آمارهای اعلام شده از سوی مسئولین نشان می دهد 900 هزار شغل ایجاد شده در سال جاری، جایگزینی مشاغل قبلی شد.

علی پاکزاد: محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد میزان اشتغال ایجاد شده در سال جاری 400 هزار نفر پیش از برنامه دولت بوده است. رحیمی تاکید کرده است در سال جاری دولت برنامه ایجاد 1/1 میلیون اشتغال در کشور را داشته است که خوشبختانه تا امروز(ده ماهه) بالغ بر 1.5 میلیون اشتغال در کشور ایجاد شده است.

البته در مورد میزان اشتغال ایجاد شده طی سالهای اخیر هیچ آمار مدونی وجود ندارد و تنها اظهارات جسته و گریخته مسئولین است که مبنای ارزیابی این روند است بنابراین نمی توان میزان اشتغال مورد اشاره معاون اول رئیس جمهور را با آمار مربوط به ایجاد اشتغال در سالهای گذشته محک زد و یا آنرا  مورد ارزیابی قرار داد ولی به رغم این حجم بالای ایجاد اشتغال در کشور می بینیم که طی سالهای گذشته نرخ مشارکت اقتصادی سیر نزولی داشته است که این مسئله به نوعی نشان دهنده ان است که اگر حتی در کشور به میزان مورد اشاره مسئولین دولتی اجاد اشتغال داشته ایم در مقابل هم به قمدار قابل ملاحظه ای از حجم اشتغالهای قبلی کاسته شده است.

نگاهی به آمارهای مربوط به میزان اشتغال در کشور طی سالهای 84 تا بهار 89 (آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران) نشان می دهد به رغم آنکه جمعیت بالای 10 سال کشور از 56 میلیون نفر به 62 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است در مقابل می بینیم که نرخ مشارکت اقتصادی از 41 درصد به به 39 درصد کاهش پیدا کرده است.

البته در توجیه این روند می توان به برخی از عواملی مانند بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت طی دروه مورد بررسی اشاره داشت که از سوی دولت به عنوان یک راهکار جهت کاهش حجم دولت و ایچاد فرصت های شغلی برای جوانان به اجرا در آمد و در نهایت به دلیل مشکلات بسیاری که برای برای صندوقهای بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی ایجاد می کرد از اولویت دولت خارج شد ولی به هر شکل یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ مشارکت این مورد می تواند باشد و از سوی دیگر افزایش ظرفیت دانشگاههای کشور که با توسعه مراکز علمی کاربردی سرعت پیدا کرده نیز از جمله عواملی است که در تثبیت نرخ جمعیت فعال موثر واقع شده است.

نرخ بیکاری

مشاغلی که می آیند، مشاغلی که می روند

اما فارغ از این موارد آنچه در اقتصاد کشور ومباحث مربوط به اشتغال اهمیت دارد به دو محور اصلی باز می گردد اول ایجاد اشتغال جدید و محور بعدی ایجاد ثبات در اشتغالهای موجود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در حال حاضر تعداد شاغلین در کشور طی سالهای 84 تا بهار 89 در حدود 20 میلیون و500 هزار نفر بوده است و تغییری پیدا نکرده یعنی دولت هرچه شغل جدید در کشور ایجاد کرده است به دلیل عدم ایستایی اشتغالهای قدیمی و دلایلی که ذکر شد در عمل می بینیم تعداد اشتغال در کشور کاهش پیدا نکرده است ولی نکته جالب آن است که میزان رفاه حاصل از اشتغال در خانوارها رو به کاهش است زیرا در حالی که به ازای هر 3.4 نفر جمعیت کشور یک نفر شاغل بوده، در سال 89 به ازای هر 3.6 نفر یک نفر در کشور مشغول به کار است.

اما در این ثبات نسبی نکته جالب ترکبی اشتغال بین بخش های مختلف است، در دوره مورد بررسی در حالی که دولت حمایت از بخش کشاورزی را در محور برنامه های خود قرار داده بود سهم این بخش از اشتغال از 27 درصد در سال 84 به 21 درصد در سال 89 کاهش پیدا کرده است و در مقابل سهم بخش صنعت از 29 درصد به 31 درصد رشد داشته و البته  بیشترین رشد در بخش خدمات ملموس بوده است که از 44 درصد به 48 درصد افزایش پیدا کرده است.

دعوای اشتغال در سال 89

زمانی که گزارش مرکز آمار ایران از میزان اشتغال در فصل بهار منتشر شد، نشان از رشد نرخ بیکاری داشت نرخی که از 11.9 درصد در پایان سال 88 به 14.6 درصد افزایش پیدا کرده بود و همین نرخ طی چندماه گذشت محل دعواهای فراوانی بوده است.

بر اساس این آمار در پایان خرداد ماه 3 میلیون 525 هزار نفر در کشور بیکار بوده اند، آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در فصل تابستان تاکنون منتشر نشده است و عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران چندی پیش اعلام کرد به دلیل مشکلات فنی در ارزیابی و جمع آوری اطلاعات اشتغال در کشور این تاخیر اتفاق افتاده است و آمارهای مربوط به بیکاری تابستان وپاییز با هم منتشر می شود و در ادامه نیز افزود بر آوردهای اولیه ما خبر از کاهش نرخ بیکاری به حدود 12 درصد است یعنی طی شش ماهه تابستان و پاییز حدود 6/2 درصد کاهش در نرخ بیکاری اتفاق می افتد.

چند روز بعد از این مصاحبه روابط عمومی وزارت کار در جوابیه ای که در سایت رسمی دولت هم منتشر شد اعلام کرد بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران تعداد افراد بیکار در کشور 2 میلیون 893 هزار و 973 نفر است.

بر اساس این اظهار نظر وزارت کار می توان گفت در شش ماهه ای که هنوز اطلاعاتی در مورد آن منتشر نشده بالغ بر 600 هزار اشتغال موثر در نرخ بیکاری ایجاد شده است و براین اساس نرخ بیکاری در این دوره زمانی باید به رقمی معادل 12.3 درصد رسیده باشد. به این ترتیب می توان گفت از رقم ایجاد اشتغال مورد اشاره توسط معاون اول رئیس جمهور در سال جاری معادل 900 هزار اشتغال جهت تثبیت میزان اشتغال در سطح 20 میلیون نفر عمل کرده است و باقی اشتغال ایجاد شده به کاهش میزان نرخ بیکاری در کشور کمک کرده است.

با توجه به این ارقام می توان گفت تعداد بیکاران در کشورطی سال 89 همچنان بالاترین تعداد را طی 6 سال اخیر را داشته اند و نزدیک ترین تعداد بیکاران ثبت شده در آمارهای کشور به سال 89 مربوط به سال 89 است که در این سال تعداد بیکاران کشور به 2 میلیون 893 هزار نفر رسیده بودند.

تعداد بیکاران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    1 0
    اي كاش درد ما با اين آمارها درمان ميشد!
  • بدون نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    1 0
    البته اين امار بيكاري يك چيزي شبيه تورم نقطه به نقطه است! ظاهرا- اولا امار متعلق به كساني است كه به وزارت كار رجوع كرده و اعلام بيكاري نمو دهاند دوما هر كس كه تو هفته چند ساعت هم كه كار داشته جز بيكاران محسوب نگرديده است
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    0 1
    خدا کنه اینطوری باشه ما که هر چه رفیق داشتیم هر هفته یکیشون داره بیکار میشه
  • علی IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
    1 0
    گزارش خوبی ارائه کردید. ممنون از زحمات شما