ایران نوشت: وقتی پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیون با انتخاب مردم و حتی به اذعان خود مسئولان تلویزیون تعطیل شد و عادل فردوسی‌پور مجری محبوب آن به اجبار کنار رفت، انتقادهای بسیاری از سوی اهالی ورزش، هنرمندان، حقوقدان‌ها، استادان دانشگاه و... صورت گرفت و نامه اعتراضی با امضای بیش از یک هزار و 500 روزنامه‌نگارها و دست‌اندرکاران رسانه انتشار یافت و برخی نمایندگان مجلس نیز به انتقاد از این اقدام و پخش بعضی برنامه‌ها که می‌گفتند به قمار شباهت دارد، پرداختند.

 با ادامه اعتراض‌ها قرار شد مجموعه‌ای که نامش «شورای نظارت بر صدا و سیما» است و در نظرسنجی خود این شورا 80 درصد بر ادامه پخش برنامه ۹۰ با فردوسی‌پور تأکید کرده بودند، جلسه‌ای با مسئولان تلویزیون تشکیل دهد و سؤال‌های مردم و نخبه‌های جامعه را مطرح کند و پاسخ‌های لازم را بگیرد. این جلسه روز دوشنبه تشکیل شد، اما خبرهای پس از پایانش بسیار عجیب بود.
شورای نظارت اعلام کرد: «تعطیلی یا تعلیق هر یک از برنامه‌های صدا و سیما از اختیارات سیاستی و اجرایی مدیران ارشد سازمان است» و بعد البته چند درخواست به دفعات تکرار شده و مورد عمل قرار نگرفته نیز مطرح شد و هیچ کس حتی یک انتقاد و سؤال افکار عمومی را هم مشاهده نکرد!

مگر تلویزیون ایران متعلق به چند نفر از مسئولانش است که هر تصمیم آنان- ولو نادرست- را باید پذیرفت و نتوان حتی درباره دلیل واقعی تعطیلی پرمخاطب‌ترین برنامه آن هم سؤال کرد؟ مگر در همین شرایط سخت اقتصادی برای بسیاری از مردم، باز هم تلویزیون علاوه بر پخش آگهی و درآمدهای کلان از «ستاره- فلان عدد- مربع» هر سال بیش از هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور یعنی از جیب و سفره ده‌ها میلیون ایرانی دریافت نمی‌کند؟ آیا این مردم به عنوان صاحبان اصلی تلویزیون فقط باید پول و بودجه‌اش را بپردازند و آنقدر «نامحرم» هستند که دلیل اصلی تعطیلی پرمخاطب‌ترین برنامه دو دهه اخیر تلویزیون را نباید بدانند؟ آیا مردم ایران نباید بدانند که آن «تخلف بزرگ و آشکار» معروف در تغییر آرای مردم برای معرفی برترین برنامه سال ۹۷ تلویزیون به چه جهت و توسط کدام فرد یا افراد انجام شد و آیا برخوردی با متخلف‌ها صورت گرفت؟ آیا به سؤال بزرگ مردم (صاحبان اصلی تلویزیون) نباید پاسخ داده شود که چرا وقتی نحوه عمل و کسب درآمد برخی از برنامه‌های موسوم به «ستاره -فلان عدد- مربع» را خیلی‌ها نوع جدیدی از رواج «قمار» در تلویزیون دانستند و حتی یکی از برنامه‌ها به طور موقت تعطیل شد، آن روند و رویه در بعضی برنامه‌های دیگر ادامه دارد؟

بدیهی است که وقتی شورای نظارت به رغم دریافت هزار و اندی میلیارد تومانی تلویزیون از بودجه عمومی کشور و بیت‌المال، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند پرسش‌های بسیار و متعدد همین مردم و صاحبنظران و کارشناسان رسانه را مطرح کند و به صراحت می‌گوید: «تعطیلی یا تعلیق هر یک از برنامه‌های صدا و سیما از اختیارات سیاستی و اجرایی مدیران ارشد سازمان است»، معلوم نیست که به چه دلیل جلسه روز دوشنبه تشکیل شده و چرا برخی اعضای این شورا از هفته‌ها قبل وعده مطرح کردن انتقادها و سؤال‌های مردم در مورد علت اصلی تعطیلی پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون و منبع و میزان درآمد بعضی برنامه‌های جدید تا دریافت پاسخ‌های منطقی و پذیرفتنی را می‌دادند و حتی دو، سه نفر از اعضای همین شورا نیز مواضع انتقادی شدید در مقابل تعدادی از تصمیم‌ها و عملکردهای اخیر مسئولان تلویزیون اتخاذ کرده بودند؟ و پرسش آخر؛ آیا بهتر نیست که این مجموعه نام خود را به «شورای حمایت از همه تصمیمات صدا و سیما» تغییر دهد؟
23302
"