ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی، آثاری از آهنگسازان کلاسیک و ایرانی را اجرا کرد.

 

جمعه در چهارمین روز جشنواره ارکستر سمفونیک تهران در بخش اول اجرای خود اثر معروف «رقص دایره» اثر حشمت سنجری را اجرا کرد. این اثر که پیشتر توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رهبران مختلف و همچنین به رهبری صهبایی با ارکستری فلارمونیک جهانی اجرا شد، در این اجرا اجرایی مناسب از آن را داشت.

در بخش دوم اثری از حسن ریاحی یکی از آهنگسازان مطرح انقلاب که سرودهای وی از قطعات تأثیرگذار محسوب میشود، اجرا شد. این اثر «بوی یاس» نام داشت که با شعری از محمود شاهرخی و ابراهیم قنبری و آواز جمالالدین منبری و فرشاد فولادوند، دکلمه امیر دژاکام و همراهی کر دفتر موسیقی همراه بود. در این اجرا تمهایی از آهنگهای معروف ایران از جمله «لا اله الا الله»، «بوی گل سوسن»، «ای لشگر صاحب زمان» را داشت همراهی گروه کر و بالا بردن تمپوی اصلی آن، موجب فضای تاثیرگذار شد.

نکته قابل ذکر اجرای خوب هر دو خواننده بود که دارای تکنیک‌های مناسب خوانندگی بودند.

این اجرا ساختار پوئم سمفونیک را داشت که به طور کلی ارکستر اجرای خوبی از آن داشت. البته باز صدابرداری نامناسب مانع از شنیدن اجرای خوب بود. در این‌جا باید از نقصان کلام در همنشینی با آهنگ در بخشی از اجرا یاد کرد که در برخی مواقع مانع از اجرایی روان کلامی بود

پس از این اجرا اثر مهمی کلاسیک یوهان برامس به نام «رقصهای مجار» اجرا شد. البته این اجرا نقایصی داشت اما نسبت به اجراهای کلاسیک قبلی ارکستر سمفونیک کمی بهتر به‌ویژه تا حدی نوآنس ارکستر مطلوبتر بوددر این اجرا قسمتهای یک و دو و چهار این اثر اجرا شد.

پس از آنتراک، ارکستر سمفونیک اثر بسیار مهم کلاسیک که از سمفونیهای مهم جهان محسوب میشود، یعنی سمفونی شماره 5 چایکوفسکی را اجرا کرد. پیشتر ارکستر سمفونیک همین اثر را در یک ماه پیش اجرا کرد که اجرای نامطلوبی به نظر میآمد، اما در کمال تعجب به خوبی توانست از پس این اثر دشوار بربیاید. ارکستر در این بخش از حس و حالی خاص برخوردار بود. به‌خصوص در مومان سوم که والس سمفونی است موجب هیجان حضار شد.

پس از فینال سمفونی، استقبال از این اجرا چنان بود که ارکستر رقص دایره و پس از آن رقص شماره یک برامس را در بیض اجرا کرد.

نکته حاشیهای این ارکستر تأخیری یک ساعته در اجرای برنامه بود که در ابتدای اجرا، صهبایی دلیل آن را دیر تحویل گرفتن مکان و امکانات تالار دانست. با توجه به اهمیت جایگاه ارکستر سمفونیک در موسیقی هر کشور و بویژه اجرای آنان در این جشنواره، بهتر بود که مسئولان رده بالا در این اجرا حضور پیدا کنند. در این اجرا حتی دبیر و دبیر اجرایی جشنواره حضور نداشتند، چه رسد به وزیر و معاونان وزیر. در حالی که دیده شده وقتی ارکستر سمفونیک آثاری با سبقه عقیدتی سیاسی را اجرا میکند حتی رئیسجمهور هم در این کنسترت شرکت میکند تا هدایایی به اعضای ارکستر سمفونیک میدهد!

البته در رپرتوآر حاضر ارکستر سمفونیک یک اثر سفارشی با رویکردی انقلابی وجود داشت. بهتر بود حداقل به‌واسطه سفارش خودشان به دیدن ارکستر سمفونیک میآمدند.

در نهایت به رغم کمبود امکانات و معضلات ارکستر سمفونیک، ارکستر در حد مقبولی حاضر شد. رهبری آن در این یک سال توانسته مدیریت خوبی در ارکستر داشته باشد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =