با نزدیک شدن به مهرماه و شروع بازگشایی دانشگاهها، معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آئین‌نامه اجرایی استقبال از دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی 90ـ 89 را به دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرد

الهه محمدی: با نزدیک شدن به بازگشایی دانشگاههای کشور حرف و حدیث هایی در مورد چگونگی استقبال از دانشجویان به گوش می رسد. اهتمام ویژه به فریضه نماز جماعت و رعایت حدود شرعی و حجاب یکی از این طرح های استقبال از دانشجوست. گرچه اجرای طرح های حجاب و عفاف مدتی است با شروع مهرماه در دانشگاههای کشور اجرا می شود، به نظر می رسد امسال با شروع بازگشایی دانشگاهها با جدیت بیشتری در این زمینه مواجه خواهیم بود.

رعایت حجاب یکی از مواد استقبال از دانشجو
با نزدیک شدن به مهرماه و شروع بازگشایی دانشگاهها، معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آئین‌نامه اجرایی استقبال از دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی 90ـ 89 را به دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس این آیین نامه ملزم بودن دانشجویان دختر به رعایت بیشتر حجاب و عفاف در دانشگاهها هستند. در همین زمینه غلامرضا خواجه سروری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری د رگفتگو با فارس اظهار داشت :«اهتمام به فریضه نماز جماعت در اوقات شرعی و رعایت حدود شرعی و حجاب در همه برنامه‌های اجرایی و اردویی دانشگاه‌ها از موارد مطرح در آئین‌نامه استقبال از دانشجویان جدید‌الورود دانشگاه‌های کشور است.»
 همچنین در این آئین‌نامه با تاکید بر لزوم برگزاری اردوهای دانشجویی به تفکیک جنسیتی، بر اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها، پرهیز از برگزاری مراسمات لغو و سبک و طنزهای کلیشه‌ای توجه ویژه‌ای شده است.براساس این آئین‌نامه که در راستای استقبال شایسته از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه‌ها و هماهنگی و وحدت رویه دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده، ستاد استقبال از دانشجویان که متشکل از مسئولان ذیربط دانشگاه و همچنین نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه است، مسئول برگزاری مراسم خواهد بود.
خواجه سروری همچنین با بیان اینکه تفکیک جنسیتی دانشجویان در برنامه‌های اردویی الزامی است گفت:«تفکیک جنسیتی دانشجویان باید حتی‌المقدور در برنامه‌ها جشن ورودی، به جز در جلسات افتتاحیه و معارفه دانشجویان یا گروه‌های آموزشی مرتبط مدنظر قرار گیرد.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در ادامه با تاکید اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی،‌ بسیج و سایر تشکل‌های دانشجویی باید از برگزاری اردوهای جداگانه اجتناب کنند،بیان کرد: «در آئین‌نامه استقبال از دانشجویان جدید‌الورود دانشگاه‌های کشور به برگزاری تنها یک اردو برای هر دانشگاه در یک یا حداکثر دو روز با مشارکت نهادهای مختلف تاکید شده است که البته این اردوها باید به تفکیک جنسیتی برگزار شود.»

انتقاد وزیر علوم از وضعیت حجاب در دانشگاهها
 چندی  پیش بود که وزیر علوم در سخنانی وضعیت رعایت حجاب در دانشگاهها را نامطلوب ارزیابی کرد. به نظر می رسد تدوین آیین نامه ای برای استقبال از دانشجویان مهر امسال و گنجاندن موادی در آن مبنی بر لزوم رعایت حجاب از سوی دانشجویان در آن مبنی بر همین عدم رضایت وزیر باشد. وی چندی پیش در خصوص حجاب افراد در محیط‌های دانشگاهی، با بیان اینکه رعایت حجاب مطالبه جدی دانشجویان است، وضع فعلی را نامطلوب عنوان کرد و افزود: «برای بهبود وضع حجاب در دانشگاه‌ها برنامه‌هایی داریم و البته این مسئله خواسته دانشجویان بوده و پیگر آن خواهیم بود.»
البته این نگرانی ها فقط از سوی وزیر علوم اتخاذ نشده است بلکه نهادهای دیگر مسئول در دانشگاهها و همچنین برخی از دانشجویان از برخی تشکل های دانشجویی در مورد وضعیت حجاب در دانشگاهها به اظهار نظر پرداخته اند. چندی پیش بود که جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در دومین نامه خود خطاب به رئیس این دانشگاه، مراتب اعتراض خود نسبت به وضعیت حجاب در دانشگاه تهران را اعلام کرده بودند. آنان در این نامه با لحنی اعتراضی به رییس دانشگاه تهران برخورد با بدحجابان را در دانشگاه تهران خواستار شده و شنیدن صدای اعتراضی جمعی از دانشجویان کشور را از سوی ریاست دانشگاه را الزامی بیان کرده بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =