۰ نفر
۲۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۵

فعالان بازار سرمایه نگران سرنوشت شرکت های بورسی در پی حذف یارانه انرژی هستند.

گروه اقتصاد: آخرین روز هفته کاری بورس تهران در حالی سپری شد که وضعیت معاملات و شاخص کل همانند هفته های قبل در رکود به سر می برد. ادامه وضعیت فعلی را باید در هفته آینده نیز انتظار کشید. به این ترتیب تنها برخی تحولات می تواند به مثبت تر شدن بازار منجر شود که توقف نمادهایی که از شرایط فعلی جهانی سود می برند یا ارائه گزارش های نه ماهه مطلوبشان و همچنین صعود بهتر بازارهای بین المللی ( این گزینه چندان محتمل نیست)، از جمله این تحولات می تواند باشد. در غیر این صورت چندان سخن جدیدی برای تحولات روز شنبه بازار نمی توان به زبان آورد.

 امروز با عرضه در نمادهای مطرح فولادی و نفتی مواجه بودیم و همین وضعیت را در نمادهای بانکی، سیمانی و تولیدکنندگان دستگاه های برقی دیدیم. بدون توجه به بازارهای جهانی که روندی خنثی دارند و در برابر سقوط بیشتر و یا صعود مرددند، بورس ایران نیز در دوران بلاتکلیفی به سر می برد.
بحران بی اعتمادی سرمایه گذاران که گاه گاه با تصمیم های مدیران دولتی در حال شدت گرفتن است در پی طرح تحول اقتصادی و لایحه بودجه سال 88 دولت به اوج خود رسیده است.
کارشناسان بر این باورند که در صورت حذف یارانه انرژی و عدم افزایش نرخ ارز، تمامی صنایع بورس دچار مشکل خواهند شد.
این در حالی است که با کسری 30 هزار میلیارد تومانی دولت در سال 88 باید منتظر حذف یارانه انرژی بود.
به هر رو نمودار یک هفته ای شاخص کل نشان از افت 100 واحدی شاخص و رسیدن به رقم 8457 واحد را دارد.
خبر به ظاهر مثبت سیمان نیز نتوانست سرمایه گذاران را به استقبال از سهام سیمانی ترغیب کند.امروز به جز سیمان کردستان که آن هم دوام نیاورد و با عرضه صف خرید مواجه شد،سایر شرکت های سیمانی در صف فروش قرار داشتند.شاید به این علت است که می گویند سرمایه هم باهوش است و هم ترسو.

چرا که نبود پروژه های عمرانی درکشور،انباشت تولید سیمان و کاهش ساخت و سازراه را برای افزایش سود آوری این شرکت ها بسته است و حذف تعرفه صادرات نیز در شرایطی که قیمت سیمان در مرز به 60 دلار رسیده است فقط می تواند پیش بینی سود این شرکتها را محقق کند.ضمن آن که این شرکت ها بازار خود را از دست داده اند.

بر اساس گزارش مدیریت بازار ،امروز، نماد معاملاتی شرکت صنایع آذرآب با توجه به اعلام پیش بینی درآمد برای سال مالی منتهی به 30/12/1387 ، سرمایه گذاری بوعلی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و نماد معاملاتی حق تقدم شرکت صنتعی پارس مینو با توجه به اعلام مهلت پذیره نویسی آماده انجام معامله شدند.
همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه شهری توس گستر جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه متوقف خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =