به گزارش خبرآنلاین، عقل از دیدگاه اسلام از منزلت و جایگاه والایی برخوردار بوده و در متن آن دارای نقش ویژهای است. بر این اساس حکیمان، محققان و اندیشمندان مسلمان کوشیدهاند حقانیت و تعالی آموزههای اسلام را با استفاده از عقل و یافتههای عقلی بیش از پیش نمایان سازند.
یکی از متفکران برجسته مسلمان که عمر خود را در این مسیر به پایان برد، صدرالمتالهین شیرازی است که آثار پرشماری در زمینههای مختلف عقلی و نقلی به یادگار گذاشته است.
جستجو در آثار ملاصدرای شیرازی این مطلب را به خوبی نمایان میسازد که او به علم، نه به عنوان یک بحث عقلی و تحلیلی علمی، بلکه به عنوان مقدمهای برای رسیدن به فهم و کشف معارف دین مینگریسته. یکی از ضروریات دستیابی بیشتر و روشنتر به آرای صدر، بازنگاری و سازماندهی تحقیقات و تحلیلهای اوست.
«هستی شناسی معرفت» کوشیده است تحلیلها ونظریات مختلف صدرالمتالهین در زمینه معرفت را در سازمانی مستقل و منسجم ارائه کند.
این کتاب در چهار بخش سامان یافته است که بخش نخست به ذکر پارهای از مقدمات و کلیات پرداخته است.
در بخش دوم، پس از تحلیل معرفت و ارائه تحلیلها و تحقیقهای ملاصدرا، به تقسیم معرفت از نظر هستیشناسانه پرداخته شده است.
بخش سوم، بیان هویت و ماهیت معرفت است. در این بخش دلایل تجرد معرفت از دیدگاه ملاصدرا آورده شده است.
بخش چهارم و آخر نیز به ارکان معرفت اختصاص دارد و در آن در مورد احکام هستیشناختی عوامل تحقق وجودی و معرفت بحث میشود.
کتاب «هستی شناسی معرفت» با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 75000 ریال در 373 صفحه توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.