حیدر علی اف با شناخت توانمندهای اقتصادی ایران ،معتقد بود با برنامه ریزی و شناخت ظرفیت های تجاری،دو کشور می توانند به دستاوردهای مثبت اقتصادی نائل شوند.

قسمت دهم -مزیت تجاری
جمهوری اسلامی ایران با سال ها تجربه در امور بازرگانی و جمهوری آذربایجان با نه میلیون جمعیت، می توانند شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر باشند و تجارت متقابل می بایست مورد توجه بخش های دولتی و خصوصی دو کشور قرار گیرد.
پس از استقلال جمهوری آذربایجان ،آقای حیدر علی اف با شناخت توانمندهای اقتصادی ایران ،معتقد بود با برنامه ریزی و شناخت ظرفیت های تجاری،دو کشور می توانند به دستاوردهای مثبت اقتصادی نائل شوند.

"مایلم این نکته را توضیح دهم که روابط اقتصادی و تجاری موجود بین ایران و آذربایجان و گردش کالا هم برای ایران و هم برای آذربایجان خیلی مساعد است .ایران کشوری بزرگ با صنعت توسعه یافته می باشد و ما شاهد پیشرفت های زیاد ایران در زمینه اقتصاد بویژه در بیست سال اخیر هستیم. در آن کشور لوازم فنی و تکنولوژی معاصر جهان تولید می شود، بسیاری از موسسات ایرانی مطابق با استاندارد های جهانی کار می کنند و تولید دارند . لذا ایران بازار خیلی خوبی برای ما است و واردات کالا نیز از آن کشور برای ما با صرفه تر است. صادرات کالا های آذربایجان به ایران نیز از موضوعات خیلی مهم می باشد"

در سایه این اعتقاد بود که رفت و آمد مقامات و مسئولین بازرگانی دو کشور در سال های آغازین استقلال یشتر شد و مناسبات تجاری و بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان از روند مناسبی برخوردار و میزان آن از مرز یک میلیارد دلار گذشت.برگزاری نمایشگاه های بازرگانی که موجب شناخت راهکارهای توسعه تجارت می گردید،یکی از دلایل رشد مبادلات بازرگانی بود. آقای حیدر علی اف در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو ، ابراز اطمینان کرد که این قبیل اقدامات نقش بزرگی در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و آذربایجان خواهد داشت.

"بدیهی است که گسترش و توسعه همه روابط موجب ارتقاء روابط ما و ایجاد روابط عالی تر با سایر کشورها می شود. لذا من عقیده دارم که نمایشگاه تخصصی یعنی هشتمین نمایشگاه در حال افتتاح جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان نقش مهمی در این کار ایفا و به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور و بویژه ایجاد روابط نزدیک میان بخش های خصوصی و کارفرمایان و تجار کمک خواهد نمود.""

مهمترین مزیت تجاری ایران برای جمهوری آذربایجان کوتاه بودن مسیر و طولانی بودن مرزهای دو کشور است.این مزیت می تواند از طریق ایران، بازار اقتصادی آذربایجان را به بازارهای اقتصادی خلیج فارس و از آنجا به بازارهای بین‌المللی وصل کند.در واقع روابط تنگاتنگ بخش های خصوصی دو کشور و افزایش معاملات بازرگانی نه تنها برای ایران بلکه برای آذربایجان نیز مفید است . امروز جمهوری آذربایجان از قانون اقتصاد آزاد تبعیت می کند و این امر شرایط خوبی را برای تجار دو کشور جهت تقویت ارتباطات فراهم کرده است.آقای حیدر علی اف با شناخت این مزیت از تجار ایرانی می خواست که با ارائه کالاهای کیفی با کشورهای دیگر در در جمهوری آذربایجان رقابت نمایند.

"آذربایجان بیشترین پوشاک و کالاهای مصرفی را از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و غیره وارد می کند. فروشگاهها و مغازه های کشورمان پر از این قبیل کالاهاست در کشور ما تجارت آزاد شده و به مردم واگذار گردیده است، آن ها از هر جایی که می خواهند کالا وارد می کنند. ولی کالاهایی که از کشورهای دور وارد می شود قطعا هزینه زیاد و در آمد کمی دارد. برای هر تاجر هزینه حمل و نقل حائز اهمیت فراوان است ولی طبیعی است که کالاهای وارداتی از کشورهای نزدیک و همسایه هزینه اش کم و درآمد تاجر نیز زیاد خواهد بود. منظور من از بیان این موضوع آن می باشد که ایران و آذربایجان به هم متصل هستند. ما مرز مشترکی داریم .اگر از اینجا خیز برداری به ایران می افتی و اگر از ایران خیز برداری به اینجا می افتی. بعضی ورزشکاران می توانند این کار را انجام دهند. فاصله خیلی کم است البته این امر امکانات وسیعی را برای تجار ایرانی و آذربایجانی فراهم ساخته است."

در میان کشورهای مشترک المنافع،جمهوری آذربایجان همواره بزرگترین واردکننده اقلام تجاری از ایران بوده و تراز تجاری مبادلات همیشه مثبت و به نفع ایران بوده است. این امر علاوه بر تعمیق مبادلات تجاری بین دو کشور، میتواند موجب شکل‌گیری مناسبات راهبردی بین طرفین باشد. بدیهی است امروز نیز در صورت تغییر شرایط سخت قوانین و مقررات در دو طرف مرزها و ایجاد تسهیلات و حمایت های مشخص از تجار و رفع دیگر موانع می تواند موجب توسعه اقتصادی شده و آرزوهای مسئولین دو کشور بخصوص رئیس جمهور فقید آذربایجان را برآورده سازد.

"من معتقدم که روابط تجاری آذربایجان در درجه اول باید با همسایگانش از جمله با ایران باشد البته تجار و کارفرمایان ایرانی نیز در وهله اول باید با آذربایجان ایجاد رابطه نمایند زیرا ایران همسایه نزدیکتری از آذربایجان ندارد "

* مطالب داخل گیومه از کتاب "حیدر علی اف و شرق" ،انتشار در باکو سال 2003 توسط انتشارات چاشی اوغلو ،و همچنین کتابخانه الکترونیکی حیدر علی اف به آدرس اینترنتی http://lib.aliyev-heritage.org استخراج شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =