با اعلام رئیس جمهور هدفمندسازی مانند تجربه افزایش قیمت بنزین در اخرین ساعات روز27 آذرماه برای برای روز 28 آذرماه کلید خورد.

اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها یک روز بعد از پایان مراسم سوم عاشورا آغاز می شود. فرایندی که به گفته محمود احمدی نژاد ده ها سال ادامه پیدا خواهد کرد و تجربه ای بی همتا در عرصه اقتصاد ایران و جهان است که هدفش افزایش رفاه مردم با مهار رشد مصرف انرژی است و برای این کار از پنج سال پیش برنامه ریزی صورت گرفته است و دولت های قبلی هم می خواستند ولی نتوانستند این برنامه را اجرا کنند.

رئیس جمهور با کلماتی غیر مستقیم  آغاز مرحله نهایی این طرح را اعلام کرد و تا زمانی که مجری تلویزونی در برنامه گفتگوی زنده  با تاکید اعلام رسمی اجرای برنامه را نخواست وی حاضر به اعلام 28 آذرماه به عنوان روز موعودی که نه ماه گذشته همه منتظرش بودند نشد.

این نحوه اعلام البته با روش قاطع رئیس دولت همخوانی ندارد و شاید یتوان انرا نشان از بزرگی طرحی دانست که دولت دهم خود را در نقش طراح ومجری آن می بیند.

البته خوشبختانه بر خلاف پیش بینی های اولیه و نحوه اعلام برنامه ا رئیس جمهور تاکید کرد که شیب قیمت ها تند نخواهد بود و دولت تلاش دارد از هر نوع فشار تورمی بر مردم جلوگیری کند ولی سئوال اینجاست که محمود احمدی نزاد در حالی بر این موشوع تاکید دارد که یارانه نقدی که وعده توزیع انرا داده است به رقمی معادل 31 هزار میلیارد تومان رسیده است و بر اسا فرمول قانون هدفمندسازی رانه ها این رقم باید معادل نیمی از منایع حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی باشد و به عبارتی دولت در ازای اجرای این قانون باید میزان  قیمت حاملهای انرژی را به حدی افزایش دهد و مردم تا حدی مصرف انرژی را کاهش دهند که  در نهایت منابعی معادل 60 هزار میلیادر تومان آزاد شود.

 والبته این منابع باید در طول یک سال عاید شود تا دولت بتواند به وعده های خود عمل کند در غیر این صورت برای تامین منابع لازم دچار مشکل خواهد شد و برای دولتی که هر ساله با استقراض از حساب ذخیره ارزی کسری بودجه خود را تامین کرده است چطور متصور است که بدون استفاده از ذخایر ارزی این یارانه نقدی را پرداخت کند و  از سوی دیگر اگر این اتفاق بی افتد در عمل در همان گام نخست طرح هدفمندسازی یارانه ها  به بن بست رسیده است زیرا دولت تلاش دارد ابا اجرای این طرح از هزینه های خود بکاهد نه انکه هزینه ای دیگر به تعهدات خود بی افزاید.

البته در گفتگوی تلویزوین رئیس جمهور به نکته ای دقیق اشاره کرد و ان اینکه همه با هم باید این طرح را اجرا کنیم زیرا اگر مردم خود را در این طرح شریک ندانند این طرح حتما زمین خواهد خورد  ودولت باید تلاش کند به هر ترتیبی که شده اعتماد مردم را به نتایج مثبت این طرح جلب کند وباید باور کرد که جلب اعتماد مردمی که حتی حاضر نیستند اظهار نامه های مالیاتی خود را دقیق پر کنند کار ساده ای نیست و دولت به هر طرقی باید ایهن اعتماد سازی را انچام دهد و برای این کار نیاز به قاطعیت  وتیز هوشی در ملموس کردن فواید این طرح دارد کاری که به طور یقین شاید به اندازه ده ها سالی که دولت عمر طرح هدفمندسازی می داند به درازا بکشد.

 

منبع: خبرآنلاین