۱ نفر
۲۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲

گوگل، جستجوی صوتی را فرصتی بزرگ برای حضور در بازار گوشی‌های همراه و استفاده از خدمات اینترنتی همراه می‌داند.

گوشی‌های همراه در حال حاضر، نقشی محوری در شرکت گوگل یافته‌اند. این شرکت اخیرا برنامه جستجویی برای آی‌فون و برخی مدل‌های دیگر گوشی همراه ارائه کرده که مردم می‌توانند به جای تایپ کردن،‌ عبارت مورد نظر خودشان را با حرف زدن برای موتور جستجو مشخص و آن‌را جستجو کنند. در فصل گذشته،‌ دقت تشخیص صدای این برنامه تا 15 درصد افزایش یافته است و به گفته گوندوترا، نائب رئیس بخش مهندسی این شرکت، ‌استفاده از این امکان در بین مردم به سرعت در حال افزایش است.

ویک گاندوترا، این اظهارات را در میان بحث‌های مطرح شده در اکسپوی وب 2.0 در سن‌فرانسیسکو بیان کرد و افزود: «ما باور داریم که جستجوی صوتی، شکلی نو از جستجو است و به محور تجارت ما تبدیل خواهد شد.»

گرگ استرلینگ، دبیر سیرچ‌اینجین‌لند نیز با ابراز موافقت از این امکان جدید، بیان می‌کند: «این راهبرد در صورتی که به خوبی پیش برود، برای آینده گوگل بسیار ارزشمند و سودده خواهد بود.»

آقای گاندوترا درباره سرویس‌های مشابه اولیه خطاب به حاضران گفت: «تشخیص صدا در روزهای اول ایده زیبایی بود، ولی چندان مفید نبود». آن روزها ارائه این سرویس با اعتراض‌هایی همراه شد، دلیلش این بود که سرویس جدید گوگل از دریافت لهجه‌های غیر آمریکایی عاجز بود و به همین دلیل، نتایج عموما نامربوط بود. شاید از همین جهت است که آقای گاندوترا طی معرفی نسخه بهبود یافته آن گفته: «مشاهده کنید که چقدر ما پیش رفته‌ایم.»

هرچند که او از اعلام آمار تعداد جستجوهای صورت گرفته از طریق سرویس جستجوی صوتی امتناع کرد، با این وجود گفت: «فناوری مذکور از آن دسته‌ای است که ما تصور می‌کنیم با افزایش استفاده از آن، بهبود می‌یابد. ما با نصب این سرویس روی گوشی آی‌فون، شاهد افزایش 15 درصدی دقت آن بودیم؛ چراکه هرچه افراد بیشتری از آن استفاده کنند، ما داده‌های بیشتری گردآوری می‌کنیم و در نتیجه دقتمان افزایش می‌یابد.»

جستجوی صوتی بر گوشی‌های همراه
در سال 1381 / 2002، آزمایشگاه گوگل خدمت جدیدی را معرفی کرد که به واسطه تنها یک تماس تلفنی ساده، به کاربران امکان جستجو می‌داد. البته خود این شرکت اذعان کرد که این خدمات چندان کارامد و مفید نبوده، زیرا نتایج روی کامپیوتر نمایش داده می‌شده و به همین دلیل، گوگل آن را متوقف کرد.

با این وجود، گوگل گوشی تلفن را هم‌چنان وسیله‌ مناسبی برای جستجو می‌دانست، ولو این‌که همراه باشد. به این ترتیب، شش سال بعد غول جستجوی اینترنتی محصول جدیدی را تحت Mobile App که مخصوص آی.فون بود، معرفی کرد. البته موبایل‌اپ اکنون روی سیستم‌عامل‌های آندروید نیز در دسترس است و در ماه گذشته، نسخه رایگانی از آن هم برای بلک‌بری قابل دانلود است. در همین حال، وبلاگ گجت‌وایز نیویورک‌تایمز نیز نسخه اخیر عرضه‌شده برای بلک‌بری را به عنوان نرم‌افزار هفته معرفی کرد.

نتایج نامربوط
با تمام این اوصاف، مشکلات پیشین هم‌چنان پا برجاست. نسخه‌های اول برای لهجه آمریکای شمالی خوب کار می‌کرد، ولی در مورد لهجه‌های دیگر انگلیسی و حتی بریتانیایی با مشکل مواجه بود؛ به‌طوری‌که خبرنگار سرویس فناوری بی.بی.سی در گزارش آبان / نوامبر سال گذشته، حاصل تلاشش در استفاده از این سرویس را «کاملا بی‌فایده» می‌نویسد. برای مثال، نتیجه جستجوی او درباره قطار بعدی از وست‌ایلینگ به مقصد پادینگتون،‌ اطلاعات مفیدی درباره آسیب‌های گردن بود که هیچ ربطی به قطار نداشت.

به نظر می‌آید این گونه مشکلات در نسخه جدید تا حدود زیادی مرتفع شده و گوگل اعلام کرده است که هم‌چنان بر افزایش دقت این سرویس کار می‌کند. آقای استرلینگ هم عقیده دارد برای آن‌که خدمات جدید گوگل در بازار جا باز کند، رفع این‌گونه نواقص اجتناب‌ناپذیر است: «به نظر من در صورتی‌که جستجوی صوتی به درستی عمل کند، می‌تواند به راهبردی متمایزکننده تبدیل شود. البته این مسئله بستگی به آن دارد که سیستم گوگل تا چه اندازه بهتر از خدمات شرکت‌های دیگری مانند یاهو و مایکروسافت عمل کند. اگر گوگل نسخه‌ای فوق‌العاده و واقعا دقیق ارایه کند، می‌تواند کاربرانش را حفظ کند و در کاربری جستجوی گوگل، افزایش قابل توجهی پدید آورد.»

بی‌بی‌سی، 4 آوریل- ترجمه: علیرضا نورایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • milad IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
    1 0
    بنظر میرسد با این ظرفیت بالقوه سودی که در بازار تلفن همراه وجود دارد، هجوم شرکتهای بزرگ دنیای ارتباطات به این سو چندان عجیب نیست. اما نکته شیرین این است که برندگان نهایی و واقعی رقابت میان این شرکتها کاربران هستند.
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۵
    0 0
    khobeee