رسانه به جهت ایفای نقش سازنده در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه، همکار و همیار پلیس در استقرار نظم و امنیت بوده و از این حیث، نقش رسانه‌ها انکارناپذیر است. مقوله امنیت بدون همراهی و مشارکت رسانه ای ابتر و ناقص است زیرا نبود اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در جامعه موجب ایجاد خلائی می‌شود که جبران آن به‌راحتی میسر نیست.

به گزارش خبرآنلاین البرز، همگان بر این باورند که رسانه‌ها ظرفیت های عظیم در بازدارندگی از جرائم هستند و این کار در قالب اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد زیرا بخشی از جرائم از روی ناآگاهی و جهالت برخی افراد پیش می‌آید که پیامدهای ناگواری ازنظر روحی، روانی و جسمی دارد و درنتیجه مواضع بهنگام رسانه‌ها، این بخش از جامعه را از جاهل بودن نسبت به اقدامات پیش روی نجات می‌دهد تا مانع از تسری جرم در جامعه گردد.
نیروی انتظامی به عنوان متولی امر ایجاد نظم و امنیت عمومی همواره نیازمند بازوی رسانه ای و اطلاع رسانی قدرتمندی است که بتواند همراستا با سیاست های تعیین شده در این نهاد افکار عمومی را در جهت نیل به اهداف عالیه ، با خود همراه سازد.
سرپرستی خبرگزاری خبر آنلاین با درک اهمیت این موضوع در گفتگویی صمیمانه و در میزبانی از سردار بخشعلی کامرانی صالح، فرمانده نیروی انتظامی استان البرز و سرهنگ سید محمد رضا خسروی، معاونت اجتماعی این نیرو، به دستاوردها و اقدامات این نیرو در استان پرداخته است :
حمایت نیروی انتظامی از سرمایه و سرمایه گذاران اقتصادی
"تحقق اقتصاد مقاومتی در داشتن امنیت است لذا نیروی انتظامی با ایجاد امنیت در شهرک های صنعتی و با حمایت از سرمایه و سرمایه گذار تلاش دارد تا سهم خود را در پیاده سازی منویات مقام معظم رهبری در راستای توسعه امنیت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی بپردازد و با برخورد قاطع با قاچاق کالا و کالای قاچاق امیدوار است به رونق بخش های تولیدی و صنعتگران کمک کند."
سردار کامرانی صالح با ادامه می دهد: بدین منظور جلسات متعدی، با مجامع گروه صنفی و اتحادیه های مختلفی داشتیم و در حوزه ی امنیت اخلاقی و اقتصادی در جاهایی که نیاز بوده برخورد کرده ایم.
رسانه متولی انعکاس موضوعاتی است که به جامعه آرامش می دهد
بیان ضرورت رعایت حرمت‌ها و حریم‌ها و نصب العین قرار دادن اخلاق رسانه‌ای مورد تاکید ارکان نیروی انتظامی در تمامی سطوح است اصحاب رسانه یاران همیشگی پلیس ، با آگاهی بخشی به‌موقع، بیشترین کمک را به نیروی انتظامی درزمینه جلوگیری از بروز وقوع جرائم داشته‌اند و از این حیث کار آن‌ها رضایت‌بخش است اما با همه این محاسن، توقع است با توجه به شرایط خاص و بافت بومی استان و دیگر اقتضائات و هم‌چنین توقعات مردم، با برنامه و اطمینان از صحت اخبار و رعایت اصول حرفه‌ای در نگارش و انتشار خبر اقدام نمایند تا اقدام عجولانه و شتاب‌زده موجب حصول کدورت و طرح دعاوی در محاکم قضایی نشود.
سردار کامرانی صالح با بیان این مطلب می افزاید : اخبار و اطلاعات باید به سمع و نظر مردم برسد و مصلحت جامعه و مردم نیز در فرایند انتشار اخبار و طالاعات از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گیرد . این نگاه مصلحت امیز و خیرخواهانه میتواند خیلی از مشکلات جامعه را حل کند . لذا باید بر روی هر نوع موضوعی که میتواند جامعه ما را به سمت و سوی ارامش ببرد ، توجه ویژه داشت.
وی با اشاره به توسعه پلیس اجتماعی که یکی از موضوعات مهم ارتباطات با قشرهای مختلف مردم بوده است ، اهتمام نیروی انتظامی ، فرماندهان استانها و شهرستانها را برای توجه به خواسته های مردم خوب و ارزنده توصیف کرده و می گوید : برنامه های خوبی در راستای تعاملات اجتماعی با مردم مد نظر است که دیدار های یک هفته در میان با مردم و طرح مشکلا ت که مختص حوزه ی یکی از معاونین است ، در دستور کار است و پیگیری می شود .
کامرانی صالح این عمل را حرکت مثبتی در راستای احقاق حقوق شهروندی عنوان کرده و اعلام می دارد : هیچ ارگانی در سطح شهر نداریم که به این صورت پاسخگوی مطالبات مردم باشد.


پلیس 110 ، پلیس پاسخگو
انضباط و اقتدار پلیس در همه ابعاد و مولفه ها، موجب افزایش اعتماد مردم و ارتقاء امنیت و آرامش برای آحاد جامعه می شود.
وی در ادامه فوریت های پلیسی 110 را بخش مهمی از خروجی عملکردهای پلیس دانسته و بر تحلیل محتوایی قوی و ارائه راهکار و پیشنهادهای مناسب در کنار آسیب شناسی ها و ضرورت پیگیری مستمر و پویا از عملکرد پلیس 110 تاکید می کند.
فرمانده انتظامی استان البرز اضافه می کند: با آموزش های لازم، خروجی فوریت های پلیسی 110 ارتقاء یافته و در سال 95 شاهد بهبود روند فعالیت ها و شاخص های کارآمدی بودیم که این قابل تقدیر است. وی بر فرآیند مستمر و هدفمند مربوط به فوریت های پلیسی 110 تاکید و خاطرنشان می کند : باید با تمرکز بر آموزش، آگاهی و عدم غفلت به منظور بهبود و ارتقاء همه شاخص ها و فاکتورها تلاش کنیم.
وی ادامه می دهد : پليس 110 تنها يك شماره نيست، بلكه يـك سيسـتم بـه روزشـده پليسـي است و در حقيقت منظور از تشكيل مركز 110 در سازمان فرماندهي و كنترل را ميتـوان در اين خلاصه كرد كه تمام مأموريتهاي فوريتي از مسـير ارتبـاط بـا فرمانـدهي حـوزه مربوطه انجام شود و سلسله مراتب فرماندهي در ناجا در هر لحظه اي كه اراده كند، بتواند از كم وكيف ورود و اجراي مأموريتها آگاه شود.
کامرانی صالح معتقد است : نظام فرماندهي و كنترل در ناجا با ايجاد اين سيستم پوياتر شده و فرمانـدهان بـا بهره گيري از دادهها و اطلاعات سيستم 110 كه بـه صـورت لحظـهاي از طريـق سيسـتم به هم پيوسته ارتباطي رايانه اي كه در اختيار آنان قرار ميگيرد، قادر هستند متناسـب بـا وضعيت جغرافيايي جرم و مشكلات و معضلات امنيتي و انتظامي حوزه استحفاظي خود، با تصميمات مناسب و تغيير تاكتيك در مقابله با مجرمان و كاهش جرائم كـه نتيجـه آن تأمين امنيت بهتر و بيشتر براي شهروندان و ارتقاي احسـاس امنيـت در جامعـه اسـت، گامهاي مثبتي بردارند.
کامرانی صالح می گوید : قبل از تشكيل مركز فوريتهاي پليسي 110 در ارتباط مابين پليس و بـزه ديـدگان و پاسخگويي به آنها، مشكلات زيادي به وجود آمده بـود، بـه طـوريكـه بـه دليـل عـدم كاركرد سيستم قديم در ارائه خدمات پليسي و نيز افـزايش جمعيـت كشـور و تـراكم در شهرهاي بزرگ و نيز افزايش ناهنجاريهاي اجتمـاعي، ايجـاد تغييـرات بنيـادي در ايـن زمينه ضروري بود. مردم متوقع بودند در مقابل قدرت و اعتباري كه به پليس ميدهنـد، از امكانات و خدمات مطلوب پليسـي بهـره منـد شـوند و در صـورت نيـاز بـه كمـك، در كوتاهترين زمان پاسخ داده شوند.
وی با اشاره به اینکه مردم معمولاً در شرايط حساس و اضطراري نيازمند به كمك پليس هسـتند و در اين شرايط، حضور سريع پليس اهميت ويژهاي دارد و در اين خصـوص انتظـارات مـردم بالاست می افزاید اشهار می دارد : حضور سريع پليس در صحنه جرم و كمك به بزه ديدگان، در نگـرش مـردم بـه پليس حايز اهميت بوده و زمينه ساز مشاركتهاي بعدي است. بنا به دلايل مذكور، مركز فوريتهاي پليس 110 راه اندازي شده و با فرآيند كلي دريافت مأموريت ، توزيع مأموريتها بـه واحـدهاي عملياتي، پيگيري نتيجه اقدامات و كنترل عمليات با واحدهاي عمليـاتي (كلانتـريهـا، آگاهي، راهنمايي ورانندگي، اطلاعات، مبارزه با موادمخدر و...) مشغول به كار شد.
فرمانده نیروی انتظامی استان می افزاید : در ايـن سيستم هر اقدامي كه در كلانتريها و ساير واحدهاي عملياتي صورت ميگيرد، بايـد در سيستم رايانهاي و يا دفاتر 110 ثبت شود . البته تا قبـل از برقـراري سيسـتم پلـيس 110 ،مأموريـتهـا بـه پـايينتـرين ردههـا (كلانتريها و پاسگاهها) وارد ميشد و اين امكـان بـراي فرمانـدهان وجـود نداشـت كـه بتوانند تسلط و اشراف كافي را بر ثبـت شـكايات و كنتـرل مأموريـتهـاي ورودي و نحوه رسيدگي به آنها داشته باشند، ولي بـا راه انـدازي ايـن سيسـتم، تحـولي بنيادين در چرخه ورود و ابلاغ مأموريتهاي پليسي به وجود آمد؛ به اين صورت كـه بـا برقراري تماس تلفني شهروندان بـا مركـز 110 ،در واقـع درخواسـت آنـان به جاي ورود به پايينترين رده، عملاً به مركز فرماندهي شهرستان مربوطه وارد و پـس از ثبت آن در سيستم، يك پرونده الكترونيكي براي هر تماس توليد و مأموريـت از بـالا بـه ردههاي زيرمجموعه ابلاغ ميشود و مجريان مأموريت نيز موظف به ارائه گزارش مـوردي براي هر ابلاغ هستند كه با ثبـت ايـن اطلاعـات در سيسـتم، بـه راحتـي امكـان اعمـال فرماندهي و كنترل براي سيستم فرماندهي در هر سطح به وجود ميآيـد. ايـن سيسـتم موجب شده است از آمار و گزارشهاي خلاف ردههاي پايينتر در خصـوص نحـوه انجـام مأموريتها جلوگيري شود.
مردم مطالبه گر در کنترل معضل حاشیه نشینی
فرمانده انتظامی استان البرز حاشیه نشینی را یکی از بزرگترین مشکلات و معضلاتی می داند که استان را در کنترل نظم وایجاد امنیت عمومی به چالشه کشیده است و در اینباره می گوید : حاشیه نشینی خود به تنهایی بستر ایجاد ناهنجاری ها و بزه کاری های بسیاری است که کار پلیس را سخت و مردم را در خصوص رسیدگی به آن مطالبه گر کرده است اما یکی از موضوعات مهم در بحث حاشیه نشینی مهاجرت است بدین معنی که منشا حاشیه نشینی مهاجرت است و باید دید در استان چه مولفه هایی وجود دارد مهاجرت به این استان را گسترش می دهد.
وی همجوار بودن با تهران، وجود کارگاهها و کارخانجات و واحدهای صنعتی بسیار را از دلایل آن برشمرده و متذکر می شود که باید برحسب ظرفیت های موجود در استان پذیرای خیل عظیم مهاجران بود و در ادامه نیز برای سرریز مهاجرین فضای کسب و کار ایجاد کرد تا از بزه ها و جرم های آینده پیشگیری کرد .
کامرانی صالح اذعان می دارد : در خصوص ساماندهی و پاکسازی مناطق حاشیه ای شهر بیش از 9 هزار طرح در نه ماهه اول سال 95 اجرایی شده و 218 هزار نفر در طر اجرای این طرح ها دستگیر شده اند . اما باید توجه داشت برای ساماندهی این تعداد نمیتوان به ظرفیت های محدود و کمبود فضاهای اصلاحی معتادین بسنده کرد و لازم است تا نگاه ویزه برای فرهنگ سازی و اصلاح رفتاری مجرمان در نظر گرفت که در این خصوص نیز در صدد هستیم تا با ایجاد یک کمپ با طرفیت اسکان بیش از هزار نفر گام موثری در این خصوص برداشته و نتیجه مطلوبی حاصل شود.
وی 6 تن و 900 کیلو مواد مخدر کشف شده در استان را چشمگیر عنوان و خاطر نشان کرد : تلاشها و کوششهای مجاهدانه ای در این راستا صورت گرفته است که در بقیه حوزه ها نیز جدیدیت به چشم می خورد به طور مثال در حوزه ی پلیس فتا یا فضای مجازی اقدامات خوبی صورت گرفته و مردم باید به این باور رسیده و احساس کنند که سهمیم و شریک در امنیت هستند.
وی با اشاره به بیش از 250هزار تماس ورودی به سامانه پلیس 110در 9 ماهه ابتدای سال 95 اظهار کرد : در حوزه ی ترافیک و تصادفات علی رغم اینکه یکی از شلوغ ترین محورهای مناسبتی سطح کشور بوده و پذیرای تردد بالغ بر یک میلیون چهارصد هزار خودرو بوده ایم کاهش 35 درصدی تلفات را شاهد بوده ایم.
150 هزار خدمت ارائه شده در حوزه ه ی وظیفه عمومی ، تشخیص هویت ، صدور گواهی نامه و شماره گذاری و پلاک در حوزه ی صدور گذرنامه و در حوزه مبارزه با قاچاق نیز با ضبط 300 دستگاه خودرو و دستگیری بیش از 400 نفر به ارزش ریالی بالای 58 میلیارد تومان (ارزش کالاهای قاچاق مکشوفه) شناسایی و دستگیری باندهای متعد سرقت منازل و خودرو و ... همگی از اقدامات فرماندهی انتظامی استان البرز در سال 95 بوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =