۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲

گروه «صبا سمنان» اجرای خوب و هماهنگی داشت

 

مریم آهنگری: در بخش اول بخش رقابتی جشنواره، گروه «صبا سمنان» به سرپرستی امیر رحمانیان قطعاتی در آواز اصفهان اجرا کرد. به گزارش خبرنگار خبر آنلاین در قسمت اول برنامه نخست، امیر رحمانیان قطعهای را برای 4 سنتور در آواز دشتی تنظیم کرد که شاید در این جشنواره چنین رویکردی سابقه نداشت زیرا به لحاظ هارمونی بسیار بدیع بود. این قطعه «ارغوان» نام داشت.

پس از آن مقدمه «برگریزان» در آواز بیات اصفهات به همراهی ارکستر (دیگر سازها) اجرا شد. تصنیف «سلطان کرم» بر اساس شعری از مولانا، نخستین قطعه با کلام این اجرا بود که نسبت به دیگر قطعات بیکلام، از بداعت و جذابیت برخوردار نبود.

ظاهرا آهنگساز این گروه سعی بر اجرای قطعات بیکلام را داشت که در هدف خود، یعنی تأثیرگذاری این قطعات، موفق بود. قطعه «همطاف» باز هم قطعهای بیکلام که دارای تنظیمی مناسب بود. دو تصنیف «دلبر عیار» و «لبخندی برای عشق» بر اساس اشعار مولانا و سیاوش کسرایی دو قطعهای بود که پشت سر هم اجرا شد. تصنیف بر اساس کلام کسرایی، با توجه به نو بودن شعر سبک آهنگسازی مدرنی داشت. «رِنگ اصفهان» قطعهبعدی بود که پس از تصنیف اقیار فریدون مشیری اجرا شد. این تصنیف هم شیوه مدرنی در آهنگسازی محسوب میشود.

ضربی اصفهان بخش پایانی اجرا بود که به رغم تنظیم دشوار آهنگساز، گروه در اجرا موفق عمل کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =