرد هیچ مدرک قانونی برای ادامه بازداشت این افراد وجود ندارد و تلویحا افزود دلایل سیاسی مانع از آزاد شدن آنها می شود.

این روزنامه لبنانی به نقل از یکی از اسناد ویکیلیکس افزود " برامرتز گفته بود بر اساس قوانین حقوق بین الملل این چهار افسر لبنانی باید فورا آزاد شوند." این روزنامه افزود " اما وی در عین حال اذعان کرد آزادی آنها فاجعه سیاسی در لبنان را به دنبال خواهد داشت." این چهار افسر ارتش لبنان آوریل دو هزار و نه پس از نزدیک به چهار سال بازداشت بدون اتهام ، آزاد شدند.

یک تلکس دیگر که روزنامه « دیلی استار» لبنان منتشر کرد نیز نشان می دهد دیپلماتها درباره پیامدهای آزادی این افسران لبنانی ابراز نگرانی کرده بودند.

در این تلکس آمده است" علاوه بر تاثیر گسترده ای که ممکن است ْآزادی این چهار تن بر اوضاع سیاسی داشته باشد ممکن است آزادی السید پیامدهای امنیتی برای ما به عنوان نمایندگی دیپلماتیک داشته باشد." در این پیام دیپلماتیک آمده است " اگر السید آزاد شود عصبانی می شود و برای گرفتن انتقام تلاش خواهد کرد و دستکم آمریکا را مسئول بازجویی خود از طرف محققان سازمان ملل متحد و بازداشت چند ماهه خود معرفی خواهد کرد." به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت ، در نامه ای که پیتر نیکلسون رئیس گروه تحقیق سازمان ملل در ماه مه دو هزار و شش ارسال کرده است وی تلاش کرد تصاویری از ماهواره های آمریکا از بیروت و مناطقی در نزدیکی مرز با سوریه را در اختیار داشته باشد.

نیکلسون در این پیام دیپلماتیک گفت از موانعی که بر سر راه درخواستش به دلیل محرمانه بودن این تصاویر وجود دارد آگاه است اما تلاش کرد آمریکا را راضی کند.

در نامه های دیپلماتیک دیگر نیز برامرتز درباره همکاری نکردن کشورهای اروپایی با این کمیته تحقیق از جمله فرانسه که آشکارا از دادگاه بین المللی حمایت می کند ابراز ناامیدی کرده بود.

« دیلی استار» لبنان افزود " بر اساس این سند پاریس اصلا با این کمیته همکاری نکرده است." این روزنامه به نقل از برامرتز افزود " همکاری سوریه از برخی از کشورهای اروپایی بیشتر بوده است." وی همچنین از کاغذ بازیهای داخلی سازمان ملل متحد که پنجاه تا هفتاد درصد وقتش را می گرفته است شکایت کرده است.

161/ن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =