آخر خبر و بالای عکس‌های دلخراش آمده: «... داماد به علت شدت جراحت در سر دچار مرگ مغزی شد اما عروس آسیب چندانی ندید.» نه به ماشین گران‌قیمت عروسی و نه مسیر سفر ایشان کار دارم.

آمده بودم یادداشتی درباره سیمای صوتی شهر بنویسم و تجربه‌ای جالب از شهر ایپر در بلژیک. معمولا پیش از نوشتن، آخرین احوال خبرآنلاین را هم می‌بینم. این دومین باری است که پیش از نوشتن متوقف می‌شوم.

همه با پی‌گیری و جدیت، دنبال مقصر می‌گردند. طبیعی است. بهتر هم هست. چون گردن کسی می‌افتد و می‌توانیم امروز را پس از یافتن مقصر فردا کنیم. اما با نگاه و تحلیل سیستمی، بعید می‌دانم این تصادف‌ها و مرگ و میرها پایان یابند. مدل و روال رخ دادن این همه سانحه رانندگی، طبیعی و یا تصادفی نیست. رخ ندادن‌شان غیرطبیعی است. چرا؟

وقتی وسط خیابان می‌ایستیم تا تاکسی جلوی پای ما ترمز کند؛

وقتی راننده اتوبوس در هر موقعیتی از گذر شهری یا بزرگراه توقف می‌کند تا مسافری را سوار کند؛

وقتی از هوا و زمین موتورسوار می‌بارد؛

وقتی تا مسافر هست، راننده و شرکت اتوبوسرانی بین شهری چند شیفته می‌تازد؛

وقتی سرنشینان خودرو پلیس راهور، خودشان کمربند ایمنی را نمی‌بندند؛

وقتی مسیر بزرگراه را دنده عقب می‌رانیم تا به خروجی قبلی برسیم؛

وقتی وسط اتوبان آرام می‌رانیم یا در بزرگراه دوبله توقف می‌کنیم که به ماشین کناری آدرس بدهیم؛

وقتی می‌بینیم دریا ناآرام است اما لباس می‌کنیم و شنا می‌کنیم؛

وقتی بار خاور را با پراید جابه‌جا می‌کنیم؛

وقتی با تماشا یک صحنه تصادف، ترافیک ایجاد می‌کنیم و خطرهای جدیدی را بارور می‌کنیم؛

وقتی هزار و یک رفتار بی‌ملاحظه نسبت به ایمنی و خطر از صبح تا شام زندگی‌مان نشان می‌دهیم؛

این همه سانحه، زیاد، عجیب و پیش‌بینی نشده نیست.

این مساله‌ها از زاویه‌های مختلف نیازمند تحلیل هستند. بخشی از آن جامعه‌شناسی می‌خواهد، بخشی مهندسی و سهمی هم دانش تخصصی مرتبط.

آیا وقت آن رسیده که میزان و نوع اثربخشی فعالیت‌های فرهنگ‌سازانه پلیس راهور و برنامه‌های ترویجی مانند نمونه‌های تلویزیونی آن را بازنگری کنیم؟ جایزه و تشویق و پاداش و پرسش‌های جلوی دوربین و مسابقه‌ها و گفتگوهایی که جایزه‌اش مهم‌تر و جذاب‌تر از خود مسابقه‌اند، منجر به تغییر نگرش و باورهای ما نشده‌‌اند. اگر جریمه‌ای در کار نباشد، آیا باز هم کمربند ایمنی می‌بندیم؟ هنوز زیاد هستند راننده تاکسی‌هایی که کمربند ایمنی را از روی شانه خود رد می‌کنند اما نمی‌بنندند.

جور دیگر باید دید، راهی دیگر باید یافت ...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 1
    هر دو در اين حوادث بي تقصير بودند.
  • خسته IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    همه این اتفاقات دلیلش یک چیزه اونم اهمیت نداشتن جون مردم برای مسئولین
  • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    9 0
    در خیلی چیزها فقر فرهنگی داریم ..............رانندگی بیشتر ماها بده والسلام
  • امین IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 1
    در این گونه اتفاقات متاسفانه در کشور ما همیشه دنبال عامل سوم (به جز فرهنگ سازی و خطای انسانی) می گردیم. هفته پیش مقاله ای را از یک جامعه شناس می خواندم که در آن به نقش مثبت و فوق العاده تاثیر گذار فرهنگ سازی حکومت ها در کاهش قابل توجه خطای انسانی و بروز سوانح این چنینی اشاره کرده بود.
  • امير A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    7 0
    وقتي در معابري كه پليس راهنمايي وجود دارد ترافيك به اوج خود مي رسد.در حالي كه در نبود اينها ترافيك روان است و وقتي كه ماشين پليس راهنمايي و رانندگي در مسير ويژه اتوبوسها تردد مي كنند
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      2 3
      این گذرگاه ها هنگامی که راهبندان می شوند، پلیس می آید. هنگامی که روان است چه نیازی به پلیس است! «خط ویژه اتوبوس و خودروهای امدادی". خودروی پلیس هم از دسته خودروی امدادی است چون برای امدارسانی های امنیت و یا ایمنی و یا سهولت تردد حرکت می کند.
  • رضا A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    و تا وقتی فرهنگ رانندگی مان این باشد، تا ابد شاهد حوادث تلخ این چنینی خواهیم بود...
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    هیچ وقت درست نخواهد شد چرا که وقتی ذات رانندگی خراب باشد؛ هر چی بخوان جریمه کنند، فرهنگ سازی کنند؛ باز هم سالی 25000 هزار کشته خواهیم داشت و این داستان تا ابد در ایران ادامه دارد
  • علي IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 1
    ما مردم فعلي (ننوشتم مردم ايران چون خودمم جزوشون هستم) به خاطر سيساتهاي غلط فرهنگي و در بعضي موارد بي سياستي به اين روز افتاديم و هيچ كاريشم نميشه كرد ... مثل ماشين قديمي و از كار افتاده اي شديم كه هر قسمتشم به زور وسله پينه تعميير بشه باز يه جاي ديگش ميزنه بيرون باور كنيد قابل درمان نيست ... به قول يكي از دوستان تنها راهش اينه كه دنيا تصميمي بگيره و با هرچي كه دوست داره خاورميانه و نابود كنه باور كنيد اينجوري دنيا جاي بسيار زيباتري خواهد بود .
  • علی رضا IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    مسئله فرهنگ این مردم باید در تمام حوزه ها یه بازنگری بشه و تلاش بشه مردم یه فرهنگ هایی رو کنار بذارن مسئله فرهنگ خیلی جدیه
  • حیدر A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    دمت گـــــــــــــرم
  • امیر IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    1 0
    من هم با شما کاملا موافقم از ماست که برماست
  • بی نام A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    الله اکبر.
  • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    3 0
    مهمترین شباهتشون اینه که همشون ایرانی بودند و بخاطره ندانم کاری دو سه نفر این همه هموطن کشته شدند
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 1
    فًرهنگ ايراني شده همينايي كه گفتي!!
  • وحید A1 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    8 0
    خواهش میکنم نظرمو تایید کنید... در فاصله یک کیلومتری نرسیده به عوارضی قزوین - تهران، 3 تابلو به فاصله کم و با رنگ قرمز نصب شده است که متن آن این چنین است: جریمه نپرداختن عوارض، 20000 هزار تومان است... از بیان این موضوع قصد دارم بگویم که آیا برای عدم پرداخت 500 تومان عوارض نیاز به 3 تابلو و با رنگ قرمز است ولی برای فرهنگسازی و آموزش در کشور در هر زمینه و معضل اجتماعی هیچ گونه حرکتی نیاز نیست... آیا تابلوها و هشدارهای ایمنی آزادراه قزوین - تهران مناسب و کافیه؟؟؟
  • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    4 0
    موضوع اينه كه راننده همين ماشين كه داماد رو حوان مرگ كرده بعد از حبس بازهم رانندگي خواهد كرد... و تست اعتياد و اعصاب و روان براي راننده ها يك شوخيه كه اگه تاييد نشوند به توهين و تهديد روانپزشك منجر ميشه!!
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    5 0
    در همه كشورها امتحان رانندگي ،ميزان توجه به قوانين راهنمايي و رانندگي را مي سنجد و نه صرفا مهارت رانندگي را ولي در ايران انچه در گرفتن گواهي نامه رانندگي نقش ندارد توجه به قوانين است
  • مهدی A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    0 0
    به شتر گفتند چرا گردنت کجه ،گفت کجای من راسته،وقتی به مسئولین ما گفته میشه باید کار فرهنگی کرد ، میگن پول نداریم ، اما اگر از همین مسئولین بپرسی پاداشت پایان سالت چقدر باشه کافیه ،به کل حقوقی که یک کارمند متوسط در طول سی سال خدمت دریافت کرده رضایت نمیدهد .